Zidore, klinkt erg leuk en de tuin uit het filmpje ziet er ook leuk uit. Ben zelf ook niet zo van het ge-ordende en het keurige netjes overal. Hou van natuurlijk. In de natuur is ook niet alles keurig geordend. Ben benieuwd wat je er van gaat maken
nou dat zal niet eerder dan over een jaar of 2 zijn ranna!
ik heb nu al wel voor een klein gedeelte een groentetuin in m'n siertuin, maar meer is natuurlijk altijd leuker. Ik heb nu rozemarijn en laurier etc. in de tuin, altijd leuk als je aan het koken bent om even je tuin in te wandelen om iets te plukken. Visite die komt eten vind dat ook altijd geweldig (zeker de vrienden die geen tuin hebben )
wil wel graag een ander huis gaan kopen, en dan daar ook dus een andere tuin er bij en dan hoop ik dat ik die in kan richten als groentesiertuin! maar goed tot die tijd droom ik nog even verder
maar dan mogen jou gele framboosjes daar ook zeker in
Lol - Waaaaaaaaaaaaaaaatt??? Jij nog geen gele framboosjes???? Je bent de enige op Bokt!
Ik ben ook al een paar jaar bezig met een permacultuurtuin om het huis en het is nog steeds nog lang niet wat ik wil. Maar ach, wat maakt het uit. Langzaam maar gestaag komen we er wel
Ik zou ook graag wat meer ' gewone' maar eetbare planten in mijn tuin willen. het grote nadeel is dat mijn border in de schaduw is.... wat kan ik daar in planten?
meikemarieke
Geplaatst: 31-08-11 08:57
Ladyloe schreef:
Onze tuin is echt een oerwoud.. Even geen tijd gehad om 'm bij te houden.. Nu is het overzicht ook gelijk weg..
Meerjarige planten in je moestuin vind ik ook wel een goed idee. Ik heb natuurlijk de vruchtenstruiken al. Anders is het in de winter zo kaal! Vandaag echt 100 roma tomaatjes geplukt. Ze zijn net zo groot als een flinke knikker. 3 rode puntpaprika's, en nog 1, maar die is op misterieuze wijze van de plant gevallen en was aan het rotten.......en de eerste normale rode paprika!! Kunnen we weer gaan invriezen. De wortelen vinden de paarden zalig. De laatste bonen zijn opgegeten vandaag. Ik had een mengelmoesje gemaakt van bonen, champignons, ui en tomaten, jummie!
Ik zal morgen de tuin weer eens induiken, ik moet tomaatjes plukken, ze zijn allemaal nog groen maar die rijpen nog wel na in het raam. De paksoi staat in het zaad, de wortelen moeten de grond uit, dan heeft de andijvie ook weer wat ruimte. De spruitenplanten groeien als kool (:D) en ik moet eens nagaan wanneer ik de witlof moet opgraven en inkuilen. Ik moet nog bonen en paprika's plukken (die laatste zijn nog groen maar ik geloof nooit dat ze nu nog aan de plant rood zullen worden) en de in het zaad geschoten sla en de niet groeiende veldsla maar eens weghalen, vinden de kippen weer lekker. De prei kan vast nog even blijven staan.....
Over een paar weken ga ik een berg compost halen en dat door de groentetuin werken, misschien dat alles het dan volgend jaar beter doet.
Ik ben vandaag ook na lange tijd weer de tuin in geweest, een hele lading sperziebonen geplukt, van 6 kleine plantjes (30 cm hoog gok ik) kwam zo'n 1200 gram..... En er zitten er nog aan maar die moesten nog wat dikker worden
De augurk heb ik eruit gehaald en de bloemkool moet er ook nog uit, die is doorgeschoten :-( Dan heb ik nog rode bietjes staan die in november ofzo geoogst moeten worden en nog een paprika plant waar aardig wat paprika aan zit, jammer dat die niet kan overwinteren, is echt een super mooie plant aan het worden. Of zou ik die kunnen verpotten en binnen kunnen zetten????
Paprika kan je idd oppotten en binnen zetten. Hou er wel rekening mee dat ze vermoedelijk te weinig licht krijgen om door te gaan met bloeien, en dat als ze wel bloeien, je ze met de hand moet bevruchten. Tenzij je ook een kudde bijen binnen wilt laten overwinteren Verder ligt binnen spint en bladluizen op de loer, dus daar moet je wel alert op zijn.
Ik heb een hele grote schuifpui aan de achterkant van het huis waar ook de zon op staat dus wellicht dat dat wel iets gaat worden. Vind het gewoon zonde om hem straks weg te gooien want het is echt een super mooie plant, als hij dan geen vruchten geeft maakt het mij niet uit, de plant is gewoon mooi
Wanneer kan ik het beste de paprikaplant naar binnen zetten?
Damn als ik dat geweten had, ik heb mijn paprika vandaag uit de grond getrokken en hem in de groenbak geknikkerd...... Gelukkig heb ik er nog een, die gaat dus de (nog te bouwen) serre in!!
ik heb vandaag (heel enthousiast) nog zaadjes staan planten! aangezien we de zomer gemist hebben hoop/gok/duim/hebikdeilusie voor een mooie herfst? (in de vorm van een nazomer???) ach het is maar veldsla, rucola en radijzen (nu écht de allerallerlaatste poging, kwam nog zakje zaad tegen )
Hallo, ik ben nieuw hier. Over 2 maanden is het weer Halloween. En nu zou ik graag zelf pompoenen willen verbouwen. Ze moeten wel iets van 30cm groot zijn, anders kan er nog geen lichtje in. Heeft het nog wel nut? Of moet ik gelijk maandag wat zaaien?
Ibbel
Geplaatst: 03-09-11 19:57
Dan ben je ongeveer 4 maanden te laat Pompoenen zaai je in mei, om vanaf nu tot en met oktober te oogsten. Koop er dus maar één, en ga volgend jaar op tijd beginnen.
ohw jammer, maar 4 maanden te laat. Misschien anabole erbij doen? Zodat ze wat harder groeien... Ik ga altijd pompoenen halen, maar uit eigen tuin is toch net wat leuker. Kon het in ieder geval proberen. Onze weg waar niemand verders aan woont is iets van 600m lang en dan zou het leuk zijn om voor aan de weg er 1 neer te zetten, en dan zo door naar ons huis om de 100/200m. Vind het wel jammer dat maar zo weinig kinderen aan Halloween doen hier. Ik zou zo snoep kopen en het aan ze geven. Vind het wel een leuke traditie, vooral de horrorfilms
1Boefje
Geplaatst: 19-09-11 10:36
Ik heb deze week mijn kas leeggetrokken. Tomaten eruit, komkommerplanten eruit. Buiten de courgette eruit....... Gisteren nog boontjes geplukt (in de kas) en ik heb 30 mooie zalige rode paprika's geoogst afgelopen week! De eerste zonnebloempitjes zijn ook naar binnen gegaan De sierkalebassen groeien nog op zn best. De eerste bol is al geplukt. Volgend jaar ga ik ook pompoenen proberen!
Heb 2 courgettes uit de moestuin getrokken. In de kas heeft alles er nog steeds zin in. Mijn witte kolen in de moestuin zijn beter gelukt dan die in de kas. Ga zo maar es verder. Moet afleiding hebben. Heb net onze oudste kat in laten slapen en dat is altijd nogal heftig voor mij
Tnx, suuz. Das het enige nadeel van dieren houden hè? Afscheid nemen. Maaaarrr... hoewel moeilijk weegt dat niet op tegen het plezier dat je er jarenlang van hebt nietwaar? Dus als de tijd daar is zullen we er even doormoeten.
Ben niet in de tuin geweest maar flinke wandeling met hond gemaakt in het veengebied hier dichtbij. Nordic stokken mee en prikken maar. Heerlijk.
De nachten zijn wel heel koud aan het worden ondertussen. De frambozen krijgen het moeilijk nog rijp te worden.