de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 22:13

Ohh,ok hebben vroeger courgettes gehad die wel flink lang werden.
dus dacht ik dat die in plaats van veel ruimte op de grond ook tegen een schutting omhoog konden.
Scheelt ruimte toch :D
Net als dat je tomaat ook als hangplant kunt gebruiken :j

Ok,de mest hebben we genoeg, dus binnenkort maar es gaan doen dan.
Bedankt!

Sonja_vR

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 22:25

VErschilt per soort
De ene soort courgette is er compact
Maar je hebt ook wel soorten die juist erg geschikt zijn om te laten klimmen(opbinden)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 22:36

Goed kijken welke je hebt dus :)

Mijn handen jeuken om in de tuin te gaan , maar het is allemaal zo bevroren nu :')

Afbeelding

Konijnen hebben al wat mest gedumpt deze week 8-) , en aan de aardbei blaadjes lopen eten :+ .

Haal alle grond eraf , dan al het zand eronder weg (lagen tegels en heb het zand laten liggen) . De oude grond eronder even omspitten en wat mest erop en nieuwe grond erop :+ , 10 jaren plan :j :') . Misschien laat ik het bij de oude grond , dan is het wat lager maar dat hoeft geen probleem te zijn . Alleen de aardbeitjes staan wat hoger dan ..

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 22:57

Vanmorgen laatste koolraap plantjes uit de grond gehaald en we hebben er precies nog een maaltijd van. Van de week word de rest van mijn tuin gespit scheelt mij wat werk moet alleen nog het stuk van de aardbeien gedaan worden, maar die moeten eerst verhuizen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 22:59

Die konijnenmest in de tuin heb ik ook!. En half opgevreten aardbeienplanten :')
Ik ga me eens verdiepen in vers hillende soorten van een bepaalde groente :j

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 23:02

Zit voor nu even te bedenken wat ik eventueel in een bloembak op het balkon nog zou kunnen doen (naast wat bloemetjes). Maar hou het denk ik heel simpel bij wat selderij en peterselie hou denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 23:07

Heb een overschot aan aardbei plantjes dus ze mogen hun gang gaan stiekem :')

Sla Marcella of heb je die al? , kruiden is wel leuk als alternatief

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 23:10

Hou niet zo heel erg van sla, maar wel over na gedacht om weer eens wat te proberen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 07:57

Eetbare bloemen misschien? Cherry tomaatjes, paprika, basilicum, tijm, radijsjes, rode bietjes. Is wat er zo even in me op komt.

Of nog meer aardbeien :D

Ik hoop binnenkort hier ook mee te komen praten als we eindelijk een huis kunnen vinden... Dan zal ik wel wat advies nodig hebben :P

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 10:00

Heb wel al wat aardbeienplantjes van de tuin mee genomen. :D

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 13:46

Weten jullie een goeie webshop voor het bestellen van zaai en pootgoed, en het liefst ook andere moestuin artikelen? Als het kan ook bio en veel variëteit bv bijzondere aardappelrassen. Zie door de bomen het bos niet meer ;)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 13:57

Ik kom hier ook meekletsen als jullie dat niet erg vinden :D
Ik ben een leek op het gebied van moestuin. Wel jarenlang cherrytomaatjes gehad, en veel kruiden en aardbeien. Nu in het bezit van een kas die nog opgebouwd moet worden, en een stuk tuin ernaast welke ook nog klaargemaakt moet worden.
En ik heb heel veel zaadjes :D
Maar nu...
Verticaal lijkt me ook mega interessant. Welke planten zijn hiervoor geschikt?
En binnen voorzaaien. Welke planten wel en welke zeker niet? En wanneer doe je dat?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 14:00

Voor bio spul is Bolster ideaal. Die hebben erg goede zaden. Maar geen pootgoed volgens mij.
Van de Wal heeft ook veel bio spul, en sowieso een flink assortiment.
En dan heb je Vreekens, die heeft ook veel.
Dat zijn de drie waar ik het meest heb besteld. Bijna alles eigenlijk. Let wel even op de levertijd, ze leveren niet allemaal even snel, als je dat belangrijk vindt.

Binnen voorzaaien doe je vooral met zaden die vroeg gezaaid moeten worden, maar niet voor half mei naar buiten kunnen. Denk aan paprika en tomaten, maar ook komkommer, pompoen en meloen.
Prei zaai je ook in bakjes voor, omdat dat zo'n langzame groeier is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 14:29

peer2005 schreef:
Weten jullie een goeie webshop voor het bestellen van zaai en pootgoed, en het liefst ook andere moestuin artikelen? Als het kan ook bio en veel variëteit bv bijzondere aardappelrassen. Zie door de bomen het bos niet meer ;)

Ik bestel op Tessgruun. Ze hebben ook aardappelen :j

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 14:57

Levenvanhetland.nl
En denieuwetuin.be

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 15:26

Mijn zaadjes zijn aangekomen.

Kan niet wachten tot het mooi weer word en ik aan de slag kan in de tuin stukje achterin moet de schutting nog terug recht gezet worden en moeten nog wat randen ingegraven worden dan heb ik weer een stukje erbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 15:40

Iemand ervaring met het kweken van koolrabi in een hele grote bloempot in huis? :)

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 16:04

Nee, sorry, altijd in de volle grond gekweekt. Het is wel een heel makkelijke groente om zelf te kweken, is mijn ervaring.

Wat zijn jullie ervaringen met compostbakken? Ik heb weliswaar een leuk stukje tuin, maar woon in principe wel midden in een woonwijk. Ik wil graag een compostbak, maar de traditionele manier van compost maken (3 open bakken naast elkaar) vind ik niet echt buurvriendelijk, ik wil toch wel iets met een deksel erop. Werkt zo'n plastic compostbak ook? En heeft er iemand een wormenbak?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 16:07

Mijn ouders hadden zo een plastieke compostbak. Dat rook je wel veel meer en kon echt stinken, pfieuw.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 16:27

Koolrabi groeit als kool inderdaad :D Heel makkelijke groente!

Ik heb een tijdje een plastic compostbak naast het terras gehad. Dat ding stonk juist helemaal niet, het rook zelfs best lekker. Goede compost hoort ook lekker te ruiken. Wij deden er vanalles op, van groenteafval tot koffie, theezakjes, eierschalen, tuinafval, af en toe een schep paardenmest, gehakselde takken, balderen enz. En af en toe water geven. Kwam prachtige, zwarte compost onder uit!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 20:30

Koolrabi is makkelijk (zelfs zonder bescherming tegen koolwitjes, want het is een koolsoort) en zo rauw meteen vers uit de grond (wel schillen) ook lekker. Volgens de lidl zakjes groeien ze goed naast/bij radijs.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 21:26

Ik ben net een van mijn tuinboeken aan het doorkijken en kwam onderstaand lijstje tegen. Misschien ook handig voor jullie?

Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 22:08

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 09:45

Bij de Action moet je er snel bij zijn inderdaad! Je hebt wel kans dat de bakken binnenkort eens in de aanbieding komen, zodra het voorjaar echt begint.

Zo, een week geleden heb ik een flinke hoop zaden gezaaid in koffiefilters, en een paar dagen geleden heb ik de zaailingen van de komkommers en courgettes al over kunnen poten, en gisteravond de tomaten. Zo leuk als de kiemblaadjes open gaan :D
Afbeelding

De paprika’s en pepers zitten nog in hun koffiefilters, die doen er altijd iets langer over.

Els_175

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 09:56

Afbeelding
Hier begint ook alles lekker op te komen
Heb mijn moestuinplan ook al aardig klaar. Kan niet wachten totdat ik kan beginnen.