Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RoosG

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 17:32

Ik denk dat we nu nog veel cognitieve dissonantie hebben wat dat betreft. 'Ik hou van dieren, eet wel vlees, maar als ik stop, red ik daar geen dieren mee.' Zelfde als 'mijn opa is 90 geworden en die rookte ook'
Mensen zoeken een reden om het eten van vlees te rechtvaardigen. 'Vroeger aten ze alleen maar vlees' en dat soort uitspraken. Gelukkig beginnen steeds meer mensen te zien dat dit behoorlijk hypocriet is. Ik vind niet dat ik andere mensen daarop moet veroordelen, maar ik wil ze wel aansporen om meer na te denken over WAAROM ze nog vlees eten. Er is al lang bewezen dat je geen dierlijke producten nodig hebt om te overleven. Daarnaast kan ik best bewijzen dat mijn weekboodschappen goedkoper zijn dan de meeste weekboodschappen van mensen die vlees/dierproducten eten.
Overigens merk ik bij mijn schoonfamilie dat er geen ruimte is voor een andere eetwijze. Zij zijn opgegroeid met vlees als hoofddeel van de maaltijd, mijn vriend lust amper groenten en is echt van 'wat een boer niet kent, dat vreet ie niet'. Ik denk dat de meesten mensen dat wel hebben.

Ik vind overigens wel dat er veel die-hard vegans/vegetariërs zijn die behoorlijk heftig reageren en niet de kans geven aan vleeseters om na te denken over hun keuzes.

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 17:36

Ik kom me hier even melden. Ben sinds kort begonnen met vegetarisch eten en het bevalt me tot nu toe helemaal niet verkeerd. Wel een probleempuntje is dat ik al een hele moeilijk eter ben en nu dus ook al geen vlees eet. Ik lust gewoon heel weinig en ik doe mijn best dat te veranderen hoor, maar dat is niet 1,2,3 opgelost, ondanks dat anderen dat wel van me verwachten... Maargoed, ontopic: heeft iemand ook vega-recepten waar niet allemaal saus en duizend verschillende soorten eten in zitten? :)

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 17:43

enamorada schreef:
Ik kom me hier even melden. Ben sinds kort begonnen met vegetarisch eten en het bevalt me tot nu toe helemaal niet verkeerd. Wel een probleempuntje is dat ik al een hele moeilijk eter ben en nu dus ook al geen vlees eet. Ik lust gewoon heel weinig en ik doe mijn best dat te veranderen hoor, maar dat is niet 1,2,3 opgelost, ondanks dat anderen dat wel van me verwachten... Maargoed, ontopic: heeft iemand ook vega-recepten waar niet allemaal saus en duizend verschillende soorten eten in zitten? :)

Hee ik heb dus precies hetzelfde :)

Wat ik graag eet is wraps met vegan snitzel honing, wokgroente, sla en verse spinazie en als je het lekker vind wat walnoten.

Ook qinuoa pasta met courgette saus is heerlijk en dan ook met wat vermalen nootjes en wat sla :)

Vegetarische lasagne is ook heerlijk!

Of tarwe mie salade met sugarsnaps en cashewnoten :)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 18:34

Enamorada wat lust je wel?
Kan eens meedenken of ik iets voor je weet.

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 19:01

Dankjewel Bommeltje!
Dat is lief Selka :D wat ik wel lust is vooral dingen zonder saus of vanalles er doorheen. Bijvoorbeeld droge sla lust ik gewoon, maar zodra er allemaal ui, dressing, courgette, weet ik veel wat allemaal doorheen gaat lust ik het niet meer. Aardappels, rrijst, pasta lust ik gewoon. Noem maar gewoon op wat je te binnen schiet, ik zie vanzelf wel of ik het lust :D

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 19:04

enamorada schreef:
Dankjewel Bommeltje!
Dat is lief Selka :D wat ik wel lust is vooral dingen zonder saus of vanalles er doorheen. Bijvoorbeeld droge sla lust ik gewoon, maar zodra er allemaal ui, dressing, courgette, weet ik veel wat allemaal doorheen gaat lust ik het niet meer. Aardappels, rrijst, pasta lust ik gewoon. Noem maar gewoon op wat je te binnen schiet, ik zie vanzelf wel of ik het lust :D

Hee, dat klinkt als ik een paar jaar geleden! Opgelost door een vriendje krijgen (ik vond het zó gênant dat ik niks lekker vond wat zijn ouders maakten, dat ik dat maar gewoon ging eten) en door zelf te koken. Bij mij was het belangrijk om te weten wat er preciés allemaal in de sauzen/het eten zat voor ik ze wilde eten.
Misschien helpt dat voor jou? Het zelf koken deel dan :)

Verder geen ramp hoor, dat je veel dingen niet lekker vind.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 19:19

Als je dan de gerechten heel simpel maakt?
Bijv. Wrap met bruine bonen, mais, wokblokjes en humus? Of aardappel, groenten en vleesvervanger? Pasta met broccoli, pijnboompitten, soja/rijstroom en vega spekjes?

Ik zou als ik jou was zoeken op eenpansgerechten en simpel vega recept. :)

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 19:24

Mariett schreef:
enamorada schreef:
Dankjewel Bommeltje!

Hee, dat klinkt als ik een paar jaar geleden! Opgelost door een vriendje krijgen (ik vond het zó gênant dat ik niks lekker vond wat zijn ouders maakten, dat ik dat maar gewoon ging eten) en door zelf te koken. Bij mij was het belangrijk om te weten wat er preciés allemaal in de sauzen/het eten zat voor ik ze wilde eten.
Misschien helpt dat voor jou? Het zelf koken deel dan :)

Verder geen ramp hoor, dat je veel dingen niet lekker vind.

Hahah, als een vriendje krijgen nou eens zo makkelijk zou zijn als het klinkt :') Ik schaam me er ook kapot voor... Die blikken en zuchten als ik bij vriendinnen eet of uit eten ga word ik elke keer ook heel verdrietig van. Volgens mij denkt de meerderheid ook echt dat ik expres irritant aan het doen ben ofzo :n Ik probeer al zoveel mogelijk nieuwe dingen, maar buitenshuis durf ik dat niet. Als ik iets niet lekker vind gaat het er weer net zo hard uir als het erin ging namelijk.
Moeilijke eter zijn, zo gezond mogelijk eten én vegetariër zijn gaan niet goed samen :')

Die pasta klinkt goed Selka, die ga ik eens proberen!

marinke182

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 19:30

Ik kom ook na een tijdje weer eens binnenvallen.
Wij eten hier erg vaak aardappels-vlees-groente. Ik eet daar nu bijna altijd een kant-en-klare vleesvervanger bij. Dit is ook het meest makkelijk boor mijn moeder. De vervangers zijn echter behoorlijk duur en ook nog eens best zout. Heeft iemand een idee hoe ik dit kan opvangen (ook op eiwit-gebied)?

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 19:33

marinke182 schreef:
Ik kom ook na een tijdje weer eens binnenvallen.
Wij eten hier erg vaak aardappels-vlees-groente. Ik eet daar nu bijna altijd een kant-en-klare vleesvervanger bij. Dit is ook het meest makkelijk boor mijn moeder. De vervangers zijn echter behoorlijk duur en ook nog eens best zout. Heeft iemand een idee hoe ik dit kan opvangen (ook op eiwit-gebied)?

Eiwitten zitten ook veel in bepaalde groentes als ik me niet vergis.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 22:54

Dit is misschien wel interessant om te lezen :)

https://lisagoesvegan.com/hoe-kom-je-aan-je-eiwitten/

Citaat:
(volkoren) granen: quinoa, havermout, amaranth, seitan
peulvruchten (linzen, witte bonen en kikkererwten zijn mijn favoriet)
soja producten: sojamelk, sojayoghurt, (silken)tofu, edamame-boontjes, tempeh)
groenten (broccoli, spinazie, erwten, avocado, boerenkool en champignons)
zaden (pompoenpitten, hennepzaadjes, lijnzaad, chiazaad )
noten & notenpasta’s (amandelen, walnoten, cashewnoten, pecannoten, hazelnoten)
chlorella of spirulina (dit kan je door je smoothie doen)
edelgistvlokken
Ook bestaan er talloze plantaardige proteïne poeders op basis van hennepzaad en erwten. (Bijvoorbeeld deze van Orangefit).

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 08:09

Ik kom even uit de meeleesstand. Sinds 1 januari ben ik gaan proberen om vegan te eten voor een week. Ik lust weinig groente én heb een pinda en notenallergie. Dat maakt het lastig om vegan te eten, dus wilde ik een haalbaar doel stellen. En als t beviel kon ik er altijd een week bij aan plakken.
Inmiddels eet ik nog steeds vegan :D
Overigens denk ik dat je vlees niet perse nodig hebt (je kan b12 ook in supplement vorm nemen), maar ik vind vlees wel erg lekker, maar ik mis het uiteindelijk niet echt. Wel eet ik het af en toe nog, bijvoorbeeld als we uit eten gaan en soms een mc donalds burger.
Slikken jullie ook allemaal b12 bij nu je geen vlees meer eet?

Grote voordelen voor mij van vegan is dat ik er echt tegen aan moet eten. Ik ben klein en tenger van mezelf, maar moet echt zorgen dat ik genoeg eet anders val ik af. Nadeel is dat je van vegan producten veel sneller vol zit, dus ik niet altijd veel kan eten. Overigens vind ik het wel een hele fijne manier van vol zitten, dat is heel anders dan een vol gevoel met dierlijke producten.

Voor de lastige eters onder ons (ik heb het ook allemaal moeten leren eten) een lijstje met wat ik eet, vrij normaal, maar allemaal vegan (behalve de kaas als lunch, anders kom ik niet aan mn eiwitten).
Ontbijt: 2 volkoren wasa crackers, plantaardige boter, ah puur hagelslag, groene thee
Tussendoor: 2 stuks fruit of lu evergreen krenten en 2 koppen groene thee
Lunch: 3/4 plakken biologisch brood ah, plantaardige boter, 2 met kaas, 1 hagelslag en 1 apelstroop, biologische sojamelk
Tussendoor: fruit/evergeen en twee koppen groene thee
Avondeten:
- udon (vegan noodles) met groente (evt vivera kipstuckjes)
- zoete aardappelfrietjes met zelf gemaakte falafelburger (my fave)
- banaanpannekoek
- gevulde aardappel
- risotto
- wraps zoete aardappel
- mac and cheese (edelgistvlokken)
- linzen quinoaburger
- aardappel met groente
- pasta met groente

Dat is even globaal hoe mijn dagen eruit zien :)

marinke182

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 08:29

PlantsTho schreef:
Dit is misschien wel interessant om te lezen :)

https://lisagoesvegan.com/hoe-kom-je-aan-je-eiwitten/

Citaat:
(volkoren) granen: quinoa, havermout, amaranth, seitan
peulvruchten (linzen, witte bonen en kikkererwten zijn mijn favoriet)
soja producten: sojamelk, sojayoghurt, (silken)tofu, edamame-boontjes, tempeh)
groenten (broccoli, spinazie, erwten, avocado, boerenkool en champignons)
zaden (pompoenpitten, hennepzaadjes, lijnzaad, chiazaad )
noten & notenpasta’s (amandelen, walnoten, cashewnoten, pecannoten, hazelnoten)
chlorella of spirulina (dit kan je door je smoothie doen)
edelgistvlokken
Ook bestaan er talloze plantaardige proteïne poeders op basis van hennepzaad en erwten. (Bijvoorbeeld deze van Orangefit).

Deze had ik inderdaad al eens eerder voorbij zien komen Dankjelwel!
Eiwitrijke groente kan inderdaad soms wel, ook soja eet ik regelmatig, maar daar zijn ook weer allerlei tegenstrijdige berichten over te vinden. Peulvruchten eet ik vaak als we geen avg eten. Ben ik dol op!
Wel jammer dat er vaak behoorlijk wat calorieën in eiwitrijk-vegan eten zit.

Ik blijf het alleen lastig vinden om te combineren met avg. Elke dag een pot bonen erbij vind ik ook een beetje raar.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 08:35

Wat ik doe is bijvoorbeeld peulvruchten gebruiken door m'n wokmaaltijden (dan heb ik bijv. boekweitnoedels, tamari en wat soorten groenten en dus ook peulvruchten), sojayoghurt als ontbijt of lunch gebruiken, quinoa als lunch of bij het avondeten (bijv. portobelloburgers gemaakt met portobello en quinoa), handje rauwe noten als tussendoortje, schepje spirulina door m'n water 's morgens, een gerecht met als kaasvervanging edelgistvlokken, boerenkool-mango smoothie drinken 's ochtends, havermoutcrumble maken uit de oven voor de ochtenden, linzenpasta met avocadosaus als lunch of avondeten...

Kortom: als ik maar één van die dingen op een dag doe, dan zit ik eigenlijk al best goed! Dat werkt voor mij! Sterker nog, ik eet/drink het relatief vaak, dus ik zou niet weten hoe ik het níet kan gebruiken... Je moet er gewoon even handig in worden met welke momenten je het inbouwt! :)

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 08:45

Even voor je opgezocht, wat leuke recepten:

Avondeten met boerenkool: http://thegreenhappiness.com/essential_ ... oelensaus/
Tosti met edelgistvlokken: http://thegreenhappiness.com/essential_ ... acon-kaas/
Bowl als lunch of ontbijt met quinoa: http://thegreenhappiness.com/essential_ ... ddha-bowl/
Witlof met 'kaas' (met amandelmelk en edelgistvlokken): http://thegreenhappiness.com/essential_ ... sy-witlof/
Nachochips met dip met edelgistvlokken en avocado: http://thegreenhappiness.com/essential_ ... et-3-dips/
Havermoutontbijtje: https://lisagoesvegan.com/frambozen-hav ... ndelboter/
Cashewnoten broodbeleg: https://lisagoesvegan.com/homemade-vegan-cashew-creme/
Tempeh noodles: https://lisagoesvegan.com/tempeh-go-tan ... n-noodles/
Pastasalade met avocadosaus en cashewnoten: https://lisagoesvegan.com/vegan-pastasa ... ocadosaus/ (mijn persoonlijke favoriet! :D )
Quinoa lunchsalada: https://lisagoesvegan.com/quinoa-salade ... -asperges/
Scrambled tofu (wel even goed kruiden maar heel lekker!): https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... met-tomaat
Avocado op toast: http://www.degroenemeisjes.nl/avocado-t ... -manieren/
Smoothie bowl met extra eiwitten: http://www.degroenemeisjes.nl/smoothie- ... -eiwitten/
Aubergine rolletjes met witte bonen puree (ook een favoriet!): http://www.evavzw.be/recept/courgette-t ... itte-bonen
Geroosterde noten: http://www.degroenemeisjes.nl/gerooster ... ozemarijn/

En wat betreft de calorieën... Ik ben (nogsteeds) aan het afvallen en wil dat graag blijven doen. Ik eet 90% van de tijd vegan. Door zoveel groentes en volkoren producten te eten zit je snel vol en heb je niet zoveel behoefte aan meer eten. Dan kun je makkelijk een handje rauwe noten op een dag eten of cashewnoten in je avondeten verwerken!

Ik slik geen B12. Ik eet heel af en toe zo'n Vivera burger waar B12 aan toegevoegd is, maar meeste burgers maak ik zelf, dus dan kun je dat niet zomaar toevoegen. Verder heb ik ook gehoord dat B12 op ongewassen champignons zit. Ik borstel daarom m'n champignons alleen een beetje af maar spoel ze niet onder de kraan.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 09:13

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 09:20

@selka: interessant! Maar ook lastig. Door mijn allergieën en beperkte groente die ik lust, eet ik dus weinig gevarieerd (vaak dezelfde groenten), maar wel vele maken gezonder dan toen ik nog niet als vegan at.
Conclusie uit dit artikel is dat ik beter geen b12 kan nemen, maar (eigen aanvulling) beter mn bloedwaarden bijv jaarlijks kan meten.
Zijn er mensen die dat doen? Heel interessant of er bokkers zijn die vegan eten en hun waarden ook laten meten.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 09:41

Lijkt mij inderdaad heel erg lastig als je maar weinig groenten lust.
Ik gruwelde als kind al van vlees maar groentjes :9

Lust je het rauw niet of juist bereid niet?

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 10:13

Voor bij avg maaltijden kun je ook zelf burgers maken van verschillende soorten bonen :), of grote paddenstoelen bij eten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-17 11:24

B12 slik ik ook niet. Ik heb wel een potje staan maar dat vergeet ik steeds :+
Ik ben inmiddels ruim 20 jaar vegetariër en heb in die tijd ook nauwelijks zuivel gebruikt, en gelukkig nergens last van.
Dit jaar heb ik mijn moestuin echt flink vol gegooid met paardenmest dus dat wordt een overdosis B12 voor ons komend jaar :+

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 12:01

Ik hou mijn calorieën juist veel makkelijker laag met vegan eten! Maar ik eet nauwelijks vervangers, die kunnen inderdaad best aantikken.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 12:05

Als je goed let op wat je precies eet, kun je het een aardige tijd volhouden zonder suppletie, zeker omdat je lichaam inderdaad een aardige voorraad aanhoudt. Misschien wel je hele leven, maar dan moet je er wel heel bewust mee om gaan. Daar is ook geen data van zover ik kan vinden. Zeker als je regelmatig vleesvervangers eet denk ik bestbdat je een aardige tijd kunt zonder extra suppletie.

Het artikel waar in de link hierboven naar verwezen wordt, uit 1997 is moeilijk terug te vinden omdat hij niet benoemd staat in de bronvermelding (wat ik raar vind als je er naar verwijst en je onderaan wel een bronvermelding doet...). Het is daarmee onmogelijk te checken hoe dit onderzoek verlopen is, als het al bestaat. Niet erg betrouwbaar.
Ik heb wel gezocht naar andere artikelen en kom echt hele andere informatie tegen. Een vrij grondig onderzoek uit 2003, met als kanttekening dat de populatie relatief klein is laat forse tekorten zien in het bloed bij niet-supplerende veganisten.
http://ajcn.nutrition.org/content/78/1/131.short
Andere onderzoeken laten hetzelfde zien. In mijn zoektocht kwam ik eigenlijk niks tegen wat het tegendeel laat zien, dus daar ben ik erg benieuwd naar.

Mijn advies zou zijn suppleren, en als je dat niet wilt regelmatige controle bij de huisarts. Vitamine b12 deficientie is naar en kan best wel serieuze gevolgen hebben. Dat geld nog eens extra voor zwangere of lacterende vrouwen, maar dat terzijde. Veel onderzoek over b12 deficientie is gedaan bij kinderen en babies, minder bi volwassenen.

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 12:08

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat champignons ook B12 bevatten? Omdat het schimmels zijn en geen planten misschien aannemelijk, maar zeker weten doe ik het niet.

Het broodbeleg van de vegetarische slager is in de aanbieding bij de AH dus ga m zo proberen, ik ben benieuwd :D

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 12:52

Ok. Dan blijf ik vrolijk b12 gebruiken!
Ik eet nauwelijks vleesvervangers en ik haal het in hoeveelheid niet met andere producten waar b12 in zit.

Mijn aversie tegen groente komt uit mijn jeugd. Mijn moeder maakte groente altijd zo bitter mogelijk, vreselijk, als ik t mn bord niet op had mocht ik ermee in de bijkeuken blijven zitten tot het wel op was.
Ik ben gek op pasta en rijst, maar goed, er moet ook groente bij.
Wat ik wel eet: ui, prei, kool, sla, tomaat, komkommer, rode kool, snijbonen, wortel, sperziebonen, paprika (sinds kort :D) en mais.
En veel fruit.
Maar groente zoals witlof, brocoli, spruitjes en bloemkool... 1x per jaar max. En ik heb van alles geprobeerd om t weg te krijgen. Maar dit is iets met een groente 'trauma'.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 13:29

secricible, bedankt voor de link. Echter staat nergens wat het niveau van B12 moet zijn. Er staat dat vegans het laagste niveau hadden maar niet of dit te weinig is en zo ja hoeveel te weinig. Ook staat er dat een gebrek aan leidt tot: hyperhomocysteinemia

Maar hier staat weer: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2716415/
Importantly, the role of vitamin therapy has not been tested in key patient groups for which it may prove useful, such as in the primary prevention of coronary artery disease, or in the prevention of other, homocysteine-associated disease in patients with moderately or severely elevated homocysteine levels.

Mijn boerenfluitjes conclusie is dan dat er niet bewezen is dat het gebruiken van supplementen daadwerkelijk helpt. Je kunt beter je voeding aanpassen om tekorten te voorkomen.

Ik ga denk ik spirulina inslaan :)

Lastig Jotoma! Dit is een heerlijke bloemkool recept, je proeft niet eens dat het bloemkool is: http://chocolatecoveredkatie.com/2017/0 ... uliflower/