Meer veganisten op Bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 14:09

Het voedingscentrum heeft wel vaker extreem kromme uitspraken. Het is altijd ofwel niet goed verwoord, ofwel feitelijk gewoon niet waar. Als je in de aspartaam uitspraak iets meer nuance aanbrengt klinkt het al een stuk minder heftig. In extreem hoge doseringen is aspartaam inderdaad geen goede vervanger voor suiker, als je elke dag twee liter cola light drinkt dan is dat toch wel een rede om op te gaan letten. Maar als je af en toe een blikje cola light drinkt, waar dus aspartaam in zit, heeft dat niet per se een directe invloed op je gezondheid. Natuurlijk is stevia beter, maar er zijn nog maar weinig frisdranken die betaalbaar zijn, overal verkocht worden en ook nog eens gezoet worden met stevia.

Dat je vlees niet hoeft te vervangen is inderdaad niet waar, maar vlees is een makkelijke manier om aan bepaalde voedingsstoffen (waaronder ijzer en eiwit) te komen. Als je overstapt van een vleesdieet waarin je elke dag een flink stuk vlees eet, en je gaat ineens vega of zelfs vegan eten, dan moet je wel heel goed gaan nadenken over je keuzes. Je kan niet in een keer je eiwitinname of je ijzerinname heel erg terugschroeven, dat moet je wel degelijk 'vervangen'. Nou is dat niet zo moeilijk (bladgroente en als je niet vegan eet een lekker eitje bij het ontbijt), maar mensen moeten het wel weten.

Ik vind het voedingscentrum ook verschrikkelijk hoor, moge dat even duidelijk zijn :))

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 14:11

Havermelk! Oatly cacao is ook echt heel erg lekker :)

Champignons worden trouwens niet gezien als volledige vleesvervanger omdat het geen vitamine B12 bevat. Als je een tablet neemt is het dat dus wel. :)
Ik heb ook een hekel aan eht woord "vleesvervanger" trouwens, pas nog hier in een topic "als je geen vlees nodig hebt waarom heet het dan vleesvervanger? " Ja eh, omdat iemand het ooit die naam heeft gegeven, dat is niet mijn probleem hè :+ Ik heb het zelf nooit over vleesvervangers dus ja.

Ik houd erg van de vega broodbelegjes maar bij de jumbo lijken ze helemaal verdwenen te zijn! Daar moet ik toch eens een klacht over gaan indienen. -O-

Een tijdje terug hadden we het hier over leeuwenjacht, "canned hunting". Er is nu toch het een en ander meer over aan bod gekomen (wat ik zelf niet wist); er zijn jachtreservaten waar leeuwen worden gefokt op een manier die veel weg heeft van de hondenbroodfok. Echt afschuwelijk. :\
http://www.piepvandaag.nl/leeuwinnen-be ... po-welpen/

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 14:11

Het voedingscentrum is inderdaad echt een waardeloze site :=

Ik heb laatst weer de chocomelk van oatly gekocht. Die vind ik echt het lekkerst. Dus je zou ook eens haverdrank kunnen proberen om het zelf te maken.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 14:16

Oatly is idd lekker.
Heb zelf een paar keer havermelk pogen te maken maar heb de juiste verhouding blijkbaar nog niet gevonden.
Daarom was ik ook wat huiverig voor oatly.. maar blij dat ik hem toch geprobeerd heb :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 14:16

Magrathea schreef:
Champignons worden trouwens niet gezien als volledige vleesvervanger omdat het geen vitamine B12 bevat. Als je een tablet neemt is het dat dus wel. :)

Ik heb gelezen dat champignons wél B12 bevatten. Zijn ze nog niet zo lang geleden pas achter gekomen.
http://www.powerofmushrooms.com.au/heal ... ths-facts/

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 14:18

Oh dan ga ik dat proberen! Havermelk is wat milder van smaak lijkt me?

Ja ik zou het nog snappen alsjt gericht is op mensen die minder vlees gaan eten of net begonnen zijn als vega, maar het richt zich op de hele groep.
En er stond dus echt letterlijk dat stevia en aspartaam even goed zijn, eigenlijk leek het stuk nog wat meer op aspartaam aan te sturen zelfs. Niet gek als je bedenkt dat aspartaam is bedacht door monsanto, monsanto steunt de overheid met geld, overheid steunt daarom monsanto met dit soort berichten. Ik heb een boos berichtje op hun Facebook gezet, heeft vast geen zin, maar ik was echt even te geïrriteerd.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 17:11

Voedingscentrum is inderdaad allang niet meer betrouwbaar met zo'n dingen. Jammer eigenlijk! Onafhankelijk voedingsadvies is heel moeilijk te krijgen, daar zou het voedingscentrum eigenlijk voor moeten zijn.

*Gaat weer verder aan school*

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 18:50

:wave: Mag ik hier zo af en toe eens meekletsen, maar vooral meelezen? :-)
Mijn vriend en ik zijn aan het overgaan naar vegetarisch (veganistisch is nog een stap te ver). Ik lees graag mee voor tips.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 09:09

Ik snap ook niets van die website, al las ik in de krant dat ze wel hun 'schijf van vijf' hebben aangepast. Rood vlees is niet meer noodzakelijk en een keer per week vette vis is genoeg. Voorheen was dit 2-3 keer. Ook zeggen ze nu, geen suikerhoudende dranken drinken, zo weinig alcohol mogelijk, en vooral plantaardig eten.

Ze zijn dus wel bezig met aanpassen maar slaan wat mij betreft de plank nog best mis, al gaat het er al meer op lijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 10:15

Volgens mij is het niet het Voedingscentrum die hun mening hebben bijgescherpt maar een andere instantie. Komt elk jaar een rapport uit van het ministerie van Volksgezondheid (volgens mij).

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 11:25

De gezondheids raad was dat volgens mij.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 13:05

Dat zou eigenlijk ook heel goed kunnen ja.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 13:36

Magrathea schreef:
Havermelk! Oatly cacao is ook echt heel erg lekker :)

Ik heb ook een hekel aan eht woord "vleesvervanger" trouwens, pas nog hier in een topic "als je geen vlees nodig hebt waarom heet het dan vleesvervanger? " Ja eh, omdat iemand het ooit die naam heeft gegeven, dat is niet mijn probleem hè :+ Ik heb het zelf nooit over vleesvervangers dus ja.

Ik houd erg van de vega broodbelegjes maar bij de jumbo lijken ze helemaal verdwenen te zijn! Daar moet ik toch eens een klacht over gaan indienen. -O-

Een tijdje terug hadden we het hier over leeuwenjacht, "canned hunting". Er is nu toch het een en ander meer over aan bod gekomen (wat ik zelf niet wist); er zijn jachtreservaten waar leeuwen worden gefokt op een manier die veel weg heeft van de hondenbroodfok. Echt afschuwelijk. :\
http://www.piepvandaag.nl/leeuwinnen-be ... po-welpen/

Tijdens mijn studie hebben hier veel les in gehad. En als je ooit vrijwilligerswerk in een Afrikaans land wilt gaan doen, ga dan aub niet voor een bedrijf waarbij je de dieren aan mag raken. Weesdieren zijn zelden weesdieren en vaak wel bestemd voor Canned Hunting.

Dit is misschien ook interessant om te bekijken:

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 13:43

Ik lees vanavond even op het gemakje bij, maar nu heb ik even jullie hulp snel nodig. Weet er iemand welke merken er groente kroketten heeft? Die je op een broodje kunt doen met mosterd?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 13:48

Van Dobben volgens mij :)

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 13:49

Aldi verkoopt ook groentekroketten volgens mij, ik weet alleen niet of die vegetarisch of vegan zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 14:09

Vivera verkoopt plantaardige kroketten (dus vegan), ik zag ze bij de Jumbo. Ook De Vegetarische Slager heeft vega(n?)kroketten (maar dan betaal je het dubbele).

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 15:51

Nou, zelfs in de Albert Heijn XL geen groentekroketten. Belachelijk! Dus inderdaad van de vegetarische slager gehaald, maar zo duur!! :(

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 16:44

Echt leuk, steeds meer mensen zien dat ik goed ben afgevallen door m'n nieuwe levensstijl. Denk dat er nu zo'n 10 kilo af is. Ik voel me ook echt fit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 23:43

Wat goed denice, fijn zeg!
xMercury, heb je ook in het vriesvak gekeken? Daar heeft de AH volgens mij wel groentekroketten, maar weet niet of die ook vegan zijn.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 23:46

Nou, ik heb vandaag dus ook vegan gegeten en oh wat was het gezond. Speltbroodjes met kroketten van de vegetarische slager en mosterd :+ Je merkt echt totaal geen verschil in die kroketten! Zo knap gedaan! Ze ruiken zelfs hetzelfde haha!

Heb inderdaad ook in het vriesvak gekeken... Misschien niet goed genoeg, ik weet nu in ieder geval dat van Dobben groentekroketten heeft dus daar ga ik eens naar op zoek :)

Dankjewel voor het meedenken <3

Wat fijn, Denice! Goed bezig :D Heerlijk he dat je je zoveel beter kunt voelen door anders te eten.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 08:46

Frituur je die dan wel?

Vanmorgen toch maar een gokje gewaagd en op de weegschaal gaan staan, en 12 kilo kwijt! Echt bizar, had ik nooit verwacht. Ik weeg nu minder dan toen ik verkering kreeg jaren geleden :') . Er mag voor het mooie nog wel 5 kilo vanaf, maar ik verwacht zomaar dat die ook redelijk vanzelf gaan.

Hebben jullie overgewicht, of vallen jullie af met deze manier van eten?

Een tip om te koken is echt curry met bloemkool. Vol met groentes stouwen, een bloemkooltje erbij en je hebt een heerlijke maaltijd. Ik wil het recept wel neerzetten als iemand interesse heeft, het is in een half uurtje helemaal klaar.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 09:35

@Denice: Wow, goed bezig. Komt het alleen door de verandering naar plantaardig eten?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 10:14

Oh die vega kroketten lijken mij ook wel wat :9

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 10:17

denice schreef:
Frituur je die dan wel?

Vanmorgen toch maar een gokje gewaagd en op de weegschaal gaan staan, en 12 kilo kwijt! Echt bizar, had ik nooit verwacht. Ik weeg nu minder dan toen ik verkering kreeg jaren geleden :') . Er mag voor het mooie nog wel 5 kilo vanaf, maar ik verwacht zomaar dat die ook redelijk vanzelf gaan.

Hebben jullie overgewicht, of vallen jullie af met deze manier van eten?

Een tip om te koken is echt curry met bloemkool. Vol met groentes stouwen, een bloemkooltje erbij en je hebt een heerlijke maaltijd. Ik wil het recept wel neerzetten als iemand interesse heeft, het is in een half uurtje helemaal klaar.

Wat goed zeg!!

ik wil wel graag het recept weten!