Havermout ontbijt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 11:19

Kieffer schreef:
Hij staat hier in de oven, ben erg benieuwd :j

Hij was echt heerlijk! Ik heb hem gemaakt met light sojamelk, had ik toevallig nog staan. De combinatie banaan, blauwe bes en walnoten was echt super. Ik heb 1/3 genomen, dit was een prima portie om er een paar uurtjes tegenaan te kunnen.

Zo kwam hij uit de oven:
Afbeelding

Ik heb hem lauwwarm gegeten met een lepel magere kwark erbij voor de frissigheid (eigenlijk een verantwoorde vervanging voor slagroom :o ). Zo lag hij op mijn bordje:
Afbeelding

Vanmorgen heb ik ook een portie genomen, rechtstreeks uit de koelkast. Dit vind ik eigenlijk nog veel lekkerder dan uit de oven! De smaken waren lekker ingetrokken. De laatste portie is voor morgenochtend, heb er nu al zin in :9

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 17:38

Annemiek80 schreef:
Ook ik heb het recept opgeslagen
Valt het (erg) uiteen of blijft het door de honing goed aan elkaar zitten? Anders kun je/kan ik ze ook meenemen als soort van muesliereep (verantwoorde glutenvrij en betaalbare tussendoortjes zijn nog wel eens lastig)
)

http://ohsheglows.com/2013/07/19/raw-al ... tter-cups/
Op deze site staan lekkere recepten (vaak ook glutenvrij). Dit recept leek mij erg lekker, dus dat ga ik zeker een keer maken (heeft niet echt iets met havermout te maken ;) )

Dani_

Re: Havermout ontbijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 08:26

Ziet er goed uit Kieffer!

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 08:32

Ik heb vanochtend de baked oatmeal gehad uit het recept van Cheetahfan, was lekker! Volgende keer maak ik eens een versie met appel denk ik. Volgens mij wordt dat gewoon een soort appeltaart :))

Horse_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 09:54

Ik heb vannochtend eens in een pannetje havermout gemaakt. Had veeel te veel dus de oven maar aangezet en de rest in de oven gedaan!

Zijn er hier ook mensen die smoothies drinken en dan de groente smoothies? Dat vind ik ook lekker 's ochtends. Zit nu aan m'n banaan, appel en spinazie smoothie :)

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 09:58

We hebben vanmorgen met het hele gezin aan de havermoutpannenkoekjes gezeten en iedereen is om. Waarschijnlijk wil mijn moeder het recept volgende week zelfs bij mijn tante gaan introduceren, die helemaal van het gezonde eten is. Dus ik ben best benieuwd hoe zij het gaat vinden.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 10:31

Kieffer schreef:
Cheetahfan schreef:
http://www.skinnytaste.com/2012/01/bake ... d.html?m=1
Staat nu in de oven. :9 Verlaat middageten. :D

Hij staat hier in de oven, ben erg benieuwd :j

Ik wil deze voor de lunch... of evt. morgenochtend gaan maken dus ik was net even door de ingrediëntenlijst aan het gaan.
De bakpoeder die jullie gebruiken is dat gewoon die uit een zakje van dr Oetker? Die heb ik nl niet meer staan, wel wijnsteenbakpoeder dus die ga ik maar in de plaats gebruiken... moet toch ook eens op, hoop alleen dat de verhoudingen daarbij hetzelfde zijn lol.

Verder staat er vanille extract, kan ik dat vervangen door vanillesuiker? Daar heb ik nl heuuul veul zakjes voor in huis (was ooit blijkbaar bang het niet in huis te hebben lol), wat zouden jullie gebruiken? 1 zakje? (=8 gr)

Daarnaast vervang ik de blauwe bessen voor bramen lol heb er hier zoveel in de tuin staan moet toch wat verzinnen om ze 'op' te krijgen.

Van dezelfde site kreeg ik ook deze als tip trouwens:
http://www.skinnytaste.com/2013/05/strawberry-rhubarb-baked-oatmeal.html
Rabarber heb ik alleen niet in de tuin staan :)

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 11:53

Ik heb er een theelepel bakmeel bij gedaan. :') En idd een klein beetje van een zakje vanillesuiker. Maar geen hele hoor. :P

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 12:11

even terugpakken op de koolhydraten discussie, probleem met granen etc is hetzelfde als bij een paard, tis allemaal zetmeel en dat zet je heel makkelijk om in suikers en dan gaat je insuline aan de stuiter als je er enigszins gevoelig voor bent.

ik gebruik trouwens ipv rijst en granen wel gierst en boekweit . dat is dan weer wel redelijk okay volgens mijn adviseur. (orthomoleculair therapeut)

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 12:48

boekweit is sowieso ook goed als je slecht tegen de gluten kan.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 13:53

ik vraag me ook af of ik enigszins gevoelig ben voor gluten :?
coeliakie/allergie zal het bij mij echt niet zijn :n maar ik merk wel nu ik veel minder gluten binnen krijg dat het binnenwerk ook veel beter functioneert zeg maar ;)

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 14:23

Net havermoutpannenkoekjes gemaakt. :9 Voor 2 kleintjes: 1 ei, zo'n 30 gram havermout, een banaan, kaneel en een scheut amandelmelk. Heerlijk. <3 zelfs mijn zusje vond het lekker. :P

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 14:38

Citaat:
ik vraag me ook af of ik enigszins gevoelig ben voor gluten :?
coeliakie/allergie zal het bij mij echt niet zijn :n maar ik merk wel nu ik veel minder gluten binnen krijg dat het binnenwerk ook veel beter functioneert zeg maar ;)

glutenvrij is over het algemeen wat lichter verteerbaar en vaak wat minder belastend voor de darmen, zeker als je om de een of andere reden al wat gevoelige darmen hebt, veel mensen met darmziekten en/of pds kunnen ook goed reageren op glutenvrij door bovenstaande reden, hoeft niet altijd coeliakie of tarwe-allergie achter te zitten.
Hoewel het geen kwaad kan als je darmklachten hebt even te laten prikken op antistoffen want als je eenmaal glutenvrij of glutenarm gaat eten zijn de bloedtesten voor coeliakie niet meer betrouwbaar, ik persoonlijk ben dus altijd een beetje terughoudend met adviseren glutenvrij te gaan eten, deels omdat er zo'n 130.000 ongediagnosticeerde coeliaken rondlopen in nederland, deels omdat een echt strict glutenvrij dieet best pittig is/kan zijn op meerdere vlakken (sociaal, financieel etc)

De internist die het toentertijd bij mij constateerde legde het op een leuke manier uit:
Ik ben van het jager/verzamelaar type mens :P
Daarna kwamen pas de landbouwers die veel granen gingen eten
Mijn 'gen' is niet meegemuteerd zegmaar, daarom kan ik granen niet verteren.
De granen/graanachtigen die ik wel kan verteren en dus glutenvrij zijn, zijn allemaal 'oergranen'
Die internist was van Chinese origine, hij vertelde dat een veel hoger percentage aziaten koemelkallergiën hebben (dus niet lactose intollerant), in azie wordt dat niet tot nauwelijks opgemerkt... tot ze naar europa komen waar veel melk wordt geconsumeerd in tegenstelling tot azie.
Het zal niet wetenschappelijk onderbouwd zijn maar de theorie vind ik op zich wel leuk/interessant, het geeft een verklaring waarom coeliakie maar ook bepaalde voedingsallergieën meer in bepaalde streken voorkomen.
Het Coeliakie percentage gaat nl omhoog hoe 'noordelijker' je gaat in europa, onder afrikaanse mensen komt het veel minder voor.
Een andere verklaring kan echter zijn dat 'we' tegenwoordig steeds minder met (bepaalde?) bacteriën in contact komen en daardoor ons immuunsysteem (coeliakie is een auto-immuunziekte) een beetje op hol slaat. Maar ach... er zijn tig hypotheses op dit gebied :)

edit:
Nederlandse (en duitse) havermout is trouwens niet glutenvrij btw... om even bij het topic te blijven lol, er is kruisbesmetting met tarwe in de productielijn, hoe groot het percentage tarwe in de havermout is weet ik niet maar ik persoonlijk werd er goed ziek van terwijl ik op zich niet supergevoelig ben wat betreft gluten (ik reageer niet op kleine sporen)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 15:21

Annemiek , zoiets heb ik het ook over gehad met mijn ortho therapeut, grappig

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 17:16

Annemiek80 schreef:
Ik wil deze voor de lunch... of evt. morgenochtend gaan maken dus ik was net even door de ingrediëntenlijst aan het gaan.
De bakpoeder die jullie gebruiken is dat gewoon die uit een zakje van dr Oetker? Die heb ik nl niet meer staan, wel wijnsteenbakpoeder dus die ga ik maar in de plaats gebruiken... moet toch ook eens op, hoop alleen dat de verhoudingen daarbij hetzelfde zijn lol.

Verder staat er vanille extract, kan ik dat vervangen door vanillesuiker? Daar heb ik nl heuuul veul zakjes voor in huis (was ooit blijkbaar bang het niet in huis te hebben lol), wat zouden jullie gebruiken? 1 zakje? (=8 gr)

Daarnaast vervang ik de blauwe bessen voor bramen lol heb er hier zoveel in de tuin staan moet toch wat verzinnen om ze 'op' te krijgen.

Van dezelfde site kreeg ik ook deze als tip trouwens:
http://www.skinnytaste.com/2013/05/strawberry-rhubarb-baked-oatmeal.html
Rabarber heb ik alleen niet in de tuin staan :)

Vanillesuiker zal ook wel kunnen hoor :) Pas wel op met de honing en banaan, die zijn samen ook al vrij zoet. Te veel suiker maakt het dan voor het lekkere te zoet denk ik :) Bramen lijkt me trouwens ook erg lekker!

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 17:57

Ik ga morgen denk ik ook maar weer aan de havermout! Voor mn vakantie ook al vaak genomen, maar nu gewoon doorgegaan met brood-ontbijt en mn maag begint rond 11-en echt te rommelen nu ik weer werk. Zal vanaaf (als het nog droog wordt) nog wat bananen halen :D. Jummie!

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 19:00

Morgen eens met kersen proberen. :) Zou het met mango lekker zijn? :P

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 19:31

Cheetahfan schreef:
Morgen eens met kersen proberen. :) Zou het met mango lekker zijn? :P

Ohh die heb ik ook nog liggen. Mango en sinaasappel vind ik altijd wel een lekkere frisse combinatie :) Moet wel lekker zijn :D

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 17:54

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 09:36

Vanmorgen weer gesmuld van mijn havermout met amandelmelk, banaan en kaneel. Ik zag op het pak van de amandelmelk dat deze gezoet is met agavesiroop, dus dáárom vind ik het zo lekker. :D
Ik vind mijn ontbijtje ook meer een dessertje eigenlijk. :j

Alleen met ander fruit vind ik het niet lekker, ik houd het echt bij warme banaan!

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 13:08

is inderdaad een goede combinatie.
Goed omschreven, eigenlijk is ons ontbijt gewoon een echte verwennerij, ik kijk er ook iedere dag weer naar uit!

Horse_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 12:31

Ik doe sinds kort ook zonnebloempitten erdoor :9

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 16:31

klinkt goed!
Sowieso vervang ik de havermout zelf nu wel eens door de 7 koren mix van drogisterij.net
Is een mengsel van haver, gort, gerst, rijst en nog wat soorten, ik bereid het hetzelfde als de havermout, lekker voor de afwisseling en zeker zo gezond!

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 13:14

Vanmorgen heb ik weer iets lekkers gemaakt met havermout :D Ik zag dit recept ergens op internet en het sprak me wel aan:
Afbeelding

Ik zette de oven op 185 graden en na 20 minuten heb ik de oven iets hoger gezet naar 200. Nog eens 10 minuten later was hij klaar. Wat gehakte walnoten, beetje honing en kaneel erop en smullen maar:
Afbeelding

Smaakte echt heerlijk, net een gebakje!

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 13:22

Klinkt goed Kieffer! Zou het koud ook lekker zijn en dit was voor 1 portie? Vind het voor smorgens wat te lang duren denk ik, maar voor een keertje als toetje kan het prima :D.