Gezond(er) eten deel II

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Toad

Re: Gezond(er) eten deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 19:46

Goedenavond allemaal :)

Leuk hesterve dat je boek er lag! Fijne verrassing. Jouw smoothie klinkt ook heel erg lekker!! Ik heb toevallig ook nog een avocado en mango liggen :)

Mara heeft spierpijn, succes!

Maartpaard heeft een leuke dag gehad zo te horen!

Ik heb vandaag wel gezond (2 crackers en 1,5 broodje, wel erg weinig) gegeten, maar ben echt al sinds gisteravond vreselijk misselijk. Tegen het overgeven aan. Heb gister ook teveel gegeten 's avonds, maar snap niet waarom ik nu nog misselijk ben. Ik heb net wel (misschien dom) wat chipjes gegeten omdat ik erg behoefte had aan zout. Daar werd het misselijk zijn natuurlijk niet minder van... Ga zo proberen om een komkommer-tomaat salade te eten, mijn vriend is nu boodschappen doen.

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 20:05

Goedenavond allemaal!

Iedereen een fijne dag gehad? Ik opzich wel, heb weer hard gelachen in de winkel.
Was kaartjes aan het spiegelen en toen was er gewoon een man vanuit de kassarij met mij aan het flirten.

Wat fijn dat je boek zo snel al geleverd is hesterve. Ik zit nog steeds heel erg te twijfelen. Maar begin steeds meer overtuigd te raken dat ik hem misschien toch maar aan moet schaffen.

Ik heb ook lekker gezond gegeten. Kon alle lekkers ook goed weerstaan. Vanmiddag een smoothie gemaakt met bioyoghurt, komkommer, 2 el bio aardbeienjam en kokos. Aparte smaak maar opzich wel lekker.

Mara, succes met je spierpijn hoop dat het morgen beter is!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 20:36

Mijn dag was een beetje raar omdat ik grotendeels niet thuis was. Maar mijn pakketje met hennepzaden, chiazaden, rauwe cacao en gojibessen is vandaag binnengekomen! *\o/*
Dus ik kan lekker aan de kwark-met-inhoud straks. Is het aan te raden de chiazaden eerst te wellen of toch niet?

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 20:45

Aah lekker! Ik wel de zaden wel (woordspeling :+) als ik ze in mijn smoothie doe en als ik ze met yoghurt eet strooi ik ze er gewoon overheen zonder eerst te wellen.

Ouders waren allebei chagrijnig dus hadden geen zin om te koken :') Heb maar even alle groentes gepakt die in huis waren en op de grilpan gegooid, laagjes in een ovenschaal gemaakt, geitenkaas en tijm erover, speltlasagnevellen en bovenop wat griekse yoghurt met parmezaanse kaas. Was best lekker, in ieder geval een lekkere lichte maaltijd waardoor ik uiteraard weer veel te veel gegeten heb! Pff ben echt behoorlijk afgevallen toch wel.. Zit nu echt op de 54, gister voor het ontbijt zelfs 53.6. Merk het ook in mijn kleding. Maar voel me heerlijk fit en energiek :D Dus zo wil ik ook best blijven!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 21:48

Klinkt erg lekker, MaartPaard! Als je nog wat kilo's wil mag je wel wat van mij :P Ik heb net lekker kwark gegeten met mijn nieuwe ingrediënten, daarbij nog wat kaneel, 7-granenvlokken en honing. Erg lekker. Ik vind vooral de gojibessen erg lekker, ook om zo te eten!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 22:52

Hier een dip weekje, vanaf morgen weer knallen!
Moet nu weer heel erg mn draai vinden en vind het nu moeilijk om genoeg te drinken etc.

Hoe een gem. Dag menu eruit ziet:

O: water + citroen (halve)
O: kwart glas spinazie smoothie
T: 0,4 liter smoothie + ongeveer een half flesje water (met smoothie resten)
L: restje salade van dag ervoor + 2 boterhammen (kip filet of appelstroop, heb een beetje ijzer te kort, ben geen fan van appelstroop) + rest van flesje water (met smoothie resten)
T: 0,5 liter sparood met wat frambozen erin (gezonde limo ;) ik maak diepvries frambozen klein en doe ze in mn spa rood flesje)
a: net wat uit komt, meestal salade met gebakken kip en gekookte groente. Maar vriendlief gaat vaker koken voortaan....

En nu moet ik zorgen dat ik dit gewoon blijf doen en niet nat de chocolade en koekjes grijp als vriendlief op de bank gaat zien snoepen

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 22:59

Ik heb vandaag ook bar slecht gegeten beetje verwend door moeders. Ach ja je leest wel eens dat een dag in de week vet eten wel goed is. Morgen en anders maandag de draad weer oppakken. Morgen wordt een rare dag. Eerst hardlopen en zondags ontbijt. Daarna ga ik naar Arnhem om een galajurk uit te zoeken en nog bij opa en oma langs. Dus hoe en west we de rest van de dag eten weet ik niet

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 10:25

Goedenmorgen allemaal! Ik ben gister na me werk (wat half 12 weer eens was) meteen me bed in gedoken en werd om mijn 'normale' tijd van half 10 wakker. Voel me weer helemaal fit (op de spierpijn nog steeds na) en ga zo maar eens douchen en dan weer aan de slag met de studie.

Heb heel erg zin in me avondeten omdat ik iets ga eten dat ik dus nog nooit gegeten en gemaakt heb. Gister kabeljauwfilet gekocht dus op de markt, die ga ik zelf paneren met een zelfgemaakte taartaarsaus erbij, gebakken aardappeltjes en broccoli met een kaassausje. Kijk er echt naar uit om te koken, haha.

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 10:56

MaartPaard, gisteren een leuke dag gehad bij EquiDay, mooi! En wat goed dat je al dat slechte lekkers hebt weten te weerstaan :)
En al lekker veel afgevallen, en je goed voelem, helemaal mooi :)
Dat receptje van gisteren klinkt goed!

Hesterve, snelle levering!

Toad, vervelend dat je je niet zo lekker voelde gisteren. Gaat het al wat beter?

Mara, klinkt goed, je avondeten!

Mijn lijstje van vandaag:

O: smoothie van banaan, mango, yoghurt, lijnzaadolie en havermout
T: cappuccino
L: geitenkaas-tapenade tosti, bakje biogarde
T: appel-crumble (gezonde volkoren-versie)
D: knoflookgehaktballetjes in verse tomatensaus met rijst en een salade.

Gisteren had ik een heel gezonde dag, het McDonalds voer van de dag ervoor was niet zo goed gevallen :n
Dus heb gisteren alleen maar fruit en groente en een cracker gegeten, moest echt mijn lichaam even goed verzorgen :=

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 13:32

Goedemiddag allemaal!

Vannacht pas om half 3 thuis. Dus was ook redelijk laat wakker.

Mijn lijstje:
O: 2 volkoren crackers met zuivelspread.
T: -
L: mosterdsoep met spekjes en een saucijzenworstje
T: nog geen idee, waarschijnlijk een banaan of een peer
T: smoothie
D: meergranen bh met bio jam en kaas

Heb vandaag last van een opgezette buik. Geen fijn gevoel en het water drinken gaat tot nu toe ook nog niet zo goed. Heb nog niks gehad. Moet me er echt meer toe gaan zetten dat ik probeer 2l water op een dag te drinken.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 14:04

Ik zie hele mooie lijstjes voorbij komen!

Vandaag lekker tot zo'n 11 uur in mijn bed gelegen, is zondag dus dan mag het ook wel. Heb een flinke smoothie op van boerenkool, vind de structuur van boerenkool maar niks dus vanaf morgen weer gewoon spinazie :) Misschien dat ik andijvie ook nog eens probeer. Verder geen heel interessant lijstje vandaag:

O: Glas lauwwarm water met citroen
O: Smoothie boerenkool, zomerfruit, sinasappel, chia zaad en banaan
T: Grote kop kruidenthee met stukje 72% chocola
M: Yoghurt met allemaal super foods en banaan
T: Niks meer denk ik, wat radijsjes misschien
A: Eet bij schoonmoeders dus denk niet al te gezond, en vast Ben & Jerry's als toetje :+ Maar heb het ook verdiend :D

Morgen weer lekker boodschappen halen. Wil deze week sowieso de smoothie van radijsblad weer maken want die vind ik echt super lekker!

@ Karin_mylo: Ik begreep dat je ook iets wilde afvallen? Als ik het boek van Amber moet geloven kan je na 6 uur beter geen koolhydraten eten. Dus zeker geen brood en al helemaal geen jam. Ook kaas is niet erg gezond. Het bevat veel slechte vetten en je lichaam weet niet zo goed wat het er mee moet. Na 8 uur gaat je lichaam geloof ik al in de ontgift stand dus is brood met jam e kaas niet erg handig. Je kan beter veel verse groenten eten 's avonds :) Het is maar gewoon een tip! Probeer elk uur gewoon een glaasje water achterover te spoelen, dan komt het helemaal goed. En hou je van kruidenthee? Ik kan daar echt potten van wegdrinken op een dag namelijk :)

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 14:38

Wij eten op zondag altijd tussen de middag soep en dan 's avonds brood maar dat is dan vaak tegen een uur of 5.
Daarna eet ik meestal niet meer.
Kruidenthee ben ik niet zo weg van. Ik heb nu wel thee wat de nachtrust bevordert maar om dat de hele dag door te drinken lijkt me ook niet zo handig haha. Ik denk er overdag eigenlijk nooit echt bij na om te drinken. Moet hier echt beter op letten.

Ik heb het gedaan!
Ik heb het boek van Amber ook besteld.
2dehands bij bol.com Voor in totaal 19,45 euro.
Ben heel benieuwd.

samiratjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 17:33

hallo, kan ik mij ook melden ? :o
ik probeer gezonder te leven, aangezien ik me al paar maand helemaal niet fit voel, en weinig energie heb, toen heb ik iemand horen zeggen dat een gezonder eetpatroon ook wel eens zou kunnen helpen om me weer wat fitter te voelen.

maar ik heb er best wel wat moeite mee :o ik moet er echt nog doorheen en vind het moeilijk te combineren voor wanneer ik op school zit :o

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 18:25

Welkom! Kan je misschien je eetpatroon eens schetsen en zeggen waar je precies moeite mee hebt?

Zoo ik heb al flink gezondigd vandaag, maar het is toegestaan vandaag :) Aardig wat toostjes met franse kaas en stroop op en gaan zo zelfgemaakte frieten uit de pan eten. Wel met witlof en biologische fricandeau van de slager :)

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 18:32

Klinkt heerlijk maartpaart en af en toe zo'n dag is helemaal niet slecht. Geniet ervan!

En inderdaad samiraty, met een eetlijstje en precieze probleempunten zullen veel mensen hier vast tips kunnen geven

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 18:57

Hier ook een raar dagje.. Smiddags heerlijke goulash met aardappeltjes uit de frituur & oven, salades en een overheerlijk toetje met o.a. ook ben & jerry's. En daarna de hele middag wat hapjes gehad met visite.. :+ Mijn moeder is jarig.. Zit nog best wel vol dus denk dat ik zometeen nog een halve paprika en wat komkommer neem..

KambiusH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 19:23

Hallo meiden,
Ik kom ook even binnenvallen. Ik zit op het moment erg in de knoop
met mijn gewicht. Mijn eetgedrag is echt rampzalig en mijn gewicht balanceert ook op 't randje.
Wel rijd ik iedere dag paard, en ga ik minimaal 1x per week 3 kwartier cardiotraining
in de sportschool doen.

Mijn eetgedrag is dus zoals al eerder genoemd echt een ramp. Ik heb de gehele dag door honger,
en ik denk ook de hele dag aan eten. In de ochtend ontbijt ik met 3 crackers met hagelslag
en een glas milk en fruit, dat is om ongeveer half 8. Dan heb ik om 10.00 alweer honger en neem
ik een koek of wat anders zoets. Dan heb ik in de middag rond 13.00 alweer "trek" en eet ik mijn lunch (gebakken eitje, beschuit met pindakaas, tosti etc. ) Ook het volgende moment dat ik weer trek begin te krijgen is op een korte termijn.. En zo kan ik nog wel even doorgaan..

Dames, hellllup! Ik heb een schop onder mijn billen nodig!
Ook wel fijn zou evt advies zijn, vervangende producten/lekkere tussendoortjes?

Ik hoor graag van jullie!

KambiusH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 19:24

Dit was getypt met een iphone, vandaar de wazige alineaverdeling!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 19:29

Op het eerste oog bestaan je hoofdmaaltijden niet uit producten die echt goed voedzaam zijn.

Hagelslag en milk en fruit zijn behoorlijk wat snelle suikers die voor een schommelend bloedsuiker zorgen en daardoor weer snel honger veroorzaken. Bovendien zitten er niet vreselijk veel voedingsstoffing in. Beter zijn 'natuurlijkere' prodcuten, voeding zoals het als eten bedoelt is en waarvan duidelijk is wat er in zit. Basic is better soms. :) Groente, fruit, volkorenbrood of spelt producten, yoghurt, kwark, noten, zaden e.d.

Ik vind het zelf heel lastig om 'even voor te kauwen' wat je wel en niet moet hebben. (Goh zou daarom mijn opleiding een mislukkig zijn geweest :+). Maar in dit topic en in het gezonde receptentopic staat veel basisinformatie, heb je die gezien?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 19:37

Vooral als je sport is dit echt te weinig meis. En ga je eens verdiepen in krachttraining, daar heb je veel meer aan (icm goede en genoeg voeding).

KambiusH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 21:47

@Judith: heb ik doorgelezen ja! Kan ik nog veel van leren..

@phormicola: krachttraining is voor mij echt niks, aangezien ik al ongelofelijk gespierd ben in mijn bovenbenen, schouders, armen etc. Wat ik dus echt totaal niet mooi vind en dit mede door uiterlijke reden al verschrikkelijk vind! Daarbij heb ik ook nog een slechte rug helaas :-( Krachttraining is dus helaas niet voor mij weggelegd. Nu ga ik 1-2 keer in de week gewoon cardio'en. Daarbij ga ik 15 min op de fiets, 15 min lopen op een "helling" en 15 min op de crosstrainer.

Hierbij is het natuurlijk verstandig om gezond(er) te eten en ook voedzamer te eten waardoor hopelijk de overtollige kilootjes langzaamaan verdwijnen

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 22:45

@KambiusH: ik denk inderdaad dat je je eetpatroon moet veranderen want qua sport zit het wel goed zo te horen. Maar als ik dan lees crackers met hagelslag (oké, ik eet ook hagelslag op me brood dus eigenlijk mag ik er niks over zeggen :P ) en milk en fruit. Zoals Judith al zegt, daar zitten zo ongelofelijk veel suikers in dat je al snel weer honger krijgt. Tussendoortjes als (zoete) koek kan je dan beter vervangen door een stuk fruit, of noten en ik merk bij mezelf dat als ik tussen de middag goed en veel lunch dan eigenlijk niet eens meer hoef te snacken tussen de middag. Al krijg ik vaak rond 4 uur wel weer trek maar dan of stel ik het uit en kook ik om 17 uur of ik eet een stuk fruit, handje noten, beetje kwark ofzo. Mijn 'uitgebreide' lunch bestaat uit 2 boterhammen met hartig beleg als kaas/vleeswaren en 1 boterham met 'zoet' beleg als pindakaas of stroop. Dan een glas melk, een glaasje verse geperst sap of ipv die dingen een glas melk,banaan en wat eco brinta in de blender. En dan soms nog wat fruit of een bakje kwark met muesli.

Het is een beetje kijken wat voor jou werkt, ik ontbijt standaard met 'maar' 2 boterhammen met hageslag en een glas water en dat gaat eigenlijk wel prima, tussen de middag komt dan toch mijn grootste inname denk ik. Maar het komt ook omdat ik vaak pas rond half 10 ontbijt en dus niet heel groot hoef te ontbijten omdat 2.5 uur later alweer me lunch komt. Maar ik denk de eerste tip is om te stoppen met dingen als milk&fruit, vifit, goedemorgen drank en dat soort suikerbommen. Drink dan liever gewoon een goed glas melk. En probeer inderdaad meer 'natuurlijke' producten tussendoor te eten als noten, fruit, kwark of als je toch echt trek hebt in iets 'zoetigs/snoeperig' een stukje pure chocolade van ten minste 70% schijnt gezond te zijn. :) Maar lees inderdaad het receptentopic door, daar staan ook handige tips in! En zoals ik zelf ook merk, heeft niemand DE wijsheid in pacht, maar ga 'back to basic' en vermijd fabriekvoedsel en kijk wat voor JOU merkt.

Mijn dagje is een beetje mwah, ik heb een doosje milkachocolaatjes gekregen en die ene smaakte toch best lekker dus het ging eventjes hard. Heb nog wel eventjes 'gezond' gesnackt. Heb mijn popcornmais gepoft en een heel klein beetje zout toegevoegd en het smaakte heerlijk! Alleen die vliesjes, haha. :P

Morgen gaan we weer lekker gezond verder, het gaat wel lekker de afgelopen dagen. Merk gewoon dat ik me prima red op water ipv frisdranken en op noten en fruit ipv snoep. Sporten gaat ook lekker fanatiek, morgen weer hardlopen, weer een stukje verder dan vorige week. :)

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 08:46

Goedemorgen allemaal!!

Mara, hoe was je visje gisteren eigenlijk?

Ik zit alweer op school. Vannacht bij vriendlief geslapen en heb daar maar niet ontbeten en gewacht tot ik bij de ah to go was. Zakje fruit, zakje groenten en een verse sap gehaald haha en dat zit ik nu tijdens college weg te peuzelen :) Had no zakje nootjes van thuis mee dus heb me mooi gered op deze manier. Vrij vroeg weer uit gelukkig dus kan vanmiddag thuis gewoon een salade maken. Daarna lekker boodschapjes in huis halen en van mijn paardje genieten vanmiddag.

Succes allemaal vandaag met het frisse begin van de nieuwe week!

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 08:55

Goedemorgen!
Ontzettend slecht weekend wbt eten gehad. Zaterdag op SGW geweest, heerlijk maar slecht gegeten en gister helemáál slecht met als klap op de vuurpijl een snicker en 's avonds laat nog patat :P

Vandaag:
O: glas warm water en groentesap
O: biokwark met aardbeien
T: speltbh met rozenbotteljam en een banaan
L: themalunch hierop het werk dus??
T: fruit
A: stukje vlees met broccoli of spinazie.

Lees straks even bij hoor!

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 09:41

@MaartPaard: Ja, die viel wel in de smaak! Had alleen bij me paneerdeel iets teveel citroen gedaan dus dat overheerste nogal en ik moest ook voor het eerst graatjes trekken, zaten er nog 3 in. Maar vond het wel heel leuk om te doen! En zo vis-vis smaakte het nou ook weer niet. Langzaamaan komen we er wel. :)

En jou ontbijt klinkt ook nog wel goed hoor, in ieder geval beter dan mij als ik bij de AH to go langs zou gaan. Ik zou al snel voor de ham-kaas croissant of de witte bol met kaas gaan, haha. Ik ga zo weer eens een rondje rennen, kijken of we alweer iets verder kunnen. Mijn spierpijn van vrijdag is bijnaaa over, kunnen we morgen weer overnieuw beginnen want dan is het plan weer circuittrtaining te doen. :P