Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 22:57

Quir schreef:
Ik ben er (helaas) achter gekomen dat walnotenbomen hier zelden vrucht ontwikkelen en de bomen zeer slecht groeien door jaarlijkse vorstschade (soms overleven ze de winters hier niet eens). Ik denk dat ik t boompje dat maar niet aan ga doen.
Wil nog wel erg graag een andere (fruit) boom in de weide, maar eerst even uitzoeken wat, welke en of het kan. :)

Oh ik ken iemand en daar ging de walnotenboom echt als een malle, was een hele grote boom en gaf veel vruchten :j Maar misschien groeien ze zo langzaam dat je dat effect pas na 20 jaar ofzo hebt, dat zou ik niet weten.

OldSkipper

Re: Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 10:40

Tip voor de tomatensoep: Gooi er eens wat citroengras, suiker, ketjap, gember, sambal en knoflook bij. Dan krijg je heerlijke (pittige) zoete tomatensoep!

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 22:25

De soep viel in de smaak bij mn lief en mn oom :j
Dan zal het wel goed zijn. Ik hou gewoon niet zo van tomatensoep!

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 22:26

Oh ja, de komkommerplant is in een heel snel tempo geel aan het worden, einde komkommertijd...........

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 22:14

Zo... vandaag de eerste tomaatjes kunnen plukken.
En ik heb voor het eerst zelf pesto gemaakt met basilicum uit eigen tuin :D

Van de week nog een framboos gehaald, voor volgend jaar :9

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 17:06

Hee, niemand meer in zijn tuintje bezig?
Vandaag in de hitte bezig geweest (daarna een heerlijk bad genomen!)
1 schaal vol met roma tomaatjes, 1 schaal vol met gewone tomaten, 2 zoete puntpaprika's, een halve emmer bonen. De bonen zijn nu exit en aan het einde van de week gaat ook de komkommer exit!
Verder 4 gele frambozen, 2 blauwe bessen en een handje vol aardbeien.
Het groentetuintjes seizoen raak aan zijn einde :-( Bah!

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 17:33

Gister nog alle pruimen geoogst.
En de boom gelijk gesnoeid; dit ging werkelijk nergens meer over: 4 meter hoog dat kreng.
Zie de pruimen er maar uit te krijgen! :D
Door de vele regen gingen de pruimen barsten, veel wespen en vliegen, dus nu zit ik nog met 10 kilo pruimen, na uitdelen aan buren.
Van 1 boom...
En ik lust ze niet... _O-
Ik zit nu moed te verzamelen om er straks jam van te maken; die zoete lucht alleen al. :r

De rest is allemaal mislukt: geen appels, allemaal aangevreten, vorig jaar wel 30!, 3 aardbeitjes maar, geen tomaten, geen paprika's, zelfs de basilicum bleef microscopisch klein, lees dus: mislukt.
Geen zonnebloemen, geen pompoenen: geen enkel groen twijgje wat er maar op leek...

Alles wat ik wel lust, is mislukt.
Alanis Morisette met Ironic staat hier nu op. :+

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 18:02

Misschien in de leer gaan bij een opa of oma?
Die weten vaak wel hoe je het goed moet doen ;-)
Ik vraag het ook altijd aan een buurman of schoonfamilie. Zijn ze toch nog ergens handig voor!!

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 07:54

Als er iets niet wil groeien, groeit het niet.
Gewoon een slecht jaar; doet me aan die reclame denken over die tomatensoep.
"Zullen we ze anders wat water geven?" Wolkbreuk... :D

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 09:12

De tomaten zijn net als vorig jaar alweer bruin voordat ze rood geweest zijn door de vele regenval denk ik.
wel zijn mn zonnebloemen gegroeit en doen de appels het goed
en jawel tromgeroffel..............

Ik zie al kleine Ranna framboosjes aan mn struikjes!!!! ben benieuwd!!!

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 10:49

Ik ontbijt iedere ochtend met gele frambozen - jaja. Vers van de struik op mijn rondje kippen voeren en hooi aan de paarden geven.

De courgettes blijven er zin in houden. Wordt er bijna wanhopig van :=

M'n aardbeiplanten tieren welig dus ik verwacht volgend jaar toch echt een diepvries vol aardbeien weer. Zal dan wel beter op de vorst verdacht zijn en dan de boel afdekken. Gebeurt me niet nog eens dat alle bloesem doodvriest.
Afgelopen week de eerste rode biet gehad. Die was groohoot! Lekker sap van gemaakt. Ga er zo nog een uittrekken.
Mijn paprikaplantjes in de kas zijn niet groter dan 20 cm maar dragen wel vrucht en er zitten nog steeds veel bloempjes in. Eerlijk gezegd vind ik ze wel erg enthousiast voor het formaat dat ze zijn maar we zullen zien wat het wordt.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 12:44

Ik heb mijn tomaten, aardbeien en kruiden in bakken staan.
Hoe kan ik die de winter laten overleven?
Gewoon ergens in de tuin in de grond steken dan?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 13:18

Tomaten kun je niet overwinteren, zijn niet meerjarig (en ook niet winterhard, onder de plus 15 graden Celsius krijgen ze het trouwens al moeilijk). Aardbeien wel, die zijn meerjarig en winterhard. Van je kruiden hangt het af wat je hebt, of het meerjarig is of niet, en of het winterhard is of niet.

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 18:31

1Boefje schreef:
Hee, niemand meer in zijn tuintje bezig?

Ben nog steeds aan het omkruid ruchten. Mijn pink was gebroken en een paar vingers opengebarsten en gekneusd, hoe? Door paarden natuurlijk, hahaha, maar heb daardoor een tijd niets kunnen doen. De aardappelen moeten er nu ook hoognodig uit, maar zojuist weer een enorme stortbui, dus wachten tot het weer droog wordt.

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 18:36

Hallo allemaal, ik meld me hier ook maar even. Ik wil volgend jaar een groentetuin(tje) beginnen, maar heb echt geen idee waar te beginnen. Moet ik nu al zaadjes bestellen of is het slimmer om kant en klare plantjes te zetten. We hebben zandgrond en ik wil eigenlijk zoveel mogelijk fruit en dan nog wat "makkelijke" groentes als sla, komkommer, tomaat, boontjes, worteltjes etc. etc.
Moet ik nu al voorbereidingen gaan doen of kan ik nog wachten tot volgend voorjaar?

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 21:09

Gelukkig dat er toch nog mensen af en toe tussen de planten zitten ;)
Vandaag de wortels eruit gehaald, zijn meer winterpenen geworden, hahaha
Mn dochter vond ze zalig, haar Shetty ook!
19 mooi aardbeien. De helft verpest door mn dochter, mikte er suiker bij en liet ze vervolgens staan. Geloof me, daarna ziet het er smerig uit, blehhhh
Ik heb ook de korenbloemen eruit gemikt, hop weg die troep! groeit alleen maar onkruid onder.
De buurman zei dat de courgettetijd over is, ze zijn nu te hard?? Wel te grote planten, maar de courgettes te hard? Dat ken ik niet, iemand wel?
2 mooie rode puntpaprika's en ik heb echt massa's tomaten :-(
Toch nog een komkommer, maar alle gele bladeren heb ik verwijderd. De plant is nu 80% dood, alleen de nieuwe scheuten doen nog goed hun best.
De sierfruit ontploft zowat, de hele tuin is overwoekert. Ik heb gevraagd of de buurman het erg vind. Hij vond het prima, als ik later alles maar uit het gaas trek.......Ben benieuwd naar de verzameling over een maandje.
Ik vind het jammer dat het alweer bijna gedaan is met de tijd voor de groententuin....zucht.....Betekend namelijk ook nóg slechter weer en weer veel te veel kou!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 14:40

Wat doe ik fout?? :+
Ik heb een bieslook plantje op de tafel voor het raam staan. Maar hij valt helemaal "om", hij stond netjes recht overeind, maar nu hangt hij helemaal.

Ja ze hebben gewoon water gehad. :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 14:43

Je hebt binnen altijd weinig licht. Planten gaan dan 'strekken', maken wat slappere stengels, en dan vallen bieslookstengels om. Ze blijven net zo goed eetbaar hoor. Wat je kan doen is 'm kortknippen, de stengels in hele korte stukjes (1-2 mm) snijden, en dan in een open zakje in de diepvries. Je krijgt dat een soort gevriesdroogde bieslook, is erg goed bruikbaar.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 10:33

Goede tip Ibbel. Mijn probleem met bieslook waren altijd dat ze gingen schieten, ik neem aan dat je dat hiermee ook voorkomt?
Goh, kruidenpotjes moet ik ook eens gaan aanschaffen, is toch wel leuk voor in de winter :)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 11:30

Ook ik mag weer gaan spitten!

2 weken terug kreeg ik aardbeiplanten. En nu heb ik een bak vol met de mooiste kruiden gekregen. Ik ben er erg blij mee en hoop dan ook dat het een beetje aanslaat.

Tot hoelang laten jullie basilicum buiten? Ik wilde hem volgende maand toch eigenlijk wel naar binnen halen...

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 11:31

ayo schreef:
Quir schreef:
Ik ben er (helaas) achter gekomen dat walnotenbomen hier zelden vrucht ontwikkelen en de bomen zeer slecht groeien door jaarlijkse vorstschade (soms overleven ze de winters hier niet eens). Ik denk dat ik t boompje dat maar niet aan ga doen.
Wil nog wel erg graag een andere (fruit) boom in de weide, maar eerst even uitzoeken wat, welke en of het kan. :)

Oh ik ken iemand en daar ging de walnotenboom echt als een malle, was een hele grote boom en gaf veel vruchten :j Maar misschien groeien ze zo langzaam dat je dat effect pas na 20 jaar ofzo hebt, dat zou ik niet weten.

Alleen ge-entebomen geven snel vruchten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:48

Da's ook niet waar. Ik had hier een hele oude walnoot staan, die is ondertussen ter ziele, maar één van de (vele) zaailingen die die boom heeft gegeven heb ik laten staan. Die boom gaf al met 5 jaar de eerste noten. Ondertussen is het jonkie 10 jaar oud, en draagt keurig ieder jaar. Ik heb nog een andere zaailing van diezelfde moederboom, die draagt ook al een paar jaar, die is één jaar jonger.

Scubadoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 15:24

Moestuin was niet echt een succes dit jaar. Het enige wat het nu nog goed doet zijn mijn olijfkomkommertjes. Tomatenplanten leken ook veelbelovend, maar zijn nu al aan het afsterven terwijl de eerste tomaat nog rijp moet worden.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 16:28

ik zet het hier ook maar even

ik zit eigenlijk te denken dat ik in de toekomst een soort moes/siertuin zou willen
ik vind tuinieren hardstikke leuk maar wel als het ook iets oplevert.
tuurlijk mooie planten en bloemen vind ik echt geweldig

maar als de kruidenplant het beter doet dan de sierplant vind ik dat fijner dan andersom
heeft er iemand misschien een groentetuin als siertuin?
ik ben wel benieuwd naar ideeen of foto's oid

ik zit zelf te denken aan planten als rabarber (mooie bladeren en vult je border) salie (salvia varianten zijn supermooi) grote laurierstruik, rozemarijnstruik etc. Voor mij hoeven de wortels etc. niet in rijtjes te staan. En op diverse plekken mooie afrikaantjes tussen je border vind ik ook mooier dan in een rijtje.. Ben benieuwd of iemand dit al heeft of dit ook zou willen gaan doen. Verder wil ik dan op het terras vaste planten in potten zetten zodat als je geoogst hebt niet direct met een heel groot gat in je tuin zit. Ik heb nu al hosta's, sedums e.d. in potten dus die kunnen goed combineren ivm lang groen. En ipv een 'gewone' boom dan een notenboom etc.

zoiets als dit http://www.eetbaretuin.info/sierlijke_m ... index.html

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 18:26

Tja.. ik vind mijn moestuin ook mooi ;) maar ik heb het in bakken dus niet als een soort siertuin. Denk dat jij meer richting Edible Garden van Alys Fowler zit te denken. Dat was BBC-serie (erg leuk!). Alys Fowler heeft ook wel boeken geschreven.
Er zijn naast de kruiden die meerderjarig zijn natuurlijk ook andere groenten... en wat te denken van fruit die niet meteen een kale plek geven.
Sommige dingen groeien ook prima in potten... en dan kan je natuurlijk ook de pot wegzetten als je geoogst hebt.