Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 21:10

Nadeel van avocado vind ik dat het niet voor te bereiden is. Ik maak op zondag 3 salades voor ma, di, wo en daar kan geen avocado in :+

_AB_

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 21:37

Leuk, thanks voor de tips!
Denk dat ik voor falafel of vegan kaas ga! Is die gewoon bij de supermarkt te krijgen? Wil een couscous salade maken, daarpast dat wel lekker bij!
En Avocado is natuurlijk altijd goed! Dat kan ik dag en nacht wel eten!

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 21:46

Ik gebruik Hummus ipv kaas op pizza etc. Echt ontzettend lekker. Eigenlijk lekkerder dan kaas :')

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 22:17

Falafel is sowieso in de supermarkt te krijgen, vegan kaas tot nu toe alleen bij de bio-winkels gezien!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 22:32

Jumbo verkoopt ook Willemsburger.

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 23:02

Mag je hier ook recepten plaatsen?
Heb toevallig een vegatariers recept van spinazie-maiskoekjes.

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 23:54

Ja hoor, daar is dit topic zeker voor bedoeld :)

Dames, ik ben in de markt voor een fijne (slow)juicer, maar wel met studentenbudget. Iemand ideeën?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 00:40

Lidl heeft soms aanbiedingen :j Net als de Aldi.
De goedkoopste zijn gewoon eentje met een rasp en zeef, horror als je een hekel hebt aan afwassen (en in de vaatwasser wordt die zeef niet schoon) maar werkt verder als een zonnetje

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 01:11

Oh ik had wat duidelijker moeten zijn geloof ik. Ik heb gespaard :p en rond de 100€ is oké. Maar als ik de prijzen op sommige sites zie dan schrik ik me een hoedje. Dankjewel voor de ideeën alvast! Ga ik naar kijken.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 01:27

Ja twingears enzo zijn vreselijk duur! Maar de niet-vaatwasservriendelijke zijn een stuk goedkoper. Die van mij kostte 69 euro (en is laatst overleden omdat ik er teveel groenten te hard tegelijk in duwde := )

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-17 04:51

Echte slowjuicers schijnen helemaal niet zo veel beter te zijn dan gewone sapcentrifuges, dus ik zou gewoon wat reviews lezen op kieskeurig ofzo.
Ik heb zelf een super goedkope van de action en dat ding werkt ook best goed voor dat geld :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 05:00

Ik heb een model van Hurom/Versapers. Zn geld meer dan waard :j

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 09:45

Spinazie-maiskoekjes

200 gr verse spinazie

1 klein blikje mais (150 gr)

3 lente uitjes

2 knoflooktenen

Handje verse dille (of munt)

2 eieren

75 gr zelfrijzend bakmeel

1 theel komijnpoeder

1 theel paprikapoeder

Zout/peper

Olijfolie

Was de spinazie, doe in een pan en laat op het vuur even slinken. Laat uitlekken in een zeef en hak fijn.

Klopt de eieren los in een grote kom met komijnpoeder, paprika poeder, zout en veel peper.

Laat de mais uitlekken, snij de lente-ui in dunne ringetjes, pers de knoflook uit en hak de dille of munt fijn.

Schep de spinazie en het zelfrijzend bakmeel door de ei mengsel.

Schep 3-4 grote opscheplepels in de pan en vorm zo goed en zo kwaad als het gaat rondjes. Duw ze met de spatel een beetje plat.

Bak ze 2 minuten, draai ze voorzichting om en bak ook de andere kant bruin en gaar. Uit laten lekken op keukenpapier.

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 11:29

Ik heb geen vaatwasser, dus dat is sowieso geen probleem. Ik ga eens even kijken naar jullie opties als ik terug ben uit Engeland :)

Gisteren trouwens een heerlijk vega Engels ontbijt gehad. Met flapjacks en gebakken champignons, met liefde geproduceerd door mijn eigen vriendje :P

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 13:40

Ik heb voor lunch een gepofte zoete aardappel mee met een half blikje mais, erwtjes, kerstomaatjes en hummus. Lekker! Je kunt thuis 's morgens in de magnetron de aardappel poffen en in zilverfolie blijft hij erna lang warm.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 14:03

Oeh, dat klinkt goed poes! Ik heb ook nog zoete aardappel liggen, dus wie weet kan ik dat ook maken! :)

Ik had vandaag ook een lekkere vegan lunch mee (gewoon koud):

2 maistortilla's besmeerd met tomatenpuree, wat plakjes courgette erop, een paar kastanjechampignons en cherry tomaatjes en bestrooid met een beetje oregano. Even in de oven en je hebt het idee dat je pizza zit te eten, echt heel lekker! :D

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 14:36

Ook lekker!!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 14:55

Ik had een heerlijke uitgebreide bietensalade. Komkommer, wortel, bieten, appel, avocado met wat slakruiden. Jeetje wat zit ik vol..

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 15:13

Klinkt ook lekker Selka!

Er is zoveel lekkers vegan te maken als lunch, favoriet blijven toch wel speltpita's met falafel en sla, pastasalade met advocadosaus en appelcrumble met havermout! :D

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 15:25

Oehh die laatste <3 Maak jij zelf falafel? Ben nog op zoek naar een goed recept.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 16:29

Als ik tijd heb wel! Dan maak ik zelf falafel met een recept uit The Green Happiness.

Ik had gisteren zo'n kookvideo gezien via VivaLaVegas Facebook. Waren 'kipnuggets' van tofu met nachocrunch aan de buitenkant. Laat ik nou net nog een beetje tofu en een paar maisnacho's over hebben, dus die ga ik vanavond proberen te maken! :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 16:38

Wat vinden jullie van de stelling "je kunt hart hebben voor dieren en vleeseter zijn tegelijk"?

Ik begin me namelijk toch echt af te vragen of ik nou raar ben, dat ik denk dat je degenen waarvan je houdt niet dood wil :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 16:42

Ik hou heel veel van dieren, noem mezelf een dierenliefhebber en ben ook hypocriet genoeg om wel dierlijke producten te nuttigen. Een stuk minder en ik probeer volledig over te stappen naar vega, maar niet zo snel als zou kunnen. Denk dat het voor een groot deel te maken heeft met het feit dat je jezelf distantieert van wat er gebeurt met dieren voordat ze op je bord terecht komen. Als je een koe aait die in een weiland staat maak je dat voor jezelf compleet los van het stuk vlees dat je 's avonds weer eet.

Dat komt ook voor een groot deel door de industrie, die er alles aan doet om dieren te dehumaniseren en de associatie tussen het lieve knuffelige dier en het stukje vlees op je bord zo klein mogelijk te maken. Als je eenmaal 'woke' bent kan je die twee niet meer los van elkaar zien, en ik denk dat dat het punt is waarop mensen vega worden of besluiten alleen nog maar vlees te kopen waar ze de herkomst van kennen en waarvan ze weten dat het dier'vriendelijk' is (zoals bij mij). Een stukje gehakt gooi je zo in je mandje, daar gaat geen proces aan vooraf en je denkt er niet bij na.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 16:44

Heel erg lastig. Ik denk namelijk dat het eten van dierlijke producten dusdanig geïndoctrineerd is dat het erg lastig is daar van vrij te komen. Als ik kijk naar vriend, mega dierenvriend maar eet wel vlees. Nu dankzij mijn gewoontes verandert hij ook steeds meer. Mensen weten niet beter en zijn er echt van overtuigd dat je doodgaat zonder deze producten.

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 16:59

Ik denk dat het hypothetisch gezien wel kan, maat niet op de schaal dat er nu dierlijke producten genuttigd worden. En daar wik ik dus ook niet aan bijdragen.