Meer veganisten op Bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Nelleke_

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 13:50

Huh dat wist ik niet. Heb je daar een bron/artikel van wat ik kan lezen?

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 14:15

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 14:41

Zolang er bont gebruikt word heb ik liever dat we dat gewoon in nl produceren.
Het in nl verbieden is voor de dieren eem helse beslissing want het hoogt alleen maar de productie op in landen waar dierwelzijn niet eens een puntje op de checklist is...

Ik baal dus van de verbod...

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 14:51

Ik heb trouwens het domeinnaam budgetvegan.nl gekocht, ben bezig met de site te bouwen maar zit midden in mijn tentamenweek, dus dat schiet niet zo heel erg op natuurlijk (:

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 14:58

Dat vind ik knap van je, bij mij schieten dat soort dingen dan juist op :') hihi

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 15:05

Hahahahaha, ik moet toegeven dat het aanvragen van dat domeinnaam ook puur en alleen uit studieontwijkend gedrag voort is gekomen. Nu heb ik net al een document geopend van school over een vak, en nu moet ik wachten op antwoord van een medestudent. Ik vind dat ik genoeg heb gedaan, hahaha :7

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 15:07

Sja, dat verbod.. Ik hóóp dat producenten door dat verbod over gaan op nepbont in plaats van bont uit China.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 15:14

Mm... dat kun je vrees ik wel vergeten Annemiek.
Het spul verkoopt en is te krijgen dus worden er producten mee gemaakt.
Simple economics.
Of ze het nu in nl kunnen krijgen of het in china moeten halen.
Kostentechnisch zal china ook niet duurder zijn

Een op het oog positief verbod is op deze manier niets anders dan een veroordeling tot marteling ls enige optie ...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 15:29

Maar ik denk dat er ook bedrijven zijn die niet zitten te wachten op negatieve publiciteit en die krijg je gegarandeerd als je bont uit China haalt.
Zo was er vorig jaar toch dat filmpje over konijnenbont, en daardoor zijn meerdere winkels gestopt met de verkoop van konijnenbont en hebben een paar merken een flinke daling in omzet gezien.
Ik kan me haast niet voorstellen dat zo'n verbod geen enkel effect heeft.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 15:34

Daar tegen over staan nog zoveel meer winkels en fabrikanten die het gewoon geen ruk boeit... als het maar verkoopt.
Ik denk dat amdersom werken veel eerlijker is. (Tov de dieren)
De consument er van doordringen hoe en waar bont gemaakt word en vandaar uit verder ipv dit...

Maar misschien ben ik te cynisch tov fabrikanten/verkopers ... ik geloof er heel veel gewoon echt niet... laat staan dat ik ze ga verdenken van enige vorm van empathie naar iets wat niet hun portemonnee betreft
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 10-11-15 15:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 15:35

8nnemiek schreef:
Maar ik denk dat er ook bedrijven zijn die niet zitten te wachten op negatieve publiciteit en die krijg je gegarandeerd als je bont uit China haalt.
Zo was er vorig jaar toch dat filmpje over konijnenbont, en daardoor zijn meerdere winkels gestopt met de verkoop van konijnenbont en hebben een paar merken een flinke daling in omzet gezien.
Ik kan me haast niet voorstellen dat zo'n verbod geen enkel effect heeft.

Ik denk dat het belangrijkste van deze uitspraak is dat het negatief imago van bont vergroot wordt. Hersenloze of enorm egoïstische mensen zullen altijd wel aan bont kunnen komen in deze maatschappij. Maar het is belangrijk dat je mensen nu kunt aanspreken. Het is niet voor niets dat het verboden is. Nu nog bont in zijn geheel verbieden! Er zijn genoeg alternatieven!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 16:12

Het is inderdaad zuur dat er wel nog steeds bont verkocht mag worden, maar je ziet toch dat bont al een behoorlijk slecht imago heeft. Genoeg mensen die wel vlees eten maar absoluut geen bont dragen. Tijdje terug was er een model dat op de catwalk haar bont uitdeed en in ondergoed verder liep, zo van "liever naakt dan bont"

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 16:15

Tillie20, dank voor de link. Earthlings ga ik niet kijken, kan ik echt niet tegen, krijg ik nachtmerries van, dus ik sla over. Maar die andere artikelen ga ik even lezen.

Ik ben juist bang dat veel mensen denken: 'oh bont is verboden in Nederland dus wat in de winkels hangt zal wel nep zijn'. Mijn schoonmoeder weet bijvoorbeeld echt het verschil niet en dacht dat bont al heel lang verboden was. Daar prijken dus 5 prachtige bontkragen aan de kapstok. Ze had geen idee.

Bovendien het extra leed dat een dergelijke uitspraak veroorzaakt... Nee, ze mogen wat dat betreft beter tijd en geld besteden aan informatievoorziening.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 16:16

Magrathea schreef:
Het is inderdaad zuur dat er wel nog steeds bont verkocht mag worden, maar je ziet toch dat bont al een behoorlijk slecht imago heeft. Genoeg mensen die wel vlees eten maar absoluut geen bont dragen. Tijdje terug was er een model dat op de catwalk haar bont uitdeed en in ondergoed verder liep, zo van "liever naakt dan bont"

Nou onder bepaalde bevolkingsgroepen misschien, ik was laatst in Walibi (fright nights) en 80% liep met een dood dier in de nek. :r

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 16:20

Wie zegt dat dat allemaal echt bont was dan?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 16:22

Ik vind het verschil vrij goed zichtbaar. :) En als je een uur in de rij staat heb je vrij veel tijd om het allemaal eens rustig te bestuderen.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 16:36

_Nelleke_ schreef:
Tillie20, dank voor de link. Earthlings ga ik niet kijken, kan ik echt niet tegen, krijg ik nachtmerries van, dus ik sla over. Maar die andere artikelen ga ik even lezen.

Ik ben juist bang dat veel mensen denken: 'oh bont is verboden in Nederland dus wat in de winkels hangt zal wel nep zijn'. Mijn schoonmoeder weet bijvoorbeeld echt het verschil niet en dacht dat bont al heel lang verboden was. Daar prijken dus 5 prachtige bontkragen aan de kapstok. Ze had geen idee.

Bovendien het extra leed dat een dergelijke uitspraak veroorzaakt... Nee, ze mogen wat dat betreft beter tijd en geld besteden aan informatievoorziening.

Ik zal wel even kort beschrijven wat er gebeurde. Ze lichtte de situatie in India uit. Dus hoe het gaat in China of Brazilië weet ik niet. De runderen worden plaatselijk groot gebracht, vanuit daar moeten ze uren lang in een te kleine trailer op transport naar een centraal slachthuis. Hier worden ze dus eigenlijk alleen voor het leer geslacht. Ondanks dat runderen daar heilig zijn werden ze toch slecht behandeld, puur en alleen omdat die mensen daar het natuurlijk ook niet breed hebben en zichzelf ook moeten voeden natuurlijk.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 17:05

Ik heb een paar schoenen en een jas met een bontkraag die echt niet van echt te onderscheiden is. Ik moest er een aansteker aan houden om te testen of het wel echt nep was := Er hangt heel veel nep in de winkel gelukkig :)

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 17:15

Ja precies, ik heb een jas met een kraag van faux fur die ook niet van echt te onderscheiden is. Was ook een dure jas dus het zal gewoon een erg goede kwaliteit nepbont zijn, maar ik heb het nog gevraagd en het is echt nep :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 18:48

Als iemand nog plek in de vriezer heeft: bij de Emte hebben ze alle vivera in de aanbieding; 1+1 gratis.. En bij AH alle tivall boterhamvlees. Ik heb weer een hoop ingeslagen :D Weet niet precies welke vega en welke vegan zijn..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 19:16

Oeh... misschien maar eens even een keer in een ander dorp boodschappen doen.
Moet toch het dorp af voor boodschappen, maar ga eigenlijk nooit naar het dorp met emte

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 09:07

Is dat lekker Annemiek? Ik eet eigenlijk altijd fruit of appelstroop op mijn brood :+

Tillie, gaaf dat je die domeinnaam hebt gekocht!! Ben benieuwd naar je vorderingen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 09:11

8nnemiek bedankt voor de tip! Handig!

Dat tivall boterhamvlees vind ik heel vies, maar 'echt' boterhamvlees vind ik ook vies dus ik ben misschien niet een goede graadmeter. :+

Hartig vegan beleg op brood:
- Houmous (allerlei varianten maar vooral zongedroogde tomaat en kerrie)
- Groentespread van zonnatura (de rode biet en de tomaat)
- Tartex (de pepervariant! Mjammmm!!!)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 10:23

Ik vind de gerookte ham van tivall erg lekker. Die is ook heel lekker om in een pannetje te bakken, met wat selderiezout of gewoon zout erop, totdat hij knapperig en bruin is, en dat lijkt het heel veel op spek :) En de kipfilet vind ik ook erg lekker.
De gewone boterhamworst en gehakt vind ik ook minder.
En de smeerworst, die smaakt gewoon echt naar smeerworst. Af en toe vind ik dat heel lekker!
Maar ik koop ze vooral voor vriendlief. Die heeft graag iets op zijn brood wat na een halve dag in zijn warme broodtrommel nog lekker is en hij houdt niet van zoet, dus dan blijft het tivall spul en de spread over..

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 13:57

Ik zag gisteren nog iets van het voedingscentrum voorbij komen, namelijk dat champignons geen goede vleesvervangers zijn. Zoiets moet ik dan even op reageren, dus gezegd dat het ook niks hoeft te vervangen, aangezien je vlees ook niet nodig hebt.
Toen heb ik uit interesse hun site maar even doorgelezen, maar jemig, wat veel onzin zeg!
vegetariers en veganisten behoren tot zwakkere groepen, komen vaak ijzer tekort.
Aspartaam is net zo goed als stevia, het is niet schadelijk voor je. (ook al is het dan als insecticide ontwikkeld)
Je moet of vlees, of vis, of vleesvervangers eten om gezond te zijn.

Geen wonder dat zoveel mensen blijven roepen dat je vlees nodig hebt, als er een hele overheids-gezinde organisatie dat gaat roepen... pfff

Maar goed.

Die vega ham is heel lekker ja, ik bak die ook vaak op, dan heeft het veel meer smaak. Ik eet verder eigenlijk nauwelijks vlees vervangers, ik krijg het gratis mee op mn werk, dus ik heb er zat van liggen in de vriezer, maar eigenlijk ben ik all blij genoeg met een bord vol groente met curry pasta en kokosmelk.

ik heb trouwens laatst geprobeerd om chocolademelk te maken met amandelmelk en een blokje pure chocolade, het rook echt heel erg lekker, naar marsepein! Maar de smaak viel me echt heel erg tegen, terwijl ik het in mijn teff ontbijt wel weer erg lekker vind. Wat is een goede plantaardige melk voor in de chocomelk? en dan ook geen soya, dat vond ik ook niet lekker.