De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DameBlanche

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 12:04

Hallo allemaal, ben eigenlijk al een paar pagina's aan het mee lezen (en doen (gezaaid)). Wij hebben een leuke tuin van 17 bij 6 meter maar helaas heel veel katten in de buurt die onze tuin als kattenbak gebruikten en het was zomers dus niet te harden qua lucht! Vorig jaar dus besloten alles er uit te trekken (stond niet heel veel aangezien vorige bewoner jaren niks gedaan had, lees verkeerd niet onderhouden vijver en doorgeschoten verkeerd gegroeide bomen die compleet de zon weg haalden bij buren. En een hele hoop onkruid 1,5 meter hoog.

We hebben alles laten bestraten en een nieuwe schutting geplaatst (andere was er meer niet dan wel ;-) ). Aangezien mijn vriend niks met tuinieren heeft en ik MS heb dus lichamelijk niet heel veel kan hebben ga ik lekker in potten en bakken aan de gang! Ben dus ook echt van het makkelijke tuinieren en ben me dus ook aan het verdiepen in simpele irrigatie. Hoop ook dat de katten bakken minder interessant vinden al weet ik er een die gewoon boven op je bloemen gaat liggen slapen ;-(

Ga lekker mee lezen en ideeen op doen, ook pinterest struin ik lekker af. Groetjes iedereen!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 12:10

Misschien een idee om gewoon een net over de bakken heen te trekken? Eventueel met een buizenframe. Ook handig tegen vogels en vlinders en konijnen.
Hier gelukkig geen katten, de katten van m'n ouders komen de tuin niet in, maar wel een bulldozer-hond, dus ik heb mijn moestuin afgezet met een stroomdraadje }>

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 12:34

Antheman schreef:
pmarena schreef:
Ik zat te denken om die bak die ik gisteren gehaald heb, te gebruiken voor kruiden.

Heb alleen geen idee waar ik die kruiden voor moet gebruiken, ik gebruik nooit kruiden :P

Zonde! Je kunt kruiden ook medicinaal gebruiken, of om te verfen.

Gebruik je ook geen bieslook? Een soort uitje?

Als je echt niets gebruikt, dan zou ik geen kruiden gaan houden, stop er dan bloemen en sla in.

Ik vind het ook zonde dat ik nooit kruiden gebruik, maar wil dus gaan proberen om er wel wat mee te gaan doen want het lijkt me echt wel iets :j

Nee, nog nooit bieslook gebruikt :P Is toch iets dat een soort uiensmaak geeft, een soort lente-uitje ofzo... dat weet ik al niet, kun je nagaan :o Zou ook niet goed weten waarvoor ik het zou moeten gebruiken... moet je dat ergens bij laten stoven ofzo :P

Sinds ik die grote strooipotten Varkensvlees kruiden van Stegeman ofzo ontdekt heb, gooi ik dat wel overal overheen, heerlijk :9
En ben gek op van die strooipotjes met kruiden voor vis ook :9

Maar wat er in zit :?

En dat heb ik met salades dus ook, soms in een restaurant heerlijke sla, maar weet zelf niet goed wat ik er mee moet eigenlijk omdat ik dan weer tegen die zure dressings aan loop waar ik niks mee heb -O-

Is net zoiets als mijn schoonmoeder die een keer hier in huis bloem aan het zoeken was :P Ik heb dat niet hoor, geen idee wat ik er mee zou moeten :P Kon ze ook niet over uit dat ik dat niet had, haha. Ik heb dat gewoon niet mee gekregen van mijn thuis uit :o

Wij eten eigenlijk veelal elke week dezelfde dingen:

- een keer kip Madras (pakje....)
- een keer Chili Con Carne (pakje...) met vers gehakt + paprika stoplicht + 1 of 2 normale uien
- een keer pasta met een potje saus en dan de andere helft van het gehakt + 1 of 2 uien + paprika stoplicht

En voor de rest meestal gewoon met schil en al in stukjes gesneden gebakken aardappeltjes, met groente in de categorie spercie- of snijboontjes, worteltjes, broccoli, bloemkool, en een stukje vlees of soms vis.

Die varkensvlees kruiden gebruik ik ook altijd op de aardappeltjes en groentes...zoooooo lekker :9 :Y)
Voorheen gebruikte ik de viskruiden daar voor maar nu eigenlijk niet meer, we zouden sowieso wel vaker vis moeten eten :o

Een enkele keer eten we dan een stamppotje met gebakken spekjes en draadjesvlees, of lekker asperges met zalm en witte wijnsaus, of iets anders. En bij vlees vaak ook champignons en paprika mee gebakken. En ik maak nog wel eens een soepje, ook weer op basis van een pakje, dat gebruikte mijn oma altijd al dus dat is hoe ik het ken...

Dus op zich zat qua groente dat ik kan gebruiken, en ik zou wel wat meer met kruiden en de oven willen doen, en eens wat andere groentes proberen.

Wil vooral ook graag van die pakjes af en met eigen groentes en kruiden een lekker Chili Con Carne, Kid Madras, tomatensaus, groentesoep maken omdat ik wat dat betreft van al die E-nummers en smaakversterkers (krijg daar hartkloppingen van := ) af wil die altijd in die pakjes van Knorr enzo zitten.

Dus zal daar best wat kruiden voor kunnen gebruiken denk ik, moet alleen nog uitzoeken / ontdekken hoe & wat en welke ik daarvoor kan gebruiken :)

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 12:49

pmarena, al eens gekeken op 24-kitchen.nl? Daar zijn erg leuke en gemakkelijke recepten te vinden, alles vers en met verse kruiden bereid, plus filmpje voor dummies. Boodschappenlijstje kun je gemakkelijk uitprinten, zo vul je je keukenlades met lekkere en gezonde producten. Je zult versteld staan van de mogelijkheden!

Wij hebben een kookclubje, iedereen kiest een gerechtje en dat maken we dan samen klaar. We zorgen ook voor een bijpassend drankje. Zo is voorbereiden en verorberen een feest! :Y) Dat doen we ongeveer 1x in de 6 weken. Lekker bijbeppen en eten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 13:00

Bedankt voor de tip, ga ik eens kijken +:)+

En Sonja ook voor het benoemen van wat mogelijkheden +:)+

Omdat we nu half maart zitten en ik zat te doen heb, ben ik nu qua tijd vrijmaken voor wat uitzoekwerk, vooral bezig met bekijken hoe ik het kweken hier op moet gaan zetten.

Die aardbeienbakken eerst maar maken, en die Hedera ergens betaalbaar vinden en planten natuurlijk.... en aardappeltjes planten... dan kan dat vast gaan groeien enzo :)

En dan dus bakken maken voor de groentes, een plekje ervoor vinden / vlak maken in de wei en die MM-mix erin, groentes planten....

Maar wil tussendoor ook wel uitzoeken welke kruiden ik in die bak ga planten en welke ik dan waar neerzet... wil hier iemand nog zo lief zijn om me een tip te geven, gezien ons eet-gedrag en mijn wensen, wat dan een goede keuze zou zijn om die bak met een inhoud van zo'n 30 x 110 cm in te planten met welke kruiden op welke volgorde? Of maakt het niet zoveel uit wat naast wat staat? :=

Wat zouden jullie in mijn geval doen met deze bak? _/-\o_

Ik ga eens kijken op die website of ik daar iets kan vinden van een vers recept voor de Chili Con Carne / Kip Madras :)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 13:05

@pmarena... ga eens kijken wat er in die potjes, pakjes en zakjes zit. Dat geeft je ook een tip welke kruiden je kan gebruiken.
Ik vind zelf verse tijm heerlijk... ruikt zo lekker als je het plukt en dan lekker bij vlees of bij groenten of champignons. Oregano gebruik ik ook veel... maar eet ook redelijk veel italiaanse dingen.

DameBlanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 13:09

8nnemiek schreef:
Misschien een idee om gewoon een net over de bakken heen te trekken? Eventueel met een buizenframe. Ook handig tegen vogels en vlinders en konijnen.
Hier gelukkig geen katten, de katten van m'n ouders komen de tuin niet in, maar wel een bulldozer-hond, dus ik heb mijn moestuin afgezet met een stroomdraadje }>

Wel een idee, maar vindt het er altijd zo lelijk uit zien, vindt het ook niet erg als vogels er aan komen, juist wel gezellig en natuurlijk. Als de katten er echt niet af kunnen blijven dan komt er een stoomdraadje over de schutting, al weet ik niet of dat ze ook echt tegen gaat houden. Soms nemen ze zelfs de schok voor lief.

Nu de vijver weg is scheelt het al een stuk ook de schutting die verticale planken heeft kan niet door iedere kat genomen worden. Alleen staat deze aan een zijde de andere zijde is nog een oude schutting. We zijn dus niet meer echt het doorloopje zeg maar.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 16:12

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 16:17

Ruimte zat! :-)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 16:29

In de kas heb ik 6 m2 voor de tomaten, paprika's, pepers, komkommers en watermeloen.. En het stukje vaste grond is zo'n 10 m2.. voor de erwten, sperziebonen, aardbeien, uien, prei, wortelen, radijsjes en de verschillende soorten broccoli en bloemkolen.. wordt toch nog krap volgens mij :Y)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 17:52

Jij pakt het groots aan Annemiek! Leuk!

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 18:20

Vandaag zijn de zaadjes van Tuinkabouter gearriveerd! Wat een feest! Elk pakje een cadeautje! *\o/*

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 21:39

8nnemiek, jeetje wat een lap grond.

Zo'n kruiden spiraal is ook wel heel leuk, maar ik ben ook niet zo van de kruiden.
Beetje rozemarijn en tijm en basilicum dat is wat ik eventueel wel gebruik.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 15:22

Ik heb eens uit een "doe het zelf" (geloof ik) een dakgoot pijp met daarin gaten geboord (8 cm) onderkant een stop op en gevuld met tuinaarde en in die gaten kruiden plantjes. Deze stond rechtop en ik had de gaten niet recht onder elkaar. Stond heel leuk :j maar ik ben geen water gever en dus plantjes dood ;( Zoiets was dus niet voor mij.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 18:18

Leuke tuin Annemiek +:)+

Apart zo die helling....vind je hem zelf leuk of eerder onhandig :P

Even denken hoor....jij was dat toch die een paar jaar geleden samen met je ouders naar een leuk vrijstaand huis ging verhuizen waarvan jij een deel ging bewonen, en waar veel bramen weggehaald moesten worden voor de paarden kwamen...? Of haal ik nu 2 bokkers door elkaar :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 20:29

Bucephalus schreef:
Vandaag zijn de zaadjes van Tuinkabouter gearriveerd! Wat een feest! Elk pakje een cadeautje! *\o/*

Hoe bedoel je dat eigenlijk, is het ook echt apart ingepakt ofzo? :D

Veel apart spul besteld? :)

Ik heb voor de gein eens even de pakjes en potjes er bij gepakt. Die za-li-ge varkensvlees kruiden die ik (naast het vlees :P ) gebruik voor de gebakken aardappeltjes (MJAM!!!!) en groentes ook, die bevat ook dat Lavas! Ik heb werkelijk geen idee wat het is, nooit van gehoord :P maar het is een kruid blijkbaar want er zit 0,5% van dit kruid er in volgens het potje. Voor de rest specerijen: koriander, gember, peper, nootmuskaat, chilies (is dat meervoud :? ) en kruidnagel.

Bij de gehaktkruiden zitten er dan nog bij foelie, kardemom, en majoraan.

Ik heb jammer genoeg niet echt een Chili Con Carne recept gevonden (via de link en Google) dat echt past bij "onze" CCC zeg maar....

Maar op het pakje staan (naast die stomme smaakversterker waardoor ik er dus vanaf wil -O- ) wel ingrdiënten waar ik natuurlijk wel wat mee kan, ik ga eens experimenteren met die ingrediënten (vers) hoe dat uitpakt qua hoeveelheden, kijken of ik er wat gezonds & lekkers mee kan maken :P

tomaat
prei
ui
paprika
mosterdmeel (?)
paprikapoeder
gemberwortel
kerrie
komijnzaad
cayennepeper
knoflook
bieslook
peterselie

Dus ook best wel weer wat dingen die zelf te kweken zijn, en ik kwam wel veel recepten tegen waarbij deze ingrediënten grofweg gebruikt werden, dan kan ik daarmee eens beginnen en als ik iets mis, eens kijken of het toevoegen van deze ingrediënten kan helpen :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 20:47

Die regenpijp is ook leuk idee.

Kruiden kweken ga ik voor later ooit bewaren als idee, eerst maar eens kijken of ik een bes of tomaat kan kweken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 21:01

pmarena schreef:
Leuke tuin Annemiek +:)+

Apart zo die helling....vind je hem zelf leuk of eerder onhandig :P

Even denken hoor....jij was dat toch die een paar jaar geleden samen met je ouders naar een leuk vrijstaand huis ging verhuizen waarvan jij een deel ging bewonen, en waar veel bramen weggehaald moesten worden voor de paarden kwamen...? Of haal ik nu 2 bokkers door elkaar :P

Ach, die helling is op zich wel leuk.. de fruitboompjes staan er leuk op en de hond vindt het geweldig om op en neer te rennen! Het is alleen een karwei om het gras daar te maaien :Y)

En dat was ik inderdaad, met die verhuizing :j De verbouwing is (2 jaar later) eindelijk bijna klaar, dus nu is de tuin aan de beurt. Voor de paarden hebben we heel veel klimop moeten weghalen. En een heel bos :Y) Bramen waren er hier niet veel voor zover ik me kan herinneren.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 21:09

O klimop ja, dat was het :))

Hihi, ge-wel-dig voor een hond inderdaad, die rent het kwijl voor zijn ogen tijdens een gek kwartiertje, haha.

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 21:30

pmarena schreef:
Bucephalus schreef:

Ik heb voor de gein eens even de pakjes en potjes er bij gepakt. Die za-li-ge varkensvlees kruiden die ik (naast het vlees :P ) gebruik voor de gebakken aardappeltjes (MJAM!!!!) en groentes ook, die bevat ook dat Lavas! Ik heb werkelijk geen idee wat het is, nooit van gehoord :P maar het is een kruid blijkbaar want er zit 0,5% van dit kruid er in volgens het potje. Voor de rest specerijen: koriander, gember, peper, nootmuskaat, chilies (is dat meervoud :? ) en kruidnagel.

Bij de gehaktkruiden zitten er dan nog bij foelie, kardemom, en majoraan.

Ik heb jammer genoeg niet echt een Chili Con Carne recept gevonden (via de link en Google) dat echt past bij "onze" CCC zeg maar....

Maar op het pakje staan (naast die stomme smaakversterker waardoor ik er dus vanaf wil -O- ) wel ingrdiënten waar ik natuurlijk wel wat mee kan, ik ga eens experimenteren met die ingrediënten (vers) hoe dat uitpakt qua hoeveelheden, kijken of ik er wat gezonds & lekkers mee kan maken :P

tomaat
prei
ui
paprika
mosterdmeel (?)
paprikapoeder
gemberwortel
kerrie
komijnzaad
cayennepeper
knoflook
bieslook
peterselie

Dus ook best wel weer wat dingen die zelf te kweken zijn, en ik kwam wel veel recepten tegen waarbij deze ingrediënten grofweg gebruikt werden, dan kan ik daarmee eens beginnen en als ik iets mis, eens kijken of het toevoegen van deze ingrediënten kan helpen :)

lavas heet ook wel maggikruid. de zaden izjn te koop bij de site van de tuinkabouter.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 00:22

pmarena schreef:

Een envelop met allemaal zakjes, plaatjes, beschrijvingen en zaadjes, en inderdaad flink wat exoten erbij :-)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 00:29

Haha pmarena, jij moet echt een kruiden-snelcursus hebben.
Gebruik je ook geen kruidnagel en laurier door je draadjesvlees? Of basilicum, tijm en oregano door je pastasauzen?

Heeft iemand van jullie bosbessen staan?
Wij wonen hier in het bos, dus het zou hier ideaal moeten zijn qua grond en omstandigheden.
Wat zijn jullie ervaringen?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 08:38

Bucephalus schreef:
pmarena schreef:

Een envelop met allemaal zakjes, plaatjes, beschrijvingen en zaadjes, en inderdaad flink wat exoten erbij :-)

is leuk he :D
ik heb er nu een aantal keer besteld en altijd goed verpakt in huis het spul :j
andere is trouwens diana's mooie moestuin, die heeft ook hele betaalbare zaden die ze zelf vermeerderd en word ook super netjes verzorgt kwa verpakken en leveren
sowieso ook een leuke site kwa informatie :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 09:17

Bucephalus schreef:
pmarena schreef:

Achgos, geinig joh +:)+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 09:19

anneliesdj schreef:
Haha pmarena, jij moet echt een kruiden-snelcursus hebben.
Gebruik je ook geen kruidnagel en laurier door je draadjesvlees? Of basilicum, tijm en oregano door je pastasauzen?

Heeft iemand van jullie bosbessen staan?
Wij wonen hier in het bos, dus het zou hier ideaal moeten zijn qua grond en omstandigheden.
Wat zijn jullie ervaringen?

Draadjesvlees doe ik aan de ene kant met peper en zout, andere kant zout en paprika-poeder, even bruinen in een pakje boter en sudderen maar met een plons water er bij :P Hartstikke lekker :j

Pastasaus heb ik nog nooit zelf gemaakt, maar wil dat dus wel gaan doen, lekker een flinke lading in 1 keer maken met allerlei groentes en die kruiden er door, en invriezen in bakjes :j

Heb de vriezer nu ook al voor de helft vol staan met bakjes scharrel-koe en groentensoep, en restjes macaroni en chil CC.
Wil eigenlijk van die restjes af en gewoon afgepaste porties saus maken zodat er niks overblijft.