Gezond(er) eten deel II

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 11:05

wat voor Persoon A gezond is hoeft dat voor persoon B niet te zijn.
De ene persoon ontbijt met kwark/joghurt of doet dat door een smoothie.
Als ik dat doe dan heb ik buikpijn, huiduitslag en diaree....

Of heerlijk met fruit *jaloers!!!* maar daar kan ik ook behoorlijk beroerd van worden... Dus echt niet gezond voor mij (reactie: huiduitslag, buikpijn (flinke heftige krampen soms) opgezette buik en een paar dagen echt niet lekker voelen).

En dat terwijl fruit juist als goed en gezond staat aangeschreven :)

Phylos

Re: Gezond(er) eten deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 13:13

Klopt denk ik wel Mri, ieder persoon zit weer anders in elkaar. En als je niet met kwark ontbijt, maar wel met volkorenbrood dan is het natuurlijk niet zo dat je ongezond zou eten. Ongezond is het als je s'ochtends witte boterhammen met hagelslag en roomboter naar binnen werkt (denk ik). Maar ook dat is voor een keer geen enorme ramp..
Het is zo lastig allemaal, er zijn zoveel verschillende meningen. Ik denk dat je uit verschillende boeken je eigen verhaal moet maken en eruit moet halen wat voor jou werkt.

Ik heb net gelunched met een volkorenafbakbroodje met zalm en tomaatjes. Heeerlijk. Daarna nog een heerlijk beschuitje met muisjes gegeten, wat had ik daar zin in. Was de hele ochtend druk in de weer geweest met paardlief. Nu de stallen nog even uitmesten, douchen en dan een lange wandeling maken met de hond, mijn moeder en een vriendin van haar + hond (+tussenstop op een terrasje :P)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 13:17

Ik ben weereens ziek. Baal ontzettend, want ik had liever lekker door Berlijn gelopen, maar dat zit er niet in.

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 13:43

Goedemiddag allemaal!

Ik heb met bepaalde dingen ook heel snel last, zo kan ik echt geen appels eten, soms krijg ik ook last van pruimen. Dan gaat mijn hele keel opzetten. Echt niet fijn dus.
Ik moet voor mij nog een beetje uitzoeken wat werkt. Wou weer beginnen met het verbannen van zoetigheid en suiker maar is weer niet gelukt. Gister was de inspectie op mijn stageschool en we hebben te horen gekregen dat we een groene school zijn. Dus daar moest gebak bij. Heb expres een klein stukje genomen maar vond het eigenlijk niet eens zo lekker meer.

Vanaf morgen wil ik de zoetigheid en koekjes enzo weer helemaal gaan verbieden.
Maar wil wel graag van die havermout koekjes maken. Dus maar eens even kijken of ik daar de ingrediënten voor op kan halen.
Mijn lijstje voor vandaag:
O: bakje bioyoghurt met 3 scheppen muesli. Glas water met citroensap.
T: 2 yoghurt biscuits.
T: klein stukje slagroomtaart
L: 2 geroosterde bh met kaas & zuivelspread & komkommer. Verse geperste sinaasappelsap.
T: smoothie
D: nog geen idee

phormicola, wat vervelend voor je. Net nu je in Berlijn zit, hoop dat je gauw weer beter bent!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 13:57

Ik heb lekker geluncht met een salade van sla, spinazie, komkommer, tomaat, gebakken kipfilet, pijnboompitjes en feta. Kan ik er weer even tegenaan!
Ik zag dat mijn huisgenoot die vanavond kookt o.a. zalm, tomaat en basilicum heeft gehaald. Hij weet wel hoe hij moet koken, dus dat wordt vast erg lekker!

Beterschap phormicola!

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 14:10

Jeetje wat balen phormicola, beterschap!

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 15:02

Ik meld me ook weer eens :wave:

handig overzichtje van alle prijzen!

hesterve, dat klinkt inderdaad makkelijk, zelf de kiemen laten groeien. Moet ik ook maar eens doen :)

VogeltjeM, wat leuk dat weekend! Veel plezier!

phormicola, beterschap!

Ik ben net eventjes naar Amsterdam geweest, en gelijk maar even langs de Albert Cuypmarkt gegaan.
Lekker veel fruit in kunnen slaan voor 7 euro: doosje druiven, kiwibessen, 2 mango's, 2 limoenen, 3 passievruchten, granaatappel, grapefruit, avocado

Mijn lijstje van vandaag:
O: smoothie van ananas, biogarde, aloe vera drank, lijnzaadolie en havermout
T: -
L: krentenbol
T: passievrucht en wat stukjes komkommer en wortel
D: Mac!! Heel slecht, maar ga er toch goed van genieten, haha :))

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 15:43

Soms weet ik ook niet meer wat ik moet geloven, iedereen roept wat anders en de wetenschappelijke studies kunnen elkaar ook nog wel eens tegenspreken.

Maar waar geloven jullie bv. het boek van Amber wel compleet? Heeft zij zulke goede wetenschappelijke bronnen?

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 16:13

Ik ben wel heel erg nieuwschierig naar het boek van Amber. Lijkt me zeer interessant. Maar of je alles heel letterlijk moet nemen weet ik niet. Ik denk dat het het belangrijkste is dat je voor jezelf een goede manier vindt.

Wat een handig overzicht van de prijzen. Hier heb je echt iets aan!

Ik ben net in Veendam geweest en daar zit nu ook zo'n gezondheidswinkel, even naarbinnen gegluurd en ze hebben daar ook spullen van ekoplaza. Dus heb nu kokosschaafsel, biologische aardbeienjam van ekoplaza en thee dat de nachtrust moet bevorderen. Wist niet dat deze winkel daar zat. Ze hadden echt heel veel. Ook lijnzaad en Chiazaad enzo.

En ik heb nieuwe schoenen gekocht! Kon ze niet laten liggen voor dit geld. Hele mooie suede laarzen met een blokhak. Een beetje beige lichtbruine kleur. Ze waren maar 15 euro! Afgeprijsd van 60 euro. Ben er super blij mee. (sorry moest ik even kwijt, ben er zo blij mee haha)

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 17:27

Balen Phormi, beterschap!

Leuk Karin_Mylo!

Tjah waarom ik het boek van Amber wel geloof.. Omdat het in mijn oren gewoon super logisch klinkt. Alles wat hier in staat is een bevestiging op wat ik al dacht + nog een aanvulling. Er staan ook bronnen vermeld in het boek :)

Ik heb een goede dag vandaag, lijstje:

O: Lauw water met citroen, daarna uurtje yoga gedaan
O: Smoothie met spinazie, blauwe bessen, frambozen, chia zaad + zwarte bessenpuree
T: 2 rijstwafels met humus
M: Quinoasalade met huttekase, witte kool, paprika, lijnzaad, sesamzaad, avocado en flink wat olijfolie
T: Smoothie van kokosmelk, banaan en frambozen (kokosmelk moest op)
A: Citroenbloemkool van Amber, Duitse biefstuk en aardappels uit de oven :)
N: Stukje 85% en veel kruidenthee (lekker! :D)

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 17:31

Ik heb ook erg veel uit het boek van Amber gehaald. :j Hij is wel aardig duur dacht ik. Ik heb hem laatst gekocht bij de bruna voor 25,-

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 17:37

Maartpaard, waar haal je hummus? Of maak je het zelf?

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 20:05

oei, ik heb zojuist een hele lekkere smoothie ontdekt. Banaan, spinazie en een scheutje slagroom :D

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 20:10

klinkt lekker zeg!! Alleen slagroom is voor mij niet zo verstandig. Magere yoghurt of kwark zal ik dan gebruiken :j Heb toevallig ook spinazie enzo gekocht voor een smoothie!

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 20:12

de slagroom maakt het echt milkshake achtig, hmmmmm

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 21:28

Kinkt goed Toad! Heb alles in huis, misschien iets voor morgen ochtend mmm.
Ben vandaag op de markt geweest en wat boodschappen gedaan bij de natuurwinkel. Heb weer lekker ingeslagen haha.
Ga zo het boek van Amber bestellen bij bol.com . Wilde het hier bij de boekhandel halen maar die hadden het niet...

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 08:20

Ik kon het boek van Amber idd ook bij geen een boekhandel vinden.

Zo heb lekker 3 kwartier gesnoozed, heerlijk! :P Glas met citroen alweer op. Ga vandaag de hele dag naar de Equiday in Ermelo. Ben echt de hele dag weg dus wordt beetje moeilijk met eten. Neem wel rijstwafels, fruit en noten mee. Misschien toch ook maar even een boterham ofzo. Iemand nog ideeen? Fijne dag allemaal!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 10:23

Hummus is heerlijk :9 Heel makkelijk zelf te maken opzich maar ook in vrijwel elke supermarkt wel te verkrijgen volgens mij. Jumbo verkoopt het in ieder wel.

Slagroom door een smootie is opzich niet een heel groot drama. Ligt ook wel aan de hoeveelheid natuurlijk maar niet iedereen kan tegen lactose van de kwark of yoghurt.

Heb twee slechte weken gehad mede door het herstel en meerdere tegen slagen. Kan dan vrijwel niks eten en ben veel teveel af gevallen. Merk nu lichaamelijk ook dat ik heel wat voedingsstoffen tekort kom. Sinds gister heb ik wonderlijk genoeg weer behoefte aan eten. Nog geen op en top lijstje maar eerst maar wat tekorten weg werken;

Ontbeten met een glas water en citroen, een schaaltje magere yoghurt met zonnebloempitten en lijnzaad + een banaan.
Tussendoor niet echt iets vermoed ik, misschien wat groene thee.
Lunch wordt denk ik een ommelet met tomaten en wat geitenkaas. Heel misschien een volkoren boterham als ik nog honger heb.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 10:37

Goedemorgen!

Oeps.. Ik heb het boek van Amber ook nog steeds achteruit liggen. Moet 'm ook echt mee nemen, heb 'm ff doorgebladerd en vond het heel interessant!

Ik heb ontbeten met een glas smoothie van banaan, aardbei, yoghurt, citroensap en kaneel. Daarbij een boterham met een gekookt eitje. Ga zometeen wat eerder van huis en nog even langs de Tuinen voor chiazaad en misschien wel die lekkere chocoladenoten (die zijn verslavend, zo lekker!) en dan nog even een middagje werken..

Ik ken hummus eigenlijk niet.. Maar lees wel vaker hier dat het lekker is, toch ook eens proberen. :j
Slagroom is een smoothie klinkt ook lekker zeg! Ook niet zo geschikt voor mij denk ik. :+
MightyJoe ben je al wat afgevallen? Je bent lekker bezig zo te lezen!
Iedereen weer de markt over geweest voor lekkere fruit en groente. :D

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 10:42

Goedemorgen allemaal!

Slagroom door de smoothie lijkt me ook wel lekker.

Ik zit nog steeds te twijfelen of ik het boek van Amber ga aanschaffen. Zit steeds op marktplaats te kijken of ik hem voor een kleiner prijsje kan vinden (ben nogal van waarom duur doen als het goedkoop kan haha)

Ik bedenk me net iets. Ik eet altijd mijn ontbijt en dan een glas citroensap met water.
Maar is dat wel goed? Moet je niet eerst een glas water met citroen drinken en dan een tijdje tussen voordat je aan het ontbijt begint? Vroeg ik me even af!

Vanochtend op de weegschaal gestaan en ben een kilo aangekomen... Dus we gaan er even weer hard tegenaan! Nu echt maar eens even weer alle lekkers laten staan en alleen nog maar gezond. En het water drinken is ook best moeilijk. Ik krijg het niet voor elkaar om 1.5 a 2 l water te drinken. Ik kom meestal net aan een liter of iets meer. En dan tel ik thee ook mee. Dus daar moet ik ook echt op gaan letten.

Vandaag voor mij een beetje een rare dag.
Moet straks werken van 1 tot 6 en daarna gelijk door naar mijn oppasgezin. Dus moet het warm eten en de lunch even omdraaien.

Mijn lijstje voor vandaag:
O: glas water met citroen
O: 2 volkoren crackers met bio aardbeien jam.
T: niet omdat ontbijt en lunch heel dicht op elkaar zit.
L: roerbak ei met rijst.
T: -
D: volkoren brood met kaas en jam

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 10:50

Hier de dag ook weer begonnen met mijn kwark/muesli/rozijnen/chiazaden.
Ga zo met moeders lekker even boodschappen doen en langs de markt

Bij ons was het boek van Amber ook via de bieb te krijgen, misschien een idee voor mensen die hem niet meteen willen aanschaffen

Even over dat water met citroen. Gebruiken jullie daar een echte citroen voor, of kan het ook uit zo'n flesje?

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 12:21

Vanmorgen begonnen met een lekkere smoothie van spinazie ,banaan ,melk(ipv slagroom) en heb er nog een avocado en mango bij gedaan. Was erg lekker.
Toen ik gister avond het boek van Amber bestelde dacht ik dat het maandag zou worden geleverd.Loop ik net naar de gang ligt ie al op de mat! Zo eerst 3 paarden rijden en daarna eens lekker in het boek lezen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 12:33

phylos, ik gebruik citroensap uit een flesje. Vind het wat minder zuur maar anders ook zo vreselijk zonde van al die citroenen.

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 12:54

Goedenmiddag allemaal! Voel me een beetje blegh, heb gister circuittraining gedaan en me hele bovenlichaam doet pijn van die gewichten heffen en andere armoefeningen. Daarbij komt dat we ook nog even uit geweest zijn omdat een vriendin uit Deventer over was, maar nog netjes op tijd, 3 uur. Maar ik moest om 11 uur weer in de UB zijn voor een afspraak, dus ik heb een beetje een slaaptekort. Dat in combinatie met spierpijn is niet heel fijn, maar ik ga zo nog eventjes slapen zodat in ieder geval het slaaptekort probleem weg is. Heb al wel boodschapjes gedaan op de markt, voor het eerst in me leven vis gekocht bij de viskraam, een kabeljauwfilet. Wil dat morgen eten, gepaneerd met zelfgemaakte taartaar saus. Ben heel benieuwd, het zag er lekker uit op het plaatje. Vanavond wordt het een eenvoudige pasta met rode saus.

Ben morgen hopelijk weer in normale staat, merk toch wel dat me lichaam het niet erg trekt of in ieder geval het er niet erg mee eens meer is met dat uitgaan en bier drinken. Grappig dat je het verschil zo merkt, gelukkig is het niet iedere dag dus ik kan er wel mee leven. Je bent 1 keer jong denk ik dan maar. :)

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 18:25

Ik gebruik gewoon echte biologische citroenen. Maar ik doe een halve per keer. Dat zijn dus zo'n 3 citroenen per week :) Het is puur om te reinigen, dus altijd vóór mijn ontbijt. Dat is ook de reden waarom ik ze biologisch neem omdat je anders op je vroege ochtend alleen maar gifstoffen in je lijf stopt ipv dat je ze eruit haalt. Daarbij worden citroenen altijd flink bespoten.

Leuk hester dat je boek er al is! Lekker lezen dus :D

Equiday was heel erg leuk! :D Weer veel inspiratie op gedaan! Heb 2 rijstwafels met humus, een roggebroodje met geitenkaas, een appel en noten op vandaag. Misschien ietsje weinig maar het was ook niet echt anders. Kon de verleiding van de heerlijke poffertjeskraam en de friettent goed weerstaan. Wat we vanavond gaan eten weet ik nog niet. Mijn moeder heeft geen zin om te koken :P