Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 10:24

Ibbel kan het altijd zo mooi uitleggen :D

Ik heb momenteel niet zo'n goede hand van koken: ik had mijn megacourgettes verwerkt tot soep, die veel te zuur uit viel :r En de pruimentaart die ik had gemaakt was ook maar zozo.
Nu heb ik ook nog perzikkenjam gemaakt, voor het eerst met halfzoete geleisuiker. En die heb ik nog niet durven proeven :=

Mijn pompoen is trouwens veelbelovend, en ook de courgette doet het fantastisch. En dat alles op eigenste paardenmest!

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 21:16

OldSkipper schreef:
hahaha ja denk t ook, kan jij wel trots zijn dat straks door heel t land farmbozen groeien afkomstig van jouw struik :D

Over frambozen gesproken. Liep tegen de middag naar de kas om te gieten toen ik voorbij de rode framboos kwam. Het ding staat er al jaren maar had nooit veel puf om echt iets te gaan doen leek het wel.
Maar nu! Ik zag een heleboel mooie frambozen in wording toen ik ineens iets roods zag schitteren. Ik stapte snel door de omheining en vond de mooiste, grootste, meest overheerlijke, sappige, rode framboos ooit en daarnaast nóg één!!! :~

Heb echt nog nooit zulke grote frambozen gezien en ze waren echt zooo lekker!
Mss dat de struik een paar jaar tijd moest hebben voor, weet ik veel wat, maar nu heeft hij duidelijk het licht gezien.
Ik verheug me al op de rest van de frambozen.
Heb gisteren trouwens de eerste 5 bramen van onze tamme braambos geplukt. Ook al zo dik en zooo lekker.

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 14:20

Hier mega veel cherry tomaatjes mjam en lekker zoet net een paar als tussendoortje achter de kiezen.
Aan de sperziebonen, courgette en augurken komt ook maar geen einde :)

Heeft iemand ervaring met capucijners?

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 12:38

ranna schreef:
Over frambozen gesproken. Liep tegen de middag naar de kas om te gieten toen ik voorbij de rode framboos kwam. Het ding staat er al jaren maar had nooit veel puf om echt iets te gaan doen leek het wel.
Maar nu! Ik zag een heleboel mooie frambozen in wording toen ik ineens iets roods zag schitteren. Ik stapte snel door de omheining en vond de mooiste, grootste, meest overheerlijke, sappige, rode framboos ooit en daarnaast nóg één!!! :~

Heb echt nog nooit zulke grote frambozen gezien en ze waren echt zooo lekker!
Mss dat de struik een paar jaar tijd moest hebben voor, weet ik veel wat, maar nu heeft hij duidelijk het licht gezien.
Ik verheug me al op de rest van de frambozen.
Heb gisteren trouwens de eerste 5 bramen van onze tamme braambos geplukt. Ook al zo dik en zooo lekker.

Leuk! die van ons zijn zuuuuuuuuur :\ Mijn braam en framboos (die ik van de praxis heb) krijgen rood blad.. lijkt me niet gezond iemand een idee wat ik daar tegen kan doen?

AngelofLove

Re: Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 12:46

Ik denk dat ik vanavond maar eens een bloemkool ga proberen. Hij is behoorlijk groot en om hem nou nog groter te laten worden is ook weer zoiets.

Mijn bosbes en kers krijgen ook rood blad, dacht dat het zo hoorde maar weet het niet zeker?

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 19:10

AngelofLove schreef:
Mijn bosbes en kers krijgen ook rood blad, dacht dat het zo hoorde maar weet het niet zeker?

Ik zeg net tegen mijn man dat onze kerseboom er niet zo fraai uit ziet. Het blad verkleurd helemaal maar rood kan ik het niet noemen. Moet zo eens even zoeken of er een ziekte inzit ofzo.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 19:11

Is geen ziekte. De nachten zijn gewoon koud en de planten bereiden zich al voor op verkleuren en herfst.
Hou kouder de nachten, hoe gekleurder het blad.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 19:18

Daar zeg je wat Ibbel!
Heb vanmorgen notabene de hond uitgelaten met een jas aan en een das om!!!

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 09:08

ik zal straks eens een foto maken van mijn rode bladeren, heb toch t idee dat t niet helemaal gezond is.. de groene blaadjes krijgen eerst een bruin randje en daarna worden ze helemaal rood..

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 09:50

de kastanjes worden hier ook al bruin..............................................

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 09:51

en in het bos heb ik deze gespot afgelopen zondag:
Afbeelding

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 13:49

O zeg! Wat een herfstige berichten allemaal :oo
En het is nog niet midden augustus!!!

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 13:54

Ik vroeg me af of iemand hier ervaring mee heeft, het betreft mijn peultjesplanten. Ze zijn al grotendeels uitgebloeid en gaan helemaal verschimmelen en vergelen. Echter aan de wortels komen nieuwe plantjes op, met bloemen erin, nu vroeg ik me af, is het dan beter of uberhaupt mogelijk dat ik al die aangevreten en verschimmelde planten wegknip?

Wat een schijtweer trouwens, als het zo doorgaat haalt de mijn framboos haar tweede oogst ook niet meer...
Ik zag ook al een paddestoel in het land van mn pony, werd er bijna depressief van, laat die herfst maar even wachten tot het daadwerkelijk herfst is.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 15:08

Wie heeft er verstand van walnotenbomen?
Ik zou heel graag een walnoten boom in het weiland van de paarden willen zetten, maar welke walnoot (ras) is (extreem) winter hard en bloeit laat (vanaf eind april/begin mei).
Ik had gevonden dat de buccaneer wel een laat bloeier is (en zelf bestuivend, wat natuurlijk ook niet onbelangrijk is :+ ).

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 15:56

hhmmm, mijn courgettes lijken dood te gaan... blad wordt helemaal wit en er zijn geen courgettes meer te bekennen....
Ook mn tomaten gaan slecht, groeien veeeeel te hard (de plant dan) heb ze tegen een ijzeren draadhek aangezet, maar nu vallen ze toch om, omdat ze zo groot zijn! Maar nog geen tomaat te bekennen.....

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 21:18

@ayo, sorry geen verstand van peultjes. Mss iemand anders hier?

@Quir, wij hebben walnootbomen in het land staan maar vraag me niet wat voor ras. Heb toen volgens mij niet over een ras gesproken maar gewoon walnootbomen besteld. De vliegenwerking valt me nogal tegen maar ze zijn ook nog niet zo groot dus mss ligt het daar aan.

@mm, lijkt iets met je tomatenvoeding niet te kloppen maar verder kom ik niet ^)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 21:23

Ik ben er (helaas) achter gekomen dat walnotenbomen hier zelden vrucht ontwikkelen en de bomen zeer slecht groeien door jaarlijkse vorstschade (soms overleven ze de winters hier niet eens). Ik denk dat ik t boompje dat maar niet aan ga doen.
Wil nog wel erg graag een andere (fruit) boom in de weide, maar eerst even uitzoeken wat, welke en of het kan. :)

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 21:50

Ik had vandaag 2 supermooie rupsen gespot op de wortelen (blaadjes) ze zijn felgroen met oranje en zwarte stipjes. Ik heb een foto voor de liefhebbers.

Scubadoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 09:44

Wat een herfst berichten allemaal. Geen goed tegen dat de natuur er van uit gaat dat het mooie weer voorbij is.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 14:02

Scubadoo schreef:
Wat een herfst berichten allemaal. Geen goed tegen dat de natuur er van uit gaat dat het mooie weer voorbij is.

Idd Scub. Wij moeten notabene nog 14 dagen voordat we vakantie hebben. Het wordt een herfstvakantie, zei mijn man al vanmorgen :=

Vond gisteren nog een zwaluwjong die uit het nest was gevallen in de schuur. Heb hem teruggezet bij de rest maar kreeg al het idee dat de zwaluwen waren vertrokken maar zag vanmorgen dat ze er gelukkig toch nog wel zijn. Vond het al zo'n sneu idee dat die kleintjes op voer zitten wachten en pa en ma naar warmere oorden zijn vertrokken.

Er zitten nog 3 nesten met jongen dus het weer moet echt nog even mooi worden zodat ze zich kunnen voorbereiden op de lange tocht.

Mijn rode bieten worden trouwens al behoorlijk groot en de wortels gaan ook mooi.
Heb bijna dagelijks tomaten en natuurlijk de courgetplanten die helemaal zijn doorgedraaid :roll:
Gelukkig zijn er al weer wat meer collega's die terug zijn van vakantie en ze wel lusten.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 15:33

Vanmiddag druk bezig geweest met mijn overschot aan tomaten, ik besloot eens verse soep te maken.
Ik vind mijn verse tomatensoep niet zo goed gelukt. Straks nog maar wat kant en klare soep halen!!!!!
Maar ze moeten het wel proeven, er zit 2 kilo tomaten in!!!..
ik heb een recept van het www geplukt.
2 kilo tomaten, ontvellen, ui erbij, knoflook, oregano, basilicum, mixen......klaar....

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 15:46

Normaal is verse tomatensoep toch wel heel lekker. Mijn moeder maakt dat altijd met een of andere zeef en rijst, jammie!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 15:48

Het klinkt anders wel lekker, wat mankeert er aan?

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 15:52

Ik vind hem teveel naar verse koude tomaten smaken. Kan er ook aan liggen dat ik zelf niet zo dol ben op tomatensoep :j
De tomaten uit de kas waren echter wel lekker overrijp en rood zoals het hoort.
Ik heb er zelfs een verse zoete puntpaprika bij gedaan voor extra smaak.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 15:54

Heb je hem wel warm geproefd ;-)

Ik vind hem ook lekker klinken hoor :-)