Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zwartwitje

Re: Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 16:54

Op het zakje waar mijn zaadjes uit kwamen ( :+ ) staat dat je ze vier centimeter tussenruimte moet geven, dus dat heb ik proberen aan te houden. Over een week of drie zouden ze te oogsten moeten zijn, dus we zullen zien.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 16:55

Zaadjes uit een zakje, jaja. :P

Vier cm tussenruimte? Dan kan ik er ongeveer 8 kwijt in deze bak. :D

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 16:59

Ik kon er dan ook maar zestien kwijt, of twaalf, even vergeten hoeveel rijen ik nu heb gezaaid. 't Is ook niet dat ik mijn meetlintje erbij heb gehouden ofzo :D
Ze zitten trouwens in onze oude kattenbak, mjammie :+

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 17:31

hahaha 8 radijzen eten... :(
ik las 2 cm
dus dat heb ik aangehouden en leek me ook logisch
heb er nu ook een hele zooi zaadjes bij elkaar geplant
ga eens kijken wat de verschillen gaan worden en laat jullie weten hoe/wat/waar! maar over 6 weken dus pas. ben benieuwd naar die van jullie! met dit warme weer gaan de zaadjes trouwens wel als een raket op de vensterbank! zondag geplant en nu al hele kleine groene blaadjes
in de kattenbak... tja da's ook een idee.. ik gebruik toch maar gewoon mini bloempotjes ;-)

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 17:44

Heb net verse veldsla uit mijn mini groentetuintje gehaald. Ziet er super uit, smaakt heerlijk :9

Ben wel trots op mezelf :o Dit is het eerste jaar dat ik een poging doe voor een groentetuintje. Heb ook broccoli staan en 1 van de 4 planten gaat echt super snel :D

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 20:41

ook hier vollop in mijn tuintje aarbeitjes aan smullen! Waren hele dikke bij deze week. Ik had de plantjes geplant vorig jaar van de uitlopers. Best nog goed geslaagd.

Verder staat mijn kruidentuintje ook in topvorm. Heb tijm, salie, laurier, pepermunt, marokaanse munt, valleriaan, oregano, citroenmelisse, citroentijm. Ik vind kruiden de max!

En heb dit jaar twee courgetteplantjes gezet. Vorig jaar wou het maar niet lukken met ééntje..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 20:53

De radijzen hier willen niet, de plantjes zijn zonder radijs te vormen meteen in de bloei geschoten is me nog nooit overkomen. En de bonen en peultjes hebben er geen zin in dit jaar.

Die vakken tuin is mijn grote droom. Als je zo een groentetuin kunt inrichten kwijl.

Gister de eerste aardbeien geoogst, die gaan morgenochtend op een beschuitje als ontbijt. De spinazie is nog een keer oogsten en die is dan ook op, de snijsla kan ik gaan oogsten, de eerste raapstelen en snijbiet ook al. Ook gaan de andijvietjes, broccoli en boerenkool gaan goed al hingen die vandaag erg slapjes. En jippie en hangen 5 minikomkommertjes aan de plant. En de eerste tomaten komen in bloei nu, dus hopelijk over een paar weken oogsten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 21:00

Het duurt wel iets langer na de bloei voordat je tomaten kunt oogsten. Maandje of 2, meestal :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 21:04

Ja dat weet ik dat is toch ook een paar weken :P , in iedergeval na onze vakantie pas. Eerst moeten die inimini groene tomaatjes groot worden en dat duurt altijd vrij lang vind ik in vergelijk met aardbeien. :+ Maar toch het begin is er.

Roomsch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 21:34

Jongens, help me toch! Jullie moeten meisjes van 15 die proberen groene vingers te krijgen stimuleren.
Wat is een beginners plantje, wat echt niet kan mislukken? En die ik ook nog eens half juni kan zaaien?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 21:59

Tuinkers! Groeit jaarrond, zelfs op natte watten! :j

:P

Maar serieus, dat kan gewoon niet mislukken. Ik kweek het zelf ook regelmatig, is nog nooit fout gegaan.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 22:16

Ik heb het nu ook staan idd :P

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 22:33

pfff mijn radijzen gaan slecht.... mn courgettes zijn niet opgekomen. mn aubegine niet (maar dat is me nog nooit gelukt)
is er iets wat ik nu nog kan zaaien? ik heb een stuk over waar nu niks staat.... baal als een stekker...

maaarrrrr ik heb net 2 lekker aardbeien gehad !!! ze waren echt super lekker!!

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 23:48

Pretletter waar woon je? Heb een stuk of 8 komkommerplant stekjes, en niet genoeg ruimte om die uit te planten!!

Jullie gaan allemaal vet goed! Mijn rucola is doorgeslagen :+ Oeps.. Eerste krulandijvie al opgegeten door mijn mijnen en caafs! En mijn gewone andijvie is ook bijna klaar! Spinazie en rucola in moestuin zijn ook klaar, kan ik dat het beste met een schaartje oogsten?

Gister mijn eerste aardbeien geoogst! Maar had niets om ze in te doen dus ik dacht, let op :o? :o? , die doe ik even in de zak van mijn trui :)* Nou ja die ene hap die ik nog kon nemen was heerlijk! De rest puree ^) :+

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 23:51

wow anne dat klinkt erg goed!! je hebt behoorlijk goed spul staan dus. leuk en lekker.
mijn peultjes gaan erg goed. ben benieuwd goe dat gaat als ze 'rijp' zijn. heb geen idee wat ik kan verwachten.
zou ik nog spinazie ofzo kunnen zaaien? vind dat erg lekker namelijk

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 23:57

Spinazie is volgens mij erg makkelijk :+ Dus moet lukken!!

Mijn snijboonplantjes doen het beroerd, of eigenlijk eten de slakken steeds de blaadjes op! Maar zitten al slakkenkorrels omheen!

Krijg sowieso vier suikermais :D En mijn pompoen doet t ook goed! Vet cool :D :D

Peultjes, geen idee!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 23:59

mijn boontjes (spercie) doen het erg goed. heb dat nog niet eerder geprobeerd

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 00:35

Hoe moet je die planten? Heb ze namelijk als stekjes staan :)) Maar dan zie ik overal bonestaken (oke dat is nog logisch!) maar plant je ze dan langs de kant of juist in het midden? Pakken ze juist de stok vast? Of bind je hem in het midden omhoog?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 06:27

Als het stokbonen zijn, moet je er een stok bij zetten. Als het stambonen zijn, hoeft dat niet.
Stok er gewoon naast, ze slingeren zich er vanzelf (met de klok mee) omheen. Doen ze dat niet, dan help je ze een handje door ze de eerste slagen er omheen te wikkelen. Meestal wordt er trouwens een wigwammetje van 3 stokken neergezet, met 2 bonen bij iedere stok.

Spinazie doet het niet goed als het warm is, er zijn wel soorten om zomers te zaaien, maar je kan beter eind augustus een herfstsoort nemen.
Rucola kan je ook beter pas weer in augustus gaan zaaien. Nu zaaien betekent ook dat het meteen doorschiet.

Wat nu gezaaid kan worden is bv Chinese kool en Paksoi.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 09:20

mijn aardbeien doen helemaal niks.. nou niet veel
van die mini dingen en ze zien er wat verschrompeld uit :(
volgens mij zit er ook luis in
wel heb ik 1 plant die ik kan afleggen en die gaat goed, hopen op volgend jaar dan maar
de rucola hangt nog slap. heeft die teveel zon of heb ik die te dicht op elkaar geplant?? hij doet het wel goed verder

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 09:23

Te weinig water vermoed ik (zowel aardbeien als rucola). Het is gortdroog...

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 09:38

ik geef ze best veel hoor!!

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 19:57

@annepanne: heel erg bedankt voor je aanbod maar ik woon in Harlingen en 180km voor een komkommerplantje is misschien toch een béétje teveel van het goede :+

De rest van de groenteplanten doet het eigenlijk heel goed, de lente-uitjes zijn in dikte verdubbeld in twee weken tijd en de tomatenplantjes hebben de groei nu ook goed te pakken. De grootste heeft al bloemetjes. Van de radijsjes heb ik de eerste oogst al binnen en ze zijn lekker! Helaas vindt een bepaald beestje dat ook want uit sommige exemplaren is een hapje weggegeten. Toch slakken? Het loof is onaangetast.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 21:14

ik heb spinazie zaad gehaald . dat mag gezaait worden in juli/ augustus. ben beniuwd! en ik heb 4 boerenkool [lantjes. ook altijd lekker.
verder nog wat kruiden. ik heb net mn semi kruidentuin gesloopt (een deel van mn tuin met voornamelijk brandnetel en zevenblad :Y) ) nu maar wat échte ' kruiden in de groententuin. het is basilicum, peterselie, euhm nog wat... en heb al maggie plant en bieslook. genoeg dus!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 23:12

R00M_ schreef:
Voor welke groente is het nu echt de tijd, dat je moet gaan zaaien? Of ben ik nu veel te laat?

Mwah nee hoor.

Je kunt nu nog prima andijvie, boerenkool en radijs zaaien, bonen ook nog wel (niet lang meer) en in het najaar kun je weer spinzie zaaien.
Je kunt nog wel inhalen door plantjes te kopen bij je tuincentrum, prei, kool, sla, bieten, andijvie enz kun je als klein plantje kopen.

Wie kan mij vertellen wat er mis is met mijn aardbeien? Heb er aardig wat hangen aan de plant maar ipv dat ze rood worden verkleuren ze van groen in een paar dagen tijd naar vies bruin en worden zacht, dat is toch niet normaal? Licht dat aan de kwaliteit van de plant of komt het door beestjes oid?