chamion schreef:Ik weet het even niet meer. Mijn standaard recept werkt opeens niet meer. Ik vermoeden eerst dat de gist dood was, dus losse zakjes gekocht. Geen verschil. Bloem is ook niet te oud. Zout en gist gescheiden gehouden tot mengen. Handwarm water, warmer water, kouder water. Manier van kneden is niet veranderd. Temperatuur in huis niet veranderd.
Hell, zelfs kant en klaar mix, waar alleen water aan toegevoegd moet, worden mislukken.
Ik heb tot nu toe al bijna 2 kg mislukt deeg weg kunnen gooien. 9/10 keer rijst het niet. Enkele keren voelt het deeg heerlijk soepel aan en wil ik een bal maken en lijkt het gewoon dood te slaan in mijn handen. Wordt het opeens loodzwaar. Als het allemaal wel rijst en tot de oven komt, dan is het warm uit de oven heerlijk, maar zodra het brood koud wordt een harde steen. Bij de laatste kwam ik zelf niet eens meer doorheen met mijn broodmes.
Wat stom zeg. Nieuwe batterijen in je weegschaal? Mijn weegschaal gaf ineens een verschil van 8 a 10 gram aan... toen is er bij mij ook wel is wat mislukt.