de eetbare tuin vervolg

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dorine92
Berichten: 5374
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 13:10

Ik hoor iedereen over voorzaaien.. ik zag laatst een leuk filmpje van tuinsmakelijk ofzo? Die gooide gewoon allemaal slazaadjes (snijbiet, bladsla, kropsla en weet ik veel wat) in zo'n verhoogde bak en dan kwam alles steeds na elkaar op. Alles door elkaar. Dat vind ik wel makkelijker dan dat gedoe met voorzaaien. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Jullie zullen vast een reden hebben haha
En nog iets ik wil van die moestuinbakken maar het liefst iets wat niet rot of lelijk wordt. Iemand tips? Ik wil echt een nette moestuin

Anoniem

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 13:22

Trespa? Wat kostelijker maar als je een overschot in een leuke kleur vindt kun je misschien zelf aan de slag :)

Verder zaai ik veel voor zoals bloemkool, courgette, paprika etc. Dat is nogal lastig door elkaar te zaaien :D Als ik dan toch bezig ben doe ik de sla etc er maar bij :)

Weissjee

Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 13:38

Moestuinbak maken van stenen oid?

Roosje01

Berichten: 10764
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 14:03

Ik ga zo ff naar action kijken of ze al wat kweekbakjes en dingen hebben. Wil deze week ook vast wat dingen binnen gaan zaaien zoals bloemkool en broccoli en poging zoette aardapel.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 14:10

Sla gooi ik straks ook gewoon een hand van door de tuin en ik zie wel
Maar idd tomaten pepers en paprika gaan deze maand binnen de grond in

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-18 16:04

mijn moestuinbak is gemaakt van volkunststof steenschotten, onverwoestbaar :D


Afbeelding

Afbeelding

Roosje01

Berichten: 10764
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 17:09

Heb bij action een ideale bak op pootjes gezien met kunstof deksel van de week ff halen met de auto.

Ceetje_bokt
Berichten: 5200
Geregistreerd: 01-05-07

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 17:44

Ik heb m! Stevig ding Wil hem voor binnen gaan gebruiken. Voor actionbegrippen vond ik m duur. (€20)

branka16

Berichten: 3874
Geregistreerd: 01-04-05
Woonplaats: Coevorden

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 17:48

Hoooi allemaal!!

Even een vraagje! Ik zoek een webwinkel waar ik zaadjes kan bestellen van oa komkommer verschillende meloen soorten tomaten en aardbeien enzo. Maar daarnaast zou ik graag geinformeerd willen worden over de rassen die het meest geschikt zijn voor voorzaaien en daarna in de volle grond verder groeien. En welke zoete mooie vruchten geven ed.

Iemand die zin en tijd heeft mij te helpen?

Anoniem

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 17:53

Ik heb hier besteld gisteren. Ben nog in afwachting van levering. Als je iets speciaals wilt zeker een aanrader!

https://www.tessgruun.eu/

Siamsmeesje

Berichten: 2247
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 18:29

@Dorine92, voorzaaien van pepers en parika vooral omdat die soms erg lang nodig kunnen hebben om te ontkiemen, dan weet ik ook zeker dat ze in maart/april naar de kas kunnen en in mei gelijk naar buiten.
Hetzelfde voor de tomaten, als ik die pas zaai wanneer de kas op temperatuur is, dan mag ik blij zijn als ik in augustus eens rijpe tomaten heb. Dus om eerder te kunnen oogsten, zaai ik die vanaf maart/april voor.

Roosje01

Berichten: 10764
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 19:04

branka16 schreef:
Hoooi allemaal!!

Even een vraagje! Ik zoek een webwinkel waar ik zaadjes kan bestellen van oa komkommer verschillende meloen soorten tomaten en aardbeien enzo. Maar daarnaast zou ik graag geinformeerd willen worden over de rassen die het meest geschikt zijn voor voorzaaien en daarna in de volle grond verder groeien. En welke zoete mooie vruchten geven ed.

Iemand die zin en tijd heeft mij te helpen?


Iemand poste paar pagina's terug de site moestuinland.nl

Tomaten heb ik wel is voor gezaaid maar vorig jaar gewoon pitjes uit snoep- en cherrietomaten in de vollegrond gestopt werkte beide prima.
Aardbeien heb ik gewoon plantjes van gekocht.

Marcella

Berichten: 36944
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 20:46


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 11:20

Mijn zaadjes zitten al op de post! Hoop dat ze er vanmiddag zijn, kan ik al voorzaaien :D

Sjolvir

Berichten: 25320
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 12:34

Hallo, long time, no see van mijn kant in dit topic, aangezien ik dacht nooit meer iets met moestuinen te gaan doen, wegens te veel kreukels in mens.. Maar ja.. na vorig jaar anderhalf plantje.. wil ik dit jaar toch ook weer 1 1/2 plantje... dus doe ik maar weer mee... Heb hier toch elk jaar tips en trics vandaag gekregen.

Gekocht bij de lidl zaadjes en heb nog Bergen zaadjes, meer dan ik ooit ga gebruiken, maar ach..
En voorzaaien, deed ik anders altijd in januari al, heb nog niets, maar van de week wel grappige bak van de action gekocht op pootjes met kap erop, kan ik zittend rommelen in plantenbak en scheelt weer slakken.

Afbeelding
Wil er denk ik nog 2 bij.. bedacht ik later.... :D :+ Moet alleen bedenken wat ik er onderin stop ipv allemaal grond.... iets lichts heb ik nodig. (piepschuim?? )

Verder is mijn tuin beetje zielig.. (boom op gecrashet in was het augustus?) en alles ligte er nog net zo bij :o alleen boom is wel weg...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vandaag... alles wat kapot is staat er nog... (verzekering, maar die gaan niet betalen.. want stond in de tuin, is alleen verzekerd als het in je schuur staat, tuurlijk.. heb in de zomer mijn tuinmeubilair en regentonnen etc. IN de schuur staan -:(- .
Afbeelding

Tuin was ooit... (in de zomer dan he!?)

Afbeelding

Afbeelding

8nnemiek

Berichten: 43515
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 21:51

Jee die boom! En praat me niet over verzekeringen -:(- Ik hoop dat het mee valt met de schade. Wat was je tuin gaaf! Ik hoop dat je er weer iets moois van weet te maken deze zomer!

Ik heb ook eindelijk wat gezaaid. Meteen maar een flinke hoop omdat er ook veel oude zaden bij zitten, zodat ik nog een tweede poging kan doen als er iets niet wil kiemen.
Het is wel wat meer geworden dan gepland :=
Afbeelding

Ceetje_bokt
Berichten: 5200
Geregistreerd: 01-05-07

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 21:57

8nnemiek, wat heb jij precies gedaan met de zaden?

8nnemiek

Berichten: 43515
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 22:14

Ik gebruik de koffiefilter methode om de zaden te laten kiemen :)
Je knipt een koffiefilter doormidden en maakt em goed nat, daar leg je de zaden tussen en dat stop je in een gripzakje of botemhamzakje tegen het uitdrogen. Dan kun je de zakjes in een bakje zetten, liefst rechtop, op een warme plek (ik zette die van mij altijd op het aquarium en nu staat ie op een warmte matje, maar ook bovenop de koelkast is het soms warmer bv) Rond de 24/26 graden is ideaal.

Vooral voor peper, paprika en meloen is dat gunstig, die hebben een hoge temperatuur nodig om te kiemen.

Zo zie je precies welke zaden het sterkst zijn, welke je wil gebruiken, en zaden die minder of niet kiemen gooi je weg. Het scheelt een hoop ruimte in je zadenbakjes.

Roosje01

Berichten: 10764
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 03:00

Handig

Wilde voor gaan zaaien maar heb geen potgrond meer :') . Morge ff zoekken heb ergens nog wat van die ah moestuin blokjes waar je water bij gooit

Ceetje_bokt
Berichten: 5200
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 09:23

Ok, en logischerwijs als de zaden ontkiemd zijn, selecteer je de mooiste en plant die in een bakje? Miet ik dan denken aan een soort taugé als je gaat planten of moet dat al eerder?
Ik leer hier zoveel.

8nnemiek

Berichten: 43515
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 10:13

Ik plant ze zodra de groene blaadjes zichtbaar zijn. Die hebben namelijk zo snel mogelijk veel licht/zon nodig. Bij de meeste soorten zitten er dan al vrij lange worteltjes aan. Ik prik dan met een stokje een vrij diep gat in de aarde, zo diep als de wortel lang is, en dan stop ik ze er zo ver in dat het groene kiemblaadje nét bovenop de grond ligt. De steeltjes moeten zo kort en dik mogelijk worden, dus vanaf het uitplanten zorg je dat ze veel zon krijgen maar niet te veel warmte. Een koude slaapkamer is bv ideaal. Zo rond de 10 tot 15 graden liefst. Ze groeien dan niet heel snel, maar je krijgt heel erg sterke plantjes. En als het eenmaal mei is en ze naar buiten kunnen dan zijn ze de ideale grootte.

Zaaien in koffiefilters werkt trouwens minder goed voor lichtkiemers. Aardbeien bijvoorbeeld, die hebben zon nodig om te kiemen, en moet je daarom ook nooit afdekken na het zaaien in grond. Maar de meeste groenteplanten hebben dat niet nodig.

Ceetje_bokt
Berichten: 5200
Geregistreerd: 01-05-07

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 10:17

Dank je voor je uitgebreide uitleg!

Marcella

Berichten: 36944
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 10:47

Zo balen van je tuin Sjolvir

amanda09

Berichten: 622
Geregistreerd: 01-11-10
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 11:06

Heel interessant om te lezen, ik ga de koffie filters ook eens uittesten!

En ze blijven dan ook al die tijd in het dichte zakje zitten?

8nnemiek

Berichten: 43515
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 11:10

Ik laat het zakje aan een kant meestal gedeeltelijk of helemaal open zodat er wel een beetje zuurstof bij kan, en als je ziet dat de filters beginnen te drogen (bv doordat de zaden veel vocht opzuigen) dan haal ik ze er even uit en maak ze opnieuw goed nat. Maar verder blijven ze inderdaad erin zitten. Het kiemen gaat vrij snel, meestal zijn alle zaden na een week wel gekiemd.