Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

soesje321

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 19:01

phormicola schreef:
In Amerika kan er pus in de melk zitten, omdat veel koeien daar permanente mastitus hebben.
Ze zijn niet streng met antibiotica. Dus krijgt de koe medicatie, als ze geluk heeft, dan zit er weer antibiotica in de melk. In Amerika kun je niet winnen.

Hier gaat het een heel stuk beter maar alsnog worden er kalfjes weggehaald bij de moeder voor jouw melk en de stiertjes worden natuurlijk al vrij snel geslacht.

De vraag is dan of je daarmee kan leven of niet :)

Bedankt! weer iets geleerd haha. Ik word voorlopig nog geen veganist, maar misschien ooit wel.
Vind het inderdaad wel enorm zielig als de kalfjes bij hun moeder worden weggehaald :(

Simoonzel schreef:
Hoi Soesje! Sommige mozzarella is vegetarisch, maar niet alles. Je kunt het beste op de ingrediëntenlijst kijken of er specifiek staat dat er vegetarisch/microbieel stremsel is gebruikt. Ik denk uit mijn hoofd dat het biologische huismerk van AH dat gebruikt en de lidl ook, andere supermarktketens heb ik geen idee van. :P

Bedankt! Ik ga even kijken. Hopen dat sommige pizzeria's vegetarische kazen hebben :j

_AB_

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 19:44

Ik kom even binnenvallen hoor!
Donderdag komt er een vriendinnetje eten die vegan eet. Iemand een goed idee voor een lekkere maaltijd? :)

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 19:55

soesje321 schreef:
Heel erg bedankt! Ja vind dat ook wel lastig, want ik wil ook wel pizza blijven eten haha :') ik zal het dan ook zoveel mogelijk vermijden maar soms... ik denk dat ik wel gewoon de rest van zuivelproducten ga gebruiken, maar niet te vaak :j

Pizza met mozzarella is vaak wel vega, de pizza die ik soms eet heeft mozzarella met vega stremsel. Dan is het officieel geen mozzarella natuurlijk, maar het smaakt er wel naar. Dus don't worry :D

soesje321

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 20:09

oh super!! Heel erg bedankt!!! *\o/*

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 20:22

_AB_ schreef:
Ik kom even binnenvallen hoor!
Donderdag komt er een vriendinnetje eten die vegan eet. Iemand een goed idee voor een lekkere maaltijd? :)

Er zijn tig heerlijke recepten, maar deze serveer ik vaak als we gasten hebben en valt altijd in de smaak en ziet er vooral ook mooi uit op tafel :D
http://www.degroenemeisjes.nl/zoete-aar ... t-de-oven/

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 20:33

Leuk, dank je!
Weet dat er idd veel recepten op internet te vinden zijn :) Maar recepten uit eigen ervaring vind ik nog leuker :) Anders is het zo gokken. En vegan is toch weer anders dan vegetarisch ;)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 21:24

Ik verbaas me er juist over hoe makkelijk het is om Vegan te eten de laatste week. Zeker in vergelijking met 5 weken in Rome op een Airbnb :') maar thuis lukt het dus gewoon altijd en ik eet zo lekkere dingen. Vandaag restje van de pasta als lunch. Ontbijt was smoothie van banaan, Cashew melk, bosbes en havermout. Avond stokbrood met Libanese houmous en Mais en kerstomaatjes. En ik heb bananen ingevroren om Nice Cream mee te maken.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 21:29

Iemand een tip voor een goede keukenmachine die geen volledig vermogen kost?

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 21:32

WiancaR schreef:
Alleen het broodbeleg is toch in de bonus?

Volgens de AH folder wel, maar geld op alles! Staat ook op de FB van de Vegetarische slager en die gaven aan dat het echt op alles is, dus dat je het dan even moest melden bij de kassamedewerker mocht de korting niet automatisch aanslaan :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 21:36

Wat wil je er mee doen?
Ik heb een bosch mum-serie die kan kneden en kloppen (incl brooddeeg), met blender, plakjessnijder/rasp en je kan er een citruspers, graanmolen, vleesmolen, pastamaker en meer bij kopen.
Voor mij was die nog net te betalen destijds :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 22:14

Oh wat fijn, dat wordt weer inslaan :D

Voor de mensen die 'kip' kerrie salade missen; helemaal vegan!
175 gram Vivera Kipstuckjes
70 gram Mayolijn
150 gram soja yoghurt naturel
4 gram kipkruiden
14 gram kip kerrie kruiden
Peper, zout en peterselie naar smaak

Afbeelding

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 22:24

soesje321 schreef:
phormicola schreef:
In Amerika kan er pus in de melk zitten, omdat veel koeien daar permanente mastitus hebben.
Ze zijn niet streng met antibiotica. Dus krijgt de koe medicatie, als ze geluk heeft, dan zit er weer antibiotica in de melk. In Amerika kun je niet winnen.

Hier gaat het een heel stuk beter maar alsnog worden er kalfjes weggehaald bij de moeder voor jouw melk en de stiertjes worden natuurlijk al vrij snel geslacht.

De vraag is dan of je daarmee kan leven of niet :)

Bedankt! weer iets geleerd haha. Ik word voorlopig nog geen veganist, maar misschien ooit wel.
Vind het inderdaad wel enorm zielig als de kalfjes bij hun moeder worden weggehaald :(

Simoonzel schreef:
Hoi Soesje! Sommige mozzarella is vegetarisch, maar niet alles. Je kunt het beste op de ingrediëntenlijst kijken of er specifiek staat dat er vegetarisch/microbieel stremsel is gebruikt. Ik denk uit mijn hoofd dat het biologische huismerk van AH dat gebruikt en de lidl ook, andere supermarktketens heb ik geen idee van. :P

Bedankt! Ik ga even kijken. Hopen dat sommige pizzeria's vegetarische kazen hebben :j

Vegetarisch gestremde kaas moet je even op vegatopia.com de kaaslijst opzoeken
Op die site kun je vast ook tips vinden wat betreft vega pizza's vermoed ik :j

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 22:34

WiancaR schreef:
Oh wat fijn, dat wordt weer inslaan :D

Voor de mensen die 'kip' kerrie salade missen; helemaal vegan!
175 gram Vivera Kipstuckjes
70 gram Mayolijn
150 gram soja yoghurt naturel
4 gram kipkruiden
14 gram kip kerrie kruiden
Peper, zout en peterselie naar smaak

[ [url=m/tiIyLa.jpg]Afbeelding[/url] ]

:oo :~ :~ :~
Ziet er heerlijk uit!

Phormicola: ik heb deze http://www.hema.nl/winkel/koken-tafelen ... -(80005003)
Mocht je nog geen staafmixer of garde-beker hebben is dit echt een aanrader. Ik gebruik hem al een jaar of drie zeer intensief en werkt nog steeds prima, denk wel dat ik de mesjes van de keukenmachine een keer ga slijpen.

Werkt uitstekend voor hummus en falafel :Y)

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 23:23

phormicola schreef:
Iemand een tip voor een goede keukenmachine die geen volledig vermogen kost?

Heb die van Philips voor 50 euro via Coolblue. Werkt perfect!

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 23:50

Hallo iedereen! Ik kom even mee kletsen in dit topic. Ik ben/was een vleeseter. Ik at eigenlijk al heel weinig vlees, want ik vind het niet super lekker. Enige wat ik echt lekker vond was speklappen of frituursnacks en dingen op brood zoals ham of salami. Voor de rest eet ik weinig vlees. Meestal pakte ik wat extra groente en liet ik het worstje in de pan liggen. Ik heb al vaker gespeeld met vegetarisch gaan eten, gezien ik soms wekenlang geen vlees att, afgezien van op brood, maar toch elke keer niet echt door gezet. Ik heb namelijk niet echt moeite met vlees eten an sich, zolang het dier een goed leven heeft gehad en humaan geslacht word. Als ik vlees kocht, dan kocht ik voornamelijk vlees bij de slager met keurmerk en als het wel van de supermarkt kwam, bio of met Beter Leven merk.. Nu door de recente beelden van de slachterij in Tielt, is het mij wel duidelijk dat als je het beessie zelf niet slacht er eigenlijk gewoon geen manier is die garandeert dat het vlees op een 'goede manier' geslacht is.

Daarom heb ik besloten (voornamelijk) vega te gaan leven. Kijk, een kennis van mij die jaagt en slacht weleens konijn of slacht de kippen die geen eieren meer leggen. Een stukje vlees daarvan meepakken, daar heb ik geen problemen mee. Maar ik wil geen industrie meer ondersteunen waar zulke praktijken zoals in Tielt mogelijk zijn.

Gezien ik toch al zo weinig at, mis ik het niet. Nu hebben we alleen zondag wel een BBQ op stal en heb ik wat info opgezocht over vega opties. Maar ik vroeg me af of men hier nog lekkere dingen weet die op de BBQ kunnen. Ik neem in ieder geval wat vega vlees, maar ook courgette, wat ik gegrild heel lekker vind, maar als 'beginner' heb ik nog niet zoveel kaas gegeten van alle vega mogelijkheden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-17 08:10

Ik vind maïs altijd heerlijk op de bbq :9
Gewoon insmeren met boter/olie en evt wat zout en peper erop strooien en dan inpakken in aluminiumfolie.
Gepofte aardappel, ook heerlijk!
Als toetje: appel met het klokhuis eruit en daar suiker met kaneel in gieten, en die inpakken met zilverfolie :9
En dan heb je natuurlijk nog de gevulde tomaat, gevulde paprika, gevulde champignons. Chanpignons zijn erg lekker om te vullen met feta en ui en wat dille.. en voor de rest maak ik vaak rijst- of pastavullingen met bv tomatensaus of avocadosaus.
Ook zoete aardappel en pompoen kun je heerlijk poffen op de bbq in folie, en is erg lekker om daarna te vullen met koude salsa bv.

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 09:11

Halloumi (weet niet hoe je het schrijft!) is ook lekker op de bbq. In spiesjes met groente

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 11:37

Ik meld mij graag aan in dit topic.
Ik ga vanaf 1 april met de Vegan challenge starten en ben erg benieuwd of mij dit gaat lukken.
Mijn vriend eet ladingen vlees en wil dit ook blijven doen. Ik hoop hem stukje bij beetje toch te laten minderen.
Zelf eet ik toch nog wel eens een stuk kipfilet of zalm. dit zal voor mij een gemis worden.

Ik hoop dat ik in dit topic bij kan dragen met leuke recepten die ik tegen ga komen.
Zelf drink ik veel juices uit de slowjuicer en hier blijf ik ook mee door gaan. Die zijn namelijk plant based.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 11:51

Als je graag iets 'vlezigs' op de bbq wil leggen: de champignon-paprikaburger van Vivera is echt lekker. En de vegetarische slager had vorig jaar een BBQ pakket maar dat zal nu wel niet te koop zijn.
Verder: ananas met een beetje bruine suiker, portobello met knoflook, groentespiesjes, kipstuckjes... eindeloos veel mogelijkheden :Y) Eet smakelijk!

Ulysess: gaaf! Succes ermee! De vegan challenge bevalt over het algemeen erg goed :) Zitten ook veel dingen tussen als vegan sushi en vegan tonijnsalade zodat je toch een beetje van de dingen die je zo lekker vond mee kunt pakken. (Tonijnsalade maak je bijvoorbeeld met nori-vellen, van zeewier)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 15:44

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 15:55

Iemand een goed idee ter vervanging van kaas in een salade? :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 16:00

_AB_ schreef:
Iemand een goed idee ter vervanging van kaas in een salade? :)

Tofublokjes, vegan kaas, noten?

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 16:34

Of falafel? Ik gebruik nu steeds falafel in m'n salades in plaats van salade geitenkaas of iets dergelijks. :D

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 19:06

Of avocado?

Ik eet ook steeds meer vegan, zit nu te smikkelen van bloemkoolbodem pizza met edelgist vlokken, heel lekker.

@Eline over de bbq, ik gooi echt alles op de bbq aardappeltjes, groentepakketjes, tomaat met mozzarella (allemaal inpakken in alluminiumfolie) of ik rijg alles op een stokje (van te voren even het stokje in water laten weken, anders fikken ze aan), courgette met appel, groente/tofuballetjes of kipstukjes met ananas en paprika, noem maar op!

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 20:17

Totaaaal niet kaasig, maar ik gebruik avocado ipv kaas nu. Ik zit nu in een avocado-fase, maar ik vind het een hele goede, romige vervanger. Daarnaast gooi ik er vaak wat edelgist over heen.