Meer veganisten op Bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 22:07

Daar ben ik het totaal niet mee eens, vooral niet als dat raw vegan eten bestaat uit 'een flink stuk fruit' als lunch. Je kan simpelweg niet alleen maar fruit/groente en noten eten en daar gezond op groeien.

Maar goed, is niet helemaal de plek voor deze discussie denk ik :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 22:10

Er is anders een docu (twee zelfs) over een jongen die het er toch prima op doet :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 22:13

Euh nou,..kan me dat verhaal van dat jongentje wat ernstig ondervoed was nog herinneren. Was jaar of 2 terug?

Ik weet ook zeker als ik alles rouw zou eten en dan ook nog eens veganistisch ik zwaar ondergewicht zou hebben.

Ik heb nu al ondergewicht.(59 kilo bij 178) en merk dat ik nu wel afval van alleen vegetarisch.
Moet nog effe wennen natuurlijk dat ik nu overdag meer andere tussendoortjes moet eten.

Maar alleen rouw onbewerkt eten red ik het niet mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 22:14

En ook genoeg docu's van kinderen die het er helemaal niet zo lekker op doen :)) Ik snap het heel goed hoor. Lees regelmatig blogs van een vrouw die zelf raw vegan eet en haar kind ook zo veel mogelijk aan dat dieet probeert te houden, wel onder controle van een arts. Ik denk ook absoluut dat als je het verantwoord aanpakt dat het prima moet kunnen. Maar op noten, groente en fruit trek je het gewoon niet in de groei.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 22:16

Magrathea schreef:
Er is anders een docu (twee zelfs) over een jongen die het er toch prima op doet :D

Nou dan hebben we over hetzelfde jongetje denk ik hoor.
Die doet het helemaal niet zo goed.

Ten minste,...voor zover ik het begrepen heb.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 22:49

Misschien ziet hier iemand bij die er verstand van heeft.
Ik heb na het bewegen, al is het tikkertje met m'n zusje van 5, altijd lang spierpijn. Een keer een sprintje trekken resulteert bij mij in minimaal drie dagen stram lopen. Aangezien ik veel beweeg, spelen met de hond, stoeien met vrienden, gym en druk doen heb ik eigenlijk altijd spierpijn.
Na gecontroleerd sporten zoals hardlopen of krachttraining bij fysio heb ik nergens last van. Het komt echt door ongecontroleerde bewegingen.

Nu heb ik het sinds m'n veganistische dieet al een stuk minder. Ik denk dus dat ik iets eet of juist niet wat helpt. Ik kan alleen niet ontdekken wat.
Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 23:05

Magnesium misschien? Dat zorgt ervoor dat de afvalstoffen uit je spieren sneller verdwijnen. Zit oa in spinazi.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 23:09

xMercury schreef:
Heel jammer dat je paard weg moet, Jasz. Wat voor paard is het? Misschien ken ik wel iemand :) Genoeg mensen die ik ken die op zoek naar een paard zijn haha.

Heb even moeten googelen wat je bedoelde, NatasjavE :o Ziet er super lekker uit! Ga je de tofu zelf maken?

Ik ga vanavond rijst met knoflook, ui sperziebonen, taugé, sojasaus, vega(n) balletjes (? weet ik even niet uit mijn hoofd) en satésaus maken :D

Het is een dressuur gefokt paard, San Brentano x Wolkentanz x Alabaster.
Ze is echt heel lief, kan heel goed lopen, maar ze is qua karakter moeilijk, heel eenkennig, schrikkerig, bang. Ik he haar laten inrijden, maar ik kom gewoon niet verder dan zadel erop en een rondje stappen. Ze raakt van het kleinste dingetje compleet in paniek. Ze is heel gelukkig als fokmerrie en in de groep, maar met werk onder het zadel maak je haar niet gelukkig.

Ik heb laatst soja-eiwit poeder gekocht, omdat ik heel veel sport. Maar door vruchtensap ofzo is het gewoon niet lekker, het blijft smaken of je fijn zand drinkt. Door m'n teff ontbijt is het dan wel te doen, maar ik wilde het juist voor na het sporten hebben, dat doe ik meestal s'avonds. Iemand een idee hoe het wel goed te drinken/eten is?

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 00:19

Emmaa_ schreef:
Daar ben ik het totaal niet mee eens, vooral niet als dat raw vegan eten bestaat uit 'een flink stuk fruit' als lunch. Je kan simpelweg niet alleen maar fruit/groente en noten eten en daar gezond op groeien.

Maar goed, is niet helemaal de plek voor deze discussie denk ik :D

Wel leuk om te zien dat deze reactie in lijn is met diegene die vleeseters geven als je zegt dat je vegan bent :D (Dat bedoel ik niet als persoonlijke aanval, het is meer een grappig gegeven)

Volgens mij kan je prima al je voedingsstoffen binnenkrijgen door alleen fruit/groente/noten te eten. Het lijkt mij alleen vreselijk saai om nooit meer iets gekookt te eten :=

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 00:41

Mmm... er is wel enige nuance... het kan wel , maar !! Het vergt een flinke bak kennis en je moet je zo om en nabij het leplazarus eten om calories ook maar in de buurt van voldoende te komen als je alles een beetje gebalanceert wil doen.

Een paar stukken fruit en wat noten en een bak groenvoer ga je het langere termijn dus gewoon noet mee redden.

Edit: de reactie is in die zin dus ook niet echt te vergelijken...
Vleeseet reactie op vegan is vaak gedeeltelijk gevoed door een verdedigings mechanisme.
Jij eet geen vlees etc dus voel je je vast beter dan mij plus een stukje vastgeroest zitten in de leer die je van kindsbeen is opgelegd

De reactie op rauw in dit topic zal meer uit de gedachte komen dat het al nadenken is als je een x aantal voedselgroepen schrapt.
Laat staan als je dan ook alles nog eens rauw gaat eten... dan moet je helemaal goed weten wat je doet

Puur even mijn gedachtengang er bij hoor.

Het rauw levende jongetje wat er bij werd gehaald is maar de vraag of die wel zo goed gaat.
Ik kreeg vooral de kriebels van de moeder en de goeroe en vond het kind nou niet echt het toonbeeld van gezondheid.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 00:55

Nou ja die jongen maakt het nu hartstikke goed, haalt goede cijfers op school etc.
Ik denk dat zij meer met de gezonde voeding van haar kind bezig was dan een willekeurige ouder die kindlief elke dag AGV voorzet onder het mom van "dan zal alles wel goed zijn".
Overigens viel men over oa dat hij klein van stuk was, maar hij is inmiddels even groot als zijn moeder... Ik heb een goede vriend die best klein is, kleiner dan zijn ouders, gewoon omdat hij dat is. Dus ja, heeft hij ook slecht gegeten als kind?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 07:16

Wat betreft rauw eten vind ik de docu sick, fat and nearly dead erg goed. Daar zeggen ze ook dat het heel lastig is om alle stoffen binnen te krijgen als je het zelf moet kauwen, ook omdat het lichaam dan gewoon minder opneemt, maar dat het wel goed te doen is als je overal smoothies/sap van maakt. Dat drinkt veel makkelijker weg.
Ik drink elke dag een smoothie met fruit en soms groente. Heerlijk.
Toch zou ik zelf niet snel zonder peulvruchten willen leven, en zonder granen en aardappel lijkt me ook niks :=

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 08:03

Ik denk dat rauw eten op zich wel moet kunnen alleen moet je er heel veel aandacht aan besteden en veel meer eten om alles binnen te krijgen!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 08:45

8nnemiek schreef:
maar dat het wel goed te doen is als je overal smoothies/sap van maakt. Dat drinkt veel makkelijker weg.
Ik drink elke dag een smoothie met fruit en soms groente. Heerlijk.

Oh dit is voor mij wel een goede tip.

Merk dat ik nu ik Vlees geschrapt heb echt afval. En dat is in mijn geval echt niet de bedoeling. Ga maar weer smoothies maken als extratje om op gewicht te blijven.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 09:55

Ik ben juist flink bijgekomen de laatste jaren, terwijl ik steeds gezonder ben gaan eten :+
Misschien ook wel omdat het avondeten zo lekker is sinds ik niet meer bij mijn ouders eet. Mijn moeder is niet zo'n goede kok :+

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 10:30

8nnemiek schreef:
Ik ben juist flink bijgekomen de laatste jaren, terwijl ik steeds gezonder ben gaan eten :+
Misschien ook wel omdat het avondeten zo lekker is sinds ik niet meer bij mijn ouders eet. Mijn moeder is niet zo'n goede kok :+

Dit heb ik dus ook!!

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 11:10

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 12:26

Ik bedoelde het zeker niet in dezelfde trant als 'vegan is stom en vlees is lekker grmbl bacon' :n Ik sta volledig achter een vegan levensstijl, en als jij denk dat rauw eten iets voor jou is dan snap ik het heel goed dat je dat probeert.

Maarrrrr, zoals al werd aangegeven.. Je bent wel extra voedingsgroepen aan het schrappen. En met 15 ben je nog volledig in de groei.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 12:42

Veel vegan nieuws vandaag!
-Een mooie dag voor de nertsen in Nederland vandaag:
https://www.rechtspraak.nl/Organisatie/ ... eldig.aspx
-Een slechte dag voor de hele wereld vandaag:
http://www.iflscience.com/environment/a ... first-time

We zitten dus op 2/3 van het kantelpunt. Dit gaan we dus gewoon niet meer halen natuurlijk, maar wie weet gebeurt er nog een wonder waarbij iedereen minder vlees gaat eten en gaat consuminderen. En waarbij de overheden eindelijk iets gaan geven om duurzaamheid. *Ik geloof het zelf niet eens :')*

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 13:07

Aha, dus als je rauw eet, eet je dus ook geen rijst en aardappels ed? Dat lijkt me lastig! Ik vind pasta, aardappels en rijst allemaal zo lekker!! Daarnaast sta ik ook graag in de keuken :o

Ik zag het allemaal al op Facebook! Super nieuws he :D Kan daar zo blij om worden!!

Gisteren heb ik echt heel lekker gekookt <<) Helaas niet vegan, want er zit ei in de gehaktballen van de vegetarische slager ... Iemand enig idee of dat 'goede' eieren zijn?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 13:21

Er staat vrije uitloop kippenei op de website xMercury.

Ik eet vanavond wokgroente met noodles en vegetarische kipstukjes. :) Gekruid met een verse rode peper, wat verse gember en een beetje kokosolie en sojasaus. :)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 13:23

Tillie20 schreef:
Veel vegan nieuws vandaag!
-Een mooie dag voor de nertsen in Nederland vandaag:
https://www.rechtspraak.nl/Organisatie/ ... eldig.aspx

Ik vind dit juist slecht nieuws. Want het gevolg is dat nertsbont nu dus uit China komt, waar de omstandigheden erbarmelijker zijn dan in Nederland. Dus zolang er nog net zoveel bont verkocht blijft worden, is het voor de nertsen alleen maar slechter geworden ipv beter.

Edit: foutje hersteld.
Laatst bijgewerkt door _Nelleke_ op 10-11-15 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 13:33

Ik kwam deze ook nog tegen:
https://www.youtube.com/watch?v=2co3CX5VGvI

Dat is zeker waar Nelleke! Maar het geeft wel een signaal af dat bont gewoon echt niet meer kan. Zo'n veranderingen gaan nooit in een dag, zeker in een globaliserende wereld. Een land moet het voortouw nemen. Volgende stap is het verbieden van bont, het verbieden van leer etc.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 13:35

Ik vind leer verbieden overbodig zolang er nog vlees gegeten wordt. Tot op heden is leer nog steeds een bijproduct uit de vleesindustrie en ik zou het 'zonde' vinden als dat zomaar weggegooid moet worden.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 13:47

_Nelleke_ schreef:
Ik vind leer verbieden overbodig zolang er nog vlees gegeten wordt. Tot op heden is leer nog steeds een bijproduct uit de vleesindustrie en ik zou het 'zonde' vinden als dat zomaar weggegooid moet worden.

Veel leer is juist geen bijproduct. Het meest leer is juist afkomstig uit China, India en Brazilië waar de koeien eigenlijk alleen worden geslacht voor hun huid. De huiden van de koeien in Nederland/Europa worden niet direct voor leer gebruikt, maar worden vooral verwerkt in restproducten.