Havermout ontbijt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Raja

Re: Havermout ontbijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 21:35

wat ik van mijn moeder hoorde is dat dus idd wel de basis van wat er in dat boek staat...

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 21:38

Menino schreef:
had je er wel iets zoetigs door heen gedaan.... Suiker ofzo :P ?

Helemaal zonder iets er in vind ik het ook niet te bikken :P

Zonder iets volgens mij, weet het niet eens meer! Zal morgen middag als lunch een mix proberen van wat meer er doorheen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 21:42

Nice Fleur! Ik ben er nu ook mee bezig. Niet heel strikt, want dat is ook niet de opzet. Maar ben ook al weer een aantal kilo's kwijt (5 ofzo)... Maar ik probeer verder ook wel op mijn calorie-inname te letten.
Vind het wel heel fijn (als vega) dat je nog gewoon (geiten)kaas ed. kan eten, en goede koolhydraten. Daarmee is het voor mij iig goed vol te houden.

En voor de kern van het boek hoef je ook geen 300 pagina's door te lezen :') Een halve pagina met uitleg over die zandloper volstaat in principe ook wel, haha :') .

Wat wel verschilt met amber albarda is dat albarda nog wel gewoon 'pseudo-granen' als boekweit en quinoa ed. gebruikt. En spelt (Wat ook een graan is) . Volgens de voedselzandloper zijn alle granen 'niet goed' voor je, en over boekweit ed. heb ik niets gelezen. Havermout is z'n enige uitzondering waarover hij iets schrijft.
Ik eet soms wel spelt/boekweit pasta. Is toch niet zo duur, relatief... Maar weet nou niet of het wel prima is of bijna net zo slecht als gewone pasta is (helemaal icm olie, want pasta pesto :~ ) :+ Het laatste wsl, want het is best wel lekker :') .

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 21:44

Ik eet, of nou ja eigenlijk drink, nu al 2 weken een havermout shake/smoothie 's ochtends. Zo'n 50g havermout, 10g lijnzaadjes, 250g magere kwark, soms wat fruit erbij en dan aanlengen met vruchtensap (of water en scheutje siroop) en de staafmixer erdoor. Is een behoorlijk slok maar ik heb echt zo veel minder 'cravings' in de loop vd ochtend :j

Warm en papperig hoef ik t echt niet...

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 21:48

Menino schreef:
Nice Fleur! Ik ben er nu ook mee bezig. Niet heel strikt, want dat is ook niet de opzet. Maar ben ook al weer een aantal kilo's kwijt (5 ofzo)... Maar ik probeer verder ook wel op mijn calorie-inname te letten.
Vind het wel heel fijn (als vega) dat je nog gewoon (geiten)kaas ed. kan eten, en goede koolhydraten. Daarmee is het voor mij iig goed vol te houden.

En voor de kern van het boek hoef je ook geen 300 pagina's door te lezen :') Een halve pagina met uitleg over die zandloper volstaat in principe ook wel, haha :') .

Wat wel verschilt met amber albarda is dat albarda nog wel gewoon 'pseudo-granen' als boekweit en quinoa ed. gebruikt. En spelt (Wat ook een graan is) . Volgens de voedselzandloper zijn alle granen 'niet goed' voor je, en over boekweit ed. heb ik niets gelezen. Havermout is z'n enige uitzondering waarover hij iets schrijft.
Ik eet soms wel spelt/boekweit pasta. Is toch niet zo duur, relatief... Maar weet nou niet of het wel prima is of bijna net zo slecht als gewone pasta is (helemaal icm olie, want pasta pesto :~ ) :+ Het laatste wsl, want het is best wel lekker :') .

Goed bezig Rens!

Ik ben ook niet heel strikt er mee bezig hoor.
Let ook op calorie inname en dat gaat eigenlijk prima :j
Zodra dat knopje om is, is het eigenlijk heel makkelijk.

Mijn moeder eet bijv ook Quinoa (ik vind het niet heel lekker := )
En ze eet bijv tofu enzo...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 22:05

Bhriseis schreef:
Mag je koolhydraten eten van dat boek? Want volgens Amber moest ik 's avonds mijn kh-inname beperken, en daar werd ik erg verdrietig van -O-

alleen snelle koolhydraten mogen niet meer,
langzame uit fruit en bonen ed. mogen wel.

Maar geen pasta/aardappelen/brood/rijst. Vind het ook best moeilijk om daar invulling aan te geven moet ik zeggen,

Dank, Fleur :j

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 08:47

Ja klopt idd Rens :j

En ja, het is idd best lastig om dat in te vullen.
Wat moet je dan uiteindelijk nog eten??
Maar gewoon een boterhammetje tussen de middag moet kunnen toch! :D

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 09:35

Menino schreef:
Bhriseis schreef:
Mag je koolhydraten eten van dat boek? Want volgens Amber moest ik 's avonds mijn kh-inname beperken, en daar werd ik erg verdrietig van -O-

alleen snelle koolhydraten mogen niet meer,
langzame uit fruit en bonen ed. mogen wel.

Maar geen pasta/aardappelen/brood/rijst. Vind het ook best moeilijk om daar invulling aan te geven moet ik zeggen,

Dank, Fleur :j

Nu heb ik over het algemeen een iets andere reden dan de meeste in dit topic om havermout te eten, ik hoef niet af te vallen en eet de havermout niet omdat het 'gezonder' is, al is dat natuurlijk mooi meegenomen :P
Ik eet havermout omdat het binnen een glutenvrij dieet past en een fijn ontbijt/lunch alternatief is als je geen (gv) brood eet.

Maar geen aardappelen, rijst, pasta en brood in je dieet? Oké als je wat wilt afvallen dan snap ik het nog enigzins, maar niet als 'levenswijze', ik zou toch enorm veel moeite hebben om aan de benodigde 2000 kcal (wat een vrouw ong. per dag nodig heeft) per dag te komen op een nog gezonde en gevarieerde wijze geloof ik, laat staan de 3000 kcal die ik ong. per dag eet.

Kan iemand me in korte bewoording uitleggen waarom dit volgens Amber niet goed is? Pure aardappel (gekookt, gestoomd, gepoft), volkoren rijst en pasta zijn toch zo slecht niet? Tuurlijk wel met voldoende afwisseling en overal waar te voor staat is nooit goed, dus gepaste hoeveelheden etc

Vind het gewoon interessant om te weten/leren hoe anderen er tegenaan kijken.

Verder vind ik tips om op een gezonde manier kcal toe te voegen per dag/maaltijd ook erg leuk, beetje tegengesteld op wat de meesten hier doen echter.
Mijn honger/verzadigingsgevoel is vrij verstoord (altijd), ik kan dagen hebben dat ik constant trek heb maar ook dagen waarbij ik als ik alleen al naar een maaltijd kijk ik al vol zit en dan echt tegen mijn zin in moet eten.
Ik voer eigenlijk standaard een strijd tegen mijn gewicht.... heb eigenlijk altijd ondergewicht en val snel af.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 09:56

Annemiek
Over het algemeen wordt er gezegd d at koolhydraten omgezet worden in suikers en suikers zijn dik makers.
Nu heb ik zelf dat boek niet gelezen, maar dit is wat ik om mij heen leer van mijn collega's (sportschool)

Kcal toevoegen kan bijv door pindakaas te eten.
Ook zijn er shakes die je kunt maken. Weightgainers.
Mijn Bodybuilder collega doet dat als hij vol in training is bijvoorbeeld.
En hij eet dan veel rijst/pasta.
Veel maaltijden op 1 dag.

Ik zou er niet aan moeten denken alles te moeten eten wat hij dan eet!

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 10:10

Raja schreef:
Annemiek
Over het algemeen wordt er gezegd d at koolhydraten omgezet worden in suikers en suikers zijn dik makers.
Nu heb ik zelf dat boek niet gelezen, maar dit is wat ik om mij heen leer van mijn collega's (sportschool)

Kcal toevoegen kan bijv door pindakaas te eten.
Ook zijn er shakes die je kunt maken. Weightgainers.
Mijn Bodybuilder collega doet dat als hij vol in training is bijvoorbeeld.
En hij eet dan veel rijst/pasta.
Veel maaltijden op 1 dag.

Ik zou er niet aan moeten denken alles te moeten eten wat hij dan eet!

Je hebt toch koolhydraten, vetten en eiwitten nodig? Je kan toch niet alleen of grotendeels op vetten en eiwitten leven? Er is natuurlijk wel verschil in wat voor koolhydraten, koolhydraten uit pure suiker zijn minder goed (hoeft je lichaam vrijwel niets voor te doen) dan koolhydraten die eerst omgezet moeten worden naar glucose om opgenomen te kunnen worden.

Pindakaas, tja ik eet dus geen brood en amper ooit crackers, door de havermout heb ik geprobeerd maar vind ik niet te nassen lol, ik eet wel regelmatig noten daarentegen.

Shakes lol, nou ja zoiets heb ik ook in huis maar dan vergoed de verzekering het :P Nutridrink, maar die neem ik alleen in periodes dat mijn gewicht blijft zakken/slecht gaat met mijn darmen (en dus geen trek heb), nadeel daarbij is dat je er voor uit moet kijken ze als extra te nemen/houden ipv vervanging. Ze vallen nl vrij zwaar op de maag en als je al weinig trek hebt is dat een nadeel.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 10:56

Koolhydraten heb je idd nodig!
Er staat ook nergens dat je helemaal geen koolhydraten moet eten.
Het gaat er om welke koolhydraten je eet en in welke hoeveel heden.

Havermout bevat ook koolhydraten, maar dat zijn weer de "goede" koolhydraten.

Ik zou gewoon proberen net wat meer van alles te eten als je normaal zou doen.
En bijvoorbeeld volle kwark eten/ griekse yoghurt
Vette vis zoals zalm en makreel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 11:27

Volgens het boek zijn granen slecht voor je vanwege de koolhydraten idd; da's gewoon suiker en dat is verslavend en slecht in de mate waarin wij dat consumeren. Niet alleen koolhydraten direct uit suiker, maar juist ook andere koolhydraten omdat die later alsnog worden omgezet in suiker. Die suiker activeer het stofje IGF wat op het eerste gezicht een prima stofje lijkt, maar zoals de schrijver het omschrijft; het is alsof je een ferrari-motor in een oude kever zet. Ofwel; ookal lijkt het op het eer gezicht juist heel goed enzo het zorgt ervoor dat we binnen no-time ons zelf er mee slopen. Het zorgt ervoor dat we sneller ouder worden :)
En glucose zorgt er ook voor dat eiwitten meer samenplakken wat ook weer een heleboel ouderdomskwaaltjes met zich meebrengt. Een uitgebreide moluculaire uitleg staat in het boek :') .

Verder schijnen er anti-nutriënten in te zitten die ervoor zorgen dat voedingsstoffen uit andere voedingsmniddelen minder goed opgenomen worden, als ik het goed begrijp. En er zitten dus gluten in die bij veel mensen voor buikklachten zorgen.... Maar dat verschilt per persoon.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 12:26

Naah, dan laat ik dat boek maar linksliggen. Ik geloof niet in no-carbs-gedoe, en word er maar verdrietig van :+

Van Amber mag je wel kh eten, maar 's avonds zou je je inname moeten beperken.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 13:34

Ondanks dat ik geen rijst en geen pasta eet en maar heel zelden een aardappel of (spelt)brood, krijg ik voldoende khd binnen hoor, ik eet namelijk wel heel veel fruit. :)

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 15:42

Ik vind het erg interessant allemaal, wil de Voedselzandloper ook nog wel lezen eigenlijk! Ik probeer brood en pasta zoveel mogelijk te vermijden nu, alleen leven er bij mij nog meer mensen in huis, dus is het lastig om een totaal ander eetpatroon aan te nemen! Brood kan ik prima zonder, ik eet dan wel havermout, fruit en als lunch vaak een salade oid. Avondeten vind ik nog lastig, heb m'n mams al wel kunnen omschakelen naar volkoren pasta, is in ieder geval al iets beter, evenals dat ik het brood inmiddels voor een groot deel kan vervangen door speltbrood. Zelf gister quinoa gemaakt 's avonds, viel wel in de smaak thuis. En als ik alleen eet, redt ik me ook prima met heel veel groente en een vleesvervanger, vis of iets van bonen :j

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 15:48

KarinvdM schreef:
Ondanks dat ik geen rijst en geen pasta eet en maar heel zelden een aardappel of (spelt)brood, krijg ik voldoende khd binnen hoor, ik eet namelijk wel heel veel fruit. :)

En zo doe ik het inderdaad ook, ik eet veel fruit.
Appels, mango en de doosjes ingevroren zomerfruit van de appie heb ik ook altijd op voorraad.
Echter geen banaan en druiven voor mij, heb ergens gelezen dat deze dan weer even net niet handig zijn.(misschien klopt het absoluut niet)

maar ik eet nog zelden brood, zo min mogelijk aardappels en als mijn moeder iets doet met pasta vraag ik of het in de volkorenvariant kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 08:55

Mijn kids en ik hebben de havermoutpannekoekjes op. Nog nooit gegeten maar ik vond ze erg lekker. Met banaan, beetje sinaasappelsap en kaneel.

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 10:09

Gisteren weer havermout geprobeerd, eerste paar happen gingen, daarna iewl! Met suiker en wat cacoupoeder geprobeerd.... Geen succes! :=

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 10:50

_PassoaJus schreef:
Gisteren weer havermout geprobeerd, eerste paar happen gingen, daarna iewl! Met suiker en wat cacoupoeder geprobeerd.... Geen succes! :=

Probeer het eens met banaan en kaneel, en klaarmaken in een pannetje, dat vind ik persoonlijk de lekkerste optie.
Ondanks dat ik een behoorlijke zoetekauw ben vind ik cacao en suiker ook niet zo'n succes, terwijl banaan en kaneel (zonder suiker) wel erg lekker is (vind ik).
In pannetje en even zachtjes door laten pruttelen zorgt ervoor dat de banaan bijna smelt/oplost, terwijl je dat in de magnetron minder/niet hebt, dan blijft het meer havermout met stukjes banaan zegmaar, terwijl vanuit een pannetje ik toch echt moet turen om de banaan nog te onderscheiden van de havermout lol.

En mocht dat dan niet bevallen... even een extra scheut melk (of water) erdoor, staafmixer er doorheen en pannekoeken van bakken, ook lekker!

Een scheutje sinaasappelsap door het beslag klinkt ook lekker trouwens, ga ik ook eens proberen!

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 12:39

_PassoaJus schreef:

probeer het eens met rozijnen en lijnzaa, misschien met nog wat noten, ik vind het heerlijk.
Bovendien het idee dat het zo gezond is, maakt het plezier helemaal compleet.

Doe je het met gewone melk?
Probeer het anders eens met Alpro Soya Vanille melk!

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 11:55

Ik heb gisteren dan ook mijn vriend overtuigd met een heerlijk bakje havermout. Mijn favoriete recept (en nu ook de zijne :P )

30 gr havermout
125ml rijstmelk
125ml sojamelk
halve banaan in plakjes

5 min in de magnetron

daarna een eetlepel kokosvet erdoorheen roeren + wat kaneel en rozijntjes.
Heerlijk!

Horse_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 12:44

Havermout met aardbeien, mueslie en rozijntjes :9 :9

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 13:31

Gisteravond heb ik tomorroats klaargezet voor het hele gezin (inclusief logee), want de rest was toch ook wel benieuwd. Wie weet gaat straks heel de familie wel om, haha.

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 13:42

Goed bezig Chanen! Mijn moeder eet het nu ook bijna iedere dag als ontbijt :))

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 14:30

Wat vonden ze er van dan?