De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 11:55

En wat nu als koolbeestjes wel op jouw kolen afkomen?
Dan moet je over alle kooltjes apart een netje leggen.
En je aardbeien en je boerenkool.... Dat is onhandig!

Het idee is dat het minder werk is, maar in praktijk heb je er nog net zoveel werk mee denk ik.
Want die compost, dat kun je eenmalig met een schep doen, alles in één keer, of elke week een paar vakken met de hand. Uiteindelijk moet het wel allemaal gebeuren, dan doe ik het liever in één keer.

En ik maak geen teeltplan hoor, ik kijk wel welke planten er voordeel van elkaar kunnen hebben, dat ik die naast elkaar zet maar verder niet. Als ik mijn wortelen heb geoogst zet ik daar net zo goed iets anders neer, daar heb ik geen lijstje of teeltplan voor nodig.

En wbt onkruiden enzo heb ik ook wel mijn twijfels, een worteldoekje komt het op den duur ook wel doorheen en zaden gaan ook veel door de lucht, dus op den duur krijg je echt wel onkruid.
En zo'n bak op dichtgeslagen kleigrond, loopt dat water dan nog wel weg?

Misschien ben ik wat negatief hoor, maar ik ben toch een beetje gewend dat dingen altijd prachtig voorgeschoteld worden en als je het zelf hebt staan valt het ineens erg tegen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 12:31

Ik vind je idd. behoorlijk negatief, maar dat geeft niet, ik was zelf ook erg sceptisch en heb nu nog zoiets van: ik moet het maar afwachten of het idd. zo goed werkt. Zie zelf altijd allerlei beren op de weg waar een ander niet aan denkt maar hiervan ben ik toch echt aardig overtuigd dat dit op verschillende (belangrijke!) punten echt een flink voordeel geeft t.o.v. een normale moestuin, zeker op die klei :)

Het lijkt me dat onkruid van onderaf sowieso weinig kans maakt om door worteldoek heen naar boven te komen, zeker als je ook een bodem in je bak maakt of deze op tegels zet ofzo :)

En de bakken zijn verhoogd, er omheen verstoor je de grond ook niet met spitten (waardoor je steeds nieuwe oude zaden omhoog werkt...) dus er staat ook geen onkruid heel erg in de buurt eigenlijk. Er zal best wel eens een zaadje in waaien, maar die haal je er dan heel makkelijk uit gewoon met je blote vingers uit die superlosse grond.

Water wil altijd naar het laagste punt dus daarvoor hoeft je bodem niet op zand te staan ofzo, het loopt toch wel weg, desnoods over die dichtgeslagen kleigrond :P

Compost in een normale moestuin doe je natuurlijk niet makkelijk, en ook niet 1-malig, dat moet je toch vaker doen als je de grond goed voedzaam wilt maken / houden. En dan kun je dus elke keer flink gaan spitten. Al zou het maar 1 keer zijn, dan nog is dat best pittig werk :)

Dan doe ik toch liever het veel lichtere werk van even met een hand-tuinschepje wat compost door een net geoogst vak heen mengen :P

Als je er per-sé een netje overheen wilt hangen (of plastic of iets) kan dat trouwens ook best eenvoudig:

http://www.grovida.com/square-foot/imag ... covers.jpg

Da's volgens mij nou niet bepaald ingewikkelder dan bij een normale moestuin in ieder geval :P

Ik heb hier ook nog PVC-pijpjes liggen dus heb dat er zo overheen gebogen :)

Sonja_vR

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 15:23

Pmarena , ik wil uiteindelijk alles op verhoogde bedden hebben, dus gewoon echt de hele moestuin twee planken hoog bedden er maken , soort van MM idee, maar dan gewoon per bed een groentegroep\dus kolen in 1 bed, vruchtgewassen in de volgende etc.
ik vind die bakken er op de MM manier leuk uitzien, maar te veel verschillende zaken op 1 klein stukje, dan is mijn overzicht zo foetsie denk ik :D
met die verhoogde bedden kan ik heel makkelijk bekijken wat er per bed kwa bemesting nodig is dit seizoen en of er nog iets aan voor of nateelt op kan ...
misschien ook nog ene optie om te bekijken , dat je je verschillende groente wel in groepjes van hetzelfde soort bij elkaar zet.
Dat is ook de reden trouwens dat ik dit jaar en de komende jaren geen aardappels zet. te weinig oppervlak waar ik op tuinier, dus ik kan niet echt goed wisselen kwa waar e aardappels staan en dan zijn bepaalde ziekten niet echt te voorkomen door die wisseling.
en aangezien ik wel tomaten wil, dan maar geen aardappels.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 15:41

Dat overzicht qua op zich liever alles overzichtelijk bij elkaar hebben daar zat ik ook mee, ik vind dit bvb. hartstikke gaaf er uit zien:

Afbeelding

Maar op de MM/SFM manier met die speciale moestuin-mix, doet blijkbaar vrijwel alles het goed met het simpelweg na oogst weer even aanvullen van een vak met een beetje compost.

Dus geen verschillende aanpak bij verschillende groentes. Dus ook geen reden eigenlijk om overzicht nodig te hebben voor speciale verzorging.

Gewoon in elk vak wat anders planten, water geven en verzorgen, oogsten, beetje compost aanvullen, planten, water geven en verzorgen, oogsten....enz.

Je ziet vanzelf wel wat er groeit, gewoon elke dag even er langs lopen en water geven en als iets oogstbaar is dan doe je dat :)

Althans: dat is zoals ik het nu begrijp hoor, van mensen die het al jaren zo doen :)

Je zou natuurlijk verschillende bakken kunnen maken, die je allemaal hetzelfde indeelt zodat je toch een beetje onthoud wat-waar staat?

Zo, ik heb net een rondje gedaan, een stevige houten plantenbak van ca. 120x40 cm op de kop getikt voor 2 tientjes via Marktplaats, voor 5 euro een luxaflex (om vakverdeling mee te maken :P ) , bij de Lidl zag ik hier nu ook zaden en heb een zakje anti-slakken-bloemen-zaad ofzo meegenomen om daarmee ook af en toe een vakje te vullen, en RVS schroeven gehaald om die aardbei-goten mee in elkaar te schroeven.

En ik heb nog verder zitten peinzen over die aardappels...we hebben hier nog een stuk of 3 van die grote blauwe plastic vaten staan, weet je wel, metertje hoog ofzo.

Ik vroeg me af of ik daar geen aardappels in zou kunnen poten, dàt zou pas een flinke opbrengst moeten geven!!

Dus gezocht op Google maar niet veel gevonden, wel een YouTube filmpje van een paar kerels die dat wel vaker doen en er dan blijkbaar zo'n 20 kilo aardappels mee weten te maken! Dat wil ik ook wel eens proberen :P

Nu staan die vaten maar niks te doen dus dan zouden ze nog eens nuttig kunnen zijn :)

Aardappeltjes liggen door te schieten in het raam, moet nog wel even uitzoeken wanneer die gepoot kunnen worden maar volgens mij toch gewoon bij wijze van spreken over een week al zeker...?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 16:07

20 kilo aardappels uit één vat?! Gaaf! Ik heb nu 6 zakken die uiteindelijk ook bijna een meter hoog gevuld worden, dus ik ben benieuwd hoeveel ik eruit krijg!

Straks maar eens een kacheltje in mijn kas zetten, voordat mn plantjes bevriezen!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 21:19

aardappels gaan hier begin april de grond in denk ik .

weet je wat het hier ook is, we hopen hier over twee jaar weer weg te zijn, dus alles wat ik doe, wil ik op kunnen pakken en meenemen en het liefst extreem budget .
we willen in de toekomst vrijer en met meer tuin gaan wonen, niet eens zo zeer oaard aan huis, maar wel een flinke moestuin , kippies, grond voor grazers is altijd welkom , maar dan moeten we wel geluk hebben met ergens tegenaan lopen zeg maar ;)
of ik moet tegen die tijd een parttime contract kunnen scoren in mijn studierichting terwijl ik nog de opleiding doe

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 21:43

Dat heb ik ook Sonja ;)

Iemand hier een kruidenspiraal of kruidenslak of iets anders met kruiden?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 21:53

anneliesdj schreef:
Dat heb ik ook Sonja ;)

Ik heb een kruidentuin :o

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 22:12

hier alleen een bak, gestapeld van doormidden geslagen stoeptegels

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 22:29

Hoe hebben jullie dat gedaan? Bepaald systeem erin?

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 22:33

Citaat:
Dat hoef je ook helemaal niet te kopen

Wel een beetje eerlijk er naar kijken hoor

Met enigzins handigheid kun je het ook zelf maken! Ik heb zelf de mazzel dat mijn vriend een hoveniersbedrijf heeft en hij drie lekke speciekuipen had :D . Best ideaal hoor, ik heb afgelopen jaar geen onkruid gehad ( in de tuin helaas wel, pfff!)en best een leuke opbrengst ondanks dat ik zo laat ben begonnen! Heb er overigens wel extra gaten ingeboordt, maar verder weinig werk (en buk- en kruipwerk!). Ik had overigens courgettes en pompoenen in die bakken staan die mooi over het randje heenkropen; porumde best leuk!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 22:38

nou, vorig jaar had ik de bak heel mooi ingezaaid...en toen is Eyck gaan tuinieren :roll: die was toen nog errug pup en die stond ondersteboven de bak te verbouwen....
dus dat was dus de rest van het jaar een kruidenmelange :+
ik wil dit jaar de boel weer pogen netjes overzichtelijk in te zaaien, de munt in een pot op de rand (munt woekert echt gruwelijk en is winterhard, dus die krijg je bij uitplanten overal in je tuin terug en daar kom je nooit meer vanaf
ik wil eigenlijk de hele rand vol zetten met potten en de schutting achter de bak volhangen met allerlei verschillende potten , lang leve de kringloop :)

bak is heel saai rechthoekig en gewoon gestapeld in verband zeg maar vandaar al die verschillende potten er bij, op, naast en boven.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 22:43

Munt heb ik ook al staan in een emmer ingegraven :P
Lavas, ik hoop dat die weer op komt, kan ik weer kippensoep eten.
En er staat nog iets van dille of tijm, dat weet ik niet meer :+

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 22:44

Doet munt ook woekeren via wind? Of alleen echt via grond? Ik heb namelijk een grote lange bak die ik nu niet gebruik en dan fleur ik het wel op met munt ofzo haha

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 22:45

anneliesdj schreef:
Hoe hebben jullie dat gedaan? Bepaald systeem erin?

Ik heb van mijn terras kleine buxussen gehaald en naar de zijtuin verplaatst. Ik had ook nog stekjes, die heb ik erbij gezet en ik heb er een aantal gekocht. Hier heb ik een buxus vierkant mee gevormd. En dan overdwars een schuine lijn.
Ik had kruiden in pot, die heb ik daar ingezet. ( had in mijn vorige kleine stadstuintje heeeeeel veel bakken en flextubes met oa kruiden). De warmteminners als rozemarijn en tijm heb ik in de tuin achter de buxushaagjes gedaan, want daar heb ik flink scherp zand doorheen gemengd.
Voor mijn housewarming heb ik van een vriendin allerlei kruidenkneuzen gekregen, die anders naar de stort gingen.
En omdat ik ze niet allemaal kwijt kon :o heb ik ook op mijn terras nog wat staan.

Ik heb er kruiden in die ik veel en graag gebruik. Maar ik had bijv ook dragon, dat werd een enorme plant, overwoekerde alles en ik eet daar 1 maal per jaar van. Het zijn voornamelijk vaste planten die erin staan.
Natuurlijk zaai ik nog eenjarige kruiden bij, als basilicum, koriander, dille ( die komt naast de tuinbonen, weert de luizen af) en nog meer wat ik niet zo snel weet.
Vorige week heb ik de oregano en citroenmelisse goed kort gesnoeid, dan kan hij weer mooi uitlopen.

Mijn systeem is dat ik het lekker moet vinden en dat het moet aarden hier. Ik wel best wat extra zand of compost toevoegen en de basilicum binnen ( polder en erg winderig) houden. Maar ik heb geen kas bijv. Daar moeten ze het mee doen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 22:45

anneliesdj schreef:
Munt heb ik ook al staan in een emmer ingegraven :P
Lavas, ik hoop dat die weer op komt, kan ik weer kippensoep eten.
En er staat nog iets van dille of tijm, dat weet ik niet meer :+

Zal wel tijm zijn, dille is eenjarig.

Lavas is ook heerlijk over gebakken aardappeltjes, klinkt gek, maar is echt zo :j

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 22:55

Ik weet niet of hij dit jaar weer op komt, dus kan nog dille zijn dan.
Waarom heb je scherp zand bij de rozemarijn?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 23:14

anneliesdj schreef:
Ik weet niet of hij dit jaar weer op komt, dus kan nog dille zijn dan.
Waarom heb je scherp zand bij de rozemarijn?

Dille is eenjarig :j Die is met de vorst verdwenen ;)

Rozemarijn is een mediterane plant en houdt van zandgrond.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 23:20

Ik bedoel dat ik hem afgelopen zomer heb geplant en ik heb nog niet weer wat gezien, dus ik weet niet of het een winterharde is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 09:35

Ik zat te denken om die bak die ik gisteren gehaald heb, te gebruiken voor kruiden.

Heb alleen geen idee waar ik die kruiden voor moet gebruiken, ik gebruik nooit kruiden :P

Voor de pastasaus zou kunnen natuurlijk, maar daar houdt het voor mij wel aardig op gezien ik dus werkelijk niks heb meegekregen van thuis uit qua kruiden dus ik heb eigenlijk geen idee wat waarnaar smaakt :P

Kan me voorstellen dat je wat kruiden door een omelet roert, of in soep, over aardappeltjes... maar heb geen idee hoe of wat exact.

Maargoed dat heb ik met sla ook, lekker tussen de boterham samen met wat plakjes komkommer en Alfalfa (en beleg natuurlijk :P ) maar als maaltijd zeg maar weet ik niet zo goed wat ik er mee moet :o

Een keer als voorafje in een restaurant wel heerlijke salade gehad, met stukjes mango en eendenborst ofzo, heel lekker :9

Maar ik knap altijd zo af op dat zure gebeuren van azijn en die slasauzen die iedereen er door lijkt te willen doen -O-

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 09:55

pmarena schreef:
Ik zat te denken om die bak die ik gisteren gehaald heb, te gebruiken voor kruiden.

Heb alleen geen idee waar ik die kruiden voor moet gebruiken, ik gebruik nooit kruiden :P

Zonde! Je kunt kruiden ook medicinaal gebruiken, of om te verfen.

Gebruik je ook geen bieslook? Een soort uitje?

Als je echt niets gebruikt, dan zou ik geen kruiden gaan houden, stop er dan bloemen en sla in.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 10:05

Regel 1: voor een goede moestuin is wel... kweek dat wat je ook gebruikt ;)

Ik vind verse kruiden wel heerlijk om te gebruiken... maar als je het nooit doet wordt het gewoon lastig om je het zelf aan te wennen. Misschien munt om thee van te maken?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 10:10

Aan de andere kant, door het kweken van verse kruiden en balen dat het in je tuin staat en je niet weet wat er mee te doen, kan je ook net dat extra duwtje hebben om het te gaan proberen. Zo werkte het bij mij wel, ik heb ook nog steeds niet echt een idee wat te doen met de kruiden die ik heb. Maar zo veel ruimte ben ik er niet aan kwijt en af en toe kom ik ineens een recept tegen waarin ik het kan gebruiken.
Ik wil al heel lang op zoek gaan naar meer recepten, en juist door het te planten krijg ik die extra stimulans om het ook daadwerkelijk te doen. Dus ik doe dit jaar toch nog een keer kruiden.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 11:04

Munt : thee, yoghurtdressing met munt, heerlijk bij lansvlees , of door de erwtjes ,
bieslook, lekker door de sla, door de aardappels, kruidenboter, aardappelpuree, alles waar je een uiig smaakje aan wil geven zonder ui
basilicum: pastasauzen, door een salade, bij aardbei(echt heerlijk, aardbei basilicum combi :j )
door de tomatensoep.
Rozemarijn en thijm, aardappeltjes uit de oven, vlees, stoofgerechten, ook door de erwtensoep :j
maggiplant lijkt me een inkoppertje, maar dat is wel een flink groeiende "struik"
Dille, lekker bij bietjes en vis
salie: bij vlees, tuinboontjes met spekjes en salie ,
Koriander door veel oosters spul :)

zo even een paar opties... maar idd, ga geen kruiden planten die je absoluut niet gebruikt, kun ej er beter wat neerzetten wat je wel gebruikt :)
maar veel zachte kruiden(zacht blad) kun je rauw door een salade mikken , salade van jong bieten en radijsjesblad, met geitenkaas, bieslook, basilicum bijvoorbeeld,
kwa dressings kun je alle kanten op, ik gebruik zelf graag yoghurt en honing/mosterd dressings
maar ook een niet zure frambozen vinaigrette kan heerlijk zijn.

Lalidan, dat is idd ene volgende optie, je hebt het staan dus verzin je er mogelijkheden mee...
ik ben het type "hey dat ken ik niet, wil ik hebben/proberen :+ "
of ik vind ene plant juist erg leuk dus moet hem hebben en verzin dan wel wat ik er mee doe...
ik moet dit seizoen verplicht verzinnen hoe je aubergine in vredesnaam lekker krijgt, want ik heb drie soorten staan (mini witte, mini paarse en een grote paarse) ik vind aubergine niet zo heel lekker namelijk, maar vind de planten zo leuk :roll: muts ben ik af en toe, maar vooruit, het houd me van de straat ;)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 11:08

anneliesdj schreef:
Dat heb ik ook Sonja ;)

even nog op terug komen...maar ik heb er al een paar keer naar gekeken en heb er ook al wel eens wta uitgetekend...maar de tuin die we nu hebben leent zich er niet voor, ik moet alles achter een hek zetten ivm Eyck die denkt dat ie Hendrik jan de tuinman is
maar als we ons droomhuisje vinden als we eenmaal willen/kunnen verhuizen hoop ik er wel een aan te kunnen leggen
maar lang leve pinterest...dalijk weer eens even repinnen daar voor het archief

http://pinterest.com/search/pins/?q=herb+spiral