Gezond(er) eten deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 10:07

Toad schreef:
Maar ik neem aan dat als er iemand onderzoek doet naar rood vlees, diegene niet hamburgers op witbrood gaat testen maar gewoon puur rood vlees. Waarom zouden ze dat immers doen? Om rood vlees in een kwaad daglicht te zetten? Ik zou niet weten waarom.

Wat een schattig en naief antwoord :(:)
Zoals phomicola ook al aangeeft zijn er genoeg redenen waarom onderzoekers onderzoeksuitkomsten op een bepaalde manier beschrijven. Geld is er één van (onderzoek doen is immers ook niet gratis) maar vergis je niet in het feit dat veel onderzoekers een bepaalde uitkomst al in hun hoofd hebben voordat ze ook maar met het onderzoek starten en daar naartoe willen schrijven.
Maar er zit ook nog iets anders in; soms kloppen de onderzoeken wel, maar worden de resultaten misbruikt voor mensen die iets willen "aantonen", bijvoorbeeld in een boek of een artikel. Ze trekken dan vaak conclusies op basis van een onderzoek die je op basis van de resultaten helemaal niet kunt en mag trekken. Heb ik helaas ook al heel vaak gezien. Is niet eens altijd opzet trouwens :n

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 10:58

Dat is nou precies waar dhr. Verburgh voor waarschuwt, slecht uitgevoerde of verkeerd geïnterpreteerde studies. Daarom gebruikt hij alleen de resultaten van studies die door verschillende onderzoeksgroepen met ervaring geconcludeerd zijn, en geplaatst in gerenommeerde tijdschriften. Er is in zijn boek (in tegenstelling tot andere boeken die ik ken over gezonde voeding) juist uitgebreid geschreven over waar een goed onderzoek aan moet voldoen, en waarom zoveel onderzoeken niet te vertrouwen zijn. Maar goed, daar zou nou ook wel kritiek op komen. :+ En als een van de voorbeelden neemt hij het Q10 onderzoek. Ook een interessant stukje.
Laatst bijgewerkt door Miryamk op 15-12-12 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Grapjasjes12

Re: Gezond(er) eten deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 11:02

Lees de abstracten nou zelf eens door ipv iemand op z'n blauwe ogen te geloven :+

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 11:07

Sorry daar heb ik geen tijd/zin in. Ik ben niet dusdanig opgeleid dat ik wijs zou kunnen worden uit die verslagen. Maar wil toch graag weten waarom ik bepaalde dingen beter niet zou kunnen eten. Dan is voor mijn slag volk dit boek een aanrader, duidelijk genoeg en voor mijn gevoel voldoende bewezen. En reken maar dat ik gezond leef :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 13:47

rood vlees, zolang je niet iedere dag een pond naar binnen werkt zie ik er geen enkel probleem in, denk dat het beter is het wel te eten en met mate + gevarieerd dan van alles en nog wat schrappen omdat het ongezond zou kunnen zijn (als je het in grote mate eet)

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 14:02

Interessant die onderzoeken. Ik ben dan benieuwd wat voor rood vlees ze gebruikt hebben. Maar rood vlees, lekkere doorregen(vette)riblappen of gehakt. Van een rund,paard of een ander dier wat rood vlees heeft.
Naar mijn idee heeft een stuk mager rood vlees helemaal geen slechte invloed op je gezondheid. Ik kan me voorstellen dat als je dagelijks grote porties vet rood vlees eet (en dus veel verzadigde vetzuren binnenkrijgt als ik het goed heb) dat dat niet gezond is.
wat ik vaak merk als ik onderzoeken lees is dat ze om een bepaalde werking wel/niet vast te stellen er met hoeveelheden gewerkt wordt wat geen normaal mens dagelijk binnenkrijgt.
Vanavond staat er bij mij weer een lekker stukje longhaas op het menu, vult mn ijzer weer lekker aan haha

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 14:09

Hbe vanmorgen maca door mn havermout gedaan. Bleh t is zo ook niet aan mij besteed. Morgen het maar eens proberen als ik t met rauwe cacao meng.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 14:40

Doe je er ook kaneel door Hester?

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 16:32

Had er speculaaskruiden bijgedaan maar proefde steeds die maca. Het zal ook wel een kwestie van wennen zijn. Overheerst de kaneel beter? Dan ga ik dat morgen eerst proberen en dan kan ik maandag de cacao wel uitproberen .

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 16:47

Ja, met wat extra kaneel proef ik het niet meer. Ik doe een klein theelepeltje maca trouwens.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 19:12

Voor wat betreft onderzoeken vind ik ook dat je die het best zelf kunt lezen, plus dat je ook nog eens kritisch zou moeten zijn op het onderzoek zelf. Maar eigenlijk kun je met onderzoek ook bijna alles bewijzen dat je wil. Ik durf dus te wedden dat erop het terrein van het rode vlees onderzoeken zijn die elkaar tegenspreken.

Los daarvan zal rood vlees wel voor-en nadelen hebben. Er zal bijv veel ijzer inzitten, maar ook een spulletje dat in grote hoeveelheden voor kanker zorgt. Dan vindt het ene onderzoek dus dat rood vlees gezond is, en het andere onderzoek vindt van niet, afhankelijk van hun scope. Ik noem maar iets hoor. Ik denk zelf dat het in ieder geval niet zwart-wit is en dat je het niet 'wel' of 'niet' mag eten. Alles met mate, denk ik dan :)

Ik moet bij dit stukje denken aan die anekdote van de alcohol. Nuchter rijden is levensgevaarlijk, want onderzoek toont aan dat in iets van 80% van de verkeersongevallen de bestuurders nuchter waren :P om het suggestieve van statistiek maar even te illustreren, haha!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 20:03

Ja, of dat uit onderzoek is gebleken dat 100% van alle moordenaars dagelijks water drinken _O-

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 20:23

Nooooooo! Nu durf ik nooit meer water te drinken! :') _O-

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 19:36

Hebben we onze gezonde levensstijl allemaal aan de wilgen gehangen? :=

Doet hier wel eens iemand aan vasten? En dan sapvasten of watervasten? Ik zoek tips om het te doorbreken, vorige keer deed ik dat met een appel maar dat was op z'n zachtst gezegd niet prettig :o Ik lees dat moslims het vaak met dadels doen en toevallig ben ik dol op dadels. Is dat een beter idee volgens jullie?

En ja, ik ben me ervan bewust dat ik moet oppassen met zout en niet opeens een enorme maaltijd naar binnen moet werken. :D

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 21:46

Volgens mij is de kersttijd gewoon niet de gezondste tijd. Al heb ik iig mijn best gedaan om het allemaal zo veel mogelijk vast te houden.

Vasten heb ik nooit gedaan nee, dus ik kan je niet verder helpen :n

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 23:12

Met kerst heb ik wel gezond gegeten, maar tegen oud en nieuw.... :P vooral oliebollen!

Nu gaat het wel weer goed, kon goed merken dat mijn lichaam moeite had met het verteren van alle oliebollen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 23:31

Met de feestdagen heb ik geen echt rare dingen gedaan, gezond en lekker gaat ook prima samen :) en die vieze vetbollen eet ik niet, bah. :D

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 01:58

ik had dit jaar oliebollen gekocht en vond ze inderdaad niet ontzettend lekker. Zelfgebakken vind ik ze heerlijk, dan eet ik er zo tien achter elkaar ...

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 07:59

vasten heb ik ook geen ervaring mee.
Gister sinaasappels gekocht. Hopen dat deze wel goed smaken. Het vorige net was bijna niet naar binnen te krijgen. Nou ja de sinaasappels uit dat net

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 11:55

Ik ben ook weer (redelijk) gezond aan het eten. Heb lekker ontbeten met havermout met appeltjes en kaneel en ga zo een stukje avocado eten en dan lunchen met lekkere zelfgemaakte groentesoep die nog over is van gister.
Vanavond ga ik echter weer een stuk brownie eten, dus dat is dan weer niet zo gezond :=

Vasten heb ik ook geen ervaring mee, wel met dadels :P mjuuum :9

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 17:47

Nevony schreef:
Vasten heb ik ook geen ervaring mee, wel met dadels :P mjuuum :9

:D :D :D

Ik snap niet dat die dingen niet enorm populair zijn...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 17:54

Ik vind ze niet echt lekker, geef mij maar gedroogde vijgen!

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 16:58

doe mij dan maar verse vijgen :P

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 18:22

Ik heb nog nooit een dadel of een vijg gegeten. Ze lijken me niet zo smakelijk, geen idee waarom eigenlijk.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 14:02

Ik had gister niet zo'n zin om te koken, twijfelde om een pizza te nemen :P Toen toch maar gekookt, pasta met bloemkool, ham en kaas. Was heel snel klaar en erg lekker :)