Gezond(er) eten deel II

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Collie2008

Re: Gezond(er) eten deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 19:06

Maartpaard moet je zelf lopen op die show? lijkt me leuk joh!

Lekkere salade inderdaad! Ik ga ook wat meer bonen gebruiken

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 19:52

Goeieavond!

Ik was jullie even kwijt.. Even weer een stipje, kan de motivatie goed gebruiken.. Ik mis mijn chiazaadjes bij 't ontbijt, die zijn dus wel te koop bij de Tuinen? Ik heb ze nog nooit zien staan.. En bestellen duurt me even te lang. :+

Jullie hebben weer lekker gegeten, klinkt heerlijk die salade Maartje!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 19:55

Je kan ze inderdaad bij de tuinen halen, hier wel althans ;-)

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 21:49

Avond :)

Had straks na het sporten heerlijk gegeten. Risotto met garnalen en daarbij een heerlijke bonensalade :9

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 22:08

Heel veel plezier colway!
Iedereen heeft lekker gegeten lees ik, mooi

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 22:21

Wat fijn dat je moeder steeds zo gezond kookt zeg MaartPaard! Volgende keer kan je me gewoon aan mn jasje trekken hoor. Leuk om je eens te ontmoeten. Even off topic maar bij welke stal sta je?
Vandaag weer een goede dag gehad! Lekker veel energie en ben weer behoorlijk af aan het kicken van mn suikerverslaving :) T lijkt mischien wat weinig maar had er echt genoeg aan. De extra reserves die ik met pasen aangelegd heb eerst maar opgebruiken haha
O: smoothie van halve liter kwark 2 el chia zaad, 4 el lijnzaad en sinasappel
t/L: Rest van de smoothie (die viel behoorlijk zwaar en was rond half 12)
T/D (om 17 uur was druk op t werk en daar gegeten,kookpavond) groot bord zelfgemaakte rode linzensoep
T: 2 flinke handen noten

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 22:30

Wauw Century, helemaal super dat overzichtje! :)

Ik lees veel salades met boontjes vandaag! Wat voor bonen eten jullie dan in de salade?

Ik vertrek trouwens morgen voor een weekend op kamp met een aantal bijzondere kinderen. :) Ik neem voor het eerst mn eigen eten mee, zodat ik kan ontbijten en lunchen met speltproducten en verantwoord broodbeleg. Ik eet wel savonds mee, dat is meestal met een gefrituurd component erbij. Maar zelf mn avondeten meenemen voor een heel weekend gaat te ver. :+ En ik heb trouwens ook helemaal geen tijd om het klaar te maken..

Vandaag heb ik qua eten ook een heel goede dag gehad! :D

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 23:28

Ach vogeltje gewoon weer balansen na het weekend en nu even genieten!

Salade was gewoon met sperziebonen hoor!

Even offtopic:

Moest inderdaad zelf lopen. Oa in de kleren van Desigual (wat ze ook bij v&d verkopen) echt oerlelijk haha maar de Scandinavische kleding van Ilse Jacobsen vind ik super!! Was heel gezellig met al die meiden haha. En een zelfgemaakt bonbonnetje kon ik niet afslaan uiteraard ;) volgende week de echte show en zaterdag sta ik de hele dag op een stand. Voor de liefhebbers: het is een gratis lifestylebeurs in Arkel, heel leuk! Ook culinaire dingen enzo.

Hesterve, ik sta in leusden zuid, tegen woudenberg aan, vlakbij de mof. Super stal! :d paarden hele dag buiten, en eigenaresse is een geweldig mens. Mooie buitenbak ook. Mogen alleen op zondag niet komen, maar zon rustdag vind ik niet zo erg. Waar sta jij dan?

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 23:29

Oja en m'n moeder is ook begonnen in het boek van Amber, hulde!!!!! *\o/*

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 23:51

Ohhh wat goed zeg! Haha, ik ga hem mijn moeder ook maar aanraden, of iig zelf kopen en dan aan haar doorgeven...

Klinkt leuk hoor zo'n show!

Ik ga maar eens slapen, morgen vroeg op, genoeg te doen! Truste!

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 07:21

Pff kben vroeg opgestaan, ik krijg geen hap door mn keel. Ik ga denk ik mn ontbijt maar even uitstellen tot na de toets en in de auto een speltcracker eten. :')

Ik ga nu vertrekken! Tot na het weekend allemaal! :evaw:

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 07:40

Goedemorgen!

Oh bah, heb zo slecht geslapen! Gister naar de mac geweest en ik merk dat gelijk :o Als ik ongezond eet ben ik altijd heel lang wakker en word om het uur weer wakker.. Nu erg moe! Vandaag maar weer gezond.

O: 2 speltboterhammen 1 bio jam 1 philadelphia
T: peer
L: 2 speltboterhammen met philadelphia en 1 kipfilet. cherrytomaatjes
T: banaan
D: zilvervliesrijst, groente, groenteburger
T: ?

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 09:26

Succes met je toets Vogeltje en fijn weekend!
MightyJoe, Ik merk het ook als ik slecht gegeten heb ,wel een extra stimulans om gezond te blijven eten :)
Vanmorgen de dag begonnen met een glas lauw water en later een beker brinta met 2 el chiazaad en 3 el lijnzaad. Zit er goed vol van. De markt stat weer voor de deur op mn werk en zo even lekkere gezonde dingen halen mmm ga denk ik een lekkere salade maken voor de lunch.
@ MP Veron staat op het Oosteinde in Scherpenzeel.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 09:42

Goeiemorgen!

Ik ben ook weer goed begonnen met 2 grote glazen smoothie van banaan, aardbeien, citroensap, yoghurt en kaneel. Zit vollll.. :P

Voor vanmiddag neem ik wat wortels, tomaatjes en komkommer mee en vanavond zilvervliesrijst met kip, sperzieboontjes en een beetje satesaus.. :)

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 09:48

wow dat klinkt gaaf MaartPaart.
MJ mooi lijstje, maar niet heel veel, maar als jij het erop kunt volhouden is dat prima. Eventueel nog wat rauwe groente als tussendoortje.
Vogeltje succes vandaag!

Hier geen kwark meer vanmorgen, dus heb yoghurt, met muesli/rozijn/chiazaden gehad. kapje pindakaas en een kiwi. Heb de rest van de ochtend geen tijd om te eten vandaar stevig ontbijt. Wilde eigenlijk een smoothie maken, maar we hadden ook geen banaan meen
Ik moet nog iets verzinnen voor het avondeten en iedereen moet het lekker vinden hier thuis

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 10:19

Lekker bezig allemaal!!

Vogeltje, als je lichaam aan geeft dat je geen hap door je keel krijgt moet je dat dus ook gewoon niet doen :) Is zo'n cracker een prima optie!

Ik heb na mijn glaasje met citroen alweer fanatiek wat ochtend yoga gedaan. Zit nu mijn smoothie op te peuzelen, hij is alleen een beetje zuur want ik heb er net iets te veel zwarte bessenpuree door gedaan :P Maar wel erg gezond denk ik. Weet nog niet precies hoe mijn lijstje eruit komt te zien aangezien ik zo naar mijn paardje ga en ook nog pianoles heb dus is een beetje afhankelijk van de tijd. Maar ik denk straks tussendoor een rijstwafel en als ik weer thuis ben een salade met cottage cheese en quinoa.

Fijne dag allemaal!

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 10:24

Goedemorgen allemaal! Ik heb net 2 volkoren boterhammen met hagelslag op, denk mijn eerste bewuste volkorenbrood ooit. En het is wel ´ander´ brood, je moet weer echt kauwen op je brood. :P Normaal had ik altijd of tijgerbrood of zaanse snijder of gewoon bruin brood. Maar nu ik gelezen heb dat Volkoren wel echt een beschermde term is in Nederland en je niet je brood zomaar Volkoren mag noemen, overgegaan op dat brood.

Heb ook weer een stukje gelezen in het boekje 'Wat is nu gezond', het hoofdstukje over het ontbijt en daar stonden wel wat nieuwe dingen in. Zo schijnt het toch niet algemeen wetenschappelijk bewezen te zijn dat ontbijten nou super gezond is en dat je ALTIJD moet ontbijten. Daarbij schijnt halvarine en margarine ook niet zo slecht te zijn want er is vitamine D aan toegevoegd, waar je ook snel een tekort aan kan oplopen als je niet genoeg buiten in de zon komt. En qua beleg verder, hagelslag, pindakaas,jam, alle drie zijn niet ongezond te noemen maar ook niet supergezond, in alles zit wel iets je lichaam nodig heeft. Maar smeer het niet te dik op je boterham, dat was de boodschap eigenlijk. Heb echt zin om het volgende hoofdstuk te lezen maar dat wordt pas morgen of zondag ergens, eerst maar lekker de hele dag studeren.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 10:29

Interessant Mara, want ik heb toch een andere mening eigenlijk. Ik mis een beetje het stuk over de gifstoffen en de suikers. Hagelslag, jam en brood laten namelijk wel je bloedsuikerspiegel op hol slaan wat voor energiedips zorgt, een teveel aan insuline en waardoor je dus vet op gaat slaan. Er is misschien wel vitamine D aan halvarine en margarine toegevoegd maar helaas ook een hele hoop andere rotzooi wat ongelofelijk slecht is..

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 10:42

Morning!

Het hangt er ook maar net van af wie het boek geschreven heeft Mara... Er beweren wel meer mensen dat ze alles over gezond eten weten! Ik zou niet klakkeloos alles geloven!

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 10:43

Ja dat dacht ik dus ook toen ik het las. Maar er is ook een hoofdstuk over gifstoffen en suikers, dus misschien dat daar weer meer uitgelegd wordt. Maar ik dacht inderdaad net zoals jou, vind het 1 kant van het verhaal belicht inderdaad. Want het kwam erop neer dat Jam misschien nog wel het beste was, maar ik dacht: ja maar AL die suikers dan? Zo zie je maar weer, je moet niet klakkeloos geloven wat ze zeggen en altijd kritisch blijven lezen.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 10:49

Precies :) Al moet ik zeggen dat ik het boek van Amber volledig geloof!

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 10:52

Zolang je zelf maar logisch na blijft denken!

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 10:53

Helaas is het zo dat er maar in weinig voedingsmiddelen vitamine D is toegevoegd. En op vitamine D kan je snel een tekort van oplopen. Vooral bepaalde clientgroepen als ouderen, mensen die weinig buiten komen, gesluierde etc. Daarnaast heb je voor een goede vitamine D opname calcium nodig. Dus de combinatie samen in halvarine is niks mis mee. Roomboter is echt vet, niet goed voor iemand die wat kilo's af wil vallen.

Pindakaas is een goed beleg, zolang je het maar niet te vaak eet, net als stroop. En ja niet ontbijten, je lichaam heeft voedingsstoffen nodig om de dag op te starten.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 10:56

Ach ik kan ook een boek schrijven over voeding, dat kan elke gek. Het gaat erom waar de informatie op is gebasseerd. Hoe betrouwbaar zijn de bronnen en welke onderzoeken zijn er gedaan. Hoe hoog is de bewijskracht van het onderzoek, daar zit het verschil in!
Kijk even op de bronnenlijst achterin het boek, zit die er niet in, dan vertrouw ik het niet!

www.pubmed.com dit is een site voor paramedici over de hele wereld. Hier staan diverse onderzoeken in met verschillende bewijskracht.

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 11:03

Het boek is geschreven door professor Martijn B. Katan en wordt gebruikt voor de opleiding voeding en dieëtiek. Wat er op de achterkant staat:

'Prof. dr. Martijn B. Katan beschrijft in 'Wat is nu gezond?' wat er wetenschappelijk vaststaat over voeding en gezondheid. Katan loopt met de lezer de dag door en geeft aan wat bewezen gezond is, wat absoluut een fabel is en wat nog niet goed onderzocht is.'

Het klinkt als een redelijk boek, maar zoals Deau inderdaad al zegt, iedereen kan een boek schrijven over gezond eten. Maar ik vind het interessant blijven en er staat een notenlijst van bijna 200 noten met allerlei verwijzingen naar wetenschappelijke artikelen etc. Maar je moet inderdaad niet alles klakkeloos aannemen, dat is het belangrijkste. Maar toch ook wel jammer dat je dat niet moet doen, maar in de inleiding of naja het 1e hoofdstuk over Onderzoek naar voedsel en gezond eten wordt ook al verteld dat het heel lastig is om te onderzoeken of iets gezond is of niet. Vaak spelen er veel meer factoren mee die voor een bepaald resultaat zorgen. Als jij de werking van melk op de botten wil testen, dat is bijna onmogelijk want iedereen lichaam is anders en reageert anders. Je kan proefpersonen niet voor en jaar op een melkdieet zetten want dan missen ze weer andere belangrijke voedingsstoffen etc. Het is ook gewoon heel lastig en dat geloof ik ook wel.