Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 22:49

Elanden, geweldig!
(heeft herten in de straat en een tattoo van een hert)
Vandaag een heuze egel gered van de dood. Zat klem in het gaas!! Zijn eigen stekels lieten hem klem zitten, het arme dier!
Nu heb ik ervaring met wilde dieren, dus ik met al mijn kunde (en handschoenen) het diertje gered.
Inmiddels weet ik dat in het zuiden van het land ook héél wat mooie wilde dieren zitten (denk aan bevers, dassen, marters, wilde zwijnen) :j Maar niet zo spectaculair als elanden, beren en wolven :n
Bye the way (erg off topic) lopen er nog lekkere blonde mannen rond??? (kwijlt bij Scandinavische blonde mannen) hahahaha

Ontopic, vandaag niks gedaan in de groente tuin, enkel 3 uur in de regen in de bossen paard gereden. Ook heeeeel leuk!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 22:55

Elanden zijn zeker geweldig!
Ik woonde in het zuiden, maar nooit meer gezien dan een ree. Haha.
Hier wel heel erg veel bevers, dassen, zwijnen (liever kwijt dan rijk), vossen, wolven, lynxen (errug gave dieren!!! maar dat geluid wat ze creëren verschrikkelijk!), beren, elanden, reeën, herten, rendieren, eigenlijk alles wel. :+ Behalve konijnen, die hebben we niet!!!

Ahhh egels zijn zooo leuk, goed dat je hem gered hebt. Arm diertje :+:

Mannen, hier? Blond, waar? Nee, het is hier echt rampzalig!!!! Bijna alles is in gothic stijl (niks mis mee, maar absoluut niet mijn type :') ).
Nee, mannen, je kan ze beter importeren vanuit nederland. :+
Dus leuke (paarden) mannen die dit lezen en interesse hebben in Zweden (en geen gothic achtige), meld je maar!

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 18:32

Ik wil ook een groententuin, nouja, in potten op mijn dakterras.
Ik heb nu alleen nog wat kruidenpotjes gemaakt.

Hebben jullie tips voor groenten die het goed binnen/in potten buiten doen?

Scubadoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 18:41

Tomaten, paprika's en pepers doen het goed in potten en zijn leuk om naar te kijken.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 18:43

rucola is leuk, groeit snel en worden leuke blaadjes er passen best wat plantjes in een pot (maar wel zuinig zaaien)

ook veldsla in een pot vind ik leuk

radijzen

maar het handigste vind ik de kruiden in een pot. Daar heb je altijd wat aan. Rozemarijn, basilicum, peterselie etc.

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 18:53

Ik heb nu rozemarijn, basilicum, bieslook en lavendel :)

Met de groenten kan ik denk ik pas volgend voorjaar beginnen, of gaat dat van de winter binnen ook lukken?

Bij de intratuin zag ik speciale balkon tomaten, die leken mij wel handig. Paprika's zijn ook wel leuk, die gebruik ik vaak. Ook had ik al aan aarbeien gedacht. Rucola ga ik ook doen :).

Met pepers bedoel je spaanse peper? Moet je daar zaadjes voor kopen of kan ik ook gewoon de zaadlijsten gebruiken van een peper die ik bij de albert heijn koop?

Scubadoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 20:02

Ik koop altijd zaadjes, maar misschien wil het ook wel met verse zaadjes uit een peper, heb ik nog nooit geprobeerd.

Voor paprika's en zo ben je nu te laat of je moet ergens volwassen planten kunnen kopen. Rucola en veldsla kan nu nog wel toch? (Er zitten hier deskundiger personen dan ik)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 21:25

Nou..... mijn eerste keer appelsap maken was niet zo'n succes :r het smaakt naar maagzuur.....
Morgen ga ik nog een poging doen. met andere appels!!

Scubadoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 21:46

Bleh! Dat klinkt niet lekker!

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 22:24

suuzepuus schreef:
Nou..... mijn eerste keer appelsap maken was niet zo'n succes :r het smaakt naar maagzuur.....

Oeh, yuhlk!
Klinkt niet echt heel lekker zoals je het beschrijft.

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 08:54

suuzepuus schreef:

Dat klinkt... Ranzig.. :(:)

Hier weer terug van vakantie en gisteren voor het eerst wat in de tuin gedaan (onkruid weghalen rondom het huisje) wat een leven zit daar... Meerdere padden aangetroffen en prachtig gekleurde salamanders :) volgende keer de camera maar eens meenemen :)
Komende week willen we een 'hoekje' voor dochterlief afzetten en dan kan het spitwerk beginnen :)

Scubadoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 09:09

Heb je een leuke vakantie gehad?

En nu het leuke vooruitzicht van lekker buiten aan de slag.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 09:12

Ik vind appelsap altijd al naar maagzuur ruiken/smaken :))
Hier begint de appeloogst ook op gang te komen, valappeltjes gaan lekker naar de paarden, de rest is voor ons :9

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 09:43

Appels al rijp? :oo
Wij moeten nog wel even wachten, zo september/oktober zijn ze pas rijp. De appels die vallen zijn inderdaad voor de paarden (of de honden, als ze een appel vinden kunnen ze uren mee spelen :+ ). De rest gaat de appelmoes in (appels zijn blergh, zuur)

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 16:27

Heb me al even niet gemeld, maar wou even zeggen dat de frambozen stekjes van ranna (die plat via de brievenbus kwamen) het super doen! Ze zijn enorm groot, heb zelfs zelf al uitlopers met stekjes in de tuin, en er zitten knopjes in dus ben benieuwd!

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 20:12

Lol OS! Er zijn volgend voorjaar een heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeleboel stekjes van gele frambozen in omloop. Ik voel het aan m'n theewater. :D

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 22:57

Euhm... Mocht er nog iemand eigen gekweekt Paprikazaad willen... Ik heb genoeg voor de komende 10 jaar :o Beproeft recept, het resultaat staat bij mij in de vensterbank! De planten worden niet zo hoog en de paprika´s niet zo groot als in de winkel, maar dat zal wel aan mij liggen. :D Wel perfect als binnenplant; decoratief en lekker! (en als het weer wat mee zit, ook buiten natuurlijk).

Verder bast ik van de aarbeienplanten (en bijbehorende stekken). Beetje jammer is dat ze niet doordragen. Zit er over na te denken om wat ik nu heb eruit te gooien en toch doordragers te kopen. Welk ras is aan te raden? Teven voor wie nog mooie planten wil; kom ze maar halen ;)

En mocht je niet weten wat je AAN moet met je courgettes; ik verwerk ze in alles! Tomaten maaltijdsoep, eigen roerbakmixen, pasta en lasagne (zoals je spinazie zou gebruiken, als een mooi laagje ertussen) en courgette JAM! Zie http://www.vangilse.nl voor het recept!

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 23:30

Ohhhw gaan jullie tomaten ook zo langzaam? Of ligt het aan de zeeuwse grond?

De meloenplantjes word ik echt gek van.. Heb ik een uur (oké iets wat overdreven) in die bloemen zitten turen om zien wat mannelijk en wat vrouwelijk was, maar kwam er echt niet uit.. Dus dit jaar geen meloenen!

Geven jullie je komkommer-planten extra voeding? Er kwam laatst een oud boertje bij ons in het wegje langs en zei dat je je komkommer-planten ook voeding moet geven zo nu en dan..

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 01:42

courgetteJAM hoe verzinnen ze het!

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 10:22

Ladyloe schreef:
Ohhhw gaan jullie tomaten ook zo langzaam? Of ligt het aan de zeeuwse grond?

De meloenplantjes word ik echt gek van.. Heb ik een uur (oké iets wat overdreven) in die bloemen zitten turen om zien wat mannelijk en wat vrouwelijk was, maar kwam er echt niet uit.. Dus dit jaar geen meloenen!

Geven jullie je komkommer-planten extra voeding? Er kwam laatst een oud boertje bij ons in het wegje langs en zei dat je je komkommer-planten ook voeding moet geven zo nu en dan..

Meloenen is heel makkelijk!!
Als er achter de bleom een klein meloentje zit, is die vrouwelijk. Zonder klein meloentje is die mannelijk!
Je hebt wel altijd meer mannelijke meloenen dan vrouwelijke.

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 15:31

@Quir dan ga ik het morgen nog 1 keer proberen haha!

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 16:05

Ohw, haha ik zie dat ik getypt heb dat er meer mannelijke meloenen dan vrouwelijk, dat moet bloemen zijn. :+

Hoop dat t morgen wel lukt! :)

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 20:06

Quir schreef:
Ohw, haha ik zie dat ik getypt heb dat er meer mannelijke meloenen dan vrouwelijk, dat moet bloemen zijn. :+

Hoop dat t morgen wel lukt! :)

Haha ja die link had ik al gelegd want er zijn nog geen meloenen te bekennen!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 10:06

Het is toch zo simpel: mannelijke bloemen hebben een bosje 'haar' (meeldraden), vrouwelijke bloemen hebben een piemel (stamper). :+
Precies omgekeerd aan wat je verwacht :))

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 10:11

ranna schreef:
Lol OS! Er zijn volgend voorjaar een heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeleboel stekjes van gele frambozen in omloop. Ik voel het aan m'n theewater. :D

hahaha ja denk t ook, kan jij wel trots zijn dat straks door heel t land farmbozen groeien afkomstig van jouw struik :D