Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:55

Zidore schreef:
ik heb dit weekend radijzen gezaaid
hoe lang gaat het duren ongeveer?
maandje?
heb er nu al zin in dus voor de troost maar wat radijsjes bij de super gehaald! :P

Anderhalve maand, gok ik. Ik heb ze nu weer gezaaid en had ze vorig jaar ook, toen duurde het geloof ik een week of zeven voordat het echt mooie dikke radijsjes waren. En dan nog bleven sommige worteltjes maar dun en niet echt radijzig. Wel genoeg water geven, anders schijnen ze heel scherp te worden van smaak :j

Oeh, aardbeitjes zou ik ook zo graag willen. Maar tsja, daar heb ik geen ruimte voor :=

Ik heb mijn oreganoplant van het weekend gestationeerd in een aardewerken hangpot, maar die wordt zodra de zon erop schijnt heel warm van binnen. Is er iemand die toevallig weet of mijn oregano dat leuk gaat vinden? Of kan ik beter een andere plant in die pot zetten, eentje die wel van warme voetjes houdt? :)

Kaka

Re: Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:56

Mijn oregano zet ik bewust in de schaduw als het erg warm wordt omdat die heel snel slap gaat hangen (krijgt water zat). Basilicum doet het wel goed in de warmte.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 15:01

Ah, basilicum heb ik ook staan, maar eens kijken wat beter werkt dan :j
Toch gek, want je zou zeggen dat ze beiden hun oorsprong in hetzelfde klimaat hebben liggen. En basilicum heeft dan ook nog 'ns grotere bladeren, dus raakt voormijn gevoel eerder/sneller vocht kwijt. Of slaat die logica op niks..? :=

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 15:02

Op Bokt kon ik terugzoeken dat ik mijn radijs rond 8 mei heb gezaaid. :D

Ze doen alleen niet veel, volgens mij heb ik er gewoon te veel van gezaaid en is het momenteel onderaards dringen. -O-

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 15:02

Ik ben ook aardbeitjes aan het oogsten, ze zijn heerlijk!

Mijn peultjes stonden eerst onder een net, maar aangezien ze daar in vast groeien heb ik dat eraf gehaald. Alleen willen ze nog niet echt aan het gaas erachter hechten, gevolg: slaphangen! Er zitten wel veel bloemetjes in :D.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 15:09

Mei is wel een hele koude maand geweest Karin, waarschijnlijk gaat het nu hard. En eventueel kan je ze wat uitdunnen voor dikkere radijzen.

Basilicum zou ik niet in de volle zon zetten, volgens mij blijf je dan water geven?

Eridinges, het is geen probleem om zomaar een stuk gras uit te scheppen en al doende leert men. Ik heb nog niet echt heel handige kant-en-klare sites gevonden.
Mocht je nog een sierborder willen maken dan kan ik je wel de tip geven om bij familie en vrienden planten te ronselen. Je krijgt dan vaak meer pol mee, het slaat beter aan en het is goedkoper dan het tuincentrum.
Meestal krijg je wel de snelle groeiers mee, dus je border staat dan vrij snel vol, maar tegen die tijd kan je dan zelf weer gaan selecteren.

Ik heb ook de eerste aardbeitjes uit eigen tuin op *\o/* En de frambozen zitten boordevol vruchtbeginsels, dus ook daar moet een goede oogst vanaf kunnen komen ;)

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 15:12

bij ons groeien de chillies (rare hobby van m'n man), de tomaten, de kruiden (koriander/basilicum/oregano) als een gek!
Alles binnen opgekweekt en later naar buiten verplaatst (tuin met veel zon!)

heb alleen 1 mysterie: we hadden gourgettes, die gingen als een speer, en op een ochtend waren ze WEG. Stond nog 'n stengel van een halve cm....geen idee wat er met ze is gebeurd, ik verdenk de slakken :D

*edit* oh! en de pruimenboom hangt letterlijk tot de nok toe vol met kleine pruimpjes.....aaawwwww hoe schattig!
Laatst bijgewerkt door vanLotje op 15-06-10 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 15:14

Hmm ja, maar juist omdat het zo koud was heb ik ze een dag of 5 later binnen op de vensterbank gezet. Ze zijn daarna niet meer naar buiten geweest.

Uitdunnen ga ik dan maar eens doen. :j

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 15:16

Oh, frambozen.... :~

kebie, mijn basilicum heeft wel elke dag dorst ja, maar zolang ik heb dagelijks water geef doet 'ie niet zo snel echt gaan hangen. Hoewel dat misschien nog komt van de zomer. Het helpt misschien dat ik de grootste (en dus de meest waterverdampende) bladeren er om de zoveel dagen afhaal om door het eten te gooien.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 15:18

Basilicum doet het bij mij ook prima in de volle zon. Koriander en rozemarijn ook. Peterselie, bieslook en oregano houden meer van zon met mate.

Mijn frambozen zijn ook bijna klaar. Ik voorzie cheesecake met homemade frambozenjam on top.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 15:21

O, hou op, ik word jaloers :o
Vier jaar geleden heb ik stage gelopen in Engeland en toen woonde ik in een B&B bij een frambozenboer. Elke dag mochten we zoveel frambozen plukken en eten als we wilden. En dat waren dan niet van die pieterige kleintjes zoals die hier in de supermarkt liggen, maar echt dikke sappige.. ah, het water loopt me in mijn mond :D

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 15:25

Ik herinner me de aardbeientuin nog bij het huis in Zuid-Schotland waar ik twee zomers geleden logeerde. Stond ik daar op een zomerse maandagochtend in korte broek en slippertjes aardbeien te plukken, vooral groot en vooral veel, én lekker. Zo heb ik ze in NL maar weinig gezien. :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 16:44

Rozemarijn is echt een kruid dat van warme voeten houdt. Tijm ook. Alles wat een beetje grijze/harige of kleine blaadjes heeft. Oregano zal het met warme voeten beter doen dan basilicum, zou ik denken. Marojaan/marjolijn zal het minder goed doen met te veel warmte dan oregano, is wat minder houtig (want 1-jarig)

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 16:49

Rozemarijn ook? Hmm, misschien moet ik die dan maar in die warme pot doen, want die doet het waar 'ie nu staat niet zo goed. Mijn twee(drie?) soorten tijm groeien als een tierelier in hun afwasteiltje, dus die laat ik lekker daar staan.

Is oregano dan dus eigenlijk meerjarig? Dat wist ik niet :)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 17:38

Hoe lang duurt het eigenlijk voordat al die kruiden opkomen uit de grond? Ik heb een stuk of 8 - 10 verschillende soorten staan geloof ik..

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 18:04

Bedankt voor de peterselie tips! Had daar zelf eigenlijk nog niet eens aan gedacht. Want dat spul groeit echt mega hard!

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 18:35

Zwartwitje: aardbeien kan je ook leuk is zo'n hangpot doen! Die kan je dan mooi ophangen dus dat is ruimtebesparend :)*

Ik ga zo maar eens lekker onkruid wieden en sproeien in de moestuin!

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 07:45

vanLotje schreef:
heb alleen 1 mysterie: we hadden gourgettes, die gingen als een speer, en op een ochtend waren ze WEG. Stond nog 'n stengel van een halve cm....geen idee wat er met ze is gebeurd, ik verdenk de slakken :D
Mijn komkommer is ook verdwenen. De dader is hier echter wel bekend: het breekbare plantje was niet bestand tegen 31 kilo ongeleid flatcoat-projectiel -O- Dus vooralsnog geen komkommer-uit-eigen-tuin, maar ik denk erover om zo'n snackkomkommertje te scoren! Proberen kan tenslotte altijd, mits buiten de flatcoatgevarenzone geplaatst...

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 08:00

Vanlotje: wbt courgette: Heb je het over hetzelfde als ik? mannelijke bloemen die afvallen?

Mijn radijsjes heb ik gedeeltelijk in de kliko gegooid. Enorm veel blad en dan zo'n dun rood stengeltje aan de onderkant. Daar ben ik niet van gediend. Uitgeroeid en een nieuwe lading gezaaid.

Roomsch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 08:02

Voor welke groente is het nu echt de tijd, dat je moet gaan zaaien? Of ben ik nu veel te laat?

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 09:46

annepanne schreef:
Zwartwitje: aardbeien kan je ook leuk is zo'n hangpot doen! Die kan je dan mooi ophangen dus dat is ruimtebesparend :)*

Dat zou inderdaad een idee zijn! En laat ik nu net nog een spijker aan de muur vrij hebben op het balkon :j

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 16:24

thnx zwartwitje! wat gaat dit topic toch snel
is niet bij te lezen.
ik ben nu ook bang voor dunne radijzen! Zaten de zaadjes niet teveel op elkaar dan?
ik heb nu de zaadjes best ver uit elkaar gelegd
en hoeveel zaadjes is 1 trosje??

Citaat:
breekbare plantje was niet bestand tegen 31 kilo ongeleid flatcoat-projectiel
whahaha zooo herkenbaar hier een jachthond-projectiel die er ook gewoon doorheen banjert met z'n dikke poten, heeft nu dan ook tuinverbod (eet nl. ook graag het vissenvoer en onze planten.. :(:) )
Laatst bijgewerkt door Zidore op 16-06-10 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 16:26

Tsja, uit een zaadje groeit een radijs, dus dat kan je zelf waarschijnlijk wel inschatten :)

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 16:26

dan ga ik over een week of 6 heeeeeeeeeel veel radijsjes eten hahahaaha!!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 16:51

Dat dacht ik ook, maar ook hier was het dringen geblazen en dan groeit het niet.

Heb de zooi gisteren behoorlijk uitgedund, geef het nog twee weken een kans en anders wordt het weggooien en opnieuw beginnen. En dan met minder zaad. :+