vegatarisch... gezond??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Roselie

Re: vegatarisch... gezond??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 13:52

@RK; ik vind het prima dat je een mening hebt. Ik heb ook een mening. En dat vind ik helemaal niet erg. Iedereen denkt er toch anders over..en naar mijn mening hoeft niet iedereen hetzelfde te denken als mij hoor. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 13:54

Dat bedoel ik dus Lachen

Ik heb er niets op tegen dat jij het zo doet Lachen
Integendeel zelfs
Jij staat daar achter en is dus prima. Ja

Ik denk er alleen anders over, neem aan dat dat ook mag Lachen

En omdat bokt toch een discussie forum is, vraag en zeg ik er idd wat van.
Moet kunnen lijkt me Lachen

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 13:54

Ja natuurlijk mag dat, iedereen is vrij om te zeggen hoe hij of zij denkt. Niks mis mee..en misschien leren we nog wat van elkaar Haha!

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 13:56

Tuurlijk, iedereen heeft hier zijn mening. Ik zeg alleen hoe ik erover denk, net zoals jij je mening ook duidelijk naar voren brengt.
Jij plaatst kritische kanttekeningen over onze levensstijl, dus dat kun je andersom dan ook verwachten.

Overigens is het niet mijn bedoeling om iemand woorden in de mond te leggen, ik zeg alleen dat ik ook niet tegen hypocriete mensen kan. En daarmee bedoel ik hier niemand persoonlijk, want anders had ik wel iemand rechtstreeks daarop aangesproken. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 13:57

Jij zegt dat mensen die vlees eten bijv gaan lam eten oid
dat is woorden in de mond leggen,w ant zoiets is niet eens ter sprake geweest Lachen

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 13:59

Zo bedoel ik het niet, ik ken alleen wel genoeg mensen die wél zo zijn. En dat soort mensen kan ik niet uitstaan. Dus als iemand zich daarmee niet kan identificeren hoeft diegene zich ook absoluut niet aangesproken te voelen Lachen

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 14:00

Ik denk dat jesse denkt dat mensen dat zielig vinden lammetjes eten, terwijl ze wel gewoon schaap eten. Maar dat is ook maar een deel van de mensen hoor.
Kijk in China eten ze ook hond wat wij zielig vinden, terwijl zij het misschien vinden dat wij een koe op eten...cultuur verschillen heb je ook Haha!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 14:02

Ik heb een boek dat gaat over spirituele voeding en daar staat in dat vlees erg ongezond is en erg on natuurlijk.Je bent wat je eet en het zegt wel wat als je vlees eet, je eet een lijk. Dat klinkt hard maar het is wel zo,alle stress die zo,n dier heeft voor dat hij wordt omgebracht zit in het vlees.Wij eten die stress dus op,en om te zeggen ik eet wel vis want dan moet hij maar harder zwemmen is ook onzin.Dus een koe moet maar harder wegrennen of vluchten,een koe vraagd er niet om om uiteindelijk in de schappen van de slager te belanden.Zo vraagd een vis er ook niet om om van zijn leven beroofd te worden.Kijk maar eens hoe ze kalfjes soms groot brengen, dat vlees moet licht van kleur zijn.Dat vlees krijg je zo omdat die kalveren zware bloedarmoede hebben, en vlak voor dat zij in elkaar zakken wordt hun leven beeindigd.

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 14:03

Precies, en ja natuurlijk is dat maar een deel van de mensen. Net zoals sommige vegetariers wel vis eten en anderen weer niet.
Maar laatste hoorde ik ook weer dat mensen zo'n vrachtwagen vol varkentjes (op transport dus) niet konden aanzien. Ze werden daar misselijk van. Dan vraag ik me af: als je daar zo over denkt, waarom eet je dan wel vlees?
Over díe mensen heb ik het dus, niet over alle 'vleeseters' in het algemeen!

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 14:04

Kijk ik vind de manier waarop sommige dieren worden groot gebracht gewoon wagelijk. Niet het slachten opzich, maar de leefomgeving enzo....

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 14:05

Ja ik snap je Jesse. Kijk daarom zeg ik ook dat ik het slachten opzich niet tegensta maar de manier waarop de dieren worden behandeld en huisgehouden worden wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 14:05

Ik vind het dan veel schandaliger dat er dieren voor de hobby 24/ 7 op stal staan.

Of de hele dag in een hokje, zoals konijnen bijv.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 14:06

runningkawa schreef:
Die huidige opfok methode bestaat al van voor de oorlog
Alleen toen kleinschalig, maar ook toen zaten bijv varkens in een klein hok.
En dat maakt voor de varkens dus niets uit. of er 10 in een hok zitten en niet meer op de boerderij
Of 10 in een zelfde hok, alleen 100 hokken naast elkaar.
Dus vind dat een flut argument

Goh was jij boer in die tijd??

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 14:07

marleen_usar schreef:
Ik heb een boek dat gaat over spirituele voeding en daar staat in dat vlees erg ongezond is en erg on natuurlijk.Je bent wat je eet en het zegt wel wat als je vlees eet, je eet een lijk.

En een plant kan niet dood? Dat is ook een lijk als het op je bord ligt. En ook planten kunnen stress hebben, zeker als ze met kunstmest en pesticiden de grond uit gestampt worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 14:07

ne, maar nijn voorouders wel
verder heb ik wel eens een geschiedenis boek gezien

maar als de toon hier zo word, is er bar weinig meer aan...jee zeg...

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 14:10

roosje84 schreef:
Ja ik snap je Jesse. Kijk daarom zeg ik ook dat ik het slachten opzich niet tegensta maar de manier waarop de dieren worden behandeld en huisgehouden worden wel!

Helemaal mee eens!!

runningkawa schreef:
Ik vind het dan veel schandaliger dat er dieren voor de hobby 24/ 7 op stal staan.

Ook daar ben ik geen voorstander van: daarom loopt mijn pony 24/7 op de wei het hele jaar door (ze heeft nl een schuilstal waar ze in en uit kan lopen) en mijn paard 's winters de hele dag en 's zomers dag en nacht, zo lang het weer het toelaat, buiten! En mn konijn heeft ook niks te klagen, die heeft een stal zo groot dat er wel bijna een pony in kan staan Haha!

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 14:14

Vegetarisch gezond, dacht het niet, een mens is en blijft een roofdier dus dierlijke eiwitten in welke vorm ze dan ook worden gegeten of gedronken bevestigd het roofdier zijn. Al die onzin over vegetarie is enkel commercie en deze speelt altijd in op onbenullige behoeften.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 14:14

Ik ben van mening dat vlees eten gezonder is.
als je zo eens rondkijkt, veel vegatiers hebben last van tekorten van bepaalde stoffen, terwijl mensen die vlees eten dat niet hebben.
Dan is het toch niet zo moeilijk te concluderen wat het gezondste is?

Ik ben geen vegetarier, krijg last van bloedarmoede als ik geen vlees eet. Dat kan ik dan wel weer oplossen door ijzerpillen te gaan slikken maar dat heb ik er niet voor over.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 14:19

runningkawa schreef:

Ook daar ben ik geen voorstander van: daarom loopt mijn pony 24/7 op de wei het hele jaar door (ze heeft nl een schuilstal waar ze in en uit kan lopen) en mijn paard 's winters de hele dag en 's zomers dag en nacht, zo lang het weer het toelaat, buiten! En mn konijn heeft ook niks te klagen, die heeft een stal zo groot dat er wel bijna een pony in kan staan Haha!
[/quote]

Danc loopt dag en nacht buiten...nee zielig is het niet, want in de plensende regen moet ik hem achter in het land gaan halen. Overings is hij wel de enige van de stal die zo veel buiten staat. De rest staat s winters in de nacht binnen.
Danc heeft het prima naar zijn zin Haha!

Maar zoals ik al zei...ik vind de huishouding van de dieren en de behandeling echt om van te kotsen!

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 14:21

In beginsel denk ik ook dat vlees/vis eten gezonder is, want als vegetarier moet je toch blijven opletten dat je genoeg ijzer en vitamine B12 binnenkrijgt. Maar als je kijkt wat er de laatste jaren allemaal voor ziektes (denk o.a. BSE/Creutzfeld Jacob, varkenspest, vogelgriep etc.) zijn uitgebroken, betwijfel ik of tegenwoordig vlees eten wel zo gezond is. Bloos
Daarom is het maar goed dat iedereen zelf kan bepalen wat hij/zij eet Haha!

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 14:21

Wat een modder-gooi topic begint dit te worden zeg, jeetje, zonde.
Ik ben hard op zoek naar goed onderbouwde bronnen op internet zoals ik gister al aangaf.
Ik heb het alleen erg druk op het moment dus het gaat wat langzamer dan ik gehoopt had.
De info die ik heb komt uit wetenschappelijke bladen, ten eerste heb ik die niet hier bij de hand en ten tweede geen scanner om ze in te scannen en te plaatsen.
Het is moeilijk om op internet goed onderbouwde bronnen te vinden, ik ben zelf geen arts en heb dusg een toegang tot bepaalde sites waar je ze misschien wel kan vinden.
Op internet staat veel on-onderbouwde troep die zo omver geworpen kan worden (zowel voor als tegen vlees) en ik wil wel wat goeds plaatsen, iets wat geen eenzeidige informatie verschaft (zoals bijvoorbeeld de sites van dierenrechtenactivisten).

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 14:23

Hier nog een fanatiek vegetarier. Samen met mijn vriend en dochter, die net als ik, vrijwel nooit ziek zijn. Ik kan me niet meer heugen dat ik vlees at, mijn dochter heeft het ook nog nooit gegeten en mijn vriend eet nu 4 jaar vrijwel vegetarisch. Hij merkt het heel goed aan zijn gezondheid in zeer positieve zin. Wij eten geen vis en vlees. De oceanen worden leeggevist, ben ik tegen. Net als tegen de zieke bio-industrie. Verder let ik erg erg op proefdiervrije cosmetica e.d. En ja, ik hou al onze eigen dieren zo natuurlijk mogelijk. Ik vind dat de mens wel wat bewuster mag worden van zijn overconsumptie en gezondheid. En wat men het milieu aandoet. Wij eten veel biologische groenten, fruit, eieren, kazen, peulvruchten, echt heerlijk puur eten. Niets mis mee. Net als met onze gezondheid. We zijn kerngezond. Dus...... Ik ben er zelf van overtuigd dat ik er nog steeds zo jong uitzie (ik ben 36), omdat ik zo gezond eet........ En mijn dochtertje is echt nooit ziek. Ze heeft vaak verkouden en zieke kinderen om zich heen, maar ze lijkt er wel immuun voor. De meeste weerstand van de mens zit in het spijsverteringsgestel. Dat zie ik zeker bij ons drietjes. Haha! Haha! Haha!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 14:24

Ik denk dat je zowel gezond als ongezond kan eten of je nou wel of niet vegetarisch bent. Het gaat er tenslotte gewoon om dat je genoeg vitamines binnenkrijgt en daarvoor heb je een afwisselend, uitgebreid dieet nodig. Ook denk ik dat het per mens verschilt. Iedereen heeft natuurlijk andere behoeftes.

Ik zelf ben al jaren vegetarisch en eet eigenlijk bijna nooit iets om vlees te vervangen. Ook moet ik toegeven dat ik niet zo heel goed let op voldoende groente en fruit of zuivel. Toch voel ik me heel goed. Ben haast nooit ziek. Ik heb 2x een bloedtest gedaan en kom helemaal niets te kort. Dus zoals ik al zei, per mens verschild het. En als je wel heel graag vegetarisch wilt eten en je komt iets te kort dan is dat, neem ik aan wel aan te vullen. Een dieetist zou je daar mee kunnen helpen.

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 14:30

Ik ben ook niet vaak ziek. (hoewel ik toevallig maandag en dinsdag niks binnenhield, maar dat hadden mn moeder en mn zusje de dagen daarvoor ook en die eten wel vlees.)
Verder eten wij inderdaad veel biologische groenten (uit onze tuin) of kopen we wel vaker biologische groente. Zelf heb ik ook nergens een tekort aan volgens de HA, maar ik let er desondanks wel op dat ik genoeg ijzer (broccoli, spinazie, roosvicee ferro) en vitamine B12 binnenkrijg. Lachen

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 14:35

Nadya schreef:
En mijn dochtertje is echt nooit ziek. Ze heeft vaak verkouden en zieke kinderen om zich heen, maar ze lijkt er wel immuun voor. De meeste weerstand van de mens zit in het spijsverteringsgestel. Dat zie ik zeker bij ons drietjes. Haha! Haha! Haha!

En ik was/ben bijna nooit ziek, bijna nooit verkouden, maar 1x griep gehad blabla en ik eet wel vlees Haha!