Hoe kook jij de rijst?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ontherun

Re: Hoe kook jij de rijst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 19:57

Wat ik me dan weer afvraag… hoe doe je in hemelsnaam rijst wassen?? Het moge duidelijk zijn dat ik absoluut geen kookwonder ben. En nee, ik ben geen Hollander die alleen avg eet maar een halve Italiaan die wel heel veel met pasta kan maar rijst is dus toch wel een ander verhaal ben ik nu achter…

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 20:06

Uhm rijst in vergiet, water erop laten stromen met handen door de rijst. Dan doe ik vergiet in pan hangen, laat pan vollopen met water, handen door de rijst, als het troebel wordt afgieten en herhalen. Meestal keer of 3 dan blijft het water helder.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 20:48

Gewoon rijst in de pan en stromend water erop, goed met je handen er doorheen totdat het water schoon is en voorzichtig afgieten.

Edit, en dan genoeg water om te koken.
Voordat ik mijn man leerde kennen, van Indonesische afkomst, aten wij thuis zelden rijst en als we het aten was het Lassie.

lovelynutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 21:54

Rijstkoker is echt onmisbaar hier, idd wassen tot helder en dan met twee bosuitjes en een kipboullion blokje en wat knoflook poeder erin.

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 00:56

Ik schop dit topic even omhoog :P

Maar zijn er nog aanbevelingen wbt een rijstkoker? Ik zou er ook graag eentje willen aanschaffen

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 08:54

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:19

Na even zoeken bleek dat dit het meest recente topic is m.b.t. alles wat met rijst te maken heeft. :+

Ik wil graag een rijstkoker aanschaffen en ik ben benieuwd naar ervaringen. Bij het aanschaffen van een airfyrer was het heel duidelijk dat ik een grotere wilde, ook al waren we maar met 2 personen. Daar heb ik zeker geen spijt van, ik kan nu meerdere dingen tegelijkertijd klaarmaken etc. Ook zijn we goede avondeters en maken we weleens een portie meer eventueel om later nog op te kunnen eten.

Tegelijkertijd.. ook al nemen we wat meer dan 100 gram rijst per persoon, het zal nooit meer dan 600 gram rijst worden. :+ Maar het grotere model heeft echt een 'binnenpan' waar je in kunt stomen en het lijkt ons ideaal als we tegelijkertijd lekker een hoop groente kunnen meestomen. Maar is die ook echt groter dan het stoommandje bij het kleinere model?

We twijfelen dus tussen deze twee modellen, waarbij het verschil (geloof ik) vooral in grootte is.

1. het 'kleinere' model, inhoud van 1 liter, 6 kops, met een stoommandje:

https://www.bol.com/nl/nl/p/tefal-class ... 3621264562

2. het grotere model, inhoud van 1,8 liter, met een binnenpan die wat meer 'op de rijstkoker' staat:

https://www.bol.com/nl/nl/p/tefal-class ... oductImage

Qua prijs scheelt het amper, dus ik ben geneigd de grotere te kiezen, maar omdat ik geen ervaring heb met rijst kokers... weet ik niet of het daarom qua rijst koken wel slim is om een grotere te nemen, óf dat het bij een grotere rijstkoker ook gelijk veel langer duurt om de rijst klaar te maken. en in dat geval een kleinere juist fijner is.

Ik dacht, wie weet heeft toevallig iemand van jullie 1 van deze rijstkokers en kan zijn/haar ervaring delen :D

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:50

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:54

Door toeval heb ik die 1.8L Tefal voor een paar cent minder op de kop getikt dan de Tomado die ik toen net een paar dagen eerder had besteld. Beide getest en ik vond er geen verschil in zitten. Uiteindelijk heb ik de Tefal in gebruik en is de Tomado naar een vriend gegaan, puur gebaseerd op de looks.
Qua grootte, ik zou in jouw geval absoluut voor de grotere gaan. Ik kook standaard meer porties en gooi gerust een heel gerecht in de rijstkoker en dan ben je echt wel blij met die extra ruimte, met maar 1L zou ik dat toch wel een beetje spannend vinden.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:59

Wij hebben de kleine rijstkoker en de grote voor als de kinderen komen.
Ik heb zelfs 1 schepje rijst gekookt in de kleine en dat vind ik toch wel makkelijk.

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:06

@Roodvos, wist ik niet, geeft dit qua smaak echt hetzelfde effect? :) maar ik wil sowieso een rijstkoker aanschaffen dus dan heb ik met een rijstkoker 2 vliegen in 1 klap ;)

_Christina schreef:
Door toeval heb ik die 1.8L Tefal voor een paar cent minder op de kop getikt dan de Tomado die ik toen net een paar dagen eerder had besteld. Beide getest en ik vond er geen verschil in zitten. Uiteindelijk heb ik de Tefal in gebruik en is de Tomado naar een vriend gegaan, puur gebaseerd op de looks.
Qua grootte, ik zou in jouw geval absoluut voor de grotere gaan. Ik kook standaard meer porties en gooi gerust een heel gerecht in de rijstkoker en dan ben je echt wel blij met die extra ruimte, met maar 1L zou ik dat toch wel een beetje spannend vinden.

Ah kijk, dit is precies wat ik bedoel! :D ik wil inderdaad ook voor deze gaan qua looks, vind dit mooier dan die rvs-kleur en als het geregeld in de keuken staat ook niet geheel onbelangrijk. :'). En je zegt dat je er een heel gerecht in gooit, dus ook gewoon met saus/curry e.d.? Dat lijkt me dus ideaal :D en dan is de grotere ook zeker wel nodig.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:22

Ik doe het heel simpel en mislukt nooit.

Water aan de kook brengen en dan de rijst erin en hou ik de kooktijd aan als wat op de verpakking staat maar dan altijd 1 minuut korter. En dan het overtollig kookwater afgieten en los doorroeren en klaar.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:35

Mijn Indiër (man) wast de (basmati) rijst 3x in een grote kom en stopt het vervolgens 16 minuten op 600 Watt in de magnetron.

De eerste keer dat ik dat zag dacht ik dat hij een grapje maakte.. maar het werkt echt :')

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:43

Sellyxx schreef:
Ah kijk, dit is precies wat ik bedoel! :D ik wil inderdaad ook voor deze gaan qua looks, vind dit mooier dan die rvs-kleur en als het geregeld in de keuken staat ook niet geheel onbelangrijk. :'). En je zegt dat je er een heel gerecht in gooit, dus ook gewoon met saus/curry e.d.? Dat lijkt me dus ideaal :D en dan is de grotere ook zeker wel nodig.

Ja ontstaan uit nieuwsgierigheid en gemak, dan kun je zelf bv even wat schoonmaken of douchen ofzo. Bijvoorbeeld rijst, water, pot hak mexicaans en rauwe kip (níét bevroren, dan wordt het niet gaar). Of rijst, water, potje curry met wat er dan nog bij moet (extra water/kokosmelk/tomatenprut), kip (en groente in het mandje).
Is het lekkerder om de kip apart te bakken zodat ie ook een beetje bruin is, absoluut, maar ik vind het voor mezelf echt prima zat en van dat knapperig bakken blijft na het vervolgens in porties invriezen en later weer opwarmen toch niks over.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:44

Sellyxx schreef:
Na even zoeken bleek dat dit het meest recente topic is m.b.t. alles wat met rijst te maken heeft. :+

Ik wil graag een rijstkoker aanschaffen en ik ben benieuwd naar ervaringen. Bij het aanschaffen van een airfyrer was het heel duidelijk dat ik een grotere wilde, ook al waren we maar met 2 personen. Daar heb ik zeker geen spijt van, ik kan nu meerdere dingen tegelijkertijd klaarmaken etc. Ook zijn we goede avondeters en maken we weleens een portie meer eventueel om later nog op te kunnen eten.

Tegelijkertijd.. ook al nemen we wat meer dan 100 gram rijst per persoon, het zal nooit meer dan 600 gram rijst worden. :+ Maar het grotere model heeft echt een 'binnenpan' waar je in kunt stomen en het lijkt ons ideaal als we tegelijkertijd lekker een hoop groente kunnen meestomen. Maar is die ook echt groter dan het stoommandje bij het kleinere model?

We twijfelen dus tussen deze twee modellen, waarbij het verschil (geloof ik) vooral in grootte is.

2. het grotere model, inhoud van 1,8 liter, met een binnenpan die wat meer 'op de rijstkoker' staat:

Qua prijs scheelt het amper, dus ik ben geneigd de grotere te kiezen, maar omdat ik geen ervaring heb met rijst kokers... weet ik niet of het daarom qua rijst koken wel slim is om een grotere te nemen, óf dat het bij een grotere rijstkoker ook gelijk veel langer duurt om de rijst klaar te maken. en in dat geval een kleinere juist fijner is.

Ik dacht, wie weet heeft toevallig iemand van jullie 1 van deze rijstkokers en kan zijn/haar ervaring delen :D

Ik heb het kleine model. Ik heb de grote niet in handen gehad, maar in het kleine model kan imo niet voor meer dan 1 persoon groente.
Ik ben alleen, ik kan er best wat groente in leggen of een stuk vis, maar dan is het mandje wel vol.

Er zou denk ik wel voldoende rijst in kunnen :j ik kook altijd veel rijst om dat dan in te vriezen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:23

Versie 1 als 'droog' bijgerecht voor iets wat al veel saus heeft:
Rijst wassen -> in de rijstkoker met water en zout -> klaar!

Versie 2 als ik de rijst smaakvol op zichzelf wil:
Olijfolie, ui en gewassen rijst kort aanbakken zonder water -> bouillon er over -> wachten tot de rijst de bouillon opgenomen heeft -> water erbij -> wachten tot al het water weg is en de rijst putjes heeft -> klaar!

Omdat ik veel asiatisch kook met veel bouillons, soja saus enz, is het bij mij eigenlijk uitsluitend versie 1, ook omdat een rijstkoker gewoon zo makkelijk en snel is. Ook heeft die van mij een opzetstuk waar ik ook direct groenten of vis in kan stomen tegelijkertijd met de rijst.

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:16

prugelpiet schreef:
Sellyxx schreef:

Ik heb het kleine model. Ik heb de grote niet in handen gehad, maar in het kleine model kan imo niet voor meer dan 1 persoon groente.
Ik ben alleen, ik kan er best wat groente in leggen of een stuk vis, maar dan is het mandje wel vol.

Er zou denk ik wel voldoende rijst in kunnen :j ik kook altijd veel rijst om dat dan in te vriezen.

Duidelijk! Thanks voor je reactie! Ik heb zojuist het grotere model besteld, ik ben heel benieuwd :D

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:18

_Christina schreef:
Sellyxx schreef:

Ja ontstaan uit nieuwsgierigheid en gemak, dan kun je zelf bv even wat schoonmaken of douchen ofzo. Bijvoorbeeld rijst, water, pot hak mexicaans en rauwe kip (níét bevroren, dan wordt het niet gaar). Of rijst, water, potje curry met wat er dan nog bij moet (extra water/kokosmelk/tomatenprut), kip (en groente in het mandje).
Is het lekkerder om de kip apart te bakken zodat ie ook een beetje bruin is, absoluut, maar ik vind het voor mezelf echt prima zat en van dat knapperig bakken blijft na het vervolgens in porties invriezen en later weer opwarmen toch niks over.

Ja ik snap precies wat je bedoelt! Ik zocht ook naar wat simpele echt gemakkelijke opties voor als ik na een drukke werkdag thuis kom, en dan is een rijstgerecht altijd gezonder dan een pizza de oven in te schuiven. :D met dat idee ook op zoek gegaan naar een rijstkoker. Thanks voor je tips. Heb zojuist de grotere rijstkoker besteld, ben heel benieuwd!

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:31

*\o/* leuk!

Dedikley

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:35

Ik heb ervaring met rijst, maar niet met rijstkokers of instelbare rijststomers. Hoe je rijst kookt, hangt af van de kwaliteit van de rijst. Ik vertel je het maar even.