Je eigen brood bakken.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: Je eigen brood bakken; wel of geen broodbakmachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 10:51

Wauw, jouw broden zijn echt kunstwerkjes :+:

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 10:59

Zijn er ook hier mensen die het kneden in de broodbak machine doen en het dan in de oven afbakken?

Mijn polsen gaan het kneden niet aankunnen en de machine heeft ook een deeg keed stand. :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 11:01

Pyrex (of ander merk) ovenschaal met deksel werkt ook en is wat lichter, maar wordt wel mooi heet.
Ik werk trouwens ook ivm no-knead brood met volume ipv gewicht. Dat soort broden werken beter met meer vocht en vergeven ook meer qua verhoudingen, je "giet" zulk deeg ook in de vorm. Die vorm is ook wat de vorm van het brood bepaald. Je hoeft er niet aan te zitten tot het klaar is, alles gaat met een pollepel en gewoon in dezelfde mengkom, dan ovenschaal in en pas als het afgebakken uit de bakvorm komt pak ik het vast om brood op het afkoelrek te leggen.

Nu oven voorverwarmen voor een volkoren speltbrood met gedroogde ui en italiaanse kruidenmix er in.

XxLiEsJuHhxX schreef:
Zijn er ook hier mensen die het kneden in de broodbak machine doen en het dan in de oven afbakken?

Mijn polsen gaan het kneden niet aankunnen en de machine heeft ook een deeg keed stand. :D

Mijn polsen ook niet, ik gebruik dus een methode waarbij dat niet hoeft.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 11:03

Huh doen jullie het brood in gietijzeren pan met deksel? Of begrijp ik dat verkeerd.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 11:07

moonsparkle schreef:
Huh doen jullie het brood in gietijzeren pan met deksel? Of begrijp ik dat verkeerd.

Ja, vooral het no knead bread laten we er gewoon invallen. Beetje bloem op de bodem, dan een tijdje met deksel en daarna zonder deksel in de oven. Als ie klaar is dan doen we een theedoek gevouwen over de bovenkant heen, schudden het geheel heen en weer en als het brood los is dan draaien we hem op een plank.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 11:08

Ja, ik doe de eerste tien minuten met deksel op 220 graden en dan nog 20 minuten zonder deksel op 180-200 graden.

Afbeelding

Tweede keer rijzen van melkbroodjes. Bij even kijken of we er straks vlechtbroodjes van maken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 11:21

Ik vraag mij echt af hoe sommigen erin slagen zo kunstwerken te maken _O-

:')
Afbeelding

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 11:24

Ik heb het gisteren en vandaag zonder deksel gedaan, want dat past niet meer :Y)
Het brood van gisteren is zo goed als op (ik blijf er van snoepen :') ) dus heb ik weer met de hand een deeg gekneed. Terwijl die aan het rijzen was een beetje de keuken opgeruimd. Kom ik deeg haken tegen >;) OWJA ik had een handmixer gekocht met normale haken en deeghaken :o?

Dus net weer een deeg gemaakt maar dan met de kneedhaken en vorm gegeven met de hand. Die staat nu ook te rijzen. Dus dadelijk heb ik 2 broden 8)7 Ga ik een smaak proef doen _O-

Qua kunstwerken ga ik mezelf nog nergens aan wagen. Eerst weer een beetje gewenning erin. Daarna kan ik altijd weer gaan puzzelen enz.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 11:31

Ik heb gisteren een iets compacter brood van zuurdesem gemaakt. Met zonnebloempitten, havermout en speltvlokken.
Afbeelding

Zo mooi die broodjes met die bladeren, net kunst!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 11:32

moonsparkle schreef:

Het liefst in een voorverwarmde gietijzeren pan ja, dan de eerste periode met deksel zodat het brood gaar kan stomen en daarna nog een tijd zonder deksel om het echt af te bakken.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 11:32

Hier is mijn vader ooit begonnen met een broodbakmachine, inmiddels al weer een aantal jaar gestopt, maar het blijft toch wel heel lekker. En nu begint het hier toch wel te kriebelen om ook dit eens te proberen.

Ik vind het wel interessant om te lezen dat het met andere dan gietijzeren pannen ook lukt.
Ik ben wel gek op gietijzer, maar mijn polsen zijn dat helaas minder. Maar met wat ik hier lees denk ik dat een gietaluminium stoofpan ook zou kunnen werken, en die heb ik ook staan.

Maar eens kijken, of het past in de combi-oven en of er iets smakelijks uit te toveren is :)
Jullie brengen me nog op ideeën :j

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 11:55

Ik heb net weer eentje uit de oven gehaald <3 ik bak dus ook in gietijzer, 20min met deksel en 25 zonder.

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 11:57

Is gietijzer bv la creuset? Want dat heb ik wel :D

olga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 11:58

Oh, wat ziet dat er allemaal weer lekker uit! Ik ga het in ieder geval binnenkort ook in de pan proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 12:00

DeMolenhoek schreef:
Is gietijzer bv la creuset? Want dat heb ik wel :D

Yes. Een gietijzeren dutch oven gaat het nu over, dat noemen wij een braadpan volgens mij? Als je googelet op cast iron dutch oven krijg je een duidelijker beeld in ieder geval haha.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 12:10

Ik heb deze: https://www.bol.com/nl/p/kustaa-gietijz ... 8110/?s2a=

Hij moest bij mij op de kachel, waar een afneembare deksel op zit, en daar moest hij op passen. Ik heb gewoon mazzel dat hij ook in mijn oventje past :D Ik heb de 2de in de oven, en de 3de ga ik dadelijk even omdraaien, want die is halverwege het rijzen. (bak omdraaien en niet het deeg)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 12:13

Ikea heeft ook goede gietijzeren pannen voor een vriendelijke prijs. Ik vind het alleen wel een groot nadeel dat de binnenkant zwart is (voor brood niet zo erg maar met andere dingen kan je slecht zien hoe de onderkant van je pan eruit ziet) en ik heb liever een ronde vorm van een ovale. Maar goed, voor dat geld kan je ook niet echt klagen.

alysha92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 12:19

Ik bak mn eigen brood ivm gluten gevoeligheid
Bak volledig glutenvrij in broodbakmachine, zit ook speciaal programma op voor glutenvrij brood. Heel handig:)
En brood is zoveel lekkerder dan bij de supermarkt of bij de bakker.
Kan er ook verschillende zaden en pitten of rozijnen door heen doen, ideaal

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 12:22

tamary schreef:
Ik werk trouwens ook ivm no-knead brood met volume ipv gewicht. Dat soort broden werken beter met meer vocht en vergeven ook meer qua verhoudingen, je "giet" zulk deeg ook in de vorm. Die vorm is ook wat de vorm van het brood bepaald. Je hoeft er niet aan te zitten tot het klaar is, alles gaat met een pollepel en gewoon in dezelfde mengkom, dan ovenschaal in en pas als het afgebakken uit de bakvorm komt pak ik het vast om brood op het afkoelrek te leggen.

Heb je een basisrecept voor me?
Ik vind vanalles op internet, maar ook allerlei rijs-tijden. Ik weet niet wat ik moet kiezen...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 13:02

Dorien66 schreef:
tamary schreef:

Heb je een basisrecept voor me?
Ik vind vanalles op internet, maar ook allerlei rijs-tijden. Ik weet niet wat ik moet kiezen...

Mijn basisrecept :
2 cups meel
1/4 theelepel droge gist
1/2 theelepel zout
1 cup water

Cup vol is scheppen en zacht schudden dat het gelijk is met de rand.
Meel in niet metalen kom die je kan afdekken, gist aan de ene kant, zout aan de andere (anders reageerd het verkeerd op elkaar, met meel er bij is het verdunt en dus geen probleem meer). Alles goed mengen met pollepel (steel werkt vaak nog fijner dan lepel kant). water er door mengen totdat alles nat is en soort bal/klont is. Afdekken en wegzetten ergens op kamertemperatuur zonder tocht. Ik gebruik de plek waar de mengkom al staat in een bovenkastje van de keuken.
Minimaal 8 uur laten rijzen (max zo'n 20 uur, Losroeren van de randen van de kom, 30min. later oven voorverwamen op 240/250 (mijn oven gaat maar tot 240) met ovenschaal met deksel er in voor 30min. Dan schaal er uit, wat meel op de bodem strooien en deeg er in gieten. Eventueel nu wat knipjes maken in de bovenkant van je deeg ivm rijzen en weg kunnen vocht (maar uit zichzelf scheurt het ook). Deksel er op en rap weer terug de oven in, 30min met deksel en daarna tot 15 minuten zonder afhankelijk van hoeveel korst je wil.
Meteen na klaar met bakken uit de oven en uit de ovenschaal op een rek (of je ovenrek op de ovenschaal als je die niet hebt) laten afkoelen. Snijden als het afgekoeld is, warm is het ellendig snijden en het smaakt ook minder lekker.

Ik heb veel aan deze ytber gehad qua hoe simpel kan het zijn. Alleen laat ik het deeg gewoon in de kom zitten tot het in de ovenschaal gaat ipv apart mandje tussendoor.
https://www.youtube.com/user/artisanbreadwithstev

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 13:22

Dat filmpje van mij, dat hoef je maar 3 uur te laten rijzen :)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 13:23

Heb net dus zelf een brood gemaakt, maar het is wel erg compact, had ik het langer moeten laten rijzen? Heb het wel een keer een uur en tweede rijs nog een uur gedaan.

Heb 'm af laten koelen voor het snijden en daarna in een verhoudzak gedaan hoop dat die dan langer goed blijft dan een dag.

Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 13:25

_Nicky schreef:
8nnemiek schreef:
Op welke temperatuur en hoe lang bak je het brood?

Dit is het recept:

[ [url=m/Kz0tAg.jpg]Afbeelding[/url] ]

Moet je het brood bij dit recept na het rijzen in een koude oven zetten en steeds warmere programma’s kiezen, lees ik dat goed?
In dat geval kan dat het inzakken veroorzaken, dan rijst het te lang door. Dan zou ik de oven eerst voorverwarmen tot 200 graden, en na het rijzen direct de twee laatste, hete programma’s gebruiken.

Heerlijke broden komen er weer langs, en ik weet zeker dat ook de minder mooie net zo goed smaken :D
De croissantjes ga ik eens proberen, bedankt voor de link!

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 13:34

tamary schreef:
[
Mijn basisrecept :
2 cups meel
1/4 theelepel droge gist
1/2 theelepel zout
1 cup water

Zijn dit Amerikaanse of Engelse cups?
Ik ben nl niet zo van de inhoudsmaten, maar omrekenen is geen probleem. Lijkt me wel een mooi recept om eens snel te proberen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 13:37

cup is 240ml. Grote thee/koffie mok werkt dus ook. Ik heb de maatbekers ervoor gewoon bij de xenos of ah vandaan, gaat meer om de verhoudingen, 200ml mok zal ook werken, je krijgt enkel een kleiner broodje.