De makkelijke moestuin

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Fee_

Re: De makkelijke moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 13:05

Ok dan ga ik tomaatjes sowieso proberen. Moet ik alleen nog even kijken of mini komkommer ook kan.

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 13:53

Je kan de komkommer ook gewoon proberen. Wordt hij te groot, haal je hem eruit en weet je dat je het volgend jaar niet moet doen ;).

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 14:38

Ja dat kan ik inderdaad ook gewoon doen!

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 16:56

Qerty schreef:
aikon schreef:
Hier ook de eerste plantjes boven ennnnnnnnnnn weer weg |( @#$%^&*( _-:( Slakken. Ga dus maar flink in slaan aan slakke korrels/bloedmeel en koperband. Mijn moestuintjes zijn geen Macd voor slakken. -:(-

Mooie bakken komen voor bij :j Helaas mag ik door kijkoperatie niet zelf bakken te maken/te halen (die bakken omhoog tegen de muur is mooi <3 ) de komende 2 weken. ^) Moet "rustig" aandoen. Hoe kan dat met dit weer en tuinkriebels?

Ja, hier ook wel vrees voor slakken. Vorig jaar van mijn zusje wat pluksla gekregen en die waren in no time weggevreten. Alle eierschalen en koffiedik zijn hier opgespaard en vormen nu het slabed. So far nog geen last van slakken.
Wel een andere moestuin vernieler..
[ [url=m/3yrfuh.jpg]Afbeelding[/url] ]

Kan me goed voorstellen dat het frustrerend is om met dit weer rustig aan te moeten doen. Beterschap!

Zo heb ik er ook nog wat rond lopen,de meeste niet van mijzelf :n Buurt tijgers vinden dat mijn tuin hun privé bak is. Schijten zelfs in de kippenren.

Gewoon uitproberen is leuk!
Zag bij de jumbo mini paprikaatjes. Ga ik ook proberen te zaaien, zien wat het word. Snacktomaatjes en pepers gaat goed. Die puntpaprika ga ik ook nog proberen. Weet alleen niet meer waar ik de zaden heb gelaten :=

Joolanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 17:20

Matheno schreef:
Wat een leuke opstelling zo!

Trouwens.. Praxis heeft die trapsgewijze moestuinen in de aanbieding voor 10 euro.
Zoiets zeg maar:

[ Afbeelding ]

Helaas bij onze praxis waren ze er niet meer.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 17:26

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 07:09

Ik ben nu toch blij dat ik voor de bak met poten heb gekozen. Slakken hebben wij niet, wel een gehandicapte buurkat en een kind :-)

Zo staat ie er nu bij:

Afbeelding

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 08:51

Pfff, beide zijn mooi zeg!

Op pootjes lijkt me ook nog wel praktisch!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 09:36

Ik heb nog voor iets van 10 meter lengte onderdelen staan voor een betonnen kweektafel :D

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 09:52

Mijn hulpjes :')
Afbeelding

Afbeelding
De kat heeft de hint wel begrepen dat ie niet in de bakken moet komen en alles staat boven pieshoogte van de hondjes dus dat moet wel goed komen dit jaar _O-

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 12:45

Verjagen die hulpjes van je ook slakken??? :D

Beert mooie parkeerplaats voor het speelgoed van de kleine :j Staat het mooi droog.

Ik ben toch benieuwd hoelang de bodems van die bakken op pootjes het houden. Het gewicht van aarde en planten wil wel aardig oplopen om nog maar te zwijgen over een flinke plensbui dat de aarde zeik nat word.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 13:30

De MM-mix is niet zo zwaar, maar bij flink regen zal het water wel meetellen. Dat sijpelt er natuurlijk ook onderuit dan dus echt super droog staan zullen spullen niet lijkt me.

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 16:29

Onze MM :o

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zelf planken gekocht bij Hornbach. MM mix bij Intratuin gehaald. Ze hadden geen zaden en Ah had net de moestuintjes actie dus daar zijn we toen mee gestart.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Later de zaden van MM besteld, maar dus nog niet getest.
Van het weekend nieuwe MM compost gehaald en gister wat gezaaid. Ben benieuwd!

Welke zaden vinden jullie het ‘leukste’ uit de MM lijn? Of gebruiken jullie andere zaden?

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 16:39

Ik heb dit jaar als totale nitwit het complete pakket besteld aan zaden. Die kosten vielen in het niet bij die van de mix ;)
Heb nu ook palmkool gezaaid, dat heb ik nog nooit eerder gegeten.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 16:47

ShadowFax schreef:
Welke zaden vinden jullie het ‘leukste’ uit de MM lijn? Of gebruiken jullie andere zaden?

Ziet er goed uit!!

Ik koop soms losse zaden bij de Intratuin, want die zit hier om de hoek, maar heb ook nog een aantal pakjes zomermix van MM staan, dus die gaan binnenkort erin.

Op dit moment groeit er broccoli, sla en andijvie.

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 17:12

Ziet er goed uit!!

Ik heb net drie pakketjes zaden van de mm gekocht. En de mm mix. Ben weer wat geld lichter zal ik maar zeggen. :')

Inmiddels alles er in gedaan en bindsla en kropsla gezaaid. Ook nog aardbeienplantjes en bieslook, maar dan niet van de mm.

Ik heb nog wel een vraagje. Ik zou graag wat dingen voor willen zaaien. Alleen heb ik daar van die plastic bakjes voor nodig. Waar halen jullie die? Kan het op de mm site niet vinden.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 18:00

Lege kwarkbakjes? Afhaalchinees bakjes? Etc.

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 18:13

Die heb ik helaas nooit. Is het ook echt belangrijk dat ze doorzichtig zijn, of maakt dat niet zoveel uit?

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 18:22

Ook niemand in je omgeving? Die plastic bakjes kan je wel kopen bij de Makro, maar dan heb je een pasje nodig.
Dekseltje wel, maar veel zaden zijn donker kiemers, dus om te kiemen hebben ze geen licht nodig.

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 18:24

Nee dat ook niet. Ik kijk nog wel even morgen of ik iets kan vinden.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 18:37

Kweekbakjes verkopen ze ook gewoon bij de tuinwinkels, toch? Heb bij de Intratuin gisteren nog zien liggen.

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 19:13

Ik ben daar vandaag geweest maar ik kon ze echt niet vinden. Ook bij een ander tuincentrum geweest, die hadden ze ook niet.

Wel heel veel andere soorten maar geen plastic doorzichtig met deksel. :+

Ik heb wel zo'n klein kasje /kweekbak met van die bruinige potjes gekocht. Anders probeer ik wel of het daarin ook lukt.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 19:18

pmarena schreef:
De MM-mix is niet zo zwaar, maar bij flink regen zal het water wel meetellen. Dat sijpelt er natuurlijk ook onderuit dan dus echt super droog staan zullen spullen niet lijkt me.

Klopt, maar voor plastic traktortjes en fietsjes hoeft het van mij ook kurkdroog te zijn idd. Qua gewicht zijn de poten wel aardig stevig, ik ga er vanuit dat zij daar over nagedacht hebben. Maar de bodem zit tussen elke plank een cm ruimte en het doek is ook niet helemaal waterdicht.

Ik heb qua bakje voor voorkweken eigenlijk een gewoon stenen schaaltje nu gepakt bij gebrek aan beter :-). Ik heb ook geen plastic bakjes liggen en had er maar eentje nodig.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 20:40

Fee_ heb je eierdozen? Daar gaat het ook heel goed in. Kan je eventueel met karton mee planten in je bak. Anders ringen snijden van lege toiletrollen op een dienblad of zo zetten en vullen met mm mix.

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 20:44

Ja dan doe ik gewoon zo iets inderdaad. Bedankt voor de tips!