Pakjes drinken, suikerbommen.....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 15:13

Hier drinken wij niks met het eten. Dat doe ik expres want ik dronk mezelf vroeger vol zodat ik niet hoefde te eten.

Ik kreeg vandaag wel commentaar omdat ik chocolademelk had meegegeven :+ nouja mag wel een keer vind ik :D over het algemeen krijgen alle kinderen bekers met drinken mee. Maar ik vind dat niet handig. Heb telkens bekers die lekken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 15:14

Ik word altijd zo moe van het gezeur over voeding. Op school mogen ze niet meer trakteren op ongezonde dingen, keer wat lekkers drinken is al niet meer oke. Alles met mate. Zag al langskomen dat een moeder haar 5 jarige alleen maar water aanbod, tja..kind moet ook leren dat het oke is om een keer wat lekkers te drinken of te eten en om zelf daar uiteindelijk een maat in de vinden.

Kennis geeft haar dochter friet van groente, water als drinken en zelfs de taart is geen echte taart. Als je zo moeilijk met voedsel omgaat, is ook niet gezond. Als zelfs Sint Maarten lopen al not done is want daar krijgen ze geen wortels immers, tja... Dan denk ik wel: leef mens, leef!

eenitraM

Re: Pakjes drinken, suikerbommen.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 15:16

Ik las hier; vroeger kregen wij t ook en er is niets mis met ons nu.

Als je nu gaat bekijken dat kinderen nu amper buiten spelen en amper beweging krijgen?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 15:18

eenitraM schreef:
Ik las hier; vroeger kregen wij t ook en er is niets mis met ons nu.

Als je nu gaat bekijken dat kinderen nu amper buiten spelen en amper beweging krijgen?

Stond ook een stuk in de krant dat veel kinderen te beschermd opgroeien, dat je je niet eens pijn meer mag doen (wat je gegarandeerd gebeurt als je de wereld gaat ontdekken om zelf ook grenzen te leren kennen). Zelfs knie beschermers voor baby's op de markt :+

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 15:19

eenitraM schreef:

Daar kan je als ouder toch op inspelen .....

Hoe kom jij erbij dat kinderen nu amper buiten spelen of überhaupt
geen beweging krijgen? Niet alle kinderen zitten altijd maar met een
IPAD te kloten hoor :n

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 15:20

Hier komen geen spel computers en al doe ellende. Lekker buitenspelen en in de zomer lekker een zwembad abonnement.

Ik was nooit binnen, zelfs niet als het regent. Heb vanmorgen ook een stortbui op m'n kop gehad toen ik ging lopen naar de peuterspeelzaal. Weet je hoeveel fietsen er stonden? 0 en de parkeerplaats vol met auto's. Dan geef je als ouder toch ook het slechte voorbeeld?!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 15:21

vuurneon schreef:
Ik word altijd zo moe van het gezeur over voeding. Op school mogen ze niet meer trakteren op ongezonde dingen, keer wat lekkers drinken is al niet meer oke. Alles met mate. Zag al langskomen dat een moeder haar 5 jarige alleen maar water aanbod, tja..kind moet ook leren dat het oke is om een keer wat lekkers te drinken of te eten en om zelf daar uiteindelijk een maat in de vinden.

Kennis geeft haar dochter friet van groente, water als drinken en zelfs de taart is geen echte taart. Als je zo moeilijk met voedsel omgaat, is ook niet gezond. Als zelfs Sint Maarten lopen al not done is want daar krijgen ze geen wortels immers, tja... Dan denk ik wel: leef mens, leef!

Nou, daar kan ik me wel een klein beetje bij voorstellen. Het ging van groot, groter, grootst... Zakjes chips met een zakje snoep erbij of nog erger...
Wat is er mis met trakteren op minimarsjes?

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 15:23

Sunrise19 schreef:
Hier komen geen spel computers en al doe ellende. Lekker buitenspelen en in de zomer lekker een zwembad abonnement.

Ik was nooit binnen, zelfs niet als het regent. Heb vanmorgen ook een stortbui op m'n kop gehad toen ik ging lopen naar de peuterspeelzaal. Weet je hoeveel fietsen er stonden? 0 en de parkeerplaats vol met auto's. Dan geef je als ouder toch ook het slechte voorbeeld?!

Waarom niet? Hier hebben we er wel 1 en dat kan heel educatief zijn hoor ;)
Mijn 4 jarige dochter spreekt al bijna vloeiend engels, dat is niet normaal :wow:

Wij hebben de luxe 2 auto's te hebben, als het stort op mijn vrije dag dan breng ik haar gewoon naar school met de auto ( lees, is om de hoek ). Geef ik dan een slecht voorbeeld? Nee ik leer haar juist, dat het zonde is om je net geföhnde haren nat te laten regen :+ :D Hahahhaa, nee hoor, geintje! Maar waarom in de regen lopen als het niet hoeft. Aan die beweging komen we echt wel. Wij doen ook wel eens serieus apenkooien in de huiskamer :D

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 15:25

Oh jee, zelf dronk ik als kind en op de middelbare school altijd pakjes _O-

Maar ja, wist ik veel :')

Heb ook jaren lang thuis liters aan ijsthee en yoghi drink gehad.

Tegenwoordig drink ik gelukkig alleen nog maar water, thee of melk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 15:26

Tegenwoordig is alles slecht , kinderen op hun 3de al een kid tablet en voor de tv de hele dag.

Ik was erg moeilijk op school , fruit verstopte ik . Ik wou ook nooit boter op brood , 2 plakjes snijworst want zoet mocht niet dan ging ik stuiteren. Drinken kregen we tussen de middag op school , melk of karnemelk. En ik had in de pauze niks omdat ik het verstopte :') , kreeg wel een pakje drinken mee geen idee wat eigenlijk. . Warm eten thuis is altijd een gevecht geweest , neefjes tegenwoordig krijgen ook geen pakjes. Gewoon beker melk in een koelverpakking en roosvicee in een beker.. Neefje 1 heeft graag een plakje worst mee met komkommer etc , nummer 2 mag deze maand starten op de basisschool dus benieuwd wat zus mee geeft

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 15:28

Janine1990 schreef:
vuurneon schreef:

Nou, daar kan ik me wel een klein beetje bij voorstellen. Het ging van groot, groter, grootst... Zakjes chips met een zakje snoep erbij of nog erger...
Wat is er mis met trakteren op minimarsjes?

Ook dat mag niet meer, je moet een komkommerkrokodil maken -O-

Ongezond dingen aan banden leggen en zeggen; op 1 ding trakteren oké, maar helemaal verbieden vind ik te ver gaan. Minimarsjes zijn dus ook verboden op de scholen in de buurt.

Zeg dat er 28 kinderen in de klas zitten, dus 28 keer een traktatie: dat is op een heel jaar school echt geen ramp. T wordt mij echt té overbeschermt zo.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 04-02-16 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 15:28

Nouja laat ik zeggen dat die ouders ook niet heel slank zijn :')

Mijn auto word pas in april geleverd dus heb alleen een fiets. Wel een elektrische haha, maar ben de sleutel kwijt :') Wij hebben ook een tablet inderdaad met educatieve dingen. overigens weet ze precies hoe m'n telefoon werkt incl de code dus tja :')

Wij voetballen lekker of maken hutten en tenten op zolder met dekens lakens en al die ongein. Maar heb echt een buitenkind.

En verder hebben die ouders geen perfect geföhnd kapsel. Wel lange rokken, geen make up en knotten op de kop :')

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 15:32

vuurneon schreef:
Ook dat mag niet meer, je moet een komkommerkrokodil maken -O-

Ongezond dingen aan banden leggen en zeggen; op 1 ding trakteren oké, maar helemaal verbieden vind ik te ver gaan. Minimarsjes zijn dus ook verboden op de scholen in de buurt.

Zeg dat er 28 kinderen in de klas zitten, dus 28 keer een traktatie: dat is op een heel jaar school echt geen ramp. T wordt mij echt té overbeschermt zo.

Ach jee... dan moet je maar alvast gaan oefenen :(:) :D

Dat is gewoon een beetje te zot. Er zit bijna niets in die minidingetjes, 5 gram suiker... Net iets meer dan één klontje. En dat terwijl er gemiddeld gezien niet eens elke week wordt getrakteerd (op de meeste scholen dan). Ooh dat zeg jij ook al :+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 15:34

Ik geef gewoon pure chocolade dan met een artikel erbij over de gezondheidsvoordelen :')

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 15:35

vuurneon schreef:
Ik geef gewoon pure chocolade dan met een artikel erbij over de gezondheidsvoordelen :')

_/-\o_

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 15:39

Ik trakteerde altijd op broodjes knakworst op school... maar dan waren er ook moeders waarvan hun kind geen fabrieksvlees mochten en daar moest ik dan boterhammenworst voor meenemen.
Alsof dat géén fabrieksvlees is... zit alleen niet in een blik.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 15:41

Jullie weten dat er veel kids ook van chocola op zichzelf al druk worden? Dan snap ik die keuze wel.

Heb laatst een stukje van een docu gezien van Jamie Oliver die op een aantal scholen gezondere maaltijden neerzette ipv wat ze eerder kregen. Als je dan ziet wat voor invloed dat heeft op gedrag, concentratie en gezondheid(kids die geen astmapufje meer nodig hadden o.a.), dan kan ik het alleen maar aanmoedigen dat er op scholen bewuster mee omgegaan wordt.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 15:42

Ach, je moet er zelf een beetje een middenweg in zien te vinden.
Ik vind het zelf ook belangrijk dat mijn kinderen gezond eten, maar ik vind het ook prima als ze wat ongezonde dingen krijgen. Hoe meer ik ze nu verbied, hoe meer ze het straks juist gaan eten als ik er geen zicht meer op heb. Ik probeer ze te leren dat gezond eten belangrijk is en dat je best ook af en toe wat lekkers mag. Ik leg bijvoorbeeld ook de effecten van veel suiker wel uit. Word je sneller moe van, kan je niet goed meer leren en sporten etc.
Maar aan de water krijg ik ze ook niet hoor. Ja, als ze na het warm eten en voor het slapen nog dorst hebben mogen ze water drinken, ik ga dan geen ranja meer geven.
Maar verder drinken ze hier gewoon ranja en thee. En soms water. En mijn oudste (8) krijgt nu zo nu en dan op een feestje cola of sinas (vreselijk vind ik, maarja).
Ze krijgen altijd fruit en groente mee naar school, geen discussie. En uit school als ze na de thee met een koekje nog honger hebben mogen ze ook fruit of groente pakken. Ze eten sowieso 2 a 3 stuks fruit per dag en dan nog paprika, wortel, komkommer etc.
Wel eten ze het liefst zoet op brood, maar ook weten ze dat ze tussen de middag eerst iets met hartig moeten pakken.
Ze zijn ook gek op havermoutpap dus dat maak ik ook vaak. Met havermelk en banaan, zonder verdere zoetstoffen/suikers.
Zuivel krijgen ze niet, af en toe een plakje kaas op brood. Zoon krijgt eczeem en keelontstekingen van teveel zuivel en dochter heeft een lactose-intolerantie.
We eten ook altijd bruinbrood, gewoon geen witbrood in huis halen, krijg je ook geen 'gezeur'.. :+

Ik word ook wel een beetje kriebelig van wat tegenwoordig allemaal niet meer 'mag'. Zelf een beetje nadenken en een balans zien te vinden in gezond en ongezond.
Wij genieten enorm van een lekkere groenteschotel of een gezond soepje maar net zo goed van een broodje knakworst of een stuk pizza.. *\o/*

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 15:43

Brainless schreef:
Ik trakteerde altijd op broodjes knakworst op school... maar dan waren er ook moeders waarvan hun kind geen fabrieksvlees mochten en daar moest ik dan boterhammenworst voor meenemen.
Alsof dat géén fabrieksvlees is... zit alleen niet in een blik.

Gewoon een varken meenemen en ter plekke slachten :Y) hoe vers wil je het hebben :D

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 15:43

Ik kan mij echt niet herinneren dat het zo lastig was. Ja alleen geen varkensvlees want 90% was moslim :') maar verder was alles prima hoor. Ouders deden sowieso sneller iets met fruit etc. Maar dit kwam niet vanuit school.

Weet nog dat een kind uit m'n klas baklava en dadels met Honing ging uitdelen :') daarvan vallen je tanden pas uit je mond :') geef mij dan maar een mini mars :')

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 15:48

Sunrise19 schreef:
Ik kan mij echt niet herinneren dat het zo lastig was. Ja alleen geen varkensvlees want 90% was moslim :') maar verder was alles prima hoor. Ouders deden sowieso sneller iets met fruit etc. Maar dit kwam niet vanuit school.

Weet nog dat een kind uit m'n klas baklava en dadels met Honing ging uitdelen :') daarvan vallen je tanden pas uit je mond :') geef mij dan maar een mini mars :')

Dan had die niet de goede baklava mee... Is echt lekker als het goed is gemaakt! Mierzoet, maar niet op de manier waarop een mars zoet is. Misschien waren de dadels een overdaad... Restaurant bij ons in het dorp maakt het met walnoten (hele kleine snippertjes) ipv dadels.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 15:48

Air schreef:
Jullie weten dat er veel kids ook van chocola op zichzelf al druk worden? Dan snap ik die keuze wel.

Heb laatst een stukje van een docu gezien van Jamie Oliver die op een aantal scholen gezondere maaltijden neerzette ipv wat ze eerder kregen. Als je dan ziet wat voor invloed dat heeft op gedrag, concentratie en gezondheid(kids die geen astmapufje meer nodig hadden o.a.), dan kan ik het alleen maar aanmoedigen dat er op scholen bewuster mee omgegaan wordt.

Dat is op dat moment even het probleem van de
juf :D :+

Hahahha, sorry, maar ik word daar ook opstandig van.

Komkommerkrokodil _O-

Toen mijn dochter afscheid nam op de PSZ wilde ze heel graag
Happy Meals trakteren :') :D Wij hadden een groepsapp en heb de
ouders om toestemming gevraagd, was overigens ook de laatste
dag voor de grote vakantie. Je had die smoeltjes moeten zien toen
ik aankwam met al die Happy Meals <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 15:50

Nou ja ik snap de tendens echt wel dat het vanuit scholen wordt aangemoedigd om je kinderen gezond eten mee te geven ipv zoete koekjes en drankjes. Dan heb ik het niet per se over traktaties... maar hoe veel kinderen krijgen tegenwoordig de stempel ADHD? Na iets te veel suiker gaan ze rondjes rennen en dan geven we ze maar ritalin, want dan zijn ze zo lekker rustig en geconcentreerd...

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 15:51

Janine1990 schreef:
Sunrise19 schreef:

Dan had die niet de goede baklava mee... Is echt lekker als het goed is gemaakt! Mierzoet, maar niet op de manier waarop een mars zoet is. Misschien waren de dadels een overdaad... Restaurant bij ons in het dorp maakt het met walnoten (hele kleine snippertjes) ipv dadels.

Geen idee meer, maar ik vind mier zoet sowieso niet lekker :+ waren allemaal moslims die al die dingen zelf maken. Dus neem aan dat ze wel weten hoe of wat :+ is inmiddels ook ruim 18 jaar geleden :+

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 15:54

Ik kan het artikel niet vinden, maar het stond afgelopen week in de krant of vorige week dat veel kinderen ondervoeding hebben, juist doordat er zo enorm bewust omgegaan word met voeding. Het artikel was geschreven door een (kinder)arts.
Kinderen moeten meer bewegen. Niet allemaal want ook hier in het dorp spelen veel kinderen buiten. En we hebben welgeteld 1 dik/stevig kindje op school/op het dorp en zij is buitenlands. Nu ze veel meer optrekt met kinderen uit de buurt zie je haar ook afvallen.

Hahaha dat varken is een goed idee. Vrees alleen niet dat er dan nog getrakteerd mag worden..

Over kinderen andere voeding voorzetten wat gezondheidsveranderingen en gedrag veranderingen geeft is wel waar, maar vooral wanneer er een allergie bij zit
Mijn dochter heeft astma, maar helaas werkt schrappen van zoet en melkproducten voor haar niet. Ouders die niet meer roken bij het schoolhek zou ze wel veel baat bij hebben..

Mijn zoon reageert daarintegen met zijn eczeem wel erg goed op het vermijden van bepaalde E-producten.

Zo zijn er dus wel klachten te verhelpen door middel van voeding.
Air, Heb jij toevallig een link van die docu?

Edit:artikel gevonden, op rtl nieuws van 21 januari.
Laatst bijgewerkt door czarina op 04-02-16 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt