Wat gebeurt er met ons eten?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 18:06

8nnemiek schreef:
ikke schreef:
Ehm, bloem is het belangrijkste bestanddeel van meel. Dus ja, ook in volkorenbrood zit bloem. Bloem is niet meer of minder dan gezeeft meel.

Precies. Bloem is gezeefd meel. In volkorenbrood zit geen gezeefd meel (dus geen bloem) ;)
Beetje verwarrend inderdaad, die bakkerstermen. Maar in volkorenbrood mag echt geen bloem zitten, dat is een bestaande regel :)

_O- _O-
Wat zit er dan wel in volkorenbrood???

Laat ik je even uit de droom helpen: het is volstrekte onzin! Als het graan (tarwe, gerst, spelt, haver) gemalen wordt, heb je meel. Volkorenmeel. Gooi je dat meel vervolgens door de zeef, dan heb je gezeefd volkorenmeel: Bloem!!! Wat in de zeef achter blijft: Zemelen.......

8nnemiek schreef:
ikke schreef:
Geraffineerde suiker slecht? Patat slecht? chips slecht?
Nee, allemaal gezwam in de ruimte. Wat slecht is, is weinig variatie in je eetpatroon en meer eten dan je lijf nodig heeft.

Suiker wordt geraffineerd met een hoop chemische middeltjes, en wordt gebleekt, en al die stoffen zijn gewoon niet gezond. Suiker is verslavend, en terwijl er in rietsuiker bv nog vitamines en mineralen zitten voegt witte suiker helemaal niets toe.
Patat, chips.. Beide veel te vet als het in olie is gebakken, wat gewoon slecht is voor je hart en vaten. Hart- en vaatziektes zijn in haast alle westerse landen de grootste doodsoorzaak samen met kanker. Puur en alleen omdat wij zo vet eten.

Er is helemaal niks mis met vet eten. Er is iets mis met de hoeveelheid energie die diezelfde mensen verstoken. We bewegen niet meer. DAAROM zijn hart- en vaatziekten zo'n grote doodsoorzaak!!

Welke chemicaliën worden er dan gebruikt in de suikerproduktie? Beschuldigen is simpel, nu nog de onderbouwing.......

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 18:49

Lielle schreef:
Natuurlijk is het hun goed recht, ik slik zelf vitamines als supplement, maar ik begrijp het niet.

Ik begrijp ook niet waarom mensen zouden roken. Anderzijds snappen mensen niet waarom iemand zou paardrijden. Dus ach..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 18:57

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 19:03

ikke schreef:
Welke chemicaliën worden er dan gebruikt in de suikerproduktie? Beschuldigen is simpel, nu nog de onderbouwing.......

Citaat:
Hoe wordt geraffineerde suiker gemaakt?

Om geraffineerde suiker te krijgen moet men de suiker wassen, snijden, malen, walsen (persen), filteren, centrifugeren, klaren, carbonatatie (fosfatatie), indikken door verdamping, ontkleuren (m.b.v. verkoolde koeienbeenderen), ionenuitwisseling met een hars, verder indikken door evaporatie, kristallisatie, nogmaals centrifugeren en drogen (behandelen met antischuimmiddel, behandelen met formaldehyde, verzuren met zwaveldioxide, toevoegen van hardheidsstabilisator, schonen m.b.v. blauwzuur, enz. (bron: http://www.circadian.nl/supplementen/suiker.html)

Het zou je geen kwaad doen om eens wat documentaires te kijken :)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 19:07

Kayleigh_ schreef:
Je moet lezen, Supervixen. Ik heb het hier over één maaltijd (bijv avondeten waarbij je alleen groenten en vlees eet) waarbij koolhydraten verminderd worden, niet een dieet waarbij er extreem weinig koolhydraten zijn toegestaan.

Met jouw dieet heb je duidelijk extreme tekorten opgelopen en dat is gewoon niet slim.

Dat dieet heeft mij er na jaren van veel ziek en constant moe zijn er weer helemaal bovenop geholpen, dus ik ben blij dat ik dat gedaan heb.
Nu eet ik weer alles hoor.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 19:09

Bij mijn weten is vet eten minder erg dan suiker eten. Omdat suiker wordt opgeslagen als vet en vet doorgaans (bij behoefte) meteen wordt verbrand. Maarja, ook vet met mate...

@ Ikke: Bedankt voor je toelichting! Gaat dus om de BMR. Dan heb ik het helemaal verkeerd begrepen. En eigenlijk bedacht ik me dit later ook. Maar toen had ik even geen Bokt bijdehand :P

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 19:27

8nnemiek schreef:
Het heet pas bloem als het gezeefd en bewerkt is. Is dat zo moeilijk?
In volkorenbrood zit volkorenmeel. Geen bloem.
https://www.sonneveld.com/nl/service/ov ... nten/bloem

Ik ben zelf al jaren hobbybroodbakker dus ik weet wel waar ik over praat ;)

Als het niet gezeefd is, zit de bloem gewoon in het meel. Als jij dan zegt dat het verboden is, sta je dus onzin te verkondigen.
Wat je bedoelt is dat er geen EXTRA bloem mag worden toegevoegd. Dat is toch echt iets anders......

Sterker nog: zeer waarschijnlijk wordt al het meel gezeefd en later weer samengevoegd. "gehomogeniseerd" noemen ze dat dan......

Je link doet het niet, dus de betrouwbaarheid daarvan kan ik niet controleren.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 19:55

De link werkt bij mij gewoon hoor, zelfs in de quote. Daar staat het heel duidelijk uitgelegd.
In chips zit ook geen friet, terwijl je van aardappelen wel friet kan maken.
Als je naar de ingrediënten op een zak volkorenbrood kijkt dan staat daar 'volkorenmeel' en geen 'bloem'. Dat jij van meel bloem kan maken doet er niet toe. Er wordt geen bloem bij gedaan.

Ik snap wel wat je bedoelt hoor. Jij noemt het witte poeder wat in de korrel zit het bloem. In dat geval zou er inderdaad bloem in brood zitten. Maar dit poeder heet eigenlijk het kiemwit. Je zou dus kunnen zeggen dat bloem een andere naam is voor kiemwit, maar bloem mag pas bloem genoemd worden zodra het gesplitst is van de zaadhuid/zemelen en dus heet het geen bloem als het als meel in een brood is toegevoegd. Ik hoop dat dat een beetje te begrijpen is. Zo heb ik het geleerd.

Meel wat gezeefd wordt en later bij elkaar wordt gedaan heb ik werkelijk nog nooit van gehoord. Dat zal dan om het allergoedkoopste fabrieksmeel gaan. Ik haal mijn meel bij de molen en kan daar het hele proces volgen :) De onbewerkte graankorrels gaan daar nog mooi onder de molensteen en regelrecht de zak in :j

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 20:05

Aan de ene kant vind ik het overdreven.. Maar als ik zie wat kinderen tegenwoordig meekrijgen
naar school dan schrik ik mij rot en kan er imo niet genoeg advies worden gegeven over
gezonde voeding. Maar goed dat is een andere discussie.

Als ik naar mijzelf kijk dan denk ik er wel heel goed om. Ik heb zelf een enorm gevoelige buik,
prikkelbare darmsyndroom en ben lactose intolerant.

Ik eet dus sowieso geen melkproducten en door mijn pds ook vooral zuurdesembrood/crackers
en soms speltbrood. Ik eet weinig vlees, want dat valt vaak ook niet goed, zo weinig mogelijk kool,
geen frisdrank, zeer beperkt alcohol, geen koffie.

Ik eet dus wel veel fruit, drink alleen water en thee. Ik wordt een beetje verplicht om gezond te eten omdat ik
er anders zoveel last van krijg. Maarre ik ben eigenlijk wel een vreetzak dus ik eet dan wel weer regelmatig chips, gezouten noten enz. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 11:23

Janine1990 schreef:
Bij mijn weten is vet eten minder erg dan suiker eten. Omdat suiker wordt opgeslagen als vet en vet doorgaans (bij behoefte) meteen wordt verbrand. Maarja, ook vet met mate...

En dit is niet waar. Je lichaam slaat alleen overtollige energie op. Energie die het niet gebruikt dus. Als jij 1350 kcal mag eten om in leven te blijven, maakt het wat betreft vetopslag niet uit of jij 1350 kcal aan vet, suiker, of welk ander product dan ook naar binnen werkt.

Vetopslag gebeurt pas als jij méér eet dan je nodig hebt.

Voor wat betreft suikers (alle koolhydraten in het algemeen dus): je lichaam breekt elke soort suiker gewoon af tot glucose, want op andere stoffen reageren je cellen niet. Het maakt dus vrij weinig uit of je havermout of tafelsuiker eet: je lichaam maakt er glucose van.