Suiker suiker suiker suiker!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 21:31

NatasjavE schreef:
Desty schreef:
Brood zou ik sowieso niet doen, tarwe is ook heel slecht voor je. Griekse yoghurt met banaan en een stukje echt pure chocola (of de banaan en chocola vervangen voor verschillende nootjes), is veel en veel beter voor je :)

Tarwe is niet slecht voor je....juist tarwe zorgt er voor dat de glucose langzaam in het bloed komt en draagt bij aan een gelijkmatige suikerspiegel.

Dat een suikerspiegel gelijkmatig is is belangrijk omdat als met een suikerdaling heeft men gaat snaaien,..je hebt dan honger.

Te veel eiwitten en vetten zijn ook niet goed voor je.

Bovendien wat denk je dat je lichaam doet bij een tekort aan suiker in de cellen?

Je lichaam gaat dan glycogeen omzetten in suiker, is de glycogeen op dan worden de vetten aangesproken...ha,..goed zul je denken....ja alleen als je een flinke vetvoorraad bezit. Want als het vet op is gaat het lichaam eiwitten omzetten naar glucose.

En bij dat proces komen er triglyceriden en ketonen vrij... Als dat langdurig het geval is is dat niet gezond voor je.

En gelijkmatige suikerspiegel is goed, maar niet zo lang als die van koolhydraten. Je moet niet die 'piek' spiegel hebben die dan eigenlijk zo lang aan houd.

Mijn ervaring is, hoe meer je stopt met suikers hoe minder behoefte je er aan hebt. Vroeger at ik zo een hele snoepzak leeg, nu na 2 snoepjes meteen hoofdpijn! Gewenning..
En die honger die jij zegt dat je krijgt, moet je dan niet aanvullen met snoep! Ook dát is gewenning.

En, zonder vet kun je geen vet verbranden. Nootjes zijn onwijs gezond als toevoeging met dieten.

Hannah

Re: Suiker suiker suiker suiker!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 21:41

wij proberen suiker vrij te eten thuis. dat houd bij ons in diner zelf maken dan zie je zelf wat je erin gooit als je bijvoorbeeld een potje zakje pakje neemt kun je er van uitgaan dat er veel "rotzooi " in zit .
ik eet altijd volkoren brood. en bijvoorbeeld pizza en friet zelf maken scheelt ook. wat de thee betreft je kunt ook honing in je thee doen als je een biologische pakt zit er namelijk geen (toegevoegde) suiker in als het goed is. (bij niet bio worden de bijen bijgevoerd met suiker)

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 09:31

Ik ben vandaag begonnen met havermoutpap zonder suiker met een banaan. Verder heb ik een smoothie gemaakt en meegenomen van banaan kiwi en melk. Als drinken heb ik water met een heel klein beetje aanleng limonade erin. Het is natuurlijk niet helemaal zonder suiker, maar hier voel ik me prettig mee om te beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 09:38

_Zoe schreef:
Ik kan ook echt niet zonder suiker, als ik thee of warme chocomelk drink doe ik er zeker 5 klontjes in anders vind ik het niet te drinken.. Daarbij moet ik soms gewoon chocola of iets van zoet snoep eten anders word ik duizelig. Ik heb wel geprobeerd af te kicken maar het lukt gewoon echt niet, voor mijn gevoel is het net zoals drugsverslaafd zijn en dan afkicken, ik werd ziek, zwak, misselijk en had nergens zin meer in en kon alleen maar aan snoep denken :')

Dat komt allemaal omdat je suiker eet. Doe je dat niet wordt je ook niet duizelig. In ieder geval stoppen met die 5 klontjes in je thee, dat is waanzin. Je leert heel snel zonder drinken en dan vind je het heel vies met. Als je snackmomenten vervangt door gezonde alternatieven blijft je bloedsuikerspiegel stabieler en heb je ook die cravings niet meer.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 10:00

Desty schreef:
En gelijkmatige suikerspiegel is goed, maar niet zo lang als die van koolhydraten. Je moet niet die 'piek' spiegel hebben die dan eigenlijk zo lang aan houd.

Mijn ervaring is, hoe meer je stopt met suikers hoe minder behoefte je er aan hebt. Vroeger at ik zo een hele snoepzak leeg, nu na 2 snoepjes meteen hoofdpijn! Gewenning..
En die honger die jij zegt dat je krijgt, moet je dan niet aanvullen met snoep! Ook dát is gewenning.

En, zonder vet kun je geen vet verbranden. Nootjes zijn onwijs gezond als toevoeging met dieten.

Nee, je moet geen piek hebben die lang aanhoud(dan heb je suikerziekte) je moet zorgen dan die piek niet zo hoog word maar dat er wel genoeg energie beschikbaar is. En lang beschikbaar. Je dus zorgen voor een energiebron die beschikbaar is maar gelijkmatig vrij komt. Brood, fruit, groente dus.
Want,...hoe of hoe...die suiker komt er. Je hersenen kunnen alleen draaien op glucose en niks anders.

Constant een hoge vetverbranding is onwijs slecht voor je bloedvaten en hoge eiwitverbranding is is slecht voor je spieren en nieren.

Brood zorgt dat die hoge piek er niet komt. Het lichaam moet hard werken om bij de koolhydraten te komen en daardoor een mooie stabiele bloedspiegel.

Nootjes zijn zeker een goede aanvulling voor goede vetten,...maar wel met mate. Ze zijn namelijk erg callorierijk.

Edit: Het lang beschikbaar zijn zit hem in een langzame afgifte in het bloed. Als je volkorenbrood eet is de suikerpiek minder hoog dan dat je een kop thee met 5 klontjes suiker drinkt)

Die piek word namelijk altijd zo snel mogelijk door het lichaam weggewerkt dmv insuline. Het teveel wordt opgeslagen en je krijgt weer honger omdat de hersenen weer suiker nodig hebben.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 06-01-15 10:05, in het totaal 1 keer bewerkt

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 10:02

Dat was voor mij echt een eye-opener. Ik voelde me altijd slap, duizelig of agressief :o als ik te lang niks had gegeten. Maar als je echt mindert met suiker dan heb je dat dus helemaal niet meer :oo Ik ben niet zo fanatiek als wat ik hier bij sommigen lees maar koek vervangen door nootjes of een stuk fruit. Het ontbijt beginnen met echte muesli ipv een voorverpakte cruesli uit de supermarkt houdt me moeiteloos op de been tot een uur of 1.
Ik heb wel het geluk dat ik geen frisdrank lust, ik denk dat dit al enorm scheelt in je suikerinname.
Nadat ik in China op vakantie was geweest en daar lekker vanalles uit de Chinese keuken heb gegeten merk je pas hoe ontzettend zoet we hier eten.
Als je echt geen thee zonder suiker lust neem dan geen thee maar water om te wennen.
Ik drink alleen nog maar echte thee (veel groen, zoals de Chinezen doen) en zeker geen thee uit de supermarkt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 10:07

Als je gewent bent om 5 klontjes suiker in je thee te nemen dan moet je gewoon eerst 4 klontjes in je thee doen, etc, etc.

Dan went het gelijdelijk.

Na verloop van tijd lust je geen eens meer suiker in je thee of koffie.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 10:28

Voor degene die willen weten hoe de voedingsmiddelenindustrie werkt is dit boek erg verhelderend. Het is geen dieetboek maar het legt uit hoe de (Amerikaansa) voedingsmiddelenindustrie is gegroeid en hoe ze inspelen op trends. Het is zeker ook van toepassing op de Europese markt. Als je daarna door de supermarkt loopt, lijkt het alsof je in een andere winkel bent.
http://www.google.nl/aclk?sa=L&ai=CLy2K ... 15494187-1

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 10:48

justkid schreef:
Voor degene die willen weten hoe de voedingsmiddelenindustrie werkt is dit boek erg verhelderend. Het is geen dieetboek maar het legt uit hoe de (Amerikaansa) voedingsmiddelenindustrie is gegroeid en hoe ze inspelen op trends. Het is zeker ook van toepassing op de Europese markt. Als je daarna door de supermarkt loopt, lijkt het alsof je in een andere winkel bent.

Ik heb hem net gekocht (ebook). Als iemand interesse heeft stuur ik hem wel door (:

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 11:09

Ik merk ook dat mijn smaak echt veranderd is in 2 weken tijd..
Ik dronk eerst altijd gewone cola bij de paarden. Dat deed ik gisteren voor het eerst in 2 weken en ik vond het toch wel overdreven zoet,
Verder had ik gisteren nog even een wijntje op de bank en daar werd ik zelfs een beetje misselijk van..

Ik begin gezonde dingen ook steeds lekkerder te vinden :) Ik voel me veel beter doordat ik nu bij alles wat ik eet na denk over hoe gezond het is. Dus ik voel me niet schuldig meer over eten. Ik geniet nu veel meer van dingen, lekkere snoeptomaatjes etc :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 11:13

Die zou ik ook wel willen doorlezen :) lijkt me erg interessant!

Er zijn ook een aantal interessante documentaires, o.a. op Netflix.. "Fat, Sick & Nearly Dead", "Forks over Knives", "GMO, OMG", "Supersize me", "Food Inc", "Milk".. Allemaal over ons eten, en wat we allemaal binnen krijgen wat niet goed voor ons is, en wat voor rol de overheid (vooral in Amerika) hierin speelt..

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 11:14

Ik lees ook mee. Ben geen zoetekauw in die zin dat ik weinig snoep en gewone cola altijd al veeeeeeel te zoet vind (drink wel light), maar in het gewone eten krijg ik wel veel suikers binnen (pasta, rijst en aardappelverslaafde). Dus vind het wel interessant.

Wijn vind ik overigens heerlijk!! Maar geen zoete witte wijn..... brrrrrr!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 11:19

Ik maak mijn eigen wijn :9
Dan kun je precies uitrekenen hoe zoet (of dus niet) ie wordt en wat er verder allemaal in komt, ideaal :D
Toevallig gisteren 7 pakken appelsap gehaald, voor 10 liter appelwijn. Ik ben benieuwd hoe die lukt!

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 11:22

Maar in appelsap zit toch ook heel veel suiker?

Tijdens het Oud en Nieuw feest hier was de fijn zo zoet dat het glazuur je spontaan van je tanden sprong. Nu was er alleen witte of rode wijn. Van rode word ik ziek, de witte was dus niet te zuipen dus was ik voor het eerst in jaren nuchter tijdens O&N :+ Beviel me wel goed trouwens :D

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 11:23

even een stipje van mijn kant, ik wil alles gaan bijlessen later, ik wil ook drastisch gaan minder, geen/minder toegevoegde suikers en zelf (spelt) brood maken etc.

Heel interessant! :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 11:30

SAKKIA schreef:

Klopt, natuurlijke suikers, maar door gist toe te voegen wordt de suiker omgezet in alcohol en koolzuur. Van de suiker blijft niets over, tenzij je zo veel suiker erbij doet dat het niet allemaal kan worden omgezet (als wijn een alcoholpercentage van rond de 15% heeft dan stopt de gisting).

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 11:39

Cyella, die zou ik ook graag willen lezen :) Deze zou ik ook graag willen lezen: http://www.bol.com/nl/p/weg-van-de-supe ... 026533091/

Ik ben deze week bezig met het ziekenhuisdieet. We zijn 1 september gestart met zoveel mogelijk onbewerkt en suiker- en e-nummervrij eten, maar ja... de feestdagen :+

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 12:00

Interessant topic. Ik heb nog niet alles doorgelezen, maar komen goede dingen voorbij. Ik had tijdens mijn laatste bloedonderzoek en verhoogde suikerspiegel en moet komende week voor een diabetes test naar het lab (zwangerschapsdiabetes) en schrok daar eerlijk gezegd wel van. Ik ben ook direct gaan letten op mijn voeding, want hoewel ik zelf nergens suiker aan toevoeg en alleen light frisdrank drink, hou ik wel van zoet broodbeleg, maisbrood, fruit, snoep en koekjes. Natuurlijk direct de jam, hagelslag, snoep en koek laten staan, maar nu ik wat meer op de etiketten let, schrik ik van waar allemaal suiker in zit. Eerlijk gezegd ben ik door de bomen het bos een beetje kwijt en weet eigenlijk niet wat allemaal wel en niet mag. Dus ik ga maar even verder lezen :).

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 12:06

Let tijdens je zwangerschap ook een beetje op kunstmatige zoetstoffen. Een beetje is niet erg maar ze weten nog niet wat voor impact ze kunnen hebben op je kindje.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 12:20

8nnemiek schreef:
SAKKIA schreef:

Klopt, natuurlijke suikers, maar door gist toe te voegen wordt de suiker omgezet in alcohol en koolzuur. Van de suiker blijft niets over, tenzij je zo veel suiker erbij doet dat het niet allemaal kan worden omgezet (als wijn een alcoholpercentage van rond de 15% heeft dan stopt de gisting).

Appelsap is net zo slecht voor je als cola. Natuurlijke suikers of niet...het geeft een snelle hoge piek.
Overigens is appelsap ook net zo slecht als cola voor je tanden,...vanwege de zuurtegraad.

Oppassen met alcohol dat word door het lichaam omgezet naar,...jawel suiker.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 12:39

Appelsap is wel degelijk veel te zoet. En als je blijft vergelijken met andere producten bijvoorbeeld met cola. Tja dan is veel al minder suiker. Maar gewoon nog steeds teveel. Je creert suikerpieken. Na zo'n piek krijg je een glucose dip. En dan krijg je weer behoefte aan zo'n piek. En zo is het cirkeltje weer rond.

Denk dat light producten ook niet de beste oplossingen zijn. Want ook die zijn niet gezond. En beetje de ene hand vullen met de andere.

Ik heb hem net gekocht (ebook). Als iemand interesse heeft stuur ik hem wel door (:

Staat dat aanbod nog. Ik wil als de kleintjes er zijn graag op deze voet verder gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 12:47

Ik drink gewoon water, eventueel met citroen, veel thee, soms koffie
Heb wel enorm zwak voor alcohol. Vooral op een terras, feestje ed maar zelfs daar krijg je minder zin in als je mindert met suiker

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 12:49

Grappig ook dat men denkt dat als de suiker omgezet is in alcohol, het geen suiker meer is. 3 Keer raden waar het lichaam alcohol naar omzet....

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 12:50

Maar hoe zit het dan met mijn ontbijt? Op dit moment neem ik sochtends een flink glas Hero fruit ontbijt drink en een banaan. Geen toegevoegde suikers maar wel suikers uit het fruit natuurlijk :p is dat dan ook niet goed? :+

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 12:52

Tuurlijk wel. Je hebt suikers nodig. De enige brandstof die je hersenen kunnen gebruiken, is namelijk glucose!! Dus alle vormen van suikers en koolhydraten uitbannen lukt je niet, maar als het je wel zou lukken zou het tot je dood leiden....
Suikers an sich zijn niet slecht en zelfs noodzakelijk, alleen krijgen we er veel te veel van binnen. Vooral ook omdat men zich niet bewust is waar allemaal suiker inzit en hoe iets in het lichaam omgezet wordt. Zie mijn voorbeeld van alcohol.

Al is er natuurlijk wat te zeggen van hero fruitontbijt, geen idee wat daar allemaal in zit. Misschien gewoon zelf maken, dan weet je zeker dat er geen extra suiker inzit.
Laatst bijgewerkt door Lalidan op 06-01-15 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt