Slecht, gemanipuleerd voedsel. Ik wil anders!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Diaana

Re: Slecht, gemanipuleerd voedsel. Ik wil anders!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 14:32

Ik doe sinds een paar maanden aan bootcamp. Hierbij wordt ook aandacht besteed aan gezonde en verantwoorde voeding in de vorm van Foodcamps. De belangrijkste dingen die ik hiervan heb opgestoken en die je ook best makkelijk kan toepassen of gebruiken - of gewoon langzaam steeds meer jezelf proberen aan te wennen:

- Sommige keurmerken zijn niet betrouwbaar maar kunnen gekocht worden. De keurmerken die je kan vertrouwen: EKO, MSC en Beterleven.
- let vooral op de eerste 2 ingrediënten op de verpakking - dit zijn de hoofdproducten dus makkelijk te beoordelen of je het dan nog wel of niet wil eten :D
- olijfolie mag je alleen gebruiken wanneer je het niet verhit, dus niet in bakken! Dan zet het zich blijkbaar om in transgene vetten, wat een van de meest schadelijke vetten blijken te zijn. Je kan het best kokosolie of roomboter gebruiken.
- indien je vlees eet kun je het beste gaan voor mager vlees. Dieren slaan hun afvalstoffen op in vet.
- als je 80% van de tijd goed eet, 'mag' je 20% van de tijd wat minder verantwoord bezig zijn
- eet geen light producten. Dit lijkt heel gezond, maar is juist meer bewerkt dan de 'volle' producten. Magere kwark is in dit geval wel weer beter dan 'volle' kwark.
- geen melk! Je hebt geen natuurlijke behoefte aan melk. Kokosmelk mag weer wel.
- Je kan i.p.v. yoghurt beter kiezen voor magere kwark (zonder smaakje): lekker met kokossnipper en kaneel (kaneel is trouwens ook goed voor je).
- indien je Koolhydraten wil beperken maar je toch graag brood eet, kun je het beste gaan voor speltbrood omdat hier geen glute in zit.
- je mag maar 20 gram aan suikers per dag (hier zit je echt al heeel snel aan :wow: ), maar vooral belangrijk om ze tijdens je ontbijt te vermijden. En twee glazen lauwwarm water voor je ontbijt schijnt ook goed te zijn voor je.
- het is prima om ingevroren groenten te eten, deze zijn vaak 'verser' dan de groenten die bij de versafdeling liggen, omdat zij meteen na verwerking worden ingevroren

Verder werd mij ook nog verteld dat de magnetron heel slecht voor je is vanwege de straling, toch vind ik deze soms iets te handig dus dat neem ik maar voor lief :')

Sites die mij werden aangeraden: www.elanaspantry.com en www.mijnpaleokeuken.nl

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 16:13

In speltbrood zitten wel gluten...

Diaana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 16:16

Dat is wat mij werd verteld - zou dat eerlijk gezegd zelf niet weten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 16:22

http://www.voedingswaar.nl/speltmeel.htm

In speltbrood zitten wel gluten maar andere dan tarwe.
Het probleem van speltbrood van de bakker en supermarkt is dat het al speltbrood genoemd mag worden wanneer het voor 20% uit spelt bestaat.
Vrijwel altijd zit er dan ook normale tarwe in zo'n brood en krijg je van die tarwegluten dan last.
Daarom bak ik al ons eigen brood.
(Echt speltbrood met walnoten of lijnzaad e.d. )

Diaana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 16:39

Hmm dat wist ik niet! Dankjewel voor de info :D

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 16:52

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-14 17:07

Haha, onderaan een reclame voor de Nederlandse kalverensector die zo geweldig zou zijn!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 17:21

Anoniem schreef:

Het probleem van speltbrood van de bakker en supermarkt is dat het al speltbrood genoemd mag worden wanneer het voor 20% uit spelt bestaat.
Vrijwel altijd zit er dan ook normale tarwe in zo'n brood en krijg je van die tarwegluten dan last.

Gluten zijn gewoon gluten, ook als een brood 100% uit spelt bestaat zonder tarwe. Iemand met coeliakie die je (100%) speltbrood laat eten wordt nog steeds ziek.
Als je geen last hebt van speltbrood en wel van normaal brood zul je de oorzaak in iets anders moeten zoeken dan de gluten.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 18:06

secricible schreef:
Anoniem schreef:

Gluten zijn gewoon gluten, ook als een brood 100% uit spelt bestaat zonder tarwe. Iemand met coeliakie die je (100%) speltbrood laat eten wordt nog steeds ziek.
Als je geen last hebt van speltbrood en wel van normaal brood zul je de oorzaak in iets anders moeten zoeken dan de gluten.

Er zit wel verschil in het soort gluten.

Men kan bv. allergisch zijn voor tarwegluten, dan kan iets wat uit 100% spelt bestaat, dat wel gluten bevat maar geen tarwegluten, dus een prima uitkomst bieden (:

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 21:43

denice schreef:
Picassox schreef:
Ik volg graag. Ik heb ook een aantal keer dit 'dilemma' gehad en dat ik dacht: ik kan echt niks meer eten! Alles lijkt slecht voor me!

Ik ben inmiddels weer teruggevallen in het makkelijke, maar wil het niet. Ik wil wel makkelijk, maar ook gezond. En dat is een hele moeilijke combinatie...

Ik hoorde laatst ergens, dat vroeger het grootste gedeelte van geld opging aan eten en er ook erg veel tijd aan besteed werd. Tegenwoordig is dat allemaal anders en wil niemand meer tijd/geld eraan kwijt zijn. Gek eigenlijk, je lichaam is het enige dat je hebt en echt van jou is, en waar je direct invloed op kunt uitoefenen. Dat ga ik de komende weken ook steeds tegen mijzelf zeggen als ik het even lastig vind.

Klopt, hier in Nederland geeft met gemiddeld 15% van zijn loon uit aan voedsel. Mijn familie in Italië ruim 40% ;)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 07:42

Zo, ik heb een lekkere snot-smoothie gemaakt daarnet. Was lekker! Met een halve banaan, 2 perssinaasappels, spinazie en boerenkool.

Heb hem om kwart over 6 genomen, ben benieuwd hoe lang je daar van vol zit!

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 08:06

jummie, dat klinkt nou Echt lekker als ontbijt Denice, een SNOT-smoothie :brr: :brr: :brr:

Blij met mijn havermoutje met diepvriesaardbeien en ..foei..melk :P

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 08:11

haha, ik moet zeggen, toen ik 'm zag dacht ik wel even, ojee, maar hij was echt fris en zoet! Wel een beetje te dik voor het lekkere misschien.

Morgen een andere versie proberen.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 08:11

denice schreef:
Zo, ik heb een lekkere snot-smoothie gemaakt daarnet. Was lekker! Met een halve banaan, 2 perssinaasappels, spinazie en boerenkool.

Misschien kan je ook havermout mee blenderen?
Havermout is ook zeer gezond en smoothies met havermout vullen goed.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 08:12

xEmily schreef:
denice schreef:

Misschien kan je ook havermout mee blenderen?
Havermout is ook zeer gezond en smoothies met havermout vullen goed.

Dat is een goede, dat heb ik ook gekocht! Maar dan misschien ook water/meer sinaasappel erbij, anders kan je m eten ipv drinken :+

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 08:12

Dan krijg je een soort fruitontbijt-gevoel :)
Mag je mijn diepvriesaardbeien erbij, die zijn meer dan prima voor door je smoothie! Wel oppassen, anders krijg je een brainfreeze op de vroege ochtend :P

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 08:14

denice schreef:
Dat is een goede, dat heb ik ook gekocht! Maar dan misschien ook water/meer sinaasappel erbij, anders kan je m eten ipv drinken :+

IJsklontjes ipv gewoon water is ook een mogelijkheid, als je het koud wilt hebben ^.^

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 08:35

Dit was met bevroren spinazie/boerenkool. Behoorlijk koud dus :P

Maar je kunt er inderdaad vanalles doorheen kieperen, ik ga me eerst maar eens aan mijn groene smoothie-boekje houden, daarna ga ik experimenteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 09:05

Havermout heeft mij een jeugdtrauma opgeleverd gaat m niet worden. Ik hou het op yogurt met noten, kokos, rozijnen en rode vruchten.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 10:44

Ik wilde beginnen over Monsanto, maar zag dat meerdere mensen dit hebben aangehaald. Is interessant om je in te verdiepen.

Ik denk dat veel mensen zich niet bewust zijn van hoe ons voedsel is veranderd door de jaren heen. Ontbijtkoek is toch zo vetarm? Ja, maar suikerrijk en je kunt beter vet eten, dan suiker. 'Mijn vader at vroeger 8 boterhammen bij zijn lunch en was hartstikke slank', yup... dat waren andere tijden, tegenwoordig proppen ze overal suiker in (moet je eens proberen een rookworst of spekjes voor door de stamppot te vinden zonder suiker, Niet Te Doen).

Wij hebben 1 september het roer omgegooid. Ik was al om, maar vriendlief nog niet.
Van het voorjaar ben ik gestart met een biologische moestuin, volgende maand ga ik over naar een grotere, dus hopelijk kan ik volgend jaar gaan wecken en invriezen. Ik haal zo'n 6-7 liter rauwe melk in de week, daar maak ik ook yoghurt van, die ik vervolgens verwerk in smoothies. We eten spelt- of roggenbrood (áls we brood eten), vlees eten we halal, we drinken mineraalwater (met of zonder bubbels en soms met diksap), waterkefir en thee en we eten veel fruit en noten tussendoor (en kaas, ik hou van kaas).
Ons avondeten bestaat uit veel groenten met vlees en aardappelen of zilvervliesrijst. Sausjes maken we zelf (pastasaus maak ik standaard van verse tomaten), met een roux, kokosmelk of room.
Het zoeten van dingen doe ik met koudgeslingerde honing, dadels of rozijnen en ik gebruik veel zaden en noten overal in. Havermout wil ik ook nog weleens als ontbijt nemen (wel even tot meel malen de avond van tevoren en de hele nacht laten weken voor je het kookt, anders heeft het de structuur van kots).

Je moet voor jezelf bekijken waar je je goed bij voelt. Het blijft lastig en het best kun je gewoon helemaal niet meer eten.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 10:46

Maar wat vooral dus slecht is, zijn dierlijke producten. (wordt beweerd dan, maar wel veel onderzocht)

Jij eet dus veel zuivel, kaas, vlees etc. Dat is dus eigenlijk helemaal niet zo goed.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 10:53

hwn schreef:
Ik moet zeggen: de osteo had me ook wijsgemaakt dat ik minder of zelfs geen suikers meer mocht eten, heb dit dan zoveel mogelijk geprobeerd, maar voelde me er niet goed bij. Als ik af en toe es snoep in huis had, leefde ik wel op, dus dacht dat ik een emo-eter was. Tot het opviel in mijn bloedonderzoeken van de laatste jaren dat mijn suikerspiegel telkens een heel stuk te laag stond. Ben sindsdien bij een dip suikers gaan eten (zoveel mogelijk fruit, druivesuiker, maar natuurlijk ook af en toe een koekje of een snoepje) en voel me veel beter. Ik was trouwens al paar jaar van arts naar arts aan het lopen voor een diagnose, maar hiermee is het probleem dus opgelost.

Ben trouwens zelf voorstander van GGO's: stel dat je gewassen zo kan "manipuleren" dat ze insecten afstoten, dan zijn er minder pesticiden nodig, en da's beter voor de gezondheid. Of gewassen die erg droogtebestendig zijn, kunnen levensreddend zijn in woestijngebieden.

Ik heb zelf 8 jaar in de veevoedingssector gewerkt, en alles werd er van naaldje tot draadje gecontroleerd, geanalyseerd... dus op dat vlak heb ik er wel vertrouwen in.

Maar ieder zijn eigen mening natuurlijk, ik hou niemand tegen, maar bij mij werkt het "gewone" het best.

Ik denk dat je osteo geraffineerde suikers bedoelde :)
Afkicken van een suikerverslaving is niet leuk, bijna nog erger dan roken :( :+

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 11:05

Denice, dat heb ik idd ook gehoord. Maar dan nog is 'puur' dierlijk eten misschien nog gezonder dan spullen uit pakjes en dergelijke, of vergis ik me? En alles met mate, behalve groente. Al is ook daar soms weer wat teveel..zucht. 't is dat je dood gaat als je niet eet, maar soms word ik er bijna bang van :S

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 11:18

Interessant topic, ik volg!

Ik ben vooral van 'eet met mate' en 'met gezond verstand'. Geef aandacht aan wat je eet en verwerk eten/boodschappen doen in je leefpatroon.

Suiker, brood, zuivel, vlees weren uit je eten? Nee, voor mij niet nodig. Zolang ik van alles gewoon netjes kleine porties eet is er voor mijn gevoel niet veel aan de hand. Vervangen van kristalsuiker door honing, riet/palmsuiker of wat dan ook heeft voor mijn gevoel niet een enorme gezondheidsverbetering tot gevolg. Het is toch allemaal uiteindelijk suiker, of zie ik dat verkeerd? De ene heeft alleen wellicht meer mineralen dan de andere. En kristalsuiker komt toch ook uit een suikerbiet=natuurlijk?

Zelf koop ik verse groenten (supermarkt, landwinkel of uit eigen tuin) en vlees afwisselend bij de supermarkt of biologisch/scharrel bij de landwinkel. Ik kook weinig met een zakje of pakje zoals wereldgerechten (ik snap niet dat dat zo populair is...), maar ik gebruik soms graag Bertolli pastasaus (weinig rare toevoegingen), tomatenpassata of jus uit een pakje.

Wel weet ik dat we in NL heel streng zijn ten opzichte van boeren en agrariërs. Ik eet veel liever vlees uit NL dan uit andere landen waar ze dierenwelzijn en de regels niet helemaal scherp voor ogen hebben.