Eten Zonder E-nummers mogelijk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

dide

Re: Eten Zonder E-nummers mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 10:35

Krijg je dingen kado als je dingen krijgt thuisbezorgd? Dat is nieuw voor mij :D
Wel jammer dat het zo e nummer rijk is.
Misschien de voedselbank een pleziertje er mee doen?

Krijg je ook kado's als je het besteld via internet en ophaald?

En hoe wist je dat hetgeen wat je besteld geen schadelijke e nummers had?

dide

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 10:38

Dat natriumwaterstofcarbonaat is soda. In de app staat dat het geen kwaad kan :=

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 10:40

Wij krijgen eigenlijk altijd cadeau als we thuis laten bezorgen. :j Ik weet niet of dat ook geldt als je het later ophaalt.

@TamaradB: zelf bakken met broodbakmachine? :D Ik heb die van mijn moeder onder het stof vandaan gehaald en mee naar huis genomen.
Volgens haar heeft die een timer zodat je hem 's nachts aan kan zetten. Heb je 's ochtends heerlijk vers brood. :9
Manlief vond het wat minder leuk, die vroeg zich af waar we dat ding in vredesnaam kwijt moesten. :')
sojalecithine herkent mijn app niet.

Edit: ja hoor.. "manlief vondt" _O-
Edit 2: over sojalecithine: http://www.goedgeweten.be/ingredienten/e322_uit_soja/
Lijkt niet heel schadelijk te zijn.

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 10:48

E322: Voedingszuur en emulgator die zowel van plantaardige als dierlijke oorsprong kan zijn. Mogelijk gemaakt uit zonnebloemen, soja, koolzaad (soms GGO) of eieren. Dit additief wordt in veel voedingsmiddelen gebruikt en tot op heden zijn er geen schadelijke bijwerkingen van bekend. Zeer recente analyses wijzen bij overconsumptie op risico's als opvliegers en allergieën. Nieuwe ontwikkelingen op dit gebied goed in de gaten houden. Indien het van GGO-producten is gemaakt, oppassen.

Wel een groen e-nummer, tenzij ggo

Ik heb lijsten uitgeprint met e-nummer vrije producten. Alles gearceerd van de winkels waar ik meestal kom (Deen, vomar, ah, Lidl en jumbo). Ik maak toch altijd een lijstje met wat ik moet halen, kan ik van te voren even op de lijst kijken :)

dide

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 11:10

Ben ik inderdaad ook aan het doen.
Het valt me erg tegen betreft keuze in kaas en vleeswaren :=

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 11:13

TamaradB schreef:
Dank u! Jammer van de natuurlijke aroma's.... :-(

je kunt de fabrikant eventueel een mailtje sturen om te vragen wat de natuurlijke aroma's zijn , vaak geven ze dan toch netjes antwoord. ik weet dit uit mijn strict vegetarische periode , toen heb ik ook heel wat afgezocht en nagevraagd of een ingrediënt in een bepaald product dierlijk of plantaardig was en ze gaven het eigenlijk altijd netjes aan bij navraag.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 12:06

dide schreef:
Ben ik inderdaad ook aan het doen.
Het valt me erg tegen betreft keuze in kaas en vleeswaren :=

Grappig, ik zit net op de verpakking van de kaas te kijken. Daar zit alleen E251 (Natriumnitraat) in en is volgens mij app een rood E-nummer.
Maar als ik mij niet vergis zit er toch ook natriumnitraat in de meeste bladgroenten?

dide

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 12:13

Een ander soort? Volgens wikipedia is het E-331
edit dat is natriumcitraat...

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 12:24

Zou een ambachtelijke slager uitkomst bieden? Ik heb nu weer pindakaas gegeten bij gebrek aan inspiratie, maar hou toch wel van vleeswaren. Op de lijst staan wel vleeswaren nl. Alleen weet zeker dat de voorverpakte en niet verse vleeswaren vol zitten met troep

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 12:47

Er zijn zeker wel slagers te vinden waar ham ook gewoon 100% ham is :j Dat ziet er ook heel anders uit dan de ham van de supermarkt bv. Veel droger, niet zo nattig.

dide

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 13:02

Toch is informeren bij de slager hier :))
Maar bij de meeste supermarkten kan je toch wel (bio?) Rosbief kopen?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 13:54

bio zegt echt helemaal niets over de E nummers,
ook het bio vleesbeleg van de appie bijvoorbeeld, zit vol met troep ,
ook in de natuurwinkel moet je alle etiketten doorspitten om je er van te verzekeren dat er geen zinloze zooi in zit die je niet wil eten .
http://www.skal.nl/vervaardigen-van-bio ... redienten/
http://www.skal.nl/vervaardigen-van-bio ... lpstoffen/

een biologisch product mag dus voor 5 procent uit niet bio bestaan
en de toegestane hulpstoffen mogen onbeperkt gebruikt worden zolang dit maar niet meer dan die 5 procent van het product beslaat

de toegestane hulpstoffen

http://www.skal.nl/assets/Wetgeving/bijlage-VIII.pdf

en zo zijn er nog meer bepalingen en regels waar wat stoffen onder vallen.
allemaal te vinden op skal.nl

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 13:58

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 14:00

klopt, P&E is een mooi staaltje consumenten bedonderen :j
maak de omschrijving globaler zodat je er van alles mee kan aanduiden en je kunt opeens veel meer producten verkopen
maar als je dan de etiketten leest, is er niets puurs aan bij de helft van de producten :n
om een schot die ik een tijdje terug sprak te quoten "bedrijven als AH en andere grote supermarktorganisaties zijn een ramp voor je voedsel"

dide

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 14:10

Jeetje wat een Zooi...
eigenlijk had je het kunnen verwachten dat het een lokkertje zou zijn. Maar achteraf praten is altijd makkelijk natuurlijk :=

Dus dan maar naar de slager die beweert zijn producten zo veel mogelijk uit de streek te halen en vrij rond loopt..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 14:15

het mooiste is als je een adres kunt vinden waar je de koeien kunt zien lopen, hier ene dorp verderop zit een agrariër, is biologisch landbouwer/veehouder met zelfoogsttuin waar je tegen een lidmaatschap zelf je groentes mag komen oogsten, verkoopt vlees van eigen koeien, , boerderijwinkel, woonzorgcomplex er bij voor verstandelijk gehandicapten die dus binnen hun grenzen op de boerderij meewerken, brouwerij , vakantiehuisjes van tweede wereld oorlogs bunkers er bij
zo een adres is geniaal.

ook een mooie optie okvlees.nl
daar kun je sowieso gewoon vlees bestellen, word gevroren aangeleverd. daar wil ik eerdaags ook eens een bestelling plaatsen , las er op bokt al wat mooie reviews over.

dide

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 14:26

Dat klinkt inderdaad als ideaal!
Heb hier in de buurt nog nooit zo iets gezien! Waar zit dat?

Hmm nee wil het eerst zien voordat ik het koop :=

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 17:05

dide schreef:

Mijn spekjes en gehakt zijn biologisch, vanwege het dierenwelzijn alleen al, maar vol met E-nummers. :-(

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 17:23

Volgens mij gaat biologisch vlees alleen over dierenwelzijn en daardoor geen groeihormonen en antibiotica in het vlees zitten.

Ik ga zo boodschappen doen, ben benieuwd!!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 17:53

TamaradB schreef:
Das jammer, hoe mogen ze het dan 'natuurlijk' noemen? Grrrr....
Die lijst ben ik ook benieuwd naar, het enige synoniem dat ik ken is gistextract. Had wel een product met gist als ingrediënt, maar goed; dat gebruik ik zelf ook als ik iets bak, dus dat moet goed zijn!

E-621 is ve tsin, een of ander chinees 'kruid/goedje' wat daar erg vaak als smaakversterker wordt gebruikt, net als zout hier. Zout is echter ook niet goed voor je, iig niet in de hoeveelheden die wij eten. Volgens mij is ve tsin best natuurlijk, maar net als dus wit zout/suiker enn is daarom niet goed voor je.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 17:57

TamaradB schreef:
dide schreef:

Mijn spekjes en gehakt zijn biologisch, vanwege het dierenwelzijn alleen al, maar vol met E-nummers. :-(

Volgens mij is er bijna geen vlees zonder e-nummers. Heb je enig idee hoe vlees eruit ziet als het niet gekleurd en opgespoten wordt? Het ziet er dan zo vies uit dat niemand het wil eten...

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 18:56

verootjoo schreef:
TamaradB schreef:

Volgens mij is er bijna geen vlees zonder e-nummers. Heb je enig idee hoe vlees eruit ziet als het niet gekleurd en opgespoten wordt? Het ziet er dan zo vies uit dat niemand het wil eten...

Heb je zulk vlees wel eens gezien? Ik heb al heel vaak vlees gezien wat niet gekleurd/opgespoten is (wild, eigen kippen, eigen kalf) en dat ziet er prima uit.

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 20:33

Net een biologische biefstuk gehaald, volgens de verpakking 100% natuurlijk rundvlees. Bij de biologische kip en varken stonden trouwens wel e-nummers op.

We hadden ook lays spicy chicken gehaald (voor mijn vriend) op de zak staat 3 keer vermeld dat er geen smaakversterkers in zitten. Ze hebben zulke slimme namen gebruikt dat mijn app het niet eens herkent. Het was gehydrolyseerd soja eiwit en nog wat anders. Volgens internet is het wel degelijk E621....

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 20:38

Gehydrolyseerd soja eiwit bevat E621 inderdaad. Of kan bevatten. Daar zijn de internetbronnen niet heel duidelijk over...
Om eerlijk te zijn let ik daar zelf ook niet op, op dat soort benamingen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 21:43

verootjoo schreef:
TamaradB schreef:

onbepoteld vlees ziet er niet vies uit hoor :n juist niet, ik word juist eng van die knalrode biefstukjes etc, puur omdat ik weet dat er troep op en in zit , ik heb nog nooit puur vlees gehad waarvan ik dacht
"eh bah, dat ziet er niet uit" juist niet,