Groene smoothies! Wie nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Grapjasjes12

Re: Groene smoothies! Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 19:08

De haverzemelen zijn erg lekker in een smoothie :j

Digi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 19:45

Iemand al eens kurkuma in een smoothie verwerkt?
Ik denk dat ik dat morgen eens probeer, samen met lijnzaadolie en een beetje zwarte peper (anders schijnt de kurkuma niet te werken)....

Digi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 19:47

Ik vind het trouwens echt geen weer voor smoothies, ik heb juist heel erg zin in warme, vette dingen :+
Ipv die gezonde koude drankjes... Omdat ik niet aan de lijn doe geef ik ook gewoon toe aan die ongezonde troep, met 1x per dag een smoothie :-)

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 20:52

Zojuist mijn nieuwe keukenmachine uitgetest, met sapcentrifuge. Een halve citroen, twee á drie handen spinazie, twee appels en een sinaasappel. HEERLIJK! Al het "groenvoer" moet morgen gekocht worden, dus dan wil ik wat meer gaan spelen. Maar ik ben dol op spinazie.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 21:10

Net kokosvet gevonden bij de Toko. *\o/*
Als je fruit eet, kan je dat compenseren met kokosvet omdat dat je suikerspiegel laag houdt.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 21:20

Leuk topic dit! Als kind gruwelde ik echt van de groentesappen, tot groot verdriet van mijn moeder die me graag gezond op wilde voeden :D Dus toen ik voor het eerst de boeken van Amber Albarda en de Voedselzandloper opensloeg was ik nogal sceptisch wat betreft de groentesappen op hun menu := Maar ik ga me er aan wagen!

Lees hier veel goede tips. Enige vraag die ik eigenlijk heb, wij schijnen hier in huis een sapcentrifuge te hebben. En we hebben een staafmixer, geen blender dus. Maar als je dingen als spinazie en banaan door de sapcentrifuge gooit trekt die dan niet juist alle vezels eruit? En gaat dat uberhaupt goed?

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 21:22

Ik weet niet of deze al voorbij is gekomen, maar een erg lekkere groene smoothie is:

Ananas/mint of suikermeloen/mint. Zijn allebei echt heerlijk en fris, zeker voor in de zomer een echte aanrader!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 21:23

banaan kan niet in de sapcentrifuge. Ik zou spinazie in de sapcentrifuge doen en daarna bij de banaan met de staafmixer.

Wat basilicum of dragon ergens bij is ook een aanrader.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 21:29

Lielle schreef:
banaan kan niet in de sapcentrifuge. Ik zou spinazie in de sapcentrifuge doen en daarna bij de banaan met de staafmixer.

Wat basilicum of dragon ergens bij is ook een aanrader.

aah kijk daar begint het dus al :)) Zoveel verstand heb ik er dus van :Y) Nouja als het bevalt kan ik natuurlijk altijd nog voor een blender kijken. Is denk ik ook minder schoonmaakwerk en makkelijker dan een sapcentrifuge.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 21:33

Ik zou juist alles met de staafmixer doen, dan houd je de vezels er ook in.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 21:36

Nou mijn ervaring met de staafmixer is dat het dan vaak geen glad geheel wordt. Niet echt een sap zegmaar.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 21:50

ik vind een sapcentrifuge juist makkelijker schoonmaken dan een blender. Bij een staafmixer blijft het idd wat grof, ik combineer het dan wel met yoghurt of kokosmelk oid. De sapcentrifuge gebruik ik als ik echt veel groente/fruit wil gebruiken, dan drink ik rustig een liter sap op, en die hoeveelheden krijg ik met de staafmixer echt niet weg.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 21:53

De rode biet, boenen jullie die en dan wel of niet geschild/gekookt?
En bij ananas, kern erin laten of gebruiken zoals normaal.

Mij bevallen de smoothies erg goed, voor dochterlief gaat er wat rood fruit door, zo in het groen vindt ze minder, hahaha.
Ik doe er 's ochtends op z'n ambers ook wat haverzemelen, speltvlokken en lijnzaad door heen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 21:55

Eliine schreef:
Nou mijn ervaring met de staafmixer is dat het dan vaak geen glad geheel wordt. Niet echt een sap zegmaar.

Dat vond ik juist wel lekker, een beetje structuur er nog in. :)

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 23:17

@Karin, ik hou dus juist niet zo van heel veel structuur in een sap :o dus denk dat in die zin een sapcentrifuge voor mij juist weer geschikter is.

Nou ik heb de sapcentrifuge zojuist uit het stof geplukt :Y) Even goed schoongemaakt en de handleiding online opgezocht. Staan daar allemaal saprecepten bij :D En ook precies welke fruit/groentesoorten wel en niet geschikt zijn voor dit type apparaat. Dus ik ga morgen vol goede moed aan de slag hoor!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 23:23

Lekker!

MiraMar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 00:48

Lukt dat, spinazie in de sapcentrifuge? Ik doe die in de blender, met water, evenals banaan en kiwi. Appel/peer/druif/wortel etc gaat dan weer wel in de sapcentrifuge.

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 00:55

Is het niet zo dat je met bereiding in een sapcentrifuge alle vezels mist die in het fruit en groente zit ? In een blender vermaal je, zullen wel veel vezels 'kapot vermalen' worden, maar je krijgt ze toch binnen.....toch ? Of zit ik helemaal fout ?

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 09:45

Nou dat was ook mijn vraag inderdaad. Ik heb gisteravond en vanmorgen een beetje zitten researchen en met de meeste sapcentrifuges verlies je wel veel vezels. Maar het 'probleem' met veel blenders is inderdaad weer dat de vezels kapotgeslagen worden door de messen. Het enige apparaat dat dat niet schijnt te doen is de slowjuicer maar die kost echt een hoop centjes :$ :+ Tja ze hebben allebei hun voor en nadelen. Je schijnt het nooit helemaal goed te kunnen doen geloof ik, als je alle artikelen en meningen op internet moet geloven tenminste :P
Anyhow, ik ga zodirect wat spinazie en druiven door de sapcentrifuge gooien, en dan doe ik er met de staafmixer nog een banaantje bij (voor de zoetigheid en ik ga zo toch hardlopen). Dus we gaan het zien wat er van mn sap(centrifuge :D ) over blijft.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 10:09

Nou mn eerste groene smoothie is een feit hoor :Y) Hij is groen, hij is lekker! Maaar, hij bestaat naar mijn idee vooral uit banaan :+ Nu is dat voor een beginnende groene smoothie drinker vast niet zo erg, maar het viel me tegen hoeveel spinazie er overbleef in mn centrifuge -O- er kwam absoluut mooi groen sap uit, maar in verhouding erg weinig. Gok dat ik toch voor de blender moet gaan. Want ik ga dit juist drinken voor de zgn groene bladgroente-shot. En die pakt ie inderdaad dus niet zo heel mooi, mn centrifuge.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 10:18

RoosG schreef:
Zojuist mijn nieuwe keukenmachine uitgetest, met sapcentrifuge. Een halve citroen, twee á drie handen spinazie, twee appels en een sinaasappel. HEERLIJK! Al het "groenvoer" moet morgen gekocht worden, dus dan wil ik wat meer gaan spelen. Maar ik ben dol op spinazie.

Wat voor machine heb je?

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 10:28

Ik heb vanmorgen ook mijn eerste groene smoothie gemaakt(gewoon in de blender). 2 handjes verse spinazie, restjes verse ananas, halve sinaasappel, 1 appel en een beetje water en het was heerlijk! :9

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 10:37

Ik had al een sapcentrifuge, maar sinds dit topic heb ik een goede blender gekocht. De sapcentrifuge gebruik ik nu niet meer. Je gooit bij de sapcentrifuge zo veel weg, ik vind dat zonde.

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 10:45

Ik ben de dag begonnen met: (voor twee personen, ongeveer een liter smoothie)

300 ml Haverdrank (érrûg lekker, maakt de drank een beetje rins en heel gezond !!)
1 banaan
3/4 stengel Bleekselderij
2 volle handen verse bladspinazie
4 bladeren Kropsla
1 mandarijn
handje bevroren Cranberries
Handje bevroren Blauwe Bessen

*\o/* ENERGIE *\o/* zodadelijk met Border Collietje achter de schaapies aanrennen, dus een prima basis om de dag te beginnen !!!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 10:47

Zo dat klinkt als een lekker recept freespirit! En dit gooi je door de blender?