Stoppen met snoepen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

dide

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 21:33

Havermout! _/-\o_
En brinta ga ik ook even na kijken dan! Had zelf ook al bedacht om zelf rijstepap te maken zonder suiker met speculaas kruiden..

_Tara_

Re: Stoppen met snoepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 07:36

Kaneel is ook erg goed om te gebruiken om dingen te zoeten. En kaneel zorgt er ook voor dat je bloedsuikerspiegel wat stabieler blijft.

Rijstepap zelf maken is ook erg lekker! Al zit je dan wel met witte rijst wat natuurlijk niet ideaal is. Maar het is altijd wel weer beter dan rijstepap uit de winkel natuurlijk.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 10:51

Dun laagje halvajam op brood of heel dun appelstroop. Dat eet ik 's morgens omdat ik ook 's morgens hartig beleg niet lekker vind.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 11:00

Er bestaat ook jam zonder suiker he. Van het merk Ekoland.

dide

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 11:04

Fruit is voor mij ook een suikertrigger. Dus ik wil de eerste week ook niets met fruit eten :)
En kaneel kan inderdaad ook :) Vind het heel lastig om het al te verzinnen dat word straks nog wat om aan te houden..

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 09:59

Ik heb nu dit weekend niet echt gekeken naar suiker of niet. Maar merk wel dat ik er minder zin in heb. Ipv 3 plakken cake, maar 1 plakje en ik had genoeg. Door de week zo goed als bijna geen suiker en dan in het weekend er "niet naar kijken " (maar de zin erin is toch een pak minder dus). Zo kan ik het voorlopig wel heel goed volhouden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 11:01

dide schreef:
Mag ik mij hier ook melden :o ?
Ik ben vandaag sinds 6 maanden weer eens op de weegschaal gaan staan en ik ben in die korte tijd 7 kilo aangekomen :=

Mijn probleem SUIKER! ik hou van suiker, chocoladechip koekjes, chocolade (vooral enery bars), aa drink, ranja, pindakaas met suiker of hagelslag! Oftewel alles := ik wil er dus ook echt vanaf..
Ik heb het al eerder geprobeerd om hele ongezonde dingen weg te laten, wat te vervangen door light producten en fruit. Maar zoals ik hier ook al las in het topic alles met suiker (vervangers) triggert het 'suikerbeest' in mij. Hier heb ik dus ook last van met (gedroogd) fruit :o

Ik wil dus maandag serieus gaan beginnen met het ont- suikeren.
Maar ik heb wat tips nodig := hartig vind ik namelijk s'morgens echt niet lekker op brood.. en in griesmeel en brinta waar je melk bij moet doen zit denk ik al suiker?
(Overigens ben ik al bezig met mijn boodschappen lijstje voor komende week, als iemand nog tips heeft die niet zijn genoemd graag :) )

Ik ontbijt met een bakje yoghurt met chiazaadjes en een beetje zemelen, is zonder suiker en je krijgt wel meteen je vezels en calcium binnen. Verder een appel en 2 crackers (zonder beleg) En in de zomer verse sinaasappelsap.

Ik heb ontdekt dat het op zich wel te doen is zonder snoep met suiker. En ook dat ik dus andere dingen ga snaaien, een pak rijstwafels houdt het hier maar anderhalve dag uit := Dus ik wil nou nog steeds continu wat in m'n handen hebben om te eten en bij gebrek aan zoetigheid dan dus maar andere dingen.

Zaterdag waren we met het werk naar een evenement... zat een lekkere mars in het lunchpakket en 's avonds kregen we ijs. Dat was gisteren wel even moeilijk, steeds weer honger terwijl dat juist net een beetje weg was.

Maar goed, nieuwe week, nieuwe ronde nieuwe kansen. Voor de snaai haal ik maar van die zoute stokjes in huis, en natuurlijk rijstwafels. Bij de Kippersluis kost een pak rijstwafels 25 cent, vorige week ben ik heel netjes binnen m'n boodschappenbudget gebleven en had zelfs een paar euro over dus dat is ook wel een mooie motivator.

Ekoland heeft inderdaad jam zonder suiker, daar zit geloof ik zoetstof uit appels in. Lekkere jam is dat. Qua rijst hebben pandanrijst en basmatirijst een lagere GI-waarde dus die heb ik altijd in huis. Ook voor rijstepap :j :9

dide

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 20:23

Tweede dag zonder suiker.. Het valt echt vies tegen..
Rijstewafels, crackers en melk gaat er goed in. Voel me alleen nogal duf, sjagareinig, hongerig, oftwel k*lote!

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 22:18

Ik ga dit topic ook in de gaten houden. Ik begin steeds meer verslaafd te raken aan snoep en vooral koek. Ik vind dat een sultana tussendoor bij colleges wel moet kunnen, maar één pakje op een dag is wel voldoende. In plaats van 3 koekjes in 1x kan ik ze ook wel wat meer verspreiden, zodat ik minder suiker binnenkrijg. Mijn yoghurt kan voortaan ook wel zonder suiker. Thee drink ik gelukkig al zonder suiker en frisdrank hoef ik ook niet.

Maar koek/snoep... 4 van de 5x kan ik het laten liggen, maar die ene keer... Ik hoop dat dit topic mij motiveert om minder te gaan snoepen :D

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 15:54

Ik moet bekennen dat ik al een paar dagen terug hervallen ben :( :o
Ik heb het goed twee weken volgehouden en bij was ook de bedoeling om wat af te vallen. Vorige week vrijdag (mijn vast weegdag) waren er gewoon weer 300 gram bij. Dat is natuurlijk niet erg motiverend. Dan dinsdag ben ik op het werk terug beginnen snoepen (bij mij thuis valt er niet veel te snoepen) en nu ben ik ook aan de witte chocolade eitjes met praline vulling gegaan. Zo lekker ;( .
Het is gelukkig mijn laatste dag werk deze week dus vanaf morgen ga ik er terug aan beginnen!!

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 16:33

_Tara_ schreef:
Als je even googlet, kun je er wel wat over vinden. Martijn Katan heeft dat toen gezegd.

http://www.vetvrij.com/een-kroket-is-ge ... -kaas.html

katan, boeiende man, heb nog college van hem gehad :)

mijn truc tegen snoepen (al snoep ik niet zoveel, ik heb vooral een zout verslaving denk ik.. chips enz, heerlijk!) is dat ik nu met huisgenootjes samen woon en dus niet elke keer meer zelf naar de appie ga om boodschappen te doen. en tegen mn huisgenootje zeggen "nee ik heb niets nodig" is een stuk makkelijker dan tegen dat enorme chips-schap bij de ap.

om mn snack-aanvallen nog een beetje te kunnen bevredigen heb ik hier een zak rozijnen liggen. zit ook bomvol suikers (van de 100g rozijnen: 70 gram suiker) maarja, het is in ieder geval een natuurlijk product. en er zit geen zout in en ik eet er niet een hele zak van weg. wat ik bij al die andere lekkere dingen wel doe. misschien kunnen jullie voor jezelf iets bedenken wat ook lekker is en niet perse gezond (mag wel) maar waar geen suikers in zitten. dat je dat neemt als je ECHT een vreetbui hebt. blokjes kaas of een lekker worstje oid. dan bevredig je wel je 'zucht' / craving naar ongezond vreten maar je eet geen suikers. (en in mijn geval dus: geen zout)

chocolade is godzijdank nooit echt favoriet geweest bij mij, maar wat me er definitief vanaf geholpen heeft: een dag een chocolade-bonbon workshop in een chocolade fabriek. was voor de verjaardag van mn oma. je kon zelf chocolade scheppen uit een van de productiebakken en dan er mee aan de slag gaan.
die geur..... na een uur was ik kotsmisselijk van die geur.
Jammer genoeg duurde de workshop langer dan dat uur en toen ik het niet meer trok ben ik buiten gaan zitten.
Sindsdien geen chocolade meer voor mij.
ja zo heel af en toe nog, en dan 2 stukjes oid. daarna staat het me weer net zo tegen als die middag in die fabriek.
Dus wellicht is dit een aanrader voor jou TS haha.

mn broertje heeft bovenstaande trouwens met chips: hij heeft een tijdje stage gelopen in een smiths-fabriek (die geur is ook heel doordringend), waar ze ook tijdens lunch ed gewoon chips mochten eten. sinds die stage is hij ook geen chips-fan meer.
(maar hij heeft ook stage gelopen in een krokettenfabriek, koekjes fabriek en chocolade fabriek en daar werkte het helaas niet)

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 16:44

Haha, in zo'n fabriek werken is idd goed tegen verslaving. Echt een overdosis dus.
Ik heb nu ook al zodanig veel eitjes gegeten dat ik wat misselijk ben, net goed, heb er dus absoluut geen zin meer in. Heb mijn portie voor de komende weken wel gehad nu. :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 16:51

Ik heb ook serieus m'n best gedaan om mijzelf aan overdoses bloot te stellen. Jarenlang. Ik vrees dat het een heel slecht idee zou zijn als ik toegang zou krijgen tot zo'n fabriek :')

Moet wel zeggen dat ik bolognesechips vind stinken. Maar met chocola zou het niet gaan werken denk ik. Zelfs als ik alleen maar chocola typ ga ik al kwijlen :o

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 16:55

O, mag ik even meelezen?
Niet dat ik echt superveel snoep, maar ik heb wel constant zin om iets te eten.
Heb ik net een koek gegeten, wil ik beginnen met studeren, gaan mijn gedachten meteen naar die chocola in de kast...
Ik was al op zoek naar tips, wie weet staan hier wel goeie bij, ik lees straks even terug :)

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 17:01

Ik ken dat redelijk goed, maar er werkt wel iets tegen.

Zoals alle jaren doe ik ook nu weer aan de vastenperiode. In die tijd zuip ik niet en eet ik geen vlees, snoep of hartigheden. Normaal gesproken heb ik de grootste moeite om geen chips of chocolade te kopen (om van opeten als je het eenmaal hebt nog maar te zwijgen), maar in de vastentijd is het geen enkel probleem. Dat komt doordat het een religieus voorschrift is: één overtreding en je hebt letterlijk gezondigd. Dat is wat anders dan aan de lijn doen, waarbij één enkel paaseitje nog geen probleem is. Je laat het wel uit je hoofd om naar het snoep te grijpen en de weg naar meer en meer komt niet open te liggen.

Wat veel mensen ook niet weten is dat er op de zondagen niet gevast hoeft te worden. (De vastentijd duurt 46 dagen, en met 6 zondagen hou je 40 dagen waarop gevast wordt over). Ook dat maakt het draaglijker, al klinkt het een beetje hypocriet. En hoewel je (zeker in het begin) soms erg ruim gebruikt zult maken van die uitzondering, kun je nooit op één zondag de 'achterstand' van zeven dagen inhalen.

Verder is de vastentijd weliswaar bedoeld om te lijden, maar je hoeft jezelf niet tot het uiterste te kwellen. Pak, als vervanging van zoet en hartig, eens een appel of een wortel. Je paard (ha, komt dat woord toch in dit topic voor) gaat er ook niet dood van!

Ik wil hier geen mensen tot de katholieke kerk bekeren, maar ik kan je wel zeggen dat dit gebruik erg veel gezonde bijeffecten heeft. Ook zul je merken dat je na die zes weken het caloriearme eten een stuk meer gaat waarderen; misschien ga je blijvend minder snoepen. De vastentijd is nu al halverwege, maar als je na komende zondag (halfvasten) instapt, pak je nog 18 dagen mee.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 21:14

Da's misschien wel een goed idee, een vastentijd op mezelf beginnen, dan kan ik beginnen wanneer ik wil en zolang als ik wil :) Op zich vind ik het een beetje een vreemd gebruik om uit geloof te gaan vasten, maar dat doet nu natuurlijk niet terzake :) Ik snap wel dat er heel wat voordelen aan zijn :)
Ik zou alleen iemand moeten vinden die ik over mijn vastenperiode vertel, anders komt het waarschijnlijk toch niet goed :')

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 21:19

Nog een suiker-junk hier :o pas ontdekt dat de thee AH avondmelange, goed te drinken is zonder zoetigheid :) zit wat zoethout in.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 21:20

@Iolanthe: Ik zou je aanraden om het toch maar volgens de katholieke liturgie te doen. Als je met jezelf een tijd afspreekt, is het weer te vrijblijvend.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 21:25

Er is wel iets van, maar daarom zou ik het bijvoorbeeld afspreken met mijn zus, die zal me zeker genoeg controleren :) Dan zeg ik tegen mezelf: nu 2 maanden geen snoep, en dan zien we wel weer. Waarschijnlijk zal het me erg bevallen, want dan geef ik daar niet al mijn geld aan uit én ik heb geen schuldgevoel!

love_juliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 21:48

ik lees even mee. Ben ook echt een zoetekauw!

Als ik trek heb, drink ik inderdaad water, maar soms word ik zo chagerijnig, dan moet ik gewoon iets lekkers haha. Gelukkig weet mijn moeder dat ik wil afkicken van het snoepen, en wijst me er ook steeds op. Dat stimuleert wel weer. Morgen een verjaardag op school met taart.. Misschien toch een klein stukje...? (A)

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 22:21

Bij de Ah hebben ze trouwens ook ranja zonder suiker. Veel mensen denken dat dat heel vies is, maar ik vind hem behoorlijk goed te drinken :) Hij is lekker fris als je hem niet te sterk aanmaakt.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 09:17

Vandaag was mijn weegschaal ineens 600 gram minder dan vorige week. Nou dat is voor mij heel motiverend om verder te doen! En gisteren was in zo misselijk van die chocolade eitjes dat mijn broodje niet smaakte, ook niet leuk.
Dus ik ben terug helemaal uit mijn dipje!

lotte_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 21:00

Hoi, Mag ik me melden? :)
Ik heb eigenlijk echt een eetverslaving (die nog verder aan het ontwikkelen is)
En dan met name koekjes, chocolade, chips, ijs,.... maar echt snoep snoep heb ik het dan weer niet voor.

Ook kan ik het niet bij 1 blokje chocolade houden, of 1 koekje, nee het word 1 pak chocolade + 4 verschillende koeken. Het is echt verschrikkelijk!
Vroeger had ik ook echt nood aan frisdrank, maar daar ben ik sinds 1 maand van aan het 'afkicken' (alleen maar water). Dit is op sommige momenten echt moeilijk, en nu is mijn drang naar zoetigheid in koekjes nog groter geworden. Ik eet nu nog meer koekjes, want vroeger als ik zin had in eten dronk ik een slok frisdrank.

Ik ben misschien nog maar 15, maar voel mij dikker als nooit tevoren! (en vroeger was ik juist echt dik, en nu heb ik gewoon een echt vetbuikje).

Mijn moeder vind me niet dik, en ik kan niet vragen om geen koeken meer mee te brengen (heb nog een broer en zus), en ook niet al te veel om fruit mee te nemen, want als ik het teveel vraag krijgt ze het door dat ik wil vermageren/gezonder eten en stopt ze ook met dat te kopen.

Wat doen jullie als jullie de drang hebben dat je MOET eten? Ik word gewoon pissig als ik niet aan mijn dagelijkse koekjes geraak.

Ik heb nu een deal gesloten met een vriendin dat we 2 weken echt niets mogen snoepen en frisdrank drinken omdat we anders geen navelpiercing gaan laten zetten (wat we al heel lang willen). Dus nu hopen dat ik dat volhoud!

Heeft iemand toevallig tips? :)

Bedankt voor alles te lezen! :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 21:03

Ik heb gisteren een heleboel pannenkoeken gebakken :o Met stroop :o :o

Maarrrr het lukt me nog steeds om de koekjes en yoghurt met smaakjes links te laten liggen in de schappen *\o/*

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 21:40

Laat ik iets te berde brengen wat ik hier nog niet gelezen heb.

We zijn allemaal paardenmensen en bijna allemaal ruiters, nietwaar? Nou, dan heb je met gewichtslimieten te maken. Sommige maneges hanteren onverbiddelijke grenzen ('wie meer dan 90 kg weegt, komt er niet in'). Maar ook als jouw manege geen vaste limiet hanteert, of je bent geen manegeruiter, dan kijk je als het goed is wel uit om op een paard te stappen dat je gewicht niet kan dragen. Ik ben zelf een flinke vent van boven de 90 (kg, niet jaar) en ik mag alleen op uit de kluiten gewassen KWPN'ers en dergelijke. En zelfs voor hen is het een flinke belasting, dus ik zou beter nog heel wat kunnen afvallen.

Dus... als er één goede reden en constante motivatie moet zijn om minder te snoepen: doe het voor je paard(en)!