Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
_Noor schreef:Baking soda heeft de voorkeur

Sentido schreef:Toch even opgezocht, nieuwsgierig geworden haha
http://foodbgood.com/gist-bakpoeder-en- ... smiddelen/
Of het klopt geen idee, heb geen studie in voedingsleer gevolgd.. maar vond het wel een logische uitleg

Sentido schreef:Okee, de verhouding zijn een beetje gegokt want het recept in het boek is voor een speltmix en ik heb toen maar wat gedaan
Appeltaart:
Deeg:
150 gram kokosolie
330 gram amandelmeel
bakpoeder (verhouding even controleren, staat wel op het potje)
100 gram dadels (wel even fijn maken)
3 grote eieren
1 tl kardemon
1 tl kaneel
De kokosolie even smelten in een pannetje en dan alles mengen in een keukenmachine. Het wordt een enorm plakkerig deeg, ik dacht dat het compleet mislukt was want ik moest de springvorm een soort van plamuren om het erin te krijgen. Het lijkt ook totaal niet om gewoon deeg, het is wat kruimelig maar dat komt allemaal goed. Wij hebben zo'n siliconen springvorm, dat is ideaal want die kun je er voorzichtig om weg halen. Eenmaal afgekoeld is het deeg vrij stevig, maar het is gewoon anders dan normaal
De bodem en rand bestrijken met haverzemelen / havervlokken, zorgt ervoor dat het niet te vochtig wordt.
Vulling:
750 gram zure appels (de helft even raspen, dan komt er meer pectine (vezel voor de darmen) vrij)
1 el citroensap
3 el zonnebloempitten
3 el kokosrasp
3 el gehakte noten
100 gram abrikozen
(eventueel wat agave / ahorn siroop of een paar druppels stevia. Ik heb het zonder gedaan en miste het ook niet)
Het lekkerste is om een deel van het deeg over de vulling de verkruimelen. Verder kun je er natuurlijk in doen wat je maar lekker vind, dus dat is experimenteren. Deze taart vult enorm, want hij zit vol met vezels. En hij was de volgende dag nog lekkerder dus hoeft niet in een keer op.
Enjoy!
Maris schreef:Hmm dan vind ik het nog ingewikkeld hoor !
Kan je baking soda dus niet gebruiken in niet zure gerechten ??

Deau schreef:Zou je ook amandelmeel kunnen gebruiken voor het broodrecept? Of zal je dan een heel ander product krijgen? Ik heb nog amandelmeel liggen wat ik weer een keer wil maken, maar ik wil wel een gezond product maken.
moonfish13 schreef:Die chocolademelk ga ik proberen, kan normale suiker daar evt ook in trouwens?
Ik hoef niet persé helemaal geen suiker maar ik mag geen melk en ook geen soja.
Deau schreef:Zou je ook amandelmeel kunnen gebruiken voor het broodrecept? Of zal je dan een heel ander product krijgen? Ik heb nog amandelmeel liggen wat ik weer een keer wil maken, maar ik wil wel een gezond product maken.
Reusje0504 schreef:Er zijn verschillende recepten met amandelmeel voor brood Bijv. Deze http://www.hetpaleoprincipe.nl/kaneel_amandelbrood.html. De smaak neigt wel meer naar kerststol;)

Maris schreef:Even een wat domme vraag misschien ....
maar watvoor verschillen zitten er nu tussen een keukenmachine , een blender en een sapcentrifuge ( en wat heb je nog meer ? ) ?

of met een staafmixer