Amber Albarda, gezond eten!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Noor

Re: Amber Albarda, gezond eten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 14:58

Baking soda heeft de voorkeur :j

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 15:08

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 15:36

Zuiveringszout en bakpoeder zijn toch wel wat anders dan gist toch? Bij brood heeft de voorkeur om zuurdesem te maken, zelf laten gisten dus. Heb eens een recept gezocht maar het kostte een week om de gist te maken en daarna moet je elke dag bakken. Was vrij complex en veel werk, wij eten nog maar weinig brood dus vandaar dat wij spelt halen bij de echte bakker. Volgens mij is gist gewoon een natuur product, wij hebben eentje bij de natuurwinkel weg (dat zegt natuurlijk niks maar toch haha).

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 15:55

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 18:14

Speltmeel kun je overigens ook bij jumbo kopen (hier tenminste) maar ik haal het meestal bij de ekowinkel. Niet heel duur:)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 18:30

Sentido schreef:
Toch even opgezocht, nieuwsgierig geworden haha :')

http://foodbgood.com/gist-bakpoeder-en- ... smiddelen/

Of het klopt geen idee, heb geen studie in voedingsleer gevolgd.. maar vond het wel een logische uitleg :j

Hmm dan vind ik het nog ingewikkeld hoor !
Kan je baking soda dus niet gebruiken in niet zure gerechten ??

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 18:34

Hoo, de dadels vergeten :')

Sentido schreef:
Okee, de verhouding zijn een beetje gegokt want het recept in het boek is voor een speltmix en ik heb toen maar wat gedaan :')

Appeltaart:
Deeg:
150 gram kokosolie
330 gram amandelmeel
bakpoeder (verhouding even controleren, staat wel op het potje)
100 gram dadels (wel even fijn maken)
3 grote eieren
1 tl kardemon
1 tl kaneel

De kokosolie even smelten in een pannetje en dan alles mengen in een keukenmachine. Het wordt een enorm plakkerig deeg, ik dacht dat het compleet mislukt was want ik moest de springvorm een soort van plamuren om het erin te krijgen. Het lijkt ook totaal niet om gewoon deeg, het is wat kruimelig maar dat komt allemaal goed. Wij hebben zo'n siliconen springvorm, dat is ideaal want die kun je er voorzichtig om weg halen. Eenmaal afgekoeld is het deeg vrij stevig, maar het is gewoon anders dan normaal :+

De bodem en rand bestrijken met haverzemelen / havervlokken, zorgt ervoor dat het niet te vochtig wordt.

Vulling:
750 gram zure appels (de helft even raspen, dan komt er meer pectine (vezel voor de darmen) vrij)
1 el citroensap
3 el zonnebloempitten
3 el kokosrasp
3 el gehakte noten
100 gram abrikozen
(eventueel wat agave / ahorn siroop of een paar druppels stevia. Ik heb het zonder gedaan en miste het ook niet)

Het lekkerste is om een deel van het deeg over de vulling de verkruimelen. Verder kun je er natuurlijk in doen wat je maar lekker vind, dus dat is experimenteren. Deze taart vult enorm, want hij zit vol met vezels. En hij was de volgende dag nog lekkerder dus hoeft niet in een keer op.

Enjoy! ;)

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 18:39

Maris schreef:
Hmm dan vind ik het nog ingewikkeld hoor !
Kan je baking soda dus niet gebruiken in niet zure gerechten ??

Ehm.. baking soda kun je alleen gebruiken als je een zuur toevoegt dat er mee reageert (bijvoorbeeld karnemelk). Bakpoeder is al compleet, daar zit dus al een zuur in en reageert dus direct met vocht. Als je voor makkelijk gaat kun je dus beter bakpoeder halen, bijvoorbeeld wijnsteenbakpoeder (verkrijgbaar bij de natuurwinkel).

Zoals ik het lees is gist beter voor brood omdat dit een vrij stug deeg is en van te voren moet rijzen. Cakebeslag is veel vochtiger en slapper, daarom gebruik je daarbij dus baking soda of bakpoeder. Cake moet ook gelijk in de hete oven.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 18:44

Misschien dan eerst maar eens proberen met gist.....

jeempie hebben ze ook weer "gewoon" speltmeel en volkoren speltmeel . Volkoren zal gezonder zijn neem ik aan ?

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 19:01

Zou je ook amandelmeel kunnen gebruiken voor het broodrecept? Of zal je dan een heel ander product krijgen? Ik heb nog amandelmeel liggen wat ik weer een keer wil maken, maar ik wil wel een gezond product maken.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 19:04

Die chocolademelk ga ik proberen, kan normale suiker daar evt ook in trouwens?
Ik hoef niet persé helemaal geen suiker maar ik mag geen melk en ook geen soja. :+

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 19:06

Ehm er zijn (net als bij tarwe) meerdere soorten. Je hebt ook bloem, dit is gewoon de lege korrel maar voor gebak wel handig. Voor brood zou ik de volkoren doen, met de meeste inhoud nog zeg maar. Maar dan krijg je wel echt stevig brood. Je kunt ook combinaties maken, dat doe ik bij gebak vaak. Bijvoorbeeld half om half speltmeel en speltbloem. Of ik gooi er boekwijtmeel bij. Ik denk dat het uit proberen is wat jij het lekkerste vind.

Is het ook een idee om te delen wat we als avondeten maken, voor inspiratie? :)
Vanavond zet ik restjes-soep op tafel. Een paar wortels, zoete bataat, rest stronkjes broccoli en een ui. Geen idee of het lekker is, heb het nog nooit gehad haha :')

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 19:08

Deau schreef:
Zou je ook amandelmeel kunnen gebruiken voor het broodrecept? Of zal je dan een heel ander product krijgen? Ik heb nog amandelmeel liggen wat ik weer een keer wil maken, maar ik wil wel een gezond product maken.

Geen idee of je dan hetzelfde recept kan gebruiken !
ik maak crackers van amandelmeel met sesamzaad , is ook lekker !

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 19:08

moonfish13 schreef:
Die chocolademelk ga ik proberen, kan normale suiker daar evt ook in trouwens?
Ik hoef niet persé helemaal geen suiker maar ik mag geen melk en ook geen soja. :+

Tuurlijk kan dat. Alleen dan moet je misschien meer gebruiken, kokosbloesemsuiker heeft een erg sterke smaak (beetje kaneelachtig) en is erg duur dus we zijn zuinig haha. Ik zou gewoon even proeven :j

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 19:12

Deau schreef:

Er zijn verschillende recepten met amandelmeel voor brood Bijv. Deze http://www.hetpaleoprincipe.nl/kaneel_amandelbrood.html. De smaak neigt wel meer naar kerststol;)

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 20:10

Huberta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 19:21

Wat een recepten allemaal.
En als je dit eet dan val je af?
Maar wat als je geen zin hebt of geen tijd hebt om zelf brood te bakken of dergelijke. Dan kun je niet meer gezond eten?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 19:23

Waar halen jullie amandelmelk ? Of maken jullie het zelf ?
In die van Alpro zit maar liefst 2,5 % amandelen, dat ze dat nog amandelmelk mogen noemen ?!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 20:26

vele dingen kun je gewoon zo kopen Huberta, speltbrood, desembrood, etc , ik ga ook echt niet mijn dagelijkse brood zelf bakken :n
maar veel van de gezonde dingen zijn ook heel simpel en snel te maken.
ik kook al jaren zonder pakjes en troep en ben echt niet meer tijd kwijt als iemand die met pakjes kookt :n
en een ontbijtje met havermout etc is ook het werk niet :n

Maris, als je zelf amandelmelk maakt zit er ook niet veel amandel in hoor :n
de recepten die rondzwerven bevatten 50 tot 200 gram amandel op een liter water, ga uit van die 200 gram
die vermaal je, gooit ze in het water en aan het eind zeef je de amandelpulp er uit. en heb je amandelmelk.
het grootste gedeelte amandel haal je er op dat moment dus weer uit.

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 21:08

Amandelmelk maken wij zelf, maar dat is meer om de suiker. De pulp haal je er inderdaad uit dus weet niet of die 2,5% zo gek is hoor. Klinkt wel wat raar :=

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 19:09

Even een wat domme vraag misschien ....
maar watvoor verschillen zitten er nu tussen een keukenmachine , een blender en een sapcentrifuge ( en wat heb je nog meer ? ) ?

Diaantjev

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 20:14

Zo, vandaag begonnen met mijn nieuwe eetpatroon. Vanmorgen boodschappen gedaan (met lijstje) en allemaal gezonde dingen meegenomen. Dat was wel even een "rib uit mijn lijf" (oftewel een hoop geld uitgegeven) maar ja, het is voor een goed doel. Als ik niet meer snoep scheelt dat ook weer geld en dat kan ik dan uitgeven aan gezond eten.

Vanavond heb ik spitskool gegeten met quinoa en moet zeggen, het smaakte goed. Morgen wil ik de spinazie met knoflook gaan maken uit het boek.

MiraMar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 20:16

Maris schreef:
Even een wat domme vraag misschien ....
maar watvoor verschillen zitten er nu tussen een keukenmachine , een blender en een sapcentrifuge ( en wat heb je nog meer ? ) ?

Pfoe, heb je effe?! ;-)
Keukenmachine is voor hakken/raspen/kloppen etc (en dan heb je nog verschil tussen een keukenmachine, die vooral geschikt is voor deeg kloppen enz, dus voor bakken - en een foodprocessor die vooral kan raspen/schillen/hakken). Een blender is zo'n hoge kan met messen onderin waarin je pureert, en een sapcentrifuge perst met hoge snelheid harde fruit- en groentesoorten uit zodat het sap achterblijft. Ik heb net een foodprocessor gekocht, met een blender en sapcentrifuge. Als ik groentesmoothies wil maken, doe ik de groenten zoals spinazie of andijvie met wat water in de blender, en ook zachte vruchten zoals mango en banaan gaan in de blender. Appels, peren, druiven, wortels etc gaan door de sapcentrifuge, gewoon met schil en al, want die worden er uitgefilterd. Als je echt helemaal aan de 'regeltjes' wil voldoen, schijn je beter een slowjuicer te kunnen kopen, waar alles in kan en het vruchtvlees en dus de vezels meer behouden blijft. Maar ik ben happy met mijn mooie Kenwood! Ga morgen Amber's paprikatomatensoep ermee maken :D

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 21:37

Maar kan je dan met een keukenmachine van amandelen amandelmelk maken ? Of kan dat alleen met een blender ?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 22:04

kan zelfs zonder blender of machine :j of met een staafmixer :)