Soja, tofu en tempé: zet je tanden in vega deel 2!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

zuske

Re: Soja, tofu en tempé: zet je tanden in vega deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 11:57

Laatst aziatisch gekookt.

Noodles.
Gember.
courgette.
Aubergine.
Ui.
Knoflook
Cashewnootjes ongezouten.
Ketjap.
Rode peper.

Noodles klaarmaken volgens recept.
Ui, knoflook, rode peper, gember op zacht vuur laten fruiten. Fractie later de aubergine erbij. Goed blijven husselen. Courgette er iets later bij, even bakken. Ketjap erbij en de cashewnootjes, heel even op het vuur houden en dan opdienen met de noodles. Echt heerlijk!

zuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 11:59

Risotto met champinons en rucola.

Risotto
Rucola
champinons
tuinkruidenbouillon
ui.

Uitje fruiten met de champinons in ruim olie. Risotto erbij even door de olie heen roeren en dan bouillon erbij. Laten koken volgens recept. Opdienen met rucola. en een beetje zwarte peper erover. Ook lekker met mozzarella, tomaat.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 12:04

:')

Zuske, ik begin honger te krijgen :=

zuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 12:05

Even wachten tot vanavond appelmoes!

zuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 12:07

Andijviestampot met kaasplak.

Andijviestampot maken (denk dat iedereen wel weet hoe dat moet). Doe hier een vleugje kerrie doorheen (echt superlekker).
Uitje snijden en los erbij.

Kaasplak maken:
paneermeel in de pan (liefst antiaanbak). Plakken kaas erop en weer paneermeel. Op zeer laag vuur met deksel laten rusten en na 10-15 minuten keren.

Andijvistampot met kaasplak erop serveren. Uitjes in een schaaltje erbij voor de liefhebber.

Zelf vind ik appelmoes hierbij erg lekker! Rara... hoe ik hier op kwam... :D

zuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 12:11

Als we het dan toch over appelmoes hebben.

Aardappels
roomboter
zout
broccoli
zonnebloempitten
paprikapoeder
kaas

Aardappelpuree maken van verse aardappels. (aardappels koken, pureren met melk, boter en tikje zout, je kan hier eventueel een schep mosterd doorheen doen, ook erg lekker).
Broccoli koken totdat hij net niet helemaal gaar is. Aardappelpuree in een schaal doen, broccoli erover verdelen. plakken kaas erover, daar paprikapoeder over heen strooien en zonnebloempitten en 10 minuten onder de grill.

Dit vind ik ook erg lekker met appelmoes!

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 17:41

Bij die aardappelpuree is een worteltje stampen ook lekker!

zuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 17:43

Dat is ook een goed idee chimello. Nog meer mensen met goede recepten?

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 22:31

hmm couscous salade van gebakken courgette, uien, wortel en versie peterselie? Oh en radijsjes en fetta zit daar nog in. Is lekker voor erbij of als tussendoortje.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 17:32

Magrathea schreef:
Ik denk dat je de grootse kans maakt dat je kind voor 100% vego kiest als je tijdens de opvoeding ook gewoon 'vleesdagen' en 'visdagen' inlast. Op die manier is het niet afzetten tegen de ouders oid.
Ook is het allemaal veel makkelijker al zou je kind nooit het huis uit komen :+ maar helaas zijn er veel mensen die een vegetarische levensstijl bij kinderen niet respecteren, dus ja. 100% vegetarisch is in de kinderjaren gewoon niet haalbaar denk ik.

Hoi, ik val net in dit topic en weet niet of hier al verder op gereageerd is, in dat geval sorry als ik mijn opmerking overbodig is.
Toen ik drie jaar oud was zijn mijn ouders (en mijn broers en zussen en ik dus ook) biologisch-dynamisch/vegetarisch gaan eten. Gezonder en beter voor het milieu en vriendelijker voor de dieren. Het was 1977 en nog bepaald niet geaccepteerd. Als ik op schoolkamp was dan kreeg ik een ei ipv vlees. Mensen wisten niet wat ze ermee aan moesten. Mijn oma vond het ook maar niks. Die was gewend een lekker karbonaadje voor ons in huis te halen maar opeens wilden we dat niet meer. :)
Juist in onze kinderjaren waren wij heel fanatiek want we vonden alles zielig. Biologisch vlees kon je in de supermarkt niet kopen. Ook vonden wij het gwoon normaal om zo te eten. Wij aten elke dag zilvervliesrijst met peulvruchten (voornamelijk linzen) en seizoensgroente (hele winter kool :D )
Alle interssante vegetarische recepten die je nu had waren er toen nog niet. Niemand at uberhaupt pasta of pizza.

Ik ben nog steeds voornamelijk vegetarier. Ik zeg voornamelijk want ik check niet altijd consequent alle verpakkingen of er ergens runderbouillon in is verwerkt bijvoorbeeld en ik 'zondig' wel eens een enkele keer met spekjes door de stamppot of een tosti ham-kaas. Ik ben iets milder geworden omdat ik zelf erg moe werd van het consequent-principieel zijn en omdat ik me altijd moest verantwoorden/verdedigen tegenover iedereen. Mijn vriendje komt uit een slagersfamilie (tja hoe zoek je het uit...?) en vindt al dat 'konijnevoer' maar niks. Best lastig!
Maar zonder vlees gezond opgroeien lukte toen al, dus dat moet tegenwoordig helemaal een "eitje" zijn :D

Even een dwarsstraat: waar ik me ontzettend aan erger is dat jongeren het tegenwoordig heel gewoon vinden om bont aan hun kleding te dragen. Wij waren vroeger lid van het anti-bont comité...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 17:49

delerium schreef:
Noem me ouderwets: voor mij zijn bloedtesten voor mensen die ziek zijn. Niet voor mensen die een groengrijs vermoeden hebben dat de hun levensstijl (hoe goed die ook is) consequenties kan hebben.

Met het eten van tegenwoordig heb je gewoon zo weinig puurs meer dat je mákkelijk tekorten oploopt. En pitamietjes teveel doen geen kwaad, als je gewoon braaf dagelijks of zelfs wekelijks een pil neemt. Kan geen kwaad, maar wel kwaad voorkomen.

Hoezo heb je weinig puurs meer? Je kan toch zo puur eten als je wilt? Tegenwoordig is het juist veel makkelijker om van alles te achterhalen wat er in zit.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 17:58

Ik eet ook nooit vegaburgers en soja producten ed. Gewoon verse producten. En een beetje vaker spinazie eten als je vegetarier bent, ivm het ijzer :D
Ik gebruik trouwens wel leren producten (heb altijd gedacht dat alleen veganisten dat niet deden en vegetariers wel - zo leer je nog eens wat). Ik eet ook gewone kaas, geen vegetarische en mijn jonge hond eet rauw vlees met botten :D (mijn oudste lust dat niet, die eet het liefste witbrood met kaas *\o/* maar omdat ik dat niet zo geweldig vind eet ze met moeite brokjes >> die zijn overigens vrijwel vegetarisch, op wat kippemeel na :D )

Wat overigens wel lastig - en heel erg balen - is dat ik allergisch ben voor veel (rauwe) groente en soorten fruit. Zo ben ik echt GEK op kersen, maar kan ik ze helaas niet eten |( Ook ben ik allergisch voor appels, peren, druiven, bessen. noten met een vliesje, rauwe rode paprika, rauwe wortel, bleekselderij, rettich, perzik enz.

zuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 20:34

Nikass schreef:
Wat overigens wel lastig - en heel erg balen - is dat ik allergisch ben voor veel (rauwe) groente en soorten fruit. Zo ben ik echt GEK op kersen, maar kan ik ze helaas niet eten |( Ook ben ik allergisch voor appels, peren, druiven, bessen. noten met een vliesje, rauwe rode paprika, rauwe wortel, bleekselderij, rettich, perzik enz.

Jeetje wat lijkt mij dat vervelend om voor zoveel lekkere dingen allergisch te zijn. Wat mag je wel? Niks rauws?

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 20:42

Oh dat is echt vervelend voor je. Ik ken ook een vrouw die alleen vlees en aardappelen mag eten. Geen groenten en fruit... Heel vervelend voor haar ook. je komt er stukken van aan op den duur.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 01:17

Nikass schreef:
Magrathea schreef:
Ik denk dat je de grootse kans maakt dat je kind voor 100% vego kiest als je tijdens de opvoeding ook gewoon 'vleesdagen' en 'visdagen' inlast. Op die manier is het niet afzetten tegen de ouders oid.
Ook is het allemaal veel makkelijker al zou je kind nooit het huis uit komen :+ maar helaas zijn er veel mensen die een vegetarische levensstijl bij kinderen niet respecteren, dus ja. 100% vegetarisch is in de kinderjaren gewoon niet haalbaar denk ik.

Hoi, ik val net in dit topic en weet niet of hier al verder op gereageerd is, in dat geval sorry als ik mijn opmerking overbodig is.
Toen ik drie jaar oud was zijn mijn ouders (en mijn broers en zussen en ik dus ook) biologisch-dynamisch/vegetarisch gaan eten. Gezonder en beter voor het milieu en vriendelijker voor de dieren. Het was 1977 en nog bepaald niet geaccepteerd. Als ik op schoolkamp was dan kreeg ik een ei ipv vlees. Mensen wisten niet wat ze ermee aan moesten. Mijn oma vond het ook maar niks. Die was gewend een lekker karbonaadje voor ons in huis te halen maar opeens wilden we dat niet meer. :)
Juist in onze kinderjaren waren wij heel fanatiek want we vonden alles zielig. Biologisch vlees kon je in de supermarkt niet kopen. Ook vonden wij het gwoon normaal om zo te eten. Wij aten elke dag zilvervliesrijst met peulvruchten (voornamelijk linzen) en seizoensgroente (hele winter kool :D )
Alle interssante vegetarische recepten die je nu had waren er toen nog niet. Niemand at uberhaupt pasta of pizza.

Ik ben nog steeds voornamelijk vegetarier. Ik zeg voornamelijk want ik check niet altijd consequent alle verpakkingen of er ergens runderbouillon in is verwerkt bijvoorbeeld en ik 'zondig' wel eens een enkele keer met spekjes door de stamppot of een tosti ham-kaas. Ik ben iets milder geworden omdat ik zelf erg moe werd van het consequent-principieel zijn en omdat ik me altijd moest verantwoorden/verdedigen tegenover iedereen. Mijn vriendje komt uit een slagersfamilie (tja hoe zoek je het uit...?) en vindt al dat 'konijnevoer' maar niks. Best lastig!
Maar zonder vlees gezond opgroeien lukte toen al, dus dat moet tegenwoordig helemaal een "eitje" zijn :D

Even een dwarsstraat: waar ik me ontzettend aan erger is dat jongeren het tegenwoordig heel gewoon vinden om bont aan hun kleding te dragen. Wij waren vroeger lid van het anti-bont comité...

ik zit nog lang niet in de kinderen en ben zelf net uit de luiers ;) heb dan weinig nuttigs toe te voegen maar wilde toch zeggen dat ik het erg tof vind van je ouders, was toen inderdaad nog heel gek. Is een soort lef voor nodig.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 07:22

Nikass schreef:

Ja ik erger me er stuk aan. Ik kan ook niet aardig doen tegen mensen met een enorme bontkraag. Waar zij de hippies die weer gaan protesteren? -O-
(Ik ben stiekem wel een beetje een hippie, maar ik word moedeloos van protesteren...)

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 22:52

Is me pas opgevallen dat C1000 eigenmerk kaas vegetarisch gestremd is. Geitenkaas ervan zo lekker!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 08:09

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 09:30

mag ik hier ook meelezen/kletsen ?

ik ben 29 jr en eet sinds mn 12e geen vlees of vis meer
ik heb Niets tegen het eten daarvan, alleen ik Lust het niet.
eet wel rundvleesjus en bijvoorbeeld soep waar ik vlees uitwip, geen moeite mee
zolang ik maar geen stukje ervan in mn mond krijg, juk..

grtjsss

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 13:01

Hallo BelgenGek! :D Is er dan geen enkele soort die je lust? Kan natuurlijk ook :j

Nelleke, soms loop ik door de stad en het enige dat ik nog mis is een rode spuitbus _O- Goede genade, zeg.

Ik had gisteren gekookt voor mijn broer die een verstokte vleeseter is :D Linzen-pompoensoep, een salada met drie kleuren hele paprika, een komkommer en twee appels (aanrader!), en de Spicy Bean burger van Vivera op een broodje met tomaat, sla en komkommer. Ben niet ziek geworden van de paprika, dus ik heb besloten dat ik dat gewoon kan eten :)) Vraag me nu alleen af waar ik dan wél ziek van werd...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 13:31

ik moet die bean burger nog steeds vinden

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 14:03

Groentenkroketten in de aanbieding bij de Hoogvliet :D

Die Spicy Bean burgers zijn echt vet lekker :)

En wat een lekkere receptjes komen er voorbij!

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 14:39

Oh, ik ga die spicy bean burgers eens proberen :o

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 18:16

nee ik lust geen enkele soort @Appelmoes :)

vroeger at ik alleen kipfilet en gehaktbal en soms knakworst
het was volgens ma altijd al een strijd om zelfs dat erin te krijgen

maar ik mis niets hoor, vervangers in overvloed :D

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 23:51

Appelmoes, vond je broer het lekker? Klinkt wel goed allemaal. :)

BelgenGek, wat grappig, niet uit principe dus?