De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 09:24

Wat leuk dat je zo fantiek bent met peperplanten Sonja_vR. Ik eet ze nooit dus zou ook nooit op t idee komen.
Jij bent er wel een soort van verslaafd aan in je gerechten?
Hoeveel van die sperciebonen planten heb jij ongeveer staan zodat je daar wel een leuk maaltje vanaf kunt halen?

Kopen jullie de tomaten als plantjes bij bijv. de tuincentra of bestel je echt zaden bij een fijne webshop?
Mijn vader had een vriend en die kweekte veel soorten tomaten en wij kregen altijd diverse zaden.
Was erg leuk.. helaas gaat t niet zo goed met mijn pa dus hij zet geen groentes meer..

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 09:33

Ik heb de tomaten als plantjes gekocht. Zijn nu flinke jongens, paar tomaten er aan maar hebben nog veel zon nodig.
Mijn minikomkommer doet het echt super! Heb er twee, maar 1 is helemaal enthousiast komkommers aan het produceren. In het begin dacht ik dat ie dood ging, maar hij heeft zich hersteld.
Broccoli moet ik er uit halen, zit vol rupsen. Heb veel groente wat opgegeten is door beesten :(

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 10:14

Jellie, ik ben een chili addict...absoluut :P
maar vind het ook gewoon erg leuke planten :j heb in de kas ook allerlei vormen en kleuren en scherptes :j rode, zwarte, paarse, bruine, gele etc van kersvormig tot hele lange dunne, tot appelvormig (ook kwa grootte )en van zo weg te happen tot, denk daar nog maar eens goed over na, want morgen moet je er nog een keer van genieten :=

maar ook de paprika's (punt, blok, langwerpig, snack, paars, rood, geel, oranje )
en tomaten (cherry, vlees gewoon, zwart, bruin, blauw, groengestreept, rood/oranje gestreept etc)
vind ik erg leuk...heb ook echt een probleem met maat houden wat dat betreft :j :') _O-

we wonen sinds september hier en ik wil nu alweer verhuizen ...wil meer tuin :p terwijl we nu een hoekhuis hebben met een redelijk flinke tuin(9 biij 15, plus oprit naast het huis)
volgend seizoen heb ik twee keuzes...beperken kwa soorten en aantallen per soort, of kwa ruimte economische oplossingen verzinnen waardoor ik nog steeds veel kwijt kan (meer dan nu )...drie keer raden wat het word O:) :') nu vriendje nog langzaam aan voor bereiden ;)

ik kweek alles uit zaad op trouwens, ik wil namelijk veel dingen die niet te krijgen zijn als plantje :n
pepers enzeau begin ik eind januari/begin februari al mee, tomaten een maandje later, dan staan ze in de vensterbank aan de achterkant (?keuken, woonkamer en boven het kantoor)
tot half mei, dan gaat alles naar de kas, de tomaten volgend jaar ook deels onder afdak en dan ook pepers die kast in die ik ga maken.

wat betreft oogst gaat er een deel door het eten, deels vullen en opsmikkelen, maar ook sambal,sausjes en op zuur en olie en drogen natuurlijk :j
tomaten gaan ook deels gedroogd, deels saus maken en de rest gewoon opeten.

sperciebonen...ik gok dat er zo een 20 plantjes staan, struikvorm, daar heb ik nu een 3 a 4 kg in totaal vanaf gehaald, ik denk nu nog een kilootje te gaan. volgend jaar doe ik het wel anders, dan wil ik voor klimbonen gaan en iets minder planten...met de heilige boontjes heb ik daar ook een foutje mee gemaakt, heb er een stuk of 15 gezaaid en het is de klimvorm ipv struik...dat is nu dus echt jungle :j dus olgend jaar minder plantjes zetten en dan in tipivorm , het is maar voor twee personen, dus dna is het ook wel genoeg...vind sperziebonen vers het lekkerste , van invriezen word ik niet blij, dus wil ook niet direct voorraad kweken eigenlijk :n

maar ja, kom ik aan met mijn bodemdrift...ik wil van alles, heul veul ;) en denk nog al eens "ach, loopt wel los, ken best" en dan moet ik dus opeens weer tomaten van bijna twee meter hoog gaan verhuizen van de kas naar een nood afdakje :+

wat vervelend dat je vader niet echt meer kan klussen met zijn tuintje :(:)

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 10:28

Spetter, zo'n minikomkommer is ook wel heel leuk. Toen ik nog thuis woonde had ik met pa een groententuintje en daarin hadden wij ook augurken.
Die maakten we dan later ook in. Dat was altijd zo lekker :9 Balen van je broccoli.. Ik kon dat bij mij vorige huis ook echt niet in leven houden vanwege de rupsen.

Sonja, haha wat leuk een chili addict :D Ik eet het echt nooit.. maar ben absoluut wel met je eens dat t prachtige planten zijn. (Al ken ik niet zo veel variaties als jo :P )

Haha, je vriendje kan dus zijn borst nat maken voor ruimte economische oplossing :))

Je klinkt iig wel als een bezige bij :D En creatief met sambal, saus e.d.
Gedroogde tomaten is ook wel erg lekker maar hoe maak je zoiets?

Ik zat er ook wel over na te denken om volgend jaar wel klimbonen te doen. Wij zijn ook met 2 personen en Jan-lief houdt niet zo van bonen.. dus die hoor ik nu al kermen :P

Van pa is idd wel erg sneu. Ze wonen nu een paar jaar in een flat maar had altijd groenten in bakken en potjes. Heel t balkon lekker begroeid. Daardoor deed ik automatisch ook wel mee. Kreeg ik weer wat plantjes/zaadjes.
Hij heeft nog wel een druif en vijgenboompje waar hij voor zorgt maar verder lukt t niet meer helaas.

Wat invriezen betreft deed ik dat alleen met de rode bietjes. Verder aten we wel altijd alles vers en wat we teveel hadden, gaf ik weg. Mijn vorige buren vroren zelfs hele voorraden andijvie in. Lijkt me zelf echt niet lekker.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 12:11

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 12:33

Wat een ontzettend leuk topic.
Ik ben alleen bang dat ik al crash bij ideeen lezen.
Vensterbank tuinieren zal mij beter passen denk ik :')

Ipsilonka

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 13:26

Zijn er ook boeken beschikbaar over moestuinen? Welke zouden jullie aanraden voor een beginner?

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 13:37

Ipsilonka schreef:
Zijn er ook boeken beschikbaar over moestuinen? Welke zouden jullie aanraden voor een beginner?

Fijn topic! :j

Met de Encyclopedie kan denk ik wel iedereen uit de voeten.
Heel overzichtelijk, en met duidelijke overzichten per groente wat je er elke maand kunt doen. Zaai- een oogstdata.
Overigens heeft de site ook een overzicht waar je kunt zien wat je nu nog zou kunnen zaaien of planten.

Veel informatie haal ik ook het het moestuinforum.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 13:56

Jellie, ik heb zelfs een wilde pepersoort staan, maar die geeft denk ik dit jaar geen vruchten meer, dus die gaat sowieso overwinteren op zolder of op kantoor, de andere chilli's moet ik even kijken welke gaan overwinteren...ligt er aan wat ze opleveren kwa hoeveelheid en smaak.

gedroogde tomaten doe ik in de oven, of als er een week goed heet weer is maak ik een droogkastje van insectengaas en dan in de zon drogen :j

die teeltzakken, zoiets wil ik volgend jaar ook gaan doen.ik had nu aardappels in de tuin, maar moest ineens alles de grond uit halen ivm phytophora. en aangezien de tuin eigenlijk te klein is om echt goed te kunnen wisselen kwa teelt doe ik volgend jaar 2 soorten(ik denk roseval en blauwe congo) in teeltzakken of speciekuipen...

leuk adresje voor info en zaai en pootgoed : www.levenvanhetland.nl

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 08:49

ik had in de voortuin een courgette en ene pompoen staat...corgette is best in orde(zou wat meer zon kunnen hebben := maar was een overschot plantje, dus vooruit. de pompoen is geheel verdwenen inene...jammer, was net aan het bloeien...
de dader : slakken

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 09:09

Ahhh, die slakken kunnen echt schade aanrichten he.. :roll: Mijn ene ( :P ) slaplantje dat zo vol trots stond te groeien, was onlangs ook in 1 nacht met de grond gelijk gemaakt. Grrrr.

Gaaf zo'n wilde peper! Lijkt me toch ook wel erg gaaf om dat een x te proberen om van die zongedroogde tomaten te maken.
Had t gisteren nog met manlief over die teelzakken maar hij liep al te piepen dat ie dat niet mooi vind :+
maar in de tuin wil hij t niet dus ik denk dat ie kiezen kan, of delen ~~}>

Leuk websadres!

Wij hoeven nog maar 2 daagjes te werken en dan lekker vakantie. Weer meer tijd om lekker de tuin in te duiken :)

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 10:02

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 12:25

Leuk topic!

Ik heb geen tuin, wel een eetbaar balkon. :+

- Kiwi (groeit hard)
- Framboos (zitten al vruchtjes aan)
- Rode pepers (iedere paar weken flinke oogst :wow: )
- Bonen (willen nog niet erg)

En kruiden:
- citroenmelisse
- munt
- salie
- marjolein
- basillicum
- peterselie
- bieslook

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 12:58

Jellie schreef:
Was nog even aan t zoeken en vond online ook een aardappel kweekbak.. dat is wat strakker dan een kweekzak http://www.primrose-nederland.nl/victor ... 39200.html

geinig ding, zoiets zat ik ook nog aan te denken om te maken, maar dan 4kant
vriendje hier heeft het opgegeven, als ie iets echt lelluk vind doe ik het niet, maar uiteindelijk mag ik vrijwel doen waar ik zin in heb met de tuin :D
die wilde peper is wel gaaf om te zien, flinke vertakkingen direct boven de grond en heel groot blad, geloof ook wel dat het uiteindelijk een gigantische plant word, maar hij kwam zo langzaam op gang , ook kwa kiemen...die heeft zo anderhalve maand in de grond gezeten voor hij boven kwam dat ik hoop dat ik hem de winter door krijg in huis en dan volgend jaar goede oogst er van hebben.. hij geeft trouwens vrij kleine pepertjes...soort van bessen om te zien zeg maar.

het banketstaaf van de slakken is, heb er eigenlijk vrij weinig last van...nu ineens in de voortuin :?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 13:00

Jiwa schreef:
Leuk topic!

Ik heb geen tuin, wel een eetbaar balkon. :+

- Kiwi (groeit hard)
- Framboos (zitten al vruchtjes aan)
- Rode pepers (iedere paar weken flinke oogst :wow: )
- Bonen (willen nog niet erg)

En kruiden:
- citroenmelisse
- munt
- salie
- marjolein
- basillicum
- peterselie
- bieslook

ik ben mijn bieslook kwijt :? hondlief heeft mijn kruidenbak ene paar keer her ingericht:roll: en nu is het een bende...de salie staat nog wel op zijn plek, maar de peterselie, dille, selderij en andere staan nu als een kruidenboeketje door elkaar heen :+

doet jouw salie het ook zo gruwelijk goed?

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 13:08

*proest*
Graven?

Salie gaat als een speer! :j

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 13:26

jups...meneer s van september, dus toen ik van het voorjaar mijn kruidenbak intrichtte (meter bij 40 cm +- ) is Eyck er een paar keer ingeslopen om eens lekker iets te begraven... zuch...staat daar die dikkop lekker ondersteboven in die bak... inmiddels heb ik de bak gebarricadeerd met allerlei potten zodat het heel blijft ... moet er ook niet aan denken dat hij er nu in klimt...hij weegt inmiddels tegen de 50 kg denk ik

zo staat er al wel van af dag 1 ene hekje om de moestuin, vreesch dat hij anders alles sneller heeft opgegraven dan dat ik het kan planten :')

we gaan nog een zandbak voor hem maken, dan kan hij geoorloofd zijn troep begraven en blijft de tuin( en het grasveld >;) ) heel

een goed saliejaar dan :D en dat terwijl salie iets is waar je maar weinig van nodig hebt :P

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 13:53

_O- Hij mag toch niet klagen dan, een eigen begraaftuintje!

Ja, ik gebruik het niet vaak en ook niet in grote hoeveelheden maar het ruikt en smaakt heerlijk. :j
Zal vd week eens foto's maken van het hele spul.

Editje: hier trouwens nog een tuin-vernielster.
Dit monstertje snoept graag mee van onze kruidjes en andere planten als ze gezellig op het balkon zit.

Afbeelding
Afbeelding

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 14:18

jaaaa, een flapsie...
ik had twee franse hangoren...geweldige beestjes :D

dat kalf hier is eigenlijk gewoon een verwend mormel :P hij moest eens weten hoe goed hij het eigenlijk heeft ...zou hij misschien ook wat minder testen...puber :+

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 22:07

Wat een oren :D prachtig beest!

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 18:55

Whaha, geweldig die oren :D

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 20:56

Help.... Is het normaal dat mijn augurken stekels hebben ??? :=

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 20:59

Jeujj heb vandaag een paprika in huis gehaald, hij is alleen wel een beetje zielig (daarom mocht ik hem meenemen :P )
Hoe krijg ik hem weer levendig?
Sowieso ziet hij er al beter uit na een emmer water en nu? Zon, schaduw?

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 21:01

Saffier schreef:
Help.... Is het normaal dat mijn augurken stekels hebben ??? :=

Ik dacht van wel.. Maar ik was nog heel jong toen wij voor het laatst augurken hadden :o

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 21:43

Rider01 schreef:
Jeujj heb vandaag een paprika in huis gehaald, hij is alleen wel een beetje zielig (daarom mocht ik hem meenemen :P )
Hoe krijg ik hem weer levendig?
Sowieso ziet hij er al beter uit na een emmer water en nu? Zon, schaduw?

waarom is hij zielig?
Eh .. WAT bedoel je met 'zielg'?

Heeft hij teveel water gehad, of juist te weinig?
Uit wat voor sont komt je paprka? Een voedzame, of een arme grond?

Hoe zien de bladeren eruit?
Heb je misschen een foto?