Gezond(er) eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mri

Re: Gezond(er) eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:55

Heb je van zonnatura in een zakje in de super markt, zijn vooral gewoon vezels.
Als ik zemelen toe voeg heb ik veel minder trek en veel sneller een vol gevoel

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:58

Wat goed... Ik heb Allbran 'extra vezels' ofzo, dat heeft precies hetzelfde effect :) Voor in de yoghurt..

EsBianc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 22:14

Bij de natuurwinkel heb je ook haverzemelen

femmy91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 23:30

Wat een ontzettend leuk topic, ik zou ook graag wat gezonder leven maar het is altijd zo lastig met al die verleidelijke dingen op de loer..

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 11:51

Tiggs schreef:
Geloven jullie in vitaminepillen? Ik twijfel altijd een beetje of het niet puur commercie is..
Verder ga ik hier ook meelezen!

Ik ben zelf van mening dat fruit/groente tegenwoordig de grond uit gestampt wordt en dus niet de tijd krijgt om goed uit te rijpen. Plus dat de grond waar ze op verbouwd worden uitgeput is. Dus naar mijn mening is 't noodzakelijk om vitaminen bij te slikken :j

SamsonLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 13:18

Het is tegenwoordig idd steeds meer noodzakelijk om vitaminen bij te slikken. De voedingswaarden in groeten en fruit lopen zover terug dat we het daar niet meer voldoende uit kunnen halen.

Met wat voor vitaminen hebben jullie ervaring??

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 13:19

Ook omdat we tegenwoordig bloot gesteld zijn aan straling ed vind ik het belangrijk extra vitamines te nemen. :j
Maar ik sprak laatst iemand die van een dietiste had gehoord dat je lichaam het dan niet meer opneemt uit je eten. Ik heb al niet veel met diëtistes en nu :x nog minder :+

SamsonLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 13:27

Helaas helpen de vitamines niet tegen straaling en giftige stoffen waaraan we tegenwoordig worden blootgesteld. Om je hier tegen te beschermen is het verstandig anti- oxidanten te nemen.
Je blijft vitaminen nog wel gewoon uit voeding opnemen!!

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 13:33

Dat dacht ik al :j Anti-oxidantjes neem ik wel, ook belangrijk.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 13:44

Van anti-oxidanten heb ik eigenlijk helemaal geen verstand... Ja dat ze belangrijk zijn :P Maar op wat voor manier kun je die nemen dan?

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 13:46

Witte thee, groene thee, walnoten, vlierbessen, blauwe bessen en ik koop wel eens anti-oxidant drinken maar kan nu geen pak vinden :D

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 14:36

Niet vergeten Granaatappels! dat zijn antioxidanten bommen! (en nog is errug lekker ook, jammer dat het schoon maken zoveel werk is :') )

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 14:46

Hm, daar hebben jullie wel een punt met die vitaminepillen..

Maar welke zijn goed? Centrum/huismerk of echt natuurlijkere producten van bijvoorbeeld De Tuinen?

xBibi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 15:45

Jeetje, als je niks meer wilt durven eten moet je echt dit eens lezen: http://www.natuurarts.nl/adviezen/gezon ... index.html Kwam toevallig op deze site terecht en schrok er wel een beetje van hoe ontzettend streng je voor jezelf zou moeten zijn als je echt 100% gezond wilt eten en drinken :=

Dit stuk verbaasde me echt, ik dacht altijd dat zuivel zo gezond voor je is:
"Drink geen melk, aangezuurde zuivel (biogarde / magere kwark / yoghurt) en jonge (geiten)kaas mag met mate. Melk is bedoeld voor kalfjes. Het is absurd om als volwassen mens aan de uiers van een koe te hangen. Van melk word je koeiig. (vet, moe, astmatisch, veel slijmvorming, daardoor slechtere opname van mineralen) Zie ook op http://www.milksucks.com"

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 16:09

Nee dat zuivel niet zo gezond is was ik allang achter.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 16:18

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 17:02

Tiggs schreef:
Hm, daar hebben jullie wel een punt met die vitaminepillen..

Maar welke zijn goed? Centrum/huismerk of echt natuurlijkere producten van bijvoorbeeld De Tuinen?

Ik heb die van de Tuinen maar ook daar verkopen ze veel met E-nummers. Was een heel gezoek :D

SamsonLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 17:04

@ Tiggs: Het is beter om voor de duurde mulitvitaminen te gaan. Deze bevatten betere en zuiverdere stoffen.

Zelf krijg ik bij het ontbijt gelukkig al veel voedingsstoffen binnen zoals vitaminen, mineralen, animozuren en antioxidanten. De rest van de dag nog wel goed opletten wat je eet enzo, maar de start is al goed..;)

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 17:28

xBibi schreef:
Jeetje, als je niks meer wilt durven eten moet je echt dit eens lezen: http://www.natuurarts.nl/adviezen/gezon ... index.html Kwam toevallig op deze site terecht en schrok er wel een beetje van hoe ontzettend streng je voor jezelf zou moeten zijn als je echt 100% gezond wilt eten en drinken :=

"Drink geen melk, aangezuurde zuivel (biogarde / magere kwark / yoghurt) en jonge (geiten)kaas mag met mate. Melk is bedoeld voor kalfjes. Het is absurd om als volwassen mens aan de uiers van een koe te hangen. Van melk word je koeiig. (vet, moe, astmatisch, veel slijmvorming, daardoor slechtere opname van mineralen) Zie ook op http://www.milksucks.com"

Maar melk/zuivelproducten zijn sowieso echt het meest omstreden product. De één zegt dat het slecht voor je is en andere onderzoeken wijzen uit dat het juist gezonde werkingen heeft. Hier een voorbeeld http://www.nu.nl/gezondheid/2728684/mel ... senen.html Aan de ene kant klinkt het gek om inderdaad de drank van een kalfje te drinken, maar aan de andere kant, je wordt er ook niet ziek van dus zo ongezond kan het nou ook weer niet zijn. Ik blijf in ieder geval lekker me glas melk af en toe drinken, vind het echt op z'n tijd héérlijk! En het vult ook zo lekker. :)

Over de vitaminepillen, eigenlijk ben ik erop tegen maar het argument dat de groenten en fruit van tegenwoordig niet genoeg meer bevatten heb ik nog niet helemaal in beschouwing genomen. En eigenlijk hebben jullie ook enigszins gelijk, de grond is uitgeput.. Maar ik slik eigenlijk niks, voel me prima dus zie niet in om het met iets kunstmatigs aan te vullen.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 17:36

_Mara_ schreef:
xBibi schreef:

Maar melk/zuivelproducten zijn sowieso echt het meest omstreden product. De één zegt dat het slecht voor je is en andere onderzoeken wijzen uit dat het juist gezonde werkingen heeft. Hier een voorbeeld http://www.nu.nl/gezondheid/2728684/mel ... senen.html Aan de ene kant klinkt het gek om inderdaad de drank van een kalfje te drinken, maar aan de andere kant, je wordt er ook niet ziek van dus zo ongezond kan het nou ook weer niet zijn. Ik blijf in ieder geval lekker me glas melk af en toe drinken, vind het echt op z'n tijd héérlijk! En het vult ook zo lekker. :)

Over de vitaminepillen, eigenlijk ben ik erop tegen maar het argument dat de groenten en fruit van tegenwoordig niet genoeg meer bevatten heb ik nog niet helemaal in beschouwing genomen. En eigenlijk hebben jullie ook enigszins gelijk, de grond is uitgeput.. Maar ik slik eigenlijk niks, voel me prima dus zie niet in om het met iets kunstmatigs aan te vullen.

Ik krijg het benauwd, moet hoesten en krijg slijmvorming in mn keel.
Als ik een glas melk drink bv, dan zit ik de dag erna onder de uitslag (wat zeker 2 weken nodig heeft om helemaal weg te trekken).

En ik ken ook iemand die echt ZIEK ziek wordt van melkproducten, een in boter gebakken biefstukje of een boterham van een verkeerd brood betekend ziek in bed liggen en behoorlijke krampen hebben.

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 17:40

ja maar dan heeft diegene schijnbaar een allergie... er zijn zoveel allergieën en dat betekent niet dat al die dingen slecht voor de 'algemene' gezondheid zijn.. In ieder geval, dat zie ik zo.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 17:59

klopt, allergie. Maar dan nog...
Als je evrder denkt.

Hoelang drinkt een zoogdier bij de moeder??? (mensen inclusief)
Alleen als baby (en bij mensen soms langer, maar dat ligt bij de ouders/moeder)
Daarna wordt het niet meer gedronken. Alleen mensen gebruiken melk van andere zoogdieren om te consumeren.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 21:49

Jawel, maar wij hebben dan ook lactosetolerantie opgebouwd :) ik denk dat melk zowel positieve als negatieve eigenschappen heeft, het bevat goede stoffen maar wellicht ook minder goede..

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 12:04

Hallo,
Heb even het topic globaal door gelezen, wat komen er leuke tips voorbij. Ik ben ook iemand die behoorlijk op het eten let. Ben een vegetariër en let dus extra op wat voor groente/fruit/noten etc goed zijn om benodige vitamine/mineralen etc.etc. binnen te krijgen. Ben zelf niet zo van de vitaminepillen. Misschien komt dat omdat wij veelal alle groente uit onze eigen moestuin halen, onbespoten :D Ook onze appels en peren komen uit de boomgaard, misschien niet de lekkerste om zo uit het vuistje te eten maar heerlijk voor appeltaart/appelflappen/appelmoes/stoofpeertjes etc. Ook eigen jam maken we. hihi kortom zo min mogelijk productiefood. Maar ben niet heilig! Ben een enorme zoetekauw! hihi snoepjes ben ik echt verslaafd aan (A)

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 18:03

He wat ik me afvraag he, morgen wil ik graag macaroni eten. Ik kook dan (vezel)macaroni. Rul gehakt en bak de groenten (deze wel vers van de groenteboer) Maar dan de saus/kruiden?? Normaal gebruik ik een zakje van Knorr Spaghetti/macaroni mix. Maar hoe doen jullie dan nou zonder pakje?
Ik houd totaal niet van de tomatensaus dus ik gebruik altijd alleen de kruidenmix.
Zou het een idee zijn als ik kijk welke kruiden er allemaal in dit pakje zitten, en deze dus zelf toe te voegen? Ik zag al iets staan van kerrie kruiden, cayanne etc. Zal dat smaken? Ik wil toch graag gaan proberen om zonders pakjes/toevoegsels te gaan koken!