Vegetariërs!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marissa119

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 00:59

Ik ben nu 3 jaar vegetarier en het gaat prima ook met eten ik eet ook geen vis maar eet wel eieren en biologische kaas en drink melk en draag zo min mogelijk leer bijna niet eigenlijk.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 10:10

Aangezien het hier meer gaat over wat je wel en niet eet dan over wat dat wel of niet met je gezondheid doet, verplaats ik het topic van MW naar VT.

Edit: Dan zal ik hem nu echt naar VT verplaatsen, ipv naar LZP. Excuses.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-11 11:26

Lalidan schreef:
Aangezien het hier meer gaat over wat je wel en niet eet dan over wat dat wel of niet met je gezondheid doet, verplaats ik het topic van MW naar VT.

Edit: Dan zal ik hem nu echt naar VT verplaatsen, ipv naar LZP. Excuses.

Haha , het is goed hoor :P
Vegaburgertje?

Donna_

Re: Vegetariërs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 11:48

Misschien hier nog mensen die nog lekkere dingen weten voor een brunch? :)
Kennen jullie het kookboek "De dunne vegetariër" van Antoinette Hertzenberg (oid)? Die heb ik voor mijn verjaardag van mijn oma gekregen en ik vind 'm geweldig! Echt ontzettend leuke, makkelijke, goedkope en vooral lekkere recepten staan hierin.

Zal even kijken of ik vanmiddag tijd heb om 'n foto te uploaden van mijn laatst gemaakte recept, tagiatelle met zelfgemaakte pestosaus, broccoli, cherrytomaatjes en geroosterde pijnboompitten.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-11 11:53

Oei, op de broccoli na klinkt het lekker :)
Maar je hebt er niet echt een vleesvervanger in? (Let ik ook niet altijd op hoor :+ zou het wel moeten doen...)

Ga straks een paar sausjes vast maken voor mijn kerstdineetje vanavond :D

charlie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 11:59

Ik ben zelf bijna 4 jaar vegetarisch (vanaf mijn 11e)
Sommigen vinden het raar, maar de meeste mensen vinden het best knap dat ik het vol hou :)

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 12:04

Donna_ schreef:
Misschien hier nog mensen die nog lekkere dingen weten voor een brunch? :)
Kennen jullie het kookboek "De dunne vegetariër" van Antoinette Hertzenberg (oid)? Die heb ik voor mijn verjaardag van mijn oma gekregen en ik vind 'm geweldig! Echt ontzettend leuke, makkelijke, goedkope en vooral lekkere recepten staan hierin.

Zal even kijken of ik vanmiddag tijd heb om 'n foto te uploaden van mijn laatst gemaakte recept, tagiatelle met zelfgemaakte pestosaus, broccoli, cherrytomaatjes en geroosterde pijnboompitten.

De pasta met peer en gorgonzola uit dat boek is zoooo lekker! Is een leuk boek idd!

stoer_san

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 12:19

Ik meld me ook hier! Inmiddels ruim 20 jaar vega, ooit begonnen uit anti-bioindustrie-overwegingen, en de wijze waarop dieren als producten/dingen werden gezien. Inmiddels kun je gelukkig veel meer biologisch krijgen en is het bewustzijn van mensen over de zwakste schakels in onze samenleving wat verbeterd.
Maarrrr... Ik blijf lekker vega, het bevalt me prima en ik heb nog nooit iets gemist. Al moet ik bekennen dat ik die vega spekreepjes van de AH door de stamppot wel kan waarderen!

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 12:23

Wat doen jullie allemaal op je boterhammen?

Ik vind trouwens vleesvervangers die op vlees lijken niet smakelijk, zoiets krijg ik amper door mijn keel :+

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 12:24

Gerookte zalm is erg lekker op brood.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-11 12:25

Gisteren heb ik trouwens naaisalon op.. Vegetarische tegenhanger van kapsalon := Met tofublokjes met shoarmakruiden. Lekker! :)

Ik eet meestal zoet beleg (in de ochtend), in de middag eet ik eiersalade of ik maak een variatie met kaas :) met roomkaas bijvoorbeeld, of plakjes komkommer. Want verder is er toch niet zo heel veel..
Wil ook wel echt een keer die vegetarische filet americain proberen, klinkt echt lekker! :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-11 12:27

O Donna, ik stond gister in de supermarkt en moest aan dit topic denken, en heb toen maar even een pot appelstroop gekocht. :) Zit idd bomvol ijzer zeg := en lekker!

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 13:00

Ooh, zelf een vega kapsalon maken ben ik ook al heel lang van plan!

Mijn familie houdt goed rekening met mij, mijn schoonfamilie ook. De moeder van mijn vriend doet zelfs vega gehaktballetjes in de soep, hahaha!
Met kerst heb ik het trouwens wel lekker, hoor! Mijn vriend is kok en hij gaat met zijn beste vriend (ook kok) voor ons koken morgen. En voor mij hebben ze speciaal een apart vega-menu gemaakt :)

Ik had trouwens vorige week op mijn stageplek een kerstdiner (gingen we zelf koken met de cliënten). Ik was er bij bij het samenstellen van het menu en ik had speciaal om een vegetarische soep gevraagd. We hadden namelijk een uiensoep en een tomatensoep, die tomatensoep kon prima op basis van groentebouillon? Om de ballen schep ik wel heen... Maar nee, degene die over het soep ging, vond dat er persé vleesbouillon gebruikt moest worden en dat er stukjes rund in moesten, want anders was de soep niet te vreten! Ik heb het ruim van tevoren (een maand) gevraagd en het is ook opgeschreven, maar die mevrouw vond het blijkbaar niet goed ofzo.. Uiteindelijk heeft ze voor mij toch nog een apart pannetje soep gemaakt, maar ze bleef maar spotten met mijn vegetariër zijn...
Ik doe trouwens niet moeilijk over een kommetje soep hoor.. Maar gewoon de manier waarop het ging. Ik heb gevraagd of het kon en het kon, maar uiteindelijk dus niet.. Als ze had gezegd dat ze dat niet voor me wilde doen, prima! Dan geen soep of dan had ik mijn eigen soep meegenomen ;)

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 16:01

@mirjamsel Dat met die soep heb ik thuis ook vaak!
Mijn vader maakt vaak tomatensoep en gebruikt dan altijd rundvleesbouillon. Ik vind verse tomatensoep altijd super lekker, maar als mijn vader het maakt kan ik het dus niet eten. Ik vind tuinkruidenbouillon sowieso veel lekkerder, vroeger al. Maar m'n vader vind het onzin om tuinkruidenbouillon te gebruiken, helaas moet ik het dan doen met soep uit een pakje :P

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 18:22

Ik heb een leuk recept gezien voor 'gehakt'ballen in een hoogculinair tijdschrift, die de mensen goed fopten. Zal het eens posten en binnenk zelf ook testen.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 18:29

Morgen ga ik eten bij m'n schoonfamilie met kerst, ik ben benieuwd wat ze voor mij heeft bedacht! Door de macaroni vind ik 'gehakt' vaak wel lekker maar ook weer niet altijd. Een paar keer in de weet eet ik een vega burger, die van vales vind ik het lekkerst!
Op brood eeet ik kaas, kruidenkaas, philadelphia, vegetarische tuinkruiden pate van de AH en soms heb ik een pindakaas periode :+

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 18:40

ik ben inmiddels 6 en een half jaar vegetariër denk ik.
mijn vriend al meer dan 20 jaar. Ik kook nooit := Dat doet hij

ik wil trouwens de pret niet bederven voor menig mens op dit forum.
maar de meeste kaas is absoluut niet vegetarisch. om de kaas te stremmen word stremsel gebruikt, dit word verkregen via de lebmaag van kalfjes.

Milner gebruikt vegetarisch stremsel .

vandaag trouwens vegetarische filet american gehad van de Jumbo, :/ bah :n Heb bij de AH wel eens Filet american gehad, die was wél lekker! deze echt niet helaas. we hebben geen AH in ons dorp.

op brood eet ik meestal vlokken. :P

we hebben een keer een vegetarisch kookboek gekregen, en het eerste recept wat ik lees "benodigdheden; 100gr KIPfilet" >;) -O-

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 18:51

Moonprayer, ik denk dat veel mensen hier in het topic daar wel van op de hoogte zijn :j

Picobello: die heb ik nou juist nog nooit geprobeerd, ga 'm direct na de feestdagen eens proberen :D
Heb net m'n kerstpakket opgehaald op 't werk, wij mogen altijd een kado uitzoeken uit een boek maar dit jaar nog een extra; kookboek van recepten van alle werknemers (organisatiebreed). Erg leuk, maar vind 't zonde van het geld := Keiduur boek, niks vegetarisch natuurlijk (noch iets voor mensen met een ander dieet).
Had ik wel iets anders voor kunnen bedenken hahah, maar ach....

Zometeen hartige taart maken voor de brunch morgen!

Maken jullie ook weleens gebruik van de traditionele 'vlees'kruiden eigenlijk? Ik heb de potjes hier thuis uitgeplozen en er zit niets dierlijks in. Vind het altijd wel lekker om wat dingen op smaak te krijgen. Zo bak ik mijn 'gehakt'ballen ook net zo als de 'echte' maar dan in vega-jus. Heerlijk, wordt 't niet zo'n droge hap!

mandy358

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 18:53

Ik kan me hier ook melden, ben al zo een 6 jaar vegatariër. Geworden toen ik 8 was :)
Verder hier in huis niemand vegetariër maar heb er nooit moeite mee gehad.
Heeft hier iemand enig idee of vegetariës boterhambeleg lekker is? :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 19:29

moonprayer schreef:
ik wil trouwens de pret niet bederven voor menig mens op dit forum.
maar de meeste kaas is absoluut niet vegetarisch. om de kaas te stremmen word stremsel gebruikt, dit word verkregen via de lebmaag van kalfjes.

Milner gebruikt vegetarisch stremsel .

Tja, vegetarische kaas is ook niet helemaal schoon. Want hoeveel kalfjes gaan er dood in de melkveehouderij voor de melkproductie? En voor 1kg kaas is 10liter melk nodig.

Uitsluiten van kaas maakt het leven wel erg lastig. Voor vega's is het laten staan van vlees een grote bijdrage.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 20:05

mandy358 schreef:
Ik kan me hier ook melden, ben al zo een 6 jaar vegatariër. Geworden toen ik 8 was :)

Pest is dat je er weinig mee kunt, die info of wij het lekker vinden of niet ;) zul je toch zelf moeten proeven :9
Ik vind bv de vegetarische 'boterhamworst' van de Appie ronduit gruwelijk, maar de kruidenpaté vind ik (met wat sla en augurk) heel prima te eten.

Verder lekker broodbeleg?
Sandwichspread (is er tegenwoordig in heel veel smaakjes)
Gekookt eitje (broodje bemeren met mayo en dan kipkruiden over je eitje :9 )
(al dan niet vegetarische) kaas natuurlijk
Philadelphia met komkommer en sla vind ik ook erg lekker
En dingen als eens wat sellerie-, komkommer-, farmer of eiersalade.

En de lekkerste vegetarische tosti is met pindasaus ertussen ipv ham/kaas :D

mandy358

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 20:21

Sonja schreef:
mandy358 schreef:

Pest is dat je er weinig mee kunt, die info of wij het lekker vinden of niet ;) zul je toch zelf moeten proeven :9
Ik vind bv de vegetarische 'boterhamworst' van de Appie ronduit gruwelijk, maar de kruidenpaté vind ik (met wat sla en augurk) heel prima te eten.

Verder lekker broodbeleg?
Sandwichspread (is er tegenwoordig in heel veel smaakjes)
Gekookt eitje (broodje bemeren met mayo en dan kipkruiden over je eitje :9 )
(al dan niet vegetarische) kaas natuurlijk
Philadelphia met komkommer en sla vind ik ook erg lekker
En dingen als eens wat sellerie-, komkommer-, farmer of eiersalade.

En de lekkerste vegetarische tosti is met pindasaus ertussen ipv ham/kaas :D

Dankjewel!
Ik ben niet zo een goede eter en dan al helemaal niet brood dus hier kan ik zeker wat mee :)

stoer_san

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 21:06

@moonprayer: weet je dat heel zeker van Milner? En het geldt voor alle Milner kaas?

Ik verbaas me namelijk wel eens over Maaslander; op die kaasschnitzels staat heel duidelijk dat het vega stremsel betreft, maar op de verpakkingen van de kaas zelf vind ik daar niets van terug. Heb ooit eens gehoord dat de keuze voor vegetarisch of "gewoon" stremsel voor een hele fabriek moet gelden, anders komen ze in de problemen met exportbepalingen of zoiets... Maar had er van Milner echt nog nooit van gehoord!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 21:23

Zoals ik eerder al zei, kun je je afvragen of je je zorgen moet maken over stremsel als er voor de melk meer kalfjes zijn geslacht.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-11 21:30

Ach..
Weet je wat het is, voor dat stremsel worden geen kalfjes speciaal geslacht. Dat maakt het voor mij wat meer acceptabel.

Heb net het heerlijkste hoofdgerecht ooit op :D Slablaadjes met een sausje van monchou, pinda's, sinasappelsap en komkommerplakjes (slablaadjes dubbelgevouwen), gepofte aardappels met kaas of kruidenboter en zelfgemaakte champignonragout :D Zal het recept even geven: http://www.mijnreceptenboek.nl/recept/s ... -5321.html
Nomnomnom!