Theoriën koolhydraatarm, caloriearm, vetten, eiwitten etc...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 09:39

mag je doperwten? Erg lekker: doperwten afkoken en terugkoelen, mengen met rauwe spinazie en feta, citroensap olijfolie en versgemalen peper erover/erdoor en smullen maar. Ik eet hier zo een bak van op!Ook voedzaam & gezond.

Klinkt als een vreemde combi maar combineert juist erg goed.

deedee19

Re: Theoriën koolhydraatarm, caloriearm, vetten, eiwitten etc...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 09:41

Oh dat klinkt ook heel lekker. Ik ben vandaag ook een soort van begonnen. Ben vega, maar zag dat de producten van Quorn weinig kh bevatten dus ik doe ook een poging.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 09:47

klinkt lekkerm alleen de feta mag dus niet. Maar die ga ik zeker eens proberen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 09:52

Ben zelf met atikins bezig geweest en zit nu op mijn streefgewicht na maanden maar nam meer fruit en groentes dan voorgeschreven, tot irritatie van een stel atkins extremisten in een atkins forum, ben er dan ook vertrokken; waarom zou je een dieet niet beetje naar je eigen hand mogen zetten? Dan maar wat minider hard afvallen..

Doperwten at ik ook. ;)

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 10:08

Ik wil zelf ook graag afvallen. Ik heb het topic dan ook met intresse doorgelezen (volg al een poosje).

Brood eet ik bijna niet meer. Melk heb ik ook geschrapt (is wel moeilijk).
Ik eet nog wel iedere dag een bekertje bio yoghurt.

Strak houd ik me er niet aan ik wil me er graag nog iets meer in verdiepen.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 10:30

Lielle, ik weet hoe het voelt, 't is kommer en kwel :))
Wel fijn dat je je weg een beetje lijkt te vinden. Ik was even vergeten dat je niet van paddo's houdt, terwijl ik dat stiekem toch wel wist. Afijn, ik denk dat je het al wat makkelijker krijgt als je meer groenten met een hoger soortelijk gewicht toevoegt, het scheelt nogal wat of je 800 gram boontjes/worteltjes/erwtjes etc. weg moet werken of 800 gram sla. Da's een bult, daar kijk je niet eens overheen :D

Detour, wat gaaf voor je dat je je doel bereikt hebt, gefeliciteerd :)
Zoals met zoveel dingen, zijn er altijd mensen die compleet door kunnen slaan. Je moet dit, je mag niet dat..... in het ideale geval is dat misschien ook wel zo, maar in de praktijk werkt het vaak anders. Voor de meeste van ons geldt dat zo'n dieet/leefwijze een middel is en niet een doel op zich. Soms kunnen mensen daarin nogal doorslaan, en soms zijn er omstandigheden dat je weinig anders kunt dan ergens je eigen draai aan geven.
Als ik bijv. voor m'n werk plotseling weg moet en ik heb nog geen inkopen gedaan, dan moet ik onderweg iets zien te scoren. 't Is maar de vraag of je dan zo snel iets kunt vinden wat precies in je straatje past, dat valt soms nog niet mee. In zo'n geval trek ik ook gerust een frikandel uit de muur. De patat laat ik dan staan en ik probeer voor iets te kiezen dat nog enigzins in de richting komt, maar volgens de fanatiekelingen zal het vast niet goed zijn. Voor mij wel, ik probeer de schade te beperken en heb dan een redelijke oplossing gevonden :)

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 10:59

Een frikandel bevat niet zo heel veel KH, dus dat is dan een goede keus.

Ik hoef ook niet meer af te vallen (nog 2 kg zou mooi zijn, maar ik staar me er niet blind op) dus neem volop allerlei groente en regelmatig fruit. Gisteren niet voor mijn eigen lunch kunnen zorgen dus aangewezen op brood. Als dat gebeurt probeer ik het Montignac principe aan te houden: bij een KH bevattende maaltijd (vanaf 3 uur voor tot 3 uur na de maaltijd) geen vet: je insuline stijgt maar als er geen vet aanwezig is, kan je toch geen vet opslaan. Lijkt mij een aardig compromis. Ik ben langzaam naar low-carb eten gegroeid en het past mij heel erg goed. Ik ga dit gewoon zonder moeite de rest van mijn leven doen.
Ik heb dit weekend voor het eerst zelf KH arm brood gebakken, volgens een recept op één of ander forum gevonden. Dit bevat nog veel minder KH dan "gewoon" KH arm brood uit de winkel. Maakt het lunchen op het werk weer makkelijker. Ik moet zeggen, het gaat me steeds gemakkelijker af.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 11:07

Vanaf vandaag ga ik onder de 20KH zitten :')
Ik zit m'n eigen handen op te vreten van de honger _O-

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 11:08

Dat is maar tijdelijk.

Heb je niks lekker vets binnen je bereik?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 11:10

joh, ik heb net een omelet van 4 eieren, roomboter, geitenkaas en mayo op, ik moet denk ik nog maar even wachten :')

Ik heb daar ook de hele nacht op liggen wachten, zoveel honger had ik al gisteravond :+

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 11:16

Ach germ :))
De eerste dagen zijn best moeilijk. Je hebt dan nog niet het leuke bijeffect van geen honger meer hebben (ketose) en daarnaast wel de afkickverschijnselen. Da's even niet leuk, maar het komt goed :j
Honger lijden hoeft echt niet, je mag gerust wat (of: veel :D) eten. Gewoon doen hoor, ook al lijkt het enorm veel. Over een aantal dagen is dat voorbij en wordt het vanzelf minder.
De eerste dagen heb ik me ook een slag in de rondte gegeten. Begonnen met een avondmaaltijd van groenten met 5 gehaktballen :)) Nu kan ik er met moeite 2 op.

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 11:22

Het is idd even wennen maar het went :D
Ben nu aan de zesde dag bezig en het gaat steeds beter.
Ga deze week zelf brood bakken want zaterdag ben ik de hele dag weg en dan wordt het moeilijk om volgens de richtlijnen te eten. Dus daarom maar KH-arm brood meenemen.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 11:34

*pakt groot stuk leverworst* :))

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 11:38

+:)+

Bifi-worstjes zijn ook altijd handig, je kunt ze ook heel makkelijk meenemen omdat ze per stuk verpakt zijn :)

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 11:46

Die ga ik inderdaad ook meenemen. Weet niet eens of ze wel toegestaan zijn in de eerste fase, maar goed dat is dan jammer. Zal toch iets moeten eten ;)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 11:55

Het is voor mij wel nog heel erg worstelen hoe ik dit op m'n werk ga doen. Ik sta in de bak voor de kost en ik zie mezelf nou niet 123 een speklap oppeuzelen terwijl de kids gaan uitstappen :')
Misschien dunne omeletjes en daar dan sla en kaas in wikkelen, als een soort wrap?

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 11:55

Jazeker, die zijn ook tijdens de eerste fase toegestaan :)
Koolhydraatarm brood trouwens niet, maar dat is natuurlijk je eigen keuze.

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 11:57

Nee dat brood wist ik, maar het is maar voor 1 dag. Anders heb ik niks te eten. Ben de hele dag in de buitenlucht aan het helpen bij de mendurance. Zal toch iets moeten.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 11:58

ik zit met hetzelfde probleem phormicola. Ik heb wel een kantoorbaan, maar om hier nu warme maaltijden te zitten eten? En de kantine is ook niet zo'n succes.
Ik heb nu een flinke bak rauwkost en wat boekweitcrackers met filet americain voor de lunch, alleen het avondeten (ga direct naar stal) is lastig, dus dar wordt wat fruit tussendoor en vanavond laat nog wat gewokte groenten.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 12:05

Ik heb dit brood gemaakt dit weekend, dat kan je gewoon eten tijdens elke fase :
Recept voor brood:
7 eieren 6,3 khd
250 huttenkase 6 khd
100 kwark 3,5 khd (verschilt nogal per soort)
100 lijnzaad 10 khd
50 zemelen 10,5 khd

totaal: 36,3 : 12 boterhammen = 3,02 per boterham!!
Verwarm de oven voor op 150 graden, bekleed de bakplaat met bakpapier, geen aluminium folie

Eiwitten van 6 eieren stijf mixen in een schone mengkom.
De rest (dus ook dat ene ei in geheel en de ei-gelen) bij elkaar in een andere kom, mixen (wordt een soort mosterdachtige substantie) en dat door de eiwitten scheppen met de klopper.

Luchtige mengsel op bakplaat uitstrijken (dikte kleine cm), ruim een uur op 150 graden (doormidden snijden en kijken of het nog vochtig is...evt. dan nog 10 minuutjes)...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 12:08

ik had ergens een recept voor boekweitbrood, ga even zoeken. Bovenstaand mag ik iig niet eten.

Boekweitbrood zonder gist
Ingrediënten

glazen cakevorm of klein broodblik*

olie of vloeibare margarine
500 gram boekweitmeel
1 zakje bakpoeder (15 gram)
10 gram zout
3 eetlepels olie of vloeibare margarine
± 3½ - 4 dl water
Bereiding

Warm de oven voor op 200° C. Bestrijk de bakvorm met wat olie of margarine.
Meng het boekweitmeel met het bakpoeder en het zout in een kom.
Voeg de olie of margarine en het water toe en mix dit met de mixer tot een dik beslag.
Doe dit in de bakvorm.
Bak het brood in het midden van de oven in 35-45 minuten gaar.
Neem het brood uit de vorm en laat het op een rooster afkoelen.
Snijd het brood in sneetjes. Verpak het eventueel in porties in diepvrieszakjes en vries dit in.
Allergie info:
Voor het gebruik van margarine raadpleeg uw merkartikelenlijst of kijk op het etiket.
* Voor brood van glutenvrije meelsoorten kan het beste een cakevorm worden gebruikt. Een donkere broodbakvorm geeft bij glutenvrij brood een zeer droge korst.

Boekweitbrood
Ingrediënten

glazen cakevorm of klein broodblik*

± 3½ dl water
20 gram verse gist of 7 gram gedroogde gist
1 theelepel suiker
550 gram boekweitmeel
10 gram zout
3 eetlepels olie of vloeibare margarine
Bereiding

Verwarm het water tot lauwwarm.
Los de gist er in op en voeg de suiker toe. Laat dit mengsel 10 minuten staan.
Meng het boekweitmeel en het zout in een kom en maak een kuiltje in het midden. Schenk de gistoplossing en de olie of margarine in het kuiltje.
Mix met een mixer met kneedhaken of kneed met de hand vanuit het midden tot een soepel deeg is ontstaan.
Laat het deeg, afgedekt met een vochtige doek op een warme plaats 1 uur rijzen.
Bestrijk de bakvorm met wat olie of margarine.
Kneed het deeg nogmaals kort door en doe het in de vorm.
Laat het deeg, afgedekt met een vochtige doek op een warme plaats nog een half uur rijzen.
Warm de oven voor op 200° C.
Bak het brood in het midden van de oven in 35-45 minuten gaar.
Neem het brood uit de vorm en laat het op een rooster afkoelen.
Snijd het brood in sneetjes. Verpak het eventueel in porties in diepvrieszakjes en vries dit in.
Allergie info:
Voor het gebruik van margarine raadpleeg uw merkartikelenlijst of kijk op het etiket.
* Voor brood van glutenvrije meelsoorten kan het beste een cakevorm worden gebruikt. Een donkere broodbakvorm geeft bij glutenvrij brood een zeer droge korst.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 12:09

Is die lekker Anneve? Klinkt wel makkelijk namelijk.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 12:18

Het smaakt best goed, maar de volgende keer ga ik er wat zout bijdoen.
Het is steviger als het goed afgekoeld is, dus in tegenstelling tot gewoon brood is het niet: hoe verser hoe lekkerder.
Maar eerst volgende week die van Lielle proberen. Waar kan je het boekweitmeel kopen?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 12:22

de natuurwinkel.

Anita67

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 20:33

blijf ik even volgen.
Want ben eiwitrijk bezig.