Je eigen brood bakken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

balance
Moderator Over Paarden

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 17:45

Ik heb de link bekeken. Heb er een hard hoofd in of ik dit voor elkaar ga krijgen. Elk plantje in mijn huis heeft tot nu toe het loodje gelegd :D.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 18:58

@balance: Ik kan wel een pak gist opsturen als je wilt?
Is wel instant en geen levende, maar dan is de verhouding iets anders. Dus 9/10 keer kan je instant gebruiken ipv vers.

Is van brugman. Ik heb toevallig namelijk net bij de tuincentrum (die ook een broodbak/cake&taart bak afdeling heeft, en heel slecht voor mij, ook plaatselijk boeren kaas) en daar hebben ze diverse hoeveelheden

Mijn eigen voorraad is nog meer dan voldoende dus ik kan de hele verpakking opsturen (500gram)

Online hebben ze trouwens wel levende gist.

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 13:31

Afbeelding

Ik heb afgelopen weekend een breekbroodje proberen te maken, maar hij was helaas te compact gebleven :(:) iemand tips daarvoor? Kan dat in het rijzen zitten?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 14:54

hij lijkt niet goed gerezen inderdaad, je hoort mooie bolletjes te hebben en niet zo plat.

heb je hem na het opbollen en aan elkaar leggen nog wel weer laten rijzen?

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 19:17

chamion schreef:
@balance: Ik kan wel een pak gist opsturen als je wilt?
Is wel instant en geen levende, maar dan is de verhouding iets anders. Dus 9/10 keer kan je instant gebruiken ipv vers.

Is van brugman. Ik heb toevallig namelijk net bij de tuincentrum (die ook een broodbak/cake&taart bak afdeling heeft, en heel slecht voor mij, ook plaatselijk boeren kaas) en daar hebben ze diverse hoeveelheden

Mijn eigen voorraad is nog meer dan voldoende dus ik kan de hele verpakking opsturen (500gram)

Online hebben ze trouwens wel levende gist.

Ik stuur je even een PB :)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 12:21

Ik geef ff een schopje hier tegen het topic.

Vandaag van mijn lief een Bosch Mum 5 cadeau gehad, helemaal happy. Geen handmatig kneden meer, dat vind mijn lijf niet heel fijn.

Op naar veel baksels!

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 17:55

Gefeliciteerd met je verjaardag Marlies, mooi kado heb je gekregen ;)
Ik kreeg juist een andere set. Voor kerst. Een rijs mand met zo’n mesje voor zuurdesem, een hele fijne garde speciaal voor deeg, een schraper en een siliconen matje met maten er op.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 18:16

Vandaag voor de tweede keer kerststol gebakken met eigen gemaakte amandelspijs.

Afbeelding

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 18:51

Dat ziet er heerlijk uit Lizy. Is dat makkelijk om te maken? Voor iemand die alleen nog maar no knead ronde broden heeft gemaakt?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 20:00

Lekker Lizy! Smaakte hij goed?

Dank voor de felicitatie, fijn cadeau inderdaad.
Balance jij dus goed verwend met de kerst, ook fijn!

Hoe lang laten jullie de machine kneden? Snap dat je moet checken tussendoor maar een indicatie ;-)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 20:14

Mijn machine laat ik pakweg 10 tot 15 minuten kneden op de laagste stand bij witbrood. Volkoren meel moet wat minder lang, anders kneed je het kapot.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 20:15

Ik maar 8 tot 10 minuten maar ik heb denk ik een iets zwaardere machine. Is gewoon van veel zaken afhankelijk.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 20:18

balance schreef:
Dat ziet er heerlijk uit Lizy. Is dat makkelijk om te maken? Voor iemand die alleen nog maar no knead ronde broden heeft gemaakt?

Ja is echt prima te doen.

Afbeelding

Ik gebruik dit recept. Moet zeggen dat hij bij mij wel slecht rijst tijdens de eerste en tweede rijs (wellicht omdat ik geen voordeeg maak?) maar de door de narijs in de oven word hij toch prima luchtig.

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 14:20

MarliesV schreef:
Ik geef ff een schopje hier tegen het topic.

Vandaag van mijn lief een Bosch Mum 5 cadeau gehad, helemaal happy. Geen handmatig kneden meer, dat vind mijn lijf niet heel fijn.

Op naar veel baksels!

Ik heb ergens in 2020 bij de Lidl een Bosch Mum5 gekocht en ben er erg blij mee. Hij kneedt en mixt goed.
Ik heb met Kerst een boek van Levine van Doorne en een 2e mengkom voor de Mum5 gekregen, dus ik kan ook aan de bak ;)

Eerste Kerstdag heb ik een tulband-panettone gemaakt https://uitdekeukenvanarden.blogspot.co ... ttone.html
Het voordeegje met de hand gekneed en in de cv-kast laten overnachten. Het echte deeg + voordeeg met de Mum5 gekneed. Twee keer laten rijzen met het rijsprogramma van mijn oven. Dat ging als een speer!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gisteren heb ik 2x oliebollenbeslag gemaakt van 500 gram speltbloem en in de mengkommen laten rijzen (tot de rand, haha). Wat gaat dat makkelijk vergeleken met een handmixer met deeghaken :)

Voor 's avond een focaccia gemaakt. Kort gebakken tot die net begon te kleuren en later op de avond nog 10 minuten afgebakken. Dat was perfect gelukt. Helaas geen foto gemaakt.

Veel bakplezier!

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 22:32

Gelukkig nieuwbrood allemaal :D !!

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 22:59

Wauw Rinske <3

Mijn eerste broodje van 2021 ben ik ook erg gelukkig mee :D zuurdesem pompoenpit :)

Afbeelding

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 09:59

O man, jullie maken prachtige broden!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 19:28

Heerlijke broden weer dames.

Bij mijn machine zitten al twee kommen dus ideaal.
En dat boek heb ik ook gekregen van een vriendin voor mijn verjaardag.

Dat desem opzetten, hoe lang blijft dat goed? Heeft dat nut als je maar 1 keer per week bakt?

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 21:56

Ik bak soms ook maar 1x per week, en ik was laatst een paar weken uit de running en mijn desem leeft gewoon nog. Zolang je af en toe voedt gaat het goed.
Mooie broden hierboven weer jongens :D
Mijn twee broden van vorige week

Afbeelding

Afbeelding

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 15:20

Jullie broden zijn/lijken zoveel groter dan de mijne. Iets gaat er hier niet goed. Gisteren avond maar eens koud water gebruikt en gewoon een nacht laten rusten. Moet nog afgebakken worden maar lijkt goed gerezen.
Ik heb wat zonnebloem- pompoen- en sesamzaad gehaald.
Dat wil ik bij het na rijzen erin doen want ik wist niet of het de verhoudingen erg zou beïnvloeden als ik dat gelijk in het begin door het meel deed.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 15:26

Ik weet dat in de recepten die ik heb voor een kilo brood 100 gram zonnebloempitten toe te voegen. Maar dit is denk ook een beetje smaak afhankelijk.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 16:41

Aha, gewoon toevoegen dus. Ik vroeg me af of er dan iets van de hoeveelheid meel af moest maar dat voelde al zo vreemd. We zullen het weer gaan zien.
Ik ben nog lang zo ver niet als jullie maar jullie blijven wel mijn inspiratie.
Ik wil in de toekomst wel brood leren maken met minder koolhydraten.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 12:15

Ik weet het even niet meer. Mijn standaard recept werkt opeens niet meer. Ik vermoeden eerst dat de gist dood was, dus losse zakjes gekocht. Geen verschil. Bloem is ook niet te oud. Zout en gist gescheiden gehouden tot mengen. Handwarm water, warmer water, kouder water. Manier van kneden is niet veranderd. Temperatuur in huis niet veranderd.

Hell, zelfs kant en klaar mix, waar alleen water aan toegevoegd moet, worden mislukken.
Ik heb tot nu toe al bijna 2 kg mislukt deeg weg kunnen gooien. 9/10 keer rijst het niet. Enkele keren voelt het deeg heerlijk soepel aan en wil ik een bal maken en lijkt het gewoon dood te slaan in mijn handen. Wordt het opeens loodzwaar. Als het allemaal wel rijst en tot de oven komt, dan is het warm uit de oven heerlijk, maar zodra het brood koud wordt een harde steen. Bij de laatste kwam ik zelf niet eens meer doorheen met mijn broodmes.

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 12:58

Dat is balen en zo zonde van je werk :(:)
Het is wel echt koud buiten. Misschien dat dat toch verschil maakt? Je zou kunnen proberen om je deeg in een warme oven te laten rijzen: oven op 40 graden voorverwarmen, daarna oven uit en (afgedekt) deeg erin. Misschien gaat het dan beter?

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 15:44

Ik laat deeg altijd in de oven rijzen. De oven heb ik niet aan (gehad), maar ik zet een schaaltje gekookt water erbij. De temperatuur zit dan meestal ergens tussen de 25 en 28 graden. Werkt als een trein. Geen tocht, warmte en beetje vochtig