Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 12:28

Ik ga deze toch ook even hier delen. Lees dit vooral als je denkt dat het met vis allemaal wel meevalt. Mijn mond viel echt een beetje open, dat het zo ver kon komen. En dat er talloze mensen doneren voor de hongersnood in Afrika die daarna fijn een stukje vis eten.

https://decorrespondent.nl/6460/dit-is- ... 0-a03fbe6a

Stumper_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 13:01

Net ook gelezen ja, hoop echt dat er snel wat aan beleid gaat veranderen... Maar zoals ze in dat artikel ook zeggen, het wordt al jaren gezegd dat dit een probleem is en er gebeurt praktisch niks. Heb er weleens college over gehad en dat liet ook altijd een naar gevoel achter, stel je voor dat de modellen nog veel optimistischer zijn dan de werkelijkheid...

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 14:00

Er was toch laatst ook berekend dat de oceanen in 2050 leeg zijn? Daarbij worden er ieder jaar 300.000 andere dieren (walvissen, dolfijnen en schildpadden) 'per ongeluk' gevangen in die enorme netten. En hoe die dieren aan hun einde komen is meer dan walgelijk. Bij ons komt er geen vis in huis. Grappig genoeg kwam vriend daar zelf mee jaren geleden.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 19:30

Ik geloof best dat we de boel gewoon leegvissen. Dat kan ook niet anders met hoeveel we uit de zee halen. Maar mijn vader heeft jaren gevist en volgens hem valt het heel erg mee, dus met deze cijfers hoef ik niet aan te komen. Snap trouwens al helemaal niet dat mensen vis eten die aan het uitsterven is? Zoals paling, je kon er hier vroeger overheen lopen en nu zitten ze er bijna niet meer.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 20:02

Riraito schreef:
Ik geloof best dat we de boel gewoon leegvissen. Dat kan ook niet anders met hoeveel we uit de zee halen. Maar mijn vader heeft jaren gevist en volgens hem valt het heel erg mee, dus met deze cijfers hoef ik niet aan te komen. Snap trouwens al helemaal niet dat mensen vis eten die aan het uitsterven is? Zoals paling, je kon er hier vroeger overheen lopen en nu zitten ze er bijna niet meer.

Precies! Tonijn is bedreigd nota bene...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 20:27

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 20:57

Ik weet niet of tonijn voor mij verpest was of dat ik het gewoon niet lekker vond, maar vond het zo droog toen ik het een keer bestelde in een restaurant. En echt een vleesstructuur, terwijl ik dat juist niet zo lekker vind.

Eet af en toe alleen nog haring, makreel of zalm (foei, kweekvis). Het voelt wel als 'zondigen' en ik weet dat ik fout bezig ben, maar ik vind vis heel moeilijk om te laten staan. Ga vrijdag weer zelf sushi maken met m'n vriend en dat is gewoon heel gezellig. Ik merk heel erg dat de sfeer anders is als ik als enige iets niet 'mag', dan is het gewoon niet zoals het altijd was. Dus heb voor mezelf besloten om dat als enige nog te eten, af en toe :)

Kan niet wachten tot ik samen ga wonen met m'n vriend, kunnen we lekker zelf beslissen wat we eten. Had ik met moeite een zak groente het huis binnen gekregen voor door de pasta, vinden zijn ouders het niet lekker en gingen ze aan de gehaktballetjes := Daar ging m'n vega maaltijd!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 22:25

Ik heb onlangs ook sushi zelf gemaakt en voor mezelf had ik gewoon met avocado en ei.

Tonijn wordt zo vaak slecht klaar gemaakt! Het hoort rosé te zijn, en mals. Was 1 van mijn lievelingsgerechten. Inderdaad wel een vleesstructuur. Maar goed, no more :D

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 22:39

Ik heb laatst vegan sushi gemaakt met pittige shiitake, avocado en fake salmon (gemaakt van tomaat in een zilte marinade), tonijnsalade van jackfruit en gember en eentje met in de toko gekochte vegan shrimps. Echt ontzettend lekker en gevarieerd. Er is zo veel mogelijk met een beetje inspiratie, er zijn ontzettend veel lekkere voorbeelden en ideeen online te vinden! Ik ben er helemaal gelukkig mee, want ik vond vis en vooral sushi het moeilijkst om op te geven.

soesje321

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 22:54

Hoi!! Is het goed als ik ook kom meekletsen? Ben nu bijna anderhalf maand pescotarier, omdat ik van mijn ouders nu nog wel vis moet eten. Ik ben ook gestopt met kaas eten. Alleen ik weet niet zeker of mozzarella kaas vegetarisch is, jullie? En ik heb ook iets gehoord over dat melk niet vegetarisch is, want er zit koeien pus is? Klopt dat? Misschien wat rare vragen sorry. Ik wil er graag achter komen want ik kan niet zonder melk chocola. Al houd ik ook van puur en wit ;)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 23:27

Welkom Soesje! Ik denk niet dat mozzarella vegetarisch is. Zelf mijd ik gewoon zuivel en eieren, maar ik eet het ook nog wel hoor. Volledig schrappen vind ik nog te lastig.

soesje321

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 08:09

Heel erg bedankt! Ja vind dat ook wel lastig, want ik wil ook wel pizza blijven eten haha :') ik zal het dan ook zoveel mogelijk vermijden maar soms... ik denk dat ik wel gewoon de rest van zuivelproducten ga gebruiken, maar niet te vaak :j

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 08:53

In Amerika kan er pus in de melk zitten, omdat veel koeien daar permanente mastitus hebben.
Ze zijn niet streng met antibiotica. Dus krijgt de koe medicatie, als ze geluk heeft, dan zit er weer antibiotica in de melk. In Amerika kun je niet winnen.

Hier gaat het een heel stuk beter maar alsnog worden er kalfjes weggehaald bij de moeder voor jouw melk en de stiertjes worden natuurlijk al vrij snel geslacht.

De vraag is dan of je daarmee kan leven of niet :)

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 09:11

Hoi Soesje! Sommige mozzarella is vegetarisch, maar niet alles. Je kunt het beste op de ingrediëntenlijst kijken of er specifiek staat dat er vegetarisch/microbieel stremsel is gebruikt. Ik denk uit mijn hoofd dat het biologische huismerk van AH dat gebruikt en de lidl ook, andere supermarktketens heb ik geen idee van. :P

@Phormicola Ik kan er echt niet bij hoe ze in Amerika met hun veestapel lijken om te gaan. Echte massaproductie. Ikzelf ben geen veganist, we eten wel eens iets van kaas bij het avondeten, een eitje erbij en vleesvervangers waar vaak ei in verwerkt wordt.

Ik wil eigenlijk wel een keer zo'n 30 day vegan challenge doen maar heb echt geen idee wat ik dan zou gaan koken. Ben vooral bang dat mijn boodschappenbudget dan ineens verviervoudigd moet worden. Heeft iemand daar ervaring mee?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 09:17

Ik houd juist geld over, hoe meer vegan ik kook :j
Kaas en andere zuivelproducten zijn behoorlijk duur. Ik heb een pot edelgist in de kast staan als kaasvervanger waar ik een jaar mee doe, terwijl een blok kaas binnen een paar weken op is.
Er zijn echt veel makkelijke een-pan-recepten enzo, maar je wordt er na een tijdje ook gewoon handiger in om zelf sausjes enzo in elkaar te flatsen :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 09:26

Ja same here, en de vegan challenge is er juist op gericht om ook goed betaalbaar te zijn.

Also, pizza zonder kaas is echt prima. Kan me echt niet indenken dat ik dat vroeger alleen maar at in een soort vettige soep van kaas :=

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 09:35

Wat is een goede manier om zo'n challenge te beginnen? Er is een officiële website maar als je aan dat programma wil deelnemen moet je al dik betalen terwijl ik niet eens weet of het haalbaar is. :+

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 09:37

https://veganchallenge.nl/ Deze is gewoon gratis toch?

Edit: voor zover ik zie kost het alleen geld als je direct ook lid wordt van de NVV, maar dan betaal je daarvoor, niet voor de challenge :+

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 10:06

O top. Ik kreeg natuurlijk alleen Engelse zoekresultaten. :roll:

Dankjewel, ik ga me inlezen!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 10:07

Simoonzel schreef:
O top. Ik kreeg natuurlijk alleen Engelse zoekresultaten. :roll:

Dankjewel, ik ga me inlezen!

Ha, snap ik. Succes :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 10:15

Ik heb voor mezelf het boek van green happiness gepakt, met veel recepten en verder pinterest flink afgestruind. En ik ga gewoon 1x per week een weekmenu maken voor ontbijt, lunch, diner en tussendoortjes. Veganchallenge recepten zal ik ook nog wel kunnen gebruiken in Juni hoop ik :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 14:59

De recepten van de vegan challenge zijn sowieso erg geschikt om even door te kijken als je geen kookinspiratie hebt maar toch iets lekkerders neer wilt zetten dan pasta rood :j

Edit: ik weet niet of het hier al gezegd was maar sowieso moet het vaker gezegd worden: alles van de vegetarische slager is deze week in de aanbieding bij de AH, net als Alpro en Oreo's! Hamsterennnn *\%/* *\%/* *\%/*

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 17:12

Magrathea schreef:
De recepten van de vegan challenge zijn sowieso erg geschikt om even door te kijken als je geen kookinspiratie hebt maar toch iets lekkerders neer wilt zetten dan pasta rood :j

Edit: ik weet niet of het hier al gezegd was maar sowieso moet het vaker gezegd worden: alles van de vegetarische slager is deze week in de aanbieding bij de AH, net als Alpro en Oreo's! Hamsterennnn *\%/* *\%/* *\%/*

Ik wilde het net zeggen, vanmorgen de AH leeggekocht :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 18:06

Ik zat nog te twijfelen of ik snel even na mijn werk zou langsrijden of toch maar morgen zal gaan. Wordt dus toch morgen. Ik hoop dat ze alles dan op voorraad hebben! Ik wil al langer de spekjes eens testen maar die waren me tot nu toe altijd te duur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 18:49

Alleen het broodbeleg is toch in de bonus?