Wat heb jij vandaag gegeten? Deel IV

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Oliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 09:07

Welkom Ester! Ik ga vaak meteen uit mn werk naar de sportschool waardoor ik ook pas om 21u thuis ben. Ik maak voor zulke dagen al de avond van te voren lunch om mee te nemen naar mn werk en avondeten. Er zijn genoeg gerechten die je makkelijk mee kunt nemen. Voor mij scheelt dat echt enorm, want ik heb anders zo’n honger in de avond dat ik ongezonde dingen ga eten.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 09:19

Oliver schreef:
Welkom Ester! Ik ga vaak meteen uit mn werk naar de sportschool waardoor ik ook pas om 21u thuis ben. Ik maak voor zulke dagen al de avond van te voren lunch om mee te nemen naar mn werk en avondeten. Er zijn genoeg gerechten die je makkelijk mee kunt nemen. Voor mij scheelt dat echt enorm, want ik heb anders zo’n honger in de avond dat ik ongezonde dingen ga eten.
dit doe ik ook. Althans ik neem voor het sporten havermout met kwark mee en zorg dat ik als ik thuis ben alleen nog eten hoef op te warmen.

Venthe

Re: Wat heb jij vandaag gegeten? Deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 09:24

Vandaag lange dag college (08.45 - 17.30) ik krijg dan altijd honger dus iets uitgebreider lijstje vandaag

O: 200 ml amandelmelk, 6 el havermout, 1 el lijnzaad, 1 appel, handje bananenchips en kaneel + kopje koffie met koffiemelk
T: Cappuccino, 1 speltbth met slankie smeerkaas
L: 2 speltbth met sabra auberginesspul en geitenkaas, 1 speltbth met slankie smeerkaas + 250 ml thee
T: haver spelt reep (leev) + iets van fruit/yoghurt?
A: kom pompoensoep (unox), schaaltje sla en kruidenstokbroodje (7 uur thuis en moet ook nog naar stal)
T: ?

B: hele dag college, hopelijk vanavond nog even paardrijden

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-14 09:25

Plien91 schreef:
O: overnight oats met ongezoete sojamelk, 2 pruimen, kaneel en honing
T: paar rozijntjes, een jarig patiëntje trakteerde
L: magere kwark met kokosrasp, lijnzaad en 2 pruimen; banaan
T: 2 rijstwafels, handje cherrytomaten
A:verrassing :)))
B: 40min fietsen

Avondeten was een salade van geitenkaas, druiven, gemengde sla, dressing en daarbij flink wat stokbrood met pesto. En als toetje Griekse yoghurt met 1/3 banaan :9

Vandaag:
O: 3vk crackers roomboter en pure hagelslag
T: speltmueslikoek
L: 3 meergranenboterhammen huttenkase / pesto / sla
T: banaan + 3 wortels
A: nasi van zilvervliesrijst, groentepakket en een gebakken ei
T: magere kwark met een beetje honing en lijnzaad

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 09:41

Thnx many!

Ik probeer nu, i.v.m. de 5 kilo's die ik eraf wil, relatief weinig koolhydraten te eten (en weinig suikers natuurlijk) en relatief meer eiwitten. En natuurlijk veel groente en voldoende fruit.

Drinken doe ik altijd zat, geen enkele moeite om over de 2 liter te komen met vnl. water en (rooibos)thee. Op het werk altijd een paar koppen koffie en 's avonds cola light. Dat werden vroeger rustig 2 of 3 glazen cola light, nu wil ik er max. 1 per dag.

Bewegen mag een stuk meer, maar i.c.m. drukke baan (>40u) en paard is iets aan sport daarnaast doen lastig. Of lastig vol te houden, beter gezegd.

Nou, komt 'ie dan.

Zaterdag:
O: ca. 200 gr. magere kwark met rode bessen (jum!), wat zonnebloempitten en een handvol muesli-7-granenvlokken
L: vers warm bruin broodje (van de markt) met kaas
T: veel te veel cashewnoten (ongezouten), een hand vol wokkels en 2 glazen witte wijn (kreeg bezoek)
A: kip met geroosterde groenten uit de oven (bloemkool, kerstomaatjes, paprika met een hoop Italiaanse kruiden erover), heerlijk!

B: paard gelongeerd, wei uitgemest

Zondag:
O: ca. 200 gr. magere kwark met een half bakje frambozen, wat zonnebloempitten en een handvol muesli-7-granenvlokken
L: 3 volkoren wasa-crackers met kipfilet
A: flink stuk regenboogforel (filet), lekker veel suger snaps en gekookte worteltjes
T: handvol kersen, halve appel, halve nectarine - fruitmomentje samen met manlief op de bank ;-) en een glas cola light 's avonds

B: werkelijk niets... luie zondag, paard had ook vrije dag

Maandag/gisteren:
O: ca. 200 gr. magere kwark met een half bakje frambozen en een schep muesli-7-granenvlokken
L: uit de saladebar op het werk: een bakje met gemengde groene salade, tuin- en kidneybonen, 2 eieren, glas melk
T: zo'n ontbijtkoekreep (Snelle Jelle) en na het werk op het terras 2 flesjes cola light
A: kip met geroosterde groenten uit de oven --> pas om 22.00 uur gegeten, alles koud, waren allemaal restjes van zaterdag
T: handvol gemengde noten

B: naar het paard geweest, niet gereden, wel wei uitgemest, water naar de wei gebracht (dus lekker met de kruiwagen aan het slepen geweest), paard gepoetst

Ben eigenlijk wel benieuwd of dit lijstje van 3 dagen opmerkingen oproept.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 09:45

Kies je bewust voor cola light omdat het beter klinkt of vind je het qua smaak lekkerder?
Je zou beter bij wijze van 3 glazen gewone cola kunnen drinken dan 1 glas cola light. De light versie is 'slechter' dan gewone cola. Het beste is natuurlijk helemaal geen frisdrank, of dit te beperken tot het weekend?

Verder is het misschien handig om je BMR te berekenen, die geeft aan hoeveel calorieën je per dag nodig hebt. Als je dan je calorieën eens bij houd kun je daar evt. in switchen mocht het te veel of te weinig zijn.

Qua tussendoortjes kun je denk ik ook meer eten (denk aan fruit). En een snelle jelle is eigenlijk alleen maar suiker dus vermijd deze liever.
Laatst bijgewerkt door xNathaliee op 16-09-14 09:47, in het totaal 1 keer bewerkt

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 09:46

Tayga schreef:
Oliver schreef:
dit doe ik ook. Althans ik neem voor het sporten havermout met kwark mee en zorg dat ik als ik thuis ben alleen nog eten hoef op te warmen.

Ja, zoiets probeer ik ook.

Ik neem van huis iets mee dat ik kan eten rond 17.30 uur (einde werkdag, vlak voordat ik naar 't paard ga). Hoeft niet veel te zijn, wel iets. Als ik dat niet doe, val ik letterlijk van het paard af. Denk dan lage bloedsuikerspiegel o.i.d. Dus bijv. nog een half bakje kwark, of zo'n Snelle Jelle ontbijtkoekreep, of een krentenbol.

Als ik dan eenmaal thuis ben, vaak 22 uur, heb ik wel honger (geen fatsoenlijke avondmaaltijd gehad), maar geen zin om te koken. Dus ik probeer dat idd met restjes van de vorige dag(en) te doen. Of ik maak een simpele salade, binnen 10 min. klaar.

Mijn vriend kookt erg lekker en verantwoord (veel beter dan ik!), maar die is er door de weeks niet, werkt in het buitenland. Met beetje geluk kan ik de ma. en di. sowieso overbruggen met de restjes van wat hij in het weekend gekookt heeft!

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 09:49

Het valt me op dat er nog relatief veel snelle suikers in zitten(brood, wokkels, wijn, crackers, ontbijtkoekreep). Bovendien zou ik khd arm nooit aanbevelen als je maar 5 kg af wil vallen.

Probeer eens te beginnen met voldoende groente en fruit, maak daar je basis van. Wees ook niet bang om genoeg te eten(ook vet heeft je lichaam nodig!). En in je beweging valt veel winst te halen :j

O: 150 g griekse yoghurt, el aardbeienjam zonder toegevoegde suiker
T: banaan, 25g walnoten
L: 60g rijst, 100g rundergehakt, 200g gemengde wokgroente
T: ?
D: 60g pasta, bolognesesaus met veel groente, klein beetje geraspte kaas
T: smartbar coconut, 30g dextrose
B: 1.5 uur KT

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 09:56

xNathaliee schreef:
Kies je bewust voor cola light omdat het beter klinkt of vind je het qua smaak lekkerder?
Je zou beter bij wijze van 3 glazen gewone cola kunnen drinken dan 1 glas cola light. De light versie is 'slechter' dan gewone cola. Het beste is natuurlijk helemaal geen frisdrank, of dit te beperken tot het weekend?

Verder is het misschien handig om je BMR te berekenen, die geeft aan hoeveel calorieën je per dag nodig hebt. Als je dan je calorieën eens bij houd kun je daar evt. in switchen mocht het te veel of te weinig zijn.

Qua tussendoortjes kun je denk ik ook meer eten (denk aan fruit). En een snelle jelle is eigenlijk alleen maar suiker dus vermijd deze liever.

Dank voor je reactie!

* Cola light: ja, dat drink ik echt omdat ik het (veel) lekkerder vind dan gewone cola. Als ik moet kiezen tussen gewone cola of geen frisdrank, dan maar niets. Vind cola light echter héérlijk, kan echt van een glas genieten 's avonds. Dus nu 1 per dag max., maar verder afbouwen naar bijv. alleen vrij-za-zo is wel een goed idee.

* Snelle Jelle: is niet meest handig hè, dat weet ik eigenlijk ook wel. Meer kwestie van gemak: makkelijk meenemen, hoef je niet klaar te maken o.i.d. Ik ben altijd druk-druk-druk en besteed te weinig aandacht aan het zelf maken van dingen.

* BMR: even gegoogled, zei me niets (sorry, ben dus nogal nieuw in 'gezond eten-land'!). Mijn BMR is, volgens een site, rond de 1500. Dat is dus, aldus de site, het aantal calorieën dat mijn lijf in 24 uur in absolute rust verbruikt. Om mijn gewicht op pijl te houden zou ik ongeveer 2.100 caloriën binnen mogen krijgen, aldus dezelfde site. Dat wil ik dus niet. Om af te vallen moet ik daar dus onder. Maar hoe veel dan? 1.800 per dag ofzo?

Nu hoeven die 5 kilo er niet in sneltreinvaart af, prima als dat drie maanden duurt - als het er daarna maar af blijft! Tellen jullie echt calorieën? Ik weet niet of ik daar op zit te wachten. Zou liever een paar simpele regels in m'n hoofd houden om bijv. te voorkomen dat ik meer dan 1.800 per dag binnen krijg.

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 10:02

Jezzi schreef:
Het valt me op dat er nog relatief veel snelle suikers in zitten(brood, wokkels, wijn, crackers, ontbijtkoekreep). Bovendien zou ik khd arm nooit aanbevelen als je maar 5 kg af wil vallen.

Probeer eens te beginnen met voldoende groente en fruit, maak daar je basis van. Wees ook niet bang om genoeg te eten(ook vet heeft je lichaam nodig!). En in je beweging valt veel winst te halen :j

Moet even nadenken voor alternatieven voor snelle suikers bij de lunch. Wat neem je dan i.p.v. brood of crackers? Juist als ik niet wil overdrijven met koolhydraat-arm, is het wel handig om iets uit die categorie bij de lunch te eten, toch?

En idd., 5 kg is op zich een opgave die goed te overzien is, qua afvallen; 6 of 7 kg. zou mooier zijn trouwens, maar als die 5 blijvend eraf gaan is het ook prima. Gaat er meer om dat ik weer fijn in mijn lijf wil zitten. Ik hoef geen maatje 36, nooit gehad ook. De dikke bovenbenen zitten in de familie. En het babyvet op mijn buik mag ook lekker blijven zitten. Maar ik wil mijn kleren weer normaal passen en gewoon trots zijn op mijn lijf, incl. 'vetjes' hier en daar.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 10:05

O: smoothie van 100 gram aardbeien + 100 gram frambozen + 300 gram kwark + 100 ml magere melk & sterke espresso met beetje melk en suiker
T: drie knäckebröd met leverpastei
L: twee sneetjes brood met achterham en boter
T: twee rijstwafels met smeerkaas + één banaan
B: 45 - 60 min krachttraining benen
D: 80 gram ongekookte pasta + 125 gram gerookte forel + 100 gram ricotta + eetlepel olijfolie + sla
T: 200 ml magere melk + 28 gram Whey Perfection & een glas sinaasappelsap (vers geperst)

2.081 calorieën, 63 gram vet, 226 gram koolhydraten, 140 gram eiwit

EstherW ik vind cola light ook heerlijk. Echt een traktatie om dat af en toe te pakken :9

Je zou in plaats van een Snelle Jelle bijvoorbeeld een rijstwafel met smeerkaas kunnen nemen. Bij Lidl heb je smeerkaas in van die handige voorverpakte puntjes. 24 voor € 2,50 dus daar val je je ook geen bult aan (en ze waren in de aanbieding zaterdag dus wellicht nog?).

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 10:07

Ik weet niet of je een smartphone heb maar anders is de ap myfitnesspal erg handig. Hier kun je per dag invullen wat je eet en deze geeft aan hoeveel cal er in zitten. De ap onthoud de ingevoerde gegevens dus de volgende keer hoef je hem alleen maar uit je lijstje te vissen. Als je eens invult wat je 'normaal' at en kijkt op hoeveel cal je zit..
Mocht je onder je rust zitten dan zul je eerst op onderhoud moeten eten. Ik heb dit voornamelijk gehad, at te weinig en daardoor kwam ik aan. Als je lichaam dan 'gewend' is aan je onderhoud dan kan je er onder gaan zitten, en gewoon wat haalbaar voor jou is.

Qua sport zou ik krachttraining aanraden. Dit kun je ook makkelijk thuis doen. Met een paar gewichten (of je eigen gewicht) oefeningen doen om sterkere spieren te kweken. Hoe meer spieren hoe meer je verbrand zeggen ze toch?

Ik eet elke dag een halve komkommer in stukken. Echt een snack, het zijn ongeveer 10 plakken en ik doe er (achter mijn pc) gerust een kwartier over. Eten is ook iets psychisch en dit tussendoortje is 7 calorieën :)

Ik kan ook echt niet alles nauwkeurig op de gram afmeten hoeveel koolhydraten/eiwitten en vetten erin zitten. Heb daar ook niet echt zin in :')
Maar zolang ik mijn calorieën in de gaten hou en zorg voor gezonde calorieën ipv ongezonde calorieën dan vind ik het al best. :j

Oliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 10:12

Je kunt toch altijd ´s avonds een extra portie avondeten maken en dat bewaren voor de dag dat je dan naar je paard gaat? Ik maak op zondagavond voor twee of drie dagen lunch en avondeten. Als ik geen eten prep dan ga ik op het laatste moment belegde broodjes kopen op mn werk enz.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 11:07

Oliver schreef:
Je kunt toch altijd ´s avonds een extra portie avondeten maken en dat bewaren voor de dag dat je dan naar je paard gaat? Ik maak op zondagavond voor twee of drie dagen lunch en avondeten. Als ik geen eten prep dan ga ik op het laatste moment belegde broodjes kopen op mn werk enz.

Dit doe ik ook standaard :j helpt uitstekend bij mij! En erg veel extra werk is het niet want je staat toch al te koken

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 12:19

Dank je meiden! Thanks Eline!
Maarre, na al jullie complimentjes heb ik grappig genoeg mijn hele lijstje moeten aanpassen. Ik had zo'n enorme honger; ik werd er helemaal naar van, en het bleef maar duren. Er kwamen nog 2 chocolate chip cookies bij, een tofu-sesam-burger 's avonds en om 23.00 uur nog een boterham met bietjessalade en komkommer :=

Het is me opgevallen dat dit weer gebeurde terwijl ik immense spierpijn in mijn quads, hamstrings en heupen had. Hebben nog dames hier last van, onstilbare honger bij flinke spierpijn?

Vandaag probeer ik maar 100 kcal onder behoefte te eten, eerst eens zien of dat vandaag wel lukt :P

O: 95 g donkere meergranen bh met 100 g bietjesspread, komkommer en rucola; groot glas Alpro soja mild
T: Grote kop thee met 1 melkje
L: 50 g vk pasta, rucola, tomaat, 10 olijven, rauwe paprika, dressing van kruiden, el olijfolie, 100 g cottage cheese, 1 tofu sesamburgertje
B: Paarden verzorgen, grondwerken
T: 250 g kwark met 20 g Special K en 15 g honing
A: Bio veggie take out (ong. 600 kcal: salade, 2 x warme groenten in sausje, stukje burger, 2 x schep kh, dressing)
B: 1 uur balletles
T: 200 g ananas

Zonder avondeten: 1500 kcal, 80 g eiwitten, 38 g vetten tov 2200 te verbranden kcal.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 12:24

Ja heel herkenbaar! Als ik flink benen heb getraind heb ik de dagen erna echt onstilbare honger steeds.. kan dan wel blijven vreten. :=

Helaas nog geen oplossing voor gevonden behalve maar gewoon meer eten.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 12:28

En laat ik nu zowat alleen benen trainen - weliswaar niet op KT niveau, maar toch :') Het zijn natuurlijk ook flinke spiergroepen die we aanspreken, die heel wat kcal wegvreten.

Ik zal mijn mes en vork dan maar gewoon extra slijpen in het vervolg, als jij het ook ondervindt :Y) Ik voel mij vandaag ook totaal niet opgeblazen ofzo. Alsof ik al die kcal wel goed wist te besteden. Alleen eng hoor, plots van het lijstje moeten afwijken :+

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 12:38

Eten jullie dan meer koolhydraten weg of eiwitten na spierpijn?

Wat mij opvalt is dat ik op de dagen dat ik avond eet en dan sport ik na het sporten geen trek meer heb. En op de avonden dat ik niet sport ik na het avondeten wel weer trek krijg (komt dat door die calorieën verschil (ongeveer 300)?) Want je zou juist denken dat je meer trek krijgt als je een goede inspanning heb geleverd. Of zijn die 'hongersignalen' op de rustdagen gewoon verveling (omdat ik niet sport maar voor de buis zit en ik een snaaidrang krijg) ?
Want als ik ongeveer bereken hoeveel tijd er tussen mijn maaltijden zit is dat overdag rond de 2/3 uurtjes. En tussen het avondeten en naar bed gaan zit zo'n 4 uur tussen.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 12:47

Als het mogelijk is probeer ik net na het sporten suiker te nuttigen (vb. groot glas fruitsap), voor de spieropbouw. Iets met insulinepieken en groeiende spieren. Op een dag dat ik zwaarder train probeer ik sowieso +100 g eiwitten te zitten. Wanneer ik die eiwitten nuttig, daar let ik niet zo op; ik hoorde Phor eens zeggen - denk ik - dat dat toch niet uitmaakt. Verder helpen veel eiwitten sowieso mbt spierpijn. 's Avonds cottage cheese eten is ook erg goed; iets met caseïne voor spierherstel dat je lichaam vooral 's nachts nodig heeft. Extra magnesium (bananen!) kan ook goed helpen.

Verbeter me gerust als ik het niet juist zeg, maar kh moet je zien als de benzine, de brandstof die je lichaam nodig heeft om te functioneren en vb. te sporten. Voor het sporten kun je dus vb. een kommetje havermout oid eten. Eiwitten zijn dan weer goed om de scheurtjes in je spieren (die je maakt met sporten) te herstellen, waardoor je spieren sterker worden en groeien.

Sowieso is het verstandig om je eetplan te volgen, dus ook al heb je 1500 kcal gegeten, vervolgens zwaar getraind, en heb je geen honger meer - toch eten wat er op je lijstje staat. Althans, dat doe ik wel. Maar dat ik geen honger heb, is dan ook een uniek gegeven, ik ben een wandelende vuilnisbak :Y)

Misschien eet je (onbewust) minder op een sportdag, waardoor je de dag er na - tijdens je rustdag - net meer trek hebt, en je lichaam de schade wil inhalen?

NieneWiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 12:55

O: Havermout met halfvolle melk, kokos, rozijnen en honing
T: Appel
L: Drie waldkornboterhammen, 2x cottage cheese en 1x hummus, 2 rijstwafels met een dun laagje blue band en drie plakjes gerookte kipfilet
T: Banaan
T: 20 gr gemengde ongebrande noten
A: Moussaka van aubergine, tomaat, uit, griekse yoghurt, ei, geraspte kaas en daarbij twee zuurdesem knackebrod met 150 gr tonijn gemengd met een beetje kwark, tomaat, peper en zout
T: 250 magere kwark met witte druiven

2070 kcals, 140 gr eiwit, 66 gr vet

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 13:01

Ik heb nu op de dagen dat ik sport 2100 calorieën en op de dagen dat ik niet sport 1800 calorieën gezet. Ben er deze week mee begonnen dus zal even aankijken hoe dat verloopt. Phormicola zei al tegen me dat ik (als ik in de avond zin heb om te snaaien) dat kan inplannen zodat ik niet over mijn calorieën kom. Maar ik zit vandaag op 1700 calorieën (heb nog 100 calorieën over voor vandaag) en ben bang dat ik vanavond (rustdag) dus trek ga krijgen..

Gisteren tot en met het sporten (doe ik altijd na het avondeten) zat ik op plus minus 1900 cal. Nam na het sporten (om aan mijn cal te komen) een maiskoek, maar zag dat die ook 'maar' 70 calorieën bevatten.. Dus ik ben denk ik gister niet eens aan die 2100 calorieën gekomen (ik weeg overigens niks dus alles is geschat misschien dat ik sommige dingen onder of overschat).

Grapjasjes12Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 14:09

Daarom had ik m'n epic cheatday altijd op legday, dan hen je de dagen erna niet zo'n honger :)

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 15:54

Denk dat hij uiteindelijk zo word.
Voor mijn gevoel echt (onnodig) veel gegeten.
Comments? :)

Venthe schreef:
Vandaag lange dag college (08.45 - 17.30) ik krijg dan altijd honger dus iets uitgebreider lijstje vandaag

O: 200 ml amandelmelk, 6 el havermout, 1 el lijnzaad, 1 appel, handje bananenchips en kaneel + kopje koffie met koffiemelk
T: Cappuccino, 1 speltbth met slankie smeerkaas, 250 ml thee
L: 2 speltbth met sabra auberginesspul en geitenkaas, 1 speltbth met slankie smeerkaas + 200 ml tomatensoep (schoolkantine)
T: haver spelt reep (leev) + 200 ml magere yoghurt, 20 g havervlokken met gojibessen en 90 g blauwe bessen
A: kom pompoensoep (unox), schaaltje sla en kruidenstokbroodje (7 uur thuis en moet ook nog naar stal)
T: schaaltje vruchtenkwark

B: hele dag college + 5 km hardlopen

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 16:10

Vraag in een ander topic gesteld :Y)
Laatst bijgewerkt door xNathaliee op 16-09-14 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 16:11

Ik denk dat dat een vraag is die eerder in het 'Gezonde voeding' topic thuis hoort :)

Goede tip Phor, misschien moet ik ook maar de cheatday op mijn dag met de zwaarste training leggen.