Havermout ontbijt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fleur_yen

Re: Havermout ontbijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 14:26

Ik heb m'n afgelopen week tijdens vakantie een pak havermout meegenomen!
Moest een beetje creatief zijn met ingredienten qua kamperen, dus zaten er bij mij alleen noten en appel door. Wat ik tijdens het kamperen wel een handige manier vond om te maken was gewoon kokend water over een bakje droge havermout gooien, en 5 min wachten, was het ook gewoon een normaal papje, en een vies pannetje bespaard ;) En toch een gezonde start van de dag tijdens de vakantie :)
Vanochtend thuis quinoa gekookt met appel en bosvruchten, en later nog chiazaad en gojibessen erdoor, was ook lekker!

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 23:53

Aangezien iedereen hier altijd maar bezig is over die overnight oats moet ik het toch ook dringend uitproberen! Mijn kommetje voor morgen is gemaakt, met volle bioyoghurt, stukjes banaan, een beetje kaneel en een beetje honing.. Ben benieuwd!

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 17:21

Ik zie trouwens in veel Amerikaanse recepten 'Baked oatmeals' voorbij komen, heeft iemand dit wel eens geprobeerd? :)

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 17:25

Nog nooit, maar lijkt me wel errrrg lekker! Het doet me altijd een beetje denken aan een crumble, maar dan als ontbijt :9

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 18:41

Jaaaa precies. ^^ Ik heb een lekker recept van skinnytaste, ga het binnenkort eens proberen. :j

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 09:17

Er staat hier in het topic een simpel en lekker recept van granola (dat is een soorten cruesli) :9

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 11:53

Ja, granola ken ik, maar dit is wat anders! Zal het eens opzoeken. :j

Vanochtend voor het eerst overnight oats gehad : 40 gram havermout met amandelmelk, kleine banaan, theelepel cacaopoeder en rozijntjes. :9 Was lekker!
Heb gister zoveel leuke recepten gevonden dat ik het niet kon laten om als lunch ook havermout te eten. havermout met amandelmelk, rozijntjes, kaneel en een eetlepel appelmoes ( Probeersel, ben benieuwd. :+ ) :+

Zou dat kwaad kunnen? Twee keer op een dag havermout?

Edit: Dit recept: http://www.skinnytaste.com/2012/01/bake ... s-and.html

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 11:56

Nee hoor, er zijn ook mensen die 2x per dag brood eten :) En dan is havermout nog een stuk gezonder.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 12:13

Dat ziet er lekker uit Cheetahfan! :9

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 12:34

Cheetahfan schreef:
Ja, granola ken ik, maar dit is wat anders! Zal het eens opzoeken. :j

Vanochtend voor het eerst overnight oats gehad : 40 gram havermout met amandelmelk, kleine banaan, theelepel cacaopoeder en rozijntjes. :9 Was lekker!
Heb gister zoveel leuke recepten gevonden dat ik het niet kon laten om als lunch ook havermout te eten. havermout met amandelmelk, rozijntjes, kaneel en een eetlepel appelmoes ( Probeersel, ben benieuwd. :+ ) :+

Zou dat kwaad kunnen? Twee keer op een dag havermout?

Edit: Dit recept: http://www.skinnytaste.com/2012/01/bake ... s-and.html

Granola? nooit van gehoord, zal ook eens googlen.
Dat gebakken havermout lijkt me ook wel apart.
2x per dag havermout, nee hoor geeft niets, als je verder maar wel gevarieerd eet.
Dus groente, fruit, vlees.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 12:42

Touwens, ik ben nu de voedselzandloper aan het lezen. Om even terug te haken over de eerdere discussie over verzadigd vet, dat da niet per se ongezond hoeft te zijn wordt ook specifiek genoemd in dit boek en daarbij wordt verwezen naar het volgende onderzoek (omdat daar eerder in dit topic om gevraagd werd :P )

Meta-analysis of prospective cohort studies evaluating the association of saturated fat with cardiovascular disease - Siri tarino, P.W. Sun, Q. Hu, F.B. and Krauss, R.M.
Am. J. Clin. Nutr., 2010 , 91: 535-546

Ik dacht, ik meld het even :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 12:54

Is dat een leuk boek?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 15:08

Ik vind van wel, heel duidelijk en heel goed onderbouwd en redelijk genuanceerd, wat ik in andere boekjes vaak mis.

Wel heel theorethisch, redelijk diepgaand, en niet per se praktisch (ik ben nog geen recepten of weekmenu's ofzo tegengekomen oid) . Mijn moeder heeft hem voor der verjaardag gehad en die komt er niet doorheen zegt ze, omdat ze het te ingewikkeld vind.

Persoonlijk vind ik het juist wel interessant om de theorie erachter te lezen (en de schrijver schrijft het duidelijk op, maar het is een boel biologie zegmaar) omdat ik normaal gesproken een beetje gek wordt van het feit dat iedereen iets anders zegt. Dus dan is het wel fijn om de onderbouwing te lezen en je op basis daarvan je eigen oordeel te kunnen vellen. Persoonlijk vind ik het allemaal heel logisch wat hij schrijft, ondanks de kritiek erop.
Wel één van de beste boeken over gezonde eten ed. die ik gelezen heb tot nu toe, maar een tikkeltje taai :j

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 18:43

De Voedselzandloper heb ik ook gelezen, interessant en eens goed onderbouwd. Dat mis ik in de boeken van o.a. Amber Albarda wel, die noemt nergens waarop ze haar boeken heeft gebaseerd.

Granola is lekker, echt een aanrader om zelf eens te maken. Lekker door de yoghurt of met een beetje rijst/soja/amandel/whatevermelk.

Het recept van skinnytaste ziet er ook lekker uit. Kan ik in mijn vakantie nog wel eens maken :9.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 18:47

Ik Google even op granola maar het lijkt mij nog best een gedoe

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 18:54

Ik gebruik dit recept: http://yummyinmytummy.nl/brunch/granola/
Vind het niet veel gedoe. Ja je bent langer bezig dan wanneer je een pak cruesli in je kar gooit, maar daar krijg je wel iets superlekkers en gezonds voor terug :9

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 19:17

Dit is het basis recept wat ik altijd gebruik.
Super lekker en zoooo simpel
Chanen schreef:
Ik maak mijn tommoroats altijd met yoghurt. Als ik de havermout met melk eet, laat ik het ook overnacht weken, maar dan doe ik het net zolang in de magnetron als anders.

Granola is heeeel makkelijk te maken. Gisteren heb ik 80 gram havermout gemengd met twee dessertlepels honing. Goed mengen en over een bakplaatverdelen en dan 12-15 minuten bij 180 graden in de oven. Als de havermout goudbruin begint te worden, is het klaar. Even laten afkoelen zodat het uithard en dan is het geloof ik tot 2 weken houdbaar. ;)
Ondertussen is de hangop ook klaar. Wat komt daar een vocht uit zetten zeg! Ik ben heel benieuwd hoe het al smaken. Vanmiddag nog even een doosje zomerfruit halen en dan morgen lekker ontbijten. :D

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 19:44

Mmm :9 Ga het eens proberen deze vakantie. :j

Ik heb vandaag toch maar weer eens havermout afgewogen. Ik nam altijd 6 eetlepels, staat op het pak dat dat ongeveer 40 gram is. Ik wegen: 20 gram. :')  Maar het lijkt best veel en vult (net) genoeg...

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 19:51

Mag ik me hier ook melden?

Heb 't topic wat doorgespit en er komen heule lekkere recepten voorbij! :9 Echter heb ik een tijdje geleden warme havermout met warme melk geprobeerd, het rook ontzettend lekker maar vond het echt niet lekker! := Wellicht is er wat doorheen doen een optie? Zoals vele, eigenlijk alleen maar, recepten!

Ik ben iemand die vrij snel weer trek heeft, gezond(er wil) e(e)t(en) en dus leek havermout me een fijne oplossing! Morgen even boodschappen doen en donderdag uitproberen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 21:14

had je er wel iets zoetigs door heen gedaan.... Suiker ofzo :P ?

Helemaal zonder iets er in vind ik het ook niet te bikken :P

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 21:20

die gebakken havermout lijkt mij wel erg lekker :j

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 21:22

Menino schreef:
Ik vind van wel, heel duidelijk en heel goed onderbouwd en redelijk genuanceerd, wat ik in andere boekjes vaak mis.

Wel heel theorethisch, redelijk diepgaand, en niet per se praktisch (ik ben nog geen recepten of weekmenu's ofzo tegengekomen oid) . Mijn moeder heeft hem voor der verjaardag gehad en die komt er niet doorheen zegt ze, omdat ze het te ingewikkeld vind.

Persoonlijk vind ik het juist wel interessant om de theorie erachter te lezen (en de schrijver schrijft het duidelijk op, maar het is een boel biologie zegmaar) omdat ik normaal gesproken een beetje gek wordt van het feit dat iedereen iets anders zegt. Dus dan is het wel fijn om de onderbouwing te lezen en je op basis daarvan je eigen oordeel te kunnen vellen. Persoonlijk vind ik het allemaal heel logisch wat hij schrijft, ondanks de kritiek erop.
Wel één van de beste boeken over gezonde eten ed. die ik gelezen heb tot nu toe, maar een tikkeltje taai :j

Mijn moeder heeft dit boek ook (ik heb het niet gelezen, heb haar verkorte versie aangehoord :') ) en ik probeer nu een beetje volgens die richtlijnen te eten en ben intussen al zo'n 7 kilo kwijt in 7 weken :j

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 21:25

Mag je koolhydraten eten van dat boek? Want volgens Amber moest ik 's avonds mijn kh-inname beperken, en daar werd ik erg verdrietig van -O-

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 21:32

je mag wel koolhydraten eten, maar ik doe dus bijvoorbeeld, als ik smiddgas brood (koolhydraten eet) ze s'avonds skippen.
Dus dan alleen vlees en groenten/salade
en andersom

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 21:33

Moet dat volgens het boek; ik bedoel: wordt dat aangeraden? Want anders kan ik het maar beter bij voorbaat skippen :')