De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 18:31

Ik wil het wel goed doen, en het staat of valt toch wel met dat MM-mix mengsel begrijp ik, dus vandaar dat ik dat er wel echt voor wil gaan gebruiken :)

Juist ook vanwege het weinig werk er aan willen hebben, het klinkt mij ideaal in de oren dat mensen die mix er 1 keer in doen (bij het starten met een bak) en vervolgens alleen nog maar compost hoeven toe te voegen. En dat het spul goed luchtig blijft en heel goed water vasthoud waardoor je minder bezig hoeft te zijn met gieten.

Met potgrond heb je toch vaak dat het droog en hard wordt als je even niet oplet, en ik lees veel dat mensen het 1 jaar gebruiken en dan vervangen voor nieuwe potgrond?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 19:03

ik doe hier alles op volle grond, of in potten , dus alle potten krijgen ieder jaar verse potgrond, als ik voor de winter opruim, verdwijnt de potgrond uit de potten de tuin in, en begin ik het jaar er op weer met nieuwe potgrond.
met MM bakken zou ik misschien wel de vermiculiet er in mengen, maar zoals gezegd, ik doe volle grond ...hoewel ik steeds meer twijfel om er toch een gedeelte naar MM om te bouwen, ik heb hier idioot veel onkruid, op de hoek (5 huizen verder) van de straat heeft jaren een mevrouw gewoond die niets aan de tuin deed, dus onkruid stond daar ieder jaar 2 meter hoog in de tuin, ook wortel onkruid, dus dat komt bij mij nog steeds als een dolle omhoog, kweek, heermoes (wel weer handig om gier van te maken tegen de luizen etc) , zuring...tis echt een drama af en toe...
misschien in ieder geval de kas ombouwen met het mm idee... ik werk daar ook in de grond onder en naast de kweektafels.
tuin moet toch nog op de schop ivm vandaag geplaatste 1000 liter tank(ibc vat) dus als we toch bezig zijn kan ene braakliggend stuk ook nog omgebouwd worden... mmm, eens denken, moet ik dalijk ook nog op zoek ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 20:02

Ik ben echt theoretisch gezien helemaal om betreffende die MM-mix, nu nog in de praktijk :P

Wil eigenlijk ook wel dat Vermiculiet-gebeuren toevoegen aan het strookje waar ik binnenkort Hedera's wil gaan planten, schermen heb ik al neergezet :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 20:25

Sonja_vR schreef:
wat ik al eerder zei, ik ben een luie tuinierder...
ik koop geen stek en zaaigrond oid, ik koop potgrond en compost (als ik zelf niet voldoende heb ) en daar doen ze het maar mee, heb nu luxe potgrond voor alles wat binnen voorgezaaid is, van DCM, maar vorig jaar bijna alles in de potgrond van de aldi gehad, is allemaal prima groot geworden :j
nu staan de vers geplante aardbeien in potgrond van de mcd(aanbieding van twee weken terug.)
compost heb ik een bult zakken bij de fixet gehaald vorig jaar in een aanbieding, die zijn de volle grond in gegaan..

vloeibare voeding van biobizz voor de potten , werkt erg prettig vind ik zelf en de volle grond moest het doen met de extra toevoeging van koemestkorrels, kalk en kalium doen
tomaten krijgen als ze geluk hebben tomatenmest van de aldi/lidl/action.

mocht ik echt van die moestuinbakken maken zou ik er eventueel een zak vermiculiet doorheen mengen, maar waarschijnlijk moeten ook die bakken het gewoon met potgrond/tuinaarde met eventueel compost doen

Je klinkt alsof je tuiniert op de manier die ik ook wil, wel leuke en lekkere plantjes, niet te veel werk :D

Bedenk ineens dat ik nog heel aardbeien verleden heb, vroeger..... heel heel lang geleden had ik vakantiewerk, aardbeien plukken!
In de kas en later in het seizoen op de vollle grond buiten. (maar goed ook, want als het warm is ga je half dood in zo'n kas)
Wat een aardbeien heb ik toen gezien en gegeten, jammie.

Wil eigenlijk iets leuks verzinnen voor de aardbeien.
Qua hoe ze te planten.

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 22:32

Ik heb vandaag hout gehaald voor een paar mm bakken in het grind bij het huis :D
Lijkt me leuk een paar smalle akken met wat groentes die de kids bij mogen houden en ik hou de rest van de volle grond bij.
Ik heb er echt zo een zin in *\o/*

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 23:07

Sjolvir schreef:
Sonja_vR schreef:
wat ik al eerder zei, ik ben een luie tuinierder...

Je klinkt alsof je tuiniert op de manier die ik ook wil, wel leuke en lekkere plantjes, niet te veel werk :D

Bedenk ineens dat ik nog heel aardbeien verleden heb, vroeger..... heel heel lang geleden had ik vakantiewerk, aardbeien plukken!
In de kas en later in het seizoen op de vollle grond buiten. (maar goed ook, want als het warm is ga je half dood in zo'n kas)
Wat een aardbeien heb ik toen gezien en gegeten, jammie.

Wil eigenlijk iets leuks verzinnen voor de aardbeien.
Qua hoe ze te planten.

ik wil het idd niet te moeilijk maken ...en daarbij, het blijft sowieso wel wat werk, dus liefst wel zo simpel mogelijk :+
zit er eigenlijk aan te denken om het stuk wat nu nog leeg is af te dekken met worteldoek en alles wat de grond in moet, daar een plantgat voor te maken in het worteldoek , scheelt een bak met onkruid op die manier :D
like I said, lazy gardener ;)

aardbeien staan hier nu in potten en balkonbakken, ben nog steeds aan het bedenken wat me nu leuk lijkt kwa blijvende oplossing ,

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 23:37

pmarena schreef:
Wil eigenlijk ook wel dat Vermiculiet-gebeuren toevoegen aan het strookje waar ik binnenkort Hedera's wil gaan planten, schermen heb ik al neergezet :)

Die groeien hard genoeg op alle soorten grond, beetje zonde om daar speciaal iets voor te kopen.

Wij hebben altijd gemoestuinierd in volle grond en nooit veel aan verbetering gedaan, alleen eenmaal per jaar wat compost door de grond gemengd en we hebben altijd prima geoogst.
Onkruid valt erg mee, als je dat weggooid ipv alleen schoffelen en regelmatig bijhoud, heb je er amper werk aan.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 00:08

Trouwens, nu ik een beetje rondkijk op die MM site, vind ik het maar geldklopperij :oo
Zo'n bak kost je 135 euro!! Waarom zou je dat gaan kopen als je ook gewoon grond in je tuin hebt liggen?
De argumenten dat een gewone moestuin groot is, veel tijd kost, teveel opbrengst geeft, teveel geld en ruimte kost enz, is allemaal onzin. Je kunt een moestuin ook kleiner maken, je kunt ook minder zaaien, alleen in je vakken compost toevoegen enz.
En in de volle grond voeg je alleen een zak compost toe per m2 en spit je het even door, heel wat goedkoper dan zo'n bak van 135,-!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 08:46

Dat hoef je ook helemaal niet te kopen :P

Wel een beetje eerlijk er naar kijken hoor ;)

Er wordt op de website een keer of 99 gezegd dat je de bak gewoon kunt maken van eigen (rest-)materiaal, de tip gegeven dat je bvb. eens op een bouwplaats kunt kijken of ze daar iets bruikbaars weggegooid hebben....en voor de mensen die daar allemaal geen zin in hebben hebben ze omdat ze toch heel vaak de vraag kregen de mogelijkheid op de website gezet om een op maat gemaakte bak te bestellen...bij een timmerman waar ze zelf verder niks mee te maken hebben in principe.

Niks geldklopperij dus, maar gewoon service om mensen op weg te helpen :)

Hier zit ik op klei, dat is echt ellende. Altijd heel erg taai om te bewerken, en eigenlijk altijd of te nat of te droog :P

Ik weet wel heel zeker dat ik mezelf een heleboel tijd en werk bespaar als ik daar niet in ga spitten, frezen, grond verbeteren (met veel kalk en allerlei meststoffen enzo), onkruid weghalen, HEEL veel water geven in de zomer (want dan wordt het net beton -O- ) en gedoe met teeltwisseling en uitzoeken wat waar wel of niet naast mag staan, gevecht tegen allerlei beesten en ziektes.... het klinkt mij super-logisch in de oren dat je die problemen niet of nauwelijks hebt in zo'n verhoogde bak met een super los en goed vochtvasthoudend mengsel waar je in elk vak een andere groente plant.

Paar van die bakken neerzetten met paadjes ertussen met houtsnippers of schelpen ofzo....ziet er nog hartstikke leuk uit ook en helpt weer meer tegen slakken e.d. +:)+

Voor aardbeien ga ik dus voor een stel lange "goten" langs een muurtje. In pyramide-vorm planten vind ik ook een heel leuk idee, zoek op Google afbeeldingen op "Strawberry Pyramid" en dan zie je verschillende modellen :j

Ook leuk voor sla en dergelijke:

Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 09:35

Is dat altijd goed om te doen, een zak compost per m2 door de volle grond mengen? Dan heb ik heel wat compost nodig :Y)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 10:04

Die pyramide toren heb ik, geloof me, die wil je niet! De aarden blijft constant naar beneden vallen, bovenop je plantjes. Hij leek mij perfect en ik vond hem zo ontzettend leuk, maar echt functioneel is hij niet :n.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 10:50

Annelies, denk ook dat je alleen die bakken gaat kopen als je graag van je geld af wil ;)
gewoon een stapel planken en een rol worteldoek en je bent klaar,
planken in elkaar schroeven tot bakken van gewenst formaat en die op worteldoek plaatsen, vullen met gewenste grondmengsel en klaar.
als je in een gruwelijk onkruid gevoelige grond zit (als je buren een aantal huizen verderop de tuin stelselmatig 20 jaar of langer hebben verwaarloosd) kan het echt een uitkomst zijn :+
maar ik los mijn onkruid probleem anders op, ga dit jaar een deel van de tuin bedekken met worteldoek en dan plantgaten maken voor de planten en verder alles afgedekt hebben... eens kijken hoe het bevalt, kan ik volgend jaar de rest eventueel ook zo doen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 11:05

Lalidan: o echt! Hoe kom je er aan dan (ik zie ze alleen in de USA :? ) en heb je er toevallig iets van een foto van? :)

Je zou toch denken dat als je hem goed vol doet met aarde, het gewoon zit waar het zit? Hoe kan het gaan vallen dan? Wel fijn dat je even waarschuwt +:)+

Sonja: ik ben hier ook van plan om worteldoek over de tuin uit te rollen, word elk jaar gek van het onkruid trekken...ligt hier braak te wachten totdat we weer verder kunnen gaan, moet nog een opsluitmuurtje omheen gemetseld worden (hopelijk deze zomer...) en dan moet de boel nog recht getrokken worden. En in mei staat het onkruid alweer een meter hoog als ik er niks aan doe....vooral die pispotten zijn irritant, die leggen een heel moeilijk uitwarbaar kussen om mijn Zeeuwse haag....ga dus alles aan de voet daarvan bedekken met zeil.

Het nadeel aan gronddoek vind ik wel dat er zo veel regenwater op blijft staan -O-

Maar voor nu is het plan ook dat ik achterin de tuin dan sowieso als alles rechtgetrokken is, geen vruchtbare aarde op wil gaan brengen, maar lekker gronddoek er wil leggen en een leuk klein parkje van een aantal verhoogde bakken en dan met (liefst) schelpen paden ertussen :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 11:13

pmarena schreef:
Hier zit ik op klei, dat is echt ellende. Altijd heel erg taai om te bewerken, en eigenlijk altijd of te nat of te droog :P

Ik weet wel heel zeker dat ik mezelf een heleboel tijd en werk bespaar als ik daar niet in ga spitten, frezen, grond verbeteren (met veel kalk en allerlei meststoffen enzo), onkruid weghalen, HEEL veel water geven in de zomer (want dan wordt het net beton -O- ) en gedoe met teeltwisseling en uitzoeken wat waar wel of niet naast mag staan, gevecht tegen allerlei beesten en ziektes.... het klinkt mij super-logisch in de oren dat je die problemen niet of nauwelijks hebt in zo'n verhoogde bak met een super los en goed vochtvasthoudend mengsel waar je in elk vak een andere groente plant.

Spitten, frezen, grond verbeteren ed is allemaal helemaal niet nodig.
Klei is juist enorm voedzaam, je moet daar iets door werken wat de grond los houd en dan heb je een prima bodem.
Teeltwisseling heb je net zo goed in een bak, wat zou daar anders aan zijn? Daar kun je ook niet eindeloos dezelfde groenten op dezelfde plekken zetten.
En ziekte's krijg je ook echt wel in zo'n bak, snap niet dat je denkt dat je daar ineens geen last meer van hebt. Meeste ziekte's gaan gewoon via de lucht.
En het neemt ook niet minder ruimte in dan een traditionele moestuin, je hebt immers nog steeds paden ertussen.
Het lijkt mij juist irritant dat je geen overzicht hebt en dat het een het ander gaat overgroeien.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 11-03-13 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 11:14

Heeft er toevallig iemand ervaring met puin in de grond? :=
Ben vandaag begonnen met scheppen waar mijn moestuintje moet komen.. maar ik kom meer dakpannen en kiezel en bakstenen tegen dan grond :=
Ik probeer er maar zo veel mogelijk uit te halen.. maar iemand een idee of dit schadelijk is, en hoe ver ik de puin uit moet graven?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 11:17

Ach jee, dat is echt heel irritant. Zit er wel fatsoenlijke grond in, niet heel veel gruis enzo?
Voordeel is wel dat als het diep zit, je grond beter waterdoorlatend zal zijn.
Hoe diep je moet graven is afhankelijk van de planten die je wilt hebben, als je enkel groente's wilt kweken zou 30cm genoeg moeten zijn, voor kleinfruit iets meer.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 11:20

De welkoop (?) had hem vorig jaar. Foto heb ik zo niet bij de hand, maar kan weleens kijken of ik er een kan maken.
De reden dat het niet werkt is dat het geen losse verdiepingen zijn, maar dat hij van boven naar beneden toe open is. Dus de bovenste laag rust op de onderste zeg maar, en niet op een bodem. Door de vorm, blijf je houden dat de aarde van een hogere verdieping naar beneden 'stroomt' zeg maar. Een verticale want maken van aarde werkt gewoon niet, het blijft schuin aflopen. En dor de grote druk omdat het zo veel lagen op elkaar zijn, gaat het ten koste van je plantjes. Beetje lastig uit te leggen, ik had het ook niet verwacht, maar ondanks dat ik hem nog steeds erg mooi vind, zou ik hem niet nogmaals kopen.

Mijn tuin is wel gebasseerd op het idee van de vierkante meter tuin, maar die vierkante meter leek mij nog niet praktisch. Sowieso, hoe kom je bij het midden van die vierkante meter? Lijkt me dat je dan nog een eind voorover moet bukken.
Maar het deed mij wel beseffen dat tuinieren niet altijd op een grote lap grond hoeft, maar ook anders kan. Wat mij inspireerde tot mijn bakken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 11:24

Hebben hier ook mensen een kruidenspiraal of kruidenslak of iets dergelijks?
Zoiets wil ik ook graag maken, ben benieuwd wie er tips heeft.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 11:25

Heel irritant dat puin, inderdaad! Mijn hele tuin ligt vol puin, ik ben vorig jaar ook al bezig geweest om de bovenlaag helemaal puinvrij te krijgen voordat ik het gras inzaaide (zo'n 350 m2), pfoe wat een werk! Maar het zit echt heel diep, volgens mij minstens een halve meter :=
Waterdoorlatend is de grond zeker, een beetje te! Het is ook nog zandgrond, bovenop mooie donkere grond maar vrij dicht onder de oppervlakte zit al de gele zandgrond. Ik ben in de zomer dus bijna elke dag bezig met water geven. Maarja, altijd beter dan een te natte tuin.
In die moestuin komen vooral bloemkool, broccoli, prei, uien, aardbeien en tegen de rand wat erwten en sperziebonen. En verder vul ik het wat op met radijsjes en worteltjes.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 11:28

Als het echt alleen wit zand en puin is, kun je beter tuinaarde halen en er gewoon een laag bovenop gooien.
Of zulke bakken gebruiken als op MM, dat is dan een van de weinige redenen waarom ik ze zou gebruiken :P

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 11:29

Ik heb gisteren gratis hout gehaald en ga ook 3 mm bakken maar die zijn voor de kids.
En Ik doe ze niet diep maken anders kunnen de kinderen er weer niet bij.
Ik kweek aardappels in bakken en de rest van mijn spul gewoon de volle grond in.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 11:40

Het is een stuk van ruim 3 x 5 meter, dus dat zou dan zo'n 5 kuub tuinaarde zijn := Dat is me toch wat veel om te kopen, dus ik ga het maar gewoon op de zandgrond proberen, en dan binnenkort een kar compost ophalen om er doorheen te mengen.
De tomaten van mijn moeder deden het vorig jaar ook prima op de zand/puingrond, dus ik heb nog wel hoop :Y)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 11:43

anneliesdj schreef:
pmarena schreef:

Spitten, frezen, grond verbeteren ed is allemaal helemaal niet nodig.
Klei is juist enorm voedzaam, je moet daar iets door werken wat de grond los houd en dan heb je een prima bodem.

Ja, dat bedoel ik: dan moet je dus vanalles er doorheen gaan spitten...bij zo'n bak heb je die tobberij niet :)

Citaat:
Teeltwisseling heb je net zo goed in een bak, wat zou daar anders aan zijn? Daar kun je ook niet eindeloos dezelfde groenten op dezelfde plekken zetten.

Het voordeel is dat je daarbij geen hele schema's aan hoeft te houden: je oogst een bloemkool uit een vak, doet er een schepje compost bij om het vak weer aan te vullen, dat woel je er even met je tuinschepje doorheen samen met een scheutje water, en je plant direct iets anders dan bloemkool. Veel simpeler :j

Citaat:
En ziekte's krijg je ook echt wel in zo'n bak, snap niet dat je denkt dat je daar ineens geen last meer van hebt. Meeste ziekte's gaan gewoon via de lucht.

Het lijkt mij wel logisch dat je veel minder snel last van ziektes hebt :)

Je gebruikt immers hele schone aarde in je bakken dus dat is al een goed begin :j
En je zaait in elk vak een andere groente, waardoor elke groente omringd wordt door andere groentes en er zo altijd wel iets bij staat dat de ander beschermd, en allerlei (bvb.) kool-eten beestjes die zullen vast niet zo snel op 1 kool afkomen die tussen sla, prei, worteltjes, bietjes enz. staat.

In een normale moestuin heb je natuurlijk een heel rijtje van hetzelfde gewas en dat zal toch kwetsbaarder zijn neem ik aan :)

Citaat:
En het neemt ook niet minder ruimte in dan een traditionele moestuin, je hebt immers nog steeds paden ertussen.
Het lijkt mij juist irritant dat je geen overzicht hebt en dat het een het ander gaat overgroeien.

De ruimte vind ik eigenlijk geen issue. Wel vind ik het een groot voordeel dat je dus met schone grond werkt zonder onkruid en dingen erin die je oogst kunnen aantasten. En dat de grond gewoon lekker los is en blijft omdat je er niet overheen loopt. En je oogst staat wat hoger, ook wel lekker dat je niet zo diep hoeft te bukken +:)+

Maar vooral ook dat het water goed vastgehouden wordt waardoor je veel minder hoeft te gieten. En dat overtollig water wegloopt omdat je bak hoger is dan de omgeving.

Tja, ik zie er de voordelen gewoon wel van in :j

Alle punten die ik niet zo zag zitten van een normale moestuin, worden hiermee uit de weg geruimd.

Ik heb het natuurlijk nog niet zelf ervaren maar het is een manier van (moes-)tuinieren die inmiddels toch al behoorlijk wat jaren geleden geïntroduceerd is en waar ik toch wel hele enthousiaste berichten van mensen over lees die het zo doen, het lijkt mij super handig en nu ik dit zo heb gezien zou ik me toch wel heel suf voelen om alsnog in die klei te gaan staan rommelen :P

Behalve dan dat je het als een leuke uitdaging kunt zien natuurlijk....maar ik heb zat dingen te doen dus kan mijn tijd wel beter besteden denk ik dan :)

Dit is ook wel geinig, een klein wedstrijdje tussen een Makkelijke Moestuin en een gewone moestuin: http://www.makkelijkemoestuin.nl/blog/a ... competitie

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 11:48

Poeh puin....dat zit hier ook echt overal... ook in de nog aan te leggen tuin aan de linkerkant van het huis dus. Idee was om de boel glad te trekken en dan goede aarde op te brengen maar die moestuinbakken vind ik een veel leuker plan, staat heel leuk ook, zo'n groente-parkje waar je doorheen kunt wandelen en je eten bij elkaar kunt verzamelen, leuk toch :j

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 11:53

Ik vind de MM bakken ideaal als je een bgeinner bent of voor kinderen.
Ik denk dat ik er dit jaar ook best schik van ga krijgen wnat ik ben de enigste thuis die eikenbladsal lust,dus kan ik mooi iedre keer eentje planten :D voor mezelf
Ik ben heel benieuwd na je ervaringen Pmarena na het oogst seizoen :)