Gezond(er) eten deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Toad

Re: Gezond(er) eten deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 12:27

@Wendy: volgens mij vergroot veel eten van rood vlees de kans op darmkanker, omdat je lichaam er best lang over doet om het te verteren.

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 13:25

Wat ik weet over rood vlees is ook dat je lichaam veel calcium nodig heeft om het te verteren. Als je dus onvoldoende calcium hebt opgenomen dan ontrekt je lichaam dat aan je botten.
Ik weet niet hoeveel rood vlees je moet eten voor dat gebeurt, maar als je overdadig veel rood vlees eet heb je daar kans op.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 13:28

Hebben jullie hier bronnen van? :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 13:39

Er zijn zat bronnen waaruit blijkt dat je van roodvlees helemaal niets krijgt. Wmb kun je gewoon rund eten als je dat wil.

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 13:44

Mijn stukje tekst komt uit het boek Eet jezelf mooi slank en gelukkig van Amber Albarda.
Ik heb het boek hier niet, dus kan niet citeren wat er precies staat, maar als ik bij mijn ouders ben zal ik het eens opzoeken. Ik eet zelf overigens geen vlees, dus heb me hier niet heel erg in verdiept, maar kwam dit toevallig tegen in het boek.

Weet iemand trouwens hoe het nou zit met thee, want ik dacht dat je ipv water ook thee kunt drinken voor je 2lt water per dag?
Alleen nu las ik weer ergens dat dit alleen geldt voor kruiden thee, omdat de cafeine in thee juist weer vochtafdrijvend werkt.
Maar cafeine zit toch alleen in zwarte thee?
Dus waarom telt dan alleen kruidenthee mee? Is rooibos thee, groene en witte thee dan niet of minder goed?
Help, ik zie door de bomen het bos niet meer en drink sowieso super veel (groene) thee.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 13:58

Groene en witte thee is ook goed.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 14:01

Ik zou geen twee liter groene thee per dag drinken als vrouw zijnde. Ik kreeg hierdoor erg veel last van PMS en na wat zoekwerk bleek dat dit veel voorkomt. Wat groene thee betreft kun je je beter beperken tot 4 kopjes per dag :)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 14:13

Twee liter kom ik ook niet aan toe. Ik drink zo'n 1 - 1 1/2 liter per dag nu, in de zomer veel minder. Wel afwisselend groene en witte thee.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 14:42

Heb het maca poeder inmiddels ook aangeschaft. Raar smaakje.... Eens zien hoelang ik het volhou om dat te gebruiken:)
Mager rood vlees eet ik ook regelmatig en heb ook niet het idee dat het slecht voor me is. Blijf het dus gewoon eten.
In groene thee zit nog een klein beetje caffaine maar niet veel. Ik drink denk ik ong 700ml (biologische!)groene thee per dag en heb nergens last van. Als je veel groene thee drinkt en je merkt dat je er last van krijgt kan je er weer mee stoppen toch?
Wij hebben in de winkel waar ik werk ook witte(boi)thee met de smaak peer ,die vind ik ook erg lekker voor de afwisseling en wit schijnt nog gezonder te zijn dan groen. Maar ik maak me er niet zo druk om hoor. Ik drink water,thee of koffie (hooguit 5 kopjes per week) Misschien 1x per maand een glaasje sap uit een pak. Vind het wel gezond genoeg zo haha.
Gister lekker frietjes van knolselderij gemaakt en daarbij een Hambuger gemaakt van zwarte bonen,ei en kruiden. Smaakte goed en is voor herhaling vatbaar!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 16:27

Hoe eet jij je maca?
Puur vind ik het :r maar in m'n ontbijt proef ik het niet meer dankzij wat extra kaneel. :D

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:11

Heb het sinds vandaag dus nog maar 1x genomen :) Had 1 ruime theelepel met wat water gemengd om het zo op te drinken. Niet super vies maar lekker is anders...Goed om te horen dat je het ook door je ontbijt kan doen. Daar gaat meestal wel wat kaneel of speculaaskruiden doorheen(ontbijt vaak met havermout en lijnzaad)
Zit nu lekker aan de gestoomde gemengde groenten en neem zo nog een kopje erwtensoep :9

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 20:21

Wendy schreef:

Er worden bronnen vermeld in de voedselzandloper, oa dat vlees de kans op osteoporose hartziekten en diabetes kan verhogen *bron* A prospective study of red meat consumption and type-2-diabetes in elderly woman: the womans health study. Diabetes care, 200427;2108-2115
En nog een aanwijzing dat mensen die iedere dag vlees eten 4 keer meer kans hebben op een hartaanval vergeleken met mensen die de helft minder vlees eten.
Waar dan ook weer een voetnoot van een studie bijstaat maar ik heb geen zin alles over te typen :o

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 00:37

Hoi hier, ik ben al héél lang een stille meelezer trouwens ;)

Ben niet zo'n bewuste eter, ik zondig iets te makkelijk. Maar probeer toch altijd wel interessante avondgerechten mee te krijgen :). Ik kook ook nooit langer dan 30 minuten, gun ik me ook geen tijd voor maar merk wel dat mijn groente bij het eten vaak bestaat uit wat ui, beetje paprika en dat is het.. :') Kopen jullie alle groente vers en varieren jullie echt zoveel met verse groente of hoe doen jullie dat? :)

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 10:56

Bienotje schreef:
Hoi hier, ik ben al héél lang een stille meelezer trouwens ;)

Ben niet zo'n bewuste eter, ik zondig iets te makkelijk. Maar probeer toch altijd wel interessante avondgerechten mee te krijgen :). Ik kook ook nooit langer dan 30 minuten, gun ik me ook geen tijd voor maar merk wel dat mijn groente bij het eten vaak bestaat uit wat ui, beetje paprika en dat is het.. :') Kopen jullie alle groente vers en varieren jullie echt zoveel met verse groente of hoe doen jullie dat? :)

ik eet wel gevarieerd qua groenten, maar lust dan ook alles (behalve witlof :+ )

Als je voor 1 of 2 personen kookt, is het niet handig om een hele paksoi o.i.d. te moeten kopen, dus dan koop ik gewoon zo'n zak wokgroenten. Hier zitten vaak wel veel verschillende groenten in :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 11:06

@bienotje: daarom heb ik het groentepakket van de biologische boer... de boer stelt het pakket samen, voor mij de uitdaging om daar leuke dingen mee te doen :D
Volgende week heb ik Witte kool, Pompoen, Prei. Dat is een klein pakket voor 2 personen, maar in mijn ervaring echt voldoende voor minimaal 5 avondmaaltijden per week :j
@miryam: dank je!

Wat ik wel lastig vind: ik wil graag gezond eten, maar ik wil er ook niet in doorslaan zoals een aantal mensen in mijn directe omgeving op dit moment wel doen. Daarom wil ik graag weten wat de verschillende argumenten zijn, zodat ik gewoon zelf mijn keuzes maak :)

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 11:12

ik probeer ook nog steeds op te letten. Ontbijt is altijd goed lunch is vaak wel brood (3) en avond is 5 a 6x per week gezond.
Ik wil ook niet alles afslaan, dus als 1x per week of 1x per twee weken we een keer patat bakken ga ik niet lopen miepen. Ik wil eigelijk nog wel proberen om minder koolhydraten te eten. Bij mijn ontbijt gaat het goed, bij mijn avondeten wil ik wel iets van koolhydraten, zeker als ik ga sporten, maar tussen de middag zou ik het graag vervangen. Echter, als ik college heb, of moet werken dan is het erg onhandig om iets anders dan brood mee te nemen..
Verder zoek ik eigenlijk nog wat tussendoortjes..nu bestaat het vaak uit fruit, rauwe groentes, rijstewafel. Veel verder kom ik nu niet. Ik zou graag wat meer afwisselen. Noten wil ik niet, want die eet ik bij mij ontbijt al.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 13:49

Miryamk schreef:
Wendy schreef:

Er worden bronnen vermeld in de voedselzandloper, oa dat vlees de kans op osteoporose hartziekten en diabetes kan verhogen *bron* A prospective study of red meat consumption and type-2-diabetes in elderly woman: the womans health study. Diabetes care, 200427;2108-2115
En nog een aanwijzing dat mensen die iedere dag vlees eten 4 keer meer kans hebben op een hartaanval vergeleken met mensen die de helft minder vlees eten.
Waar dan ook weer een voetnoot van een studie bijstaat maar ik heb geen zin alles over te typen :o

Het is alleen jammer om dan uit te zoeken wat voor voedsel ze in dat soort onderzoeken hebben gebruikt. Het gaat dan altijd om processed meats icm simpele koolhydraten, zoals pizza's en hamburgerbroodjes. Je hebt in principe dus niets aan deze onderzoeken, behalve dat elke dag junkfood eten ontzettend slecht is, maar dat wisten we al :')

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 14:07

Haha, dat wisten we inderdaad al :') En ook dat fastfood het risico op hart en vaatziekten verhoogt, onder andere :j
Voor mij geldt trouwens dat ik een jaar of 12 geleden begonnen ben met het montignac dieet. Toen heb ik me jarenlang verdiept in voeding, glyceamische indexen, transvetten, etc. Ik had er, samen met wat anderen, zelfs een soort van forum over :D
Sinds ik echter aan het werk ben en niet meer studeer, heb ik het allemaal wat meer losgelaten. De principes van montignac hield ik wel aan vast (behalve tijdens de verbouwing van ons huis). Zo eet ik eigenlijk altijd volkoren producten, nooit aardappels bij het eten en combineer ik producten met een GI boven de 50 maar beperkt met vet en eet ik eigenlijk praktisch nooit junkfood.
Ik voelde me redelijk goed, maar ik zit soms nog steeds met energie problemen. Nu slik ik alweer ongeveer een anderhalf jaar structureel Q10 en L-carnitine (op basis van het boekje van Erika Schwartz) en dat helpt.
Sinds februari loop ik ook hard, ook dat helpt. Ook daar voel ik me echt goed bij en het heeft me ook geholpen om eindelijk die kilo's van de verbouwing kwijt te raken.
Maar ik ben nu zoekende of ik het voor elkaar kan krijgen om mijn voeding zo goed te krijgen, dat ik de Q10 en L-carnitine niet meer nodig heb, of in ieder geval in mindere mate.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 16:11

Er staat rood vlees, het lijkt me niet dat het om bewerkt vlees gaat. Maar misschien een tip om het boek eens te lezen, dat is een stuk duidelijker dan hoe ik het kan vertellen natuurlijk. :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 16:34

No offense, maar ik lees liever het onderzoek zelf, dan een boek waarin de auteur vaak de conclusies van onderzoek anders interpreteert dan hoe het bedoeld is ;)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 16:37

Idd, ik heb jaren besteed aan het nalezen van deze onderzoeken en geloof me, niet één van de proefpersonen heeft tijdens het onderzoek een gegrillde biefstuk met een salade gegeten ;)

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 18:24

@Phormicola:waarom een biefstuk met sla? Ik neem toch aan dat meneer Kris Verburgh geen onlogische conclusies trekt, hij helpt daar namelijk niemand mee. Wellicht is het wel zo, ik heb me er verder niet in verdiept.

De reden waarom ik niet verwacht dat hij onlogische conclusies trekt is omdat ik de rest van het boek toch juist heel logisch vind klinken.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 19:07

Omdat je van een biefstuk met sla geen darmkanker zult krijgen, maar van een vette hamburger op een witbroodje met saus is dat nog niet eens zo'n rare gedachte :)

Hetzelfde gebeurd met onderzoeken naar koolhydraatarme dieten. De voeding is niet koolhydraatarm, maar staat stijf van de transvetten en zetmeel. Op die manier krijg je nooit een representatief resultaat :)

We weten niet hoe goed meneer Verburgh leest en wat voor preconcepties hij heeft over bepaalde voedingsmiddelen, dus ja, het kan zeker zijn dat hij onlogische conclusies trekt.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 20:54

Maar ik neem aan dat als er iemand onderzoek doet naar rood vlees, diegene niet hamburgers op witbrood gaat testen maar gewoon puur rood vlees. Waarom zouden ze dat immers doen? Om rood vlees in een kwaad daglicht te zetten? Ik zou niet weten waarom.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 21:43

Toad schreef:
Maar ik neem aan dat als er iemand onderzoek doet naar rood vlees, diegene niet hamburgers op witbrood gaat testen maar gewoon puur rood vlees. Waarom zouden ze dat immers doen? Om rood vlees in een kwaad daglicht te zetten? Ik zou niet weten waarom.

Vergis je niet hoor! Onderzoeken zijn lang niet altijd onafhankelijk en worden vaak gefinancierd door bedrijven die er baadt bij hebben als zo'n onderzoek een slechte uitslag heeft.
Ik zou zeggen: lees eens het abstract van dat soort onderzoeken door, dan kun je je eigen conclusies trekken :)