Gezond(er) eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 14:49

Ik dus ook niet...ga ik heel gezond eten, krijg ik dit!
Ik denk dat je met PDS gewoon niet tegen bepaalde gezonde produkten kan.
Zo wist ik al dat bruin en volkoren brood, wat toch doorgaans als gezond wordt beschouwd bij mij averechts werken.
Krijg er vreselijke krampen van en raak ervan verstopt.
Ongezond gaan eten lijkt me nu ook weer niet de bedoeling maar ik denk dat ik met die PDS wel een bepaald voedings dieet nodig heb alleen weet ik nu nog niet zo goed wat ik dan het best wel en niet kan gebruiken.

Nadina dank je wel.

Grapjasjes12

Re: Gezond(er) eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 14:50

Klinkt alsof de vezels je darmen te veel prikkelen :) Sommige mensen hebben idd meer baad bij witte producten, omdat er minder vezels inzitten.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 14:57

klopt phormicola, nu dus maar uit gaan dokteren wat ik het beste kan eten en toch gevarieerd.
Heb het altijd maar voor lief genomen maar nu het zo heftig is zullen er stappen gemaakt moeten worden.
Ik eet bijvoorbeeld nu ook dagelijks fruit....en ga me nu dus ook hard afvragen of dat in mijn geval wel zo verstandig is...weet effe niet meer waar ik qua eten nu verstandig aan doe.
Vandaag houd ik het in ieder geval op heel licht verteerbaar, beetje beschuit, yoghurt en crackertje ofzo.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 15:42

Wat dan wel weer vreemd is dat je ook zo reageert op koolhydraatarm, of heb ik dat verkeerd begrepen?
Meestal zijn fruitsuikers idd funest bij PDS, vooral ivm gisting.

Ik heb er in hele lichte mate last van (gehad), tegenwoordig doen m'n darmen het eigenlijk altijd prima. Wat bij mij heel erg helpt is belachelijk veel water drinken en vet absoluut niet combineren met vezels. En veel bewegen, heel veel bwegen, dan komt de boel ook makkelijker op gang :)
Hoe reageer je op koffie? Ik drink op moeizame dagen een extra kopje koffie en dan is het probleem weer opgelost :')

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 16:01

wat ellendig lijkt me dat zeg zo'n last van je darmen...Ingewikkeld ook als je lichaam contra reageert...

Ik heb echt nooit ergens last van, mijn darmen zijn van graniet ofzo :+ Ik heb ook wel eens discussies met vrienden hoe vaak zij nou naar de wc gaan om de boel te legen, sommigen eens in de 2 dagen, nou 3 keer per dag red ik wel hoor :'), ze zeggen dat dat wijst op snelle verbranding?

Vandaag goed aan m'n plan gehouden :D

En daarbij 45 min met de hond gefietst, 45 min van en naar paard gefietst en een uur flink intensief ge(st)reden en zo met de hond een uurtje wandelen

Die choco van gisteren is me bij deze vergeven dacht ik zo ;-)

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 16:17

Zo goed bezig hoor Colway!

En dat lijkt me inderdaad erg vervelend om PDS te hebben. Heb zelf ook best lastige darmen (gehad). Door een scoliose zat mijn rugspier mijn darm en baarmoeder ook in de weg. Daarnaast heb ik snel last van stress wat natuurlijk ook funest is voor je darmen. Met mijn nieuwe voedingspatroon en het slikken van probiotica gaat het nu heel erg goed gelukkig! Moet eerder vaker dan te weinig zeg maar ;) De boel is aardig hersteld heb ik zo het idee.

Gisteren ipv alcohol toen maar alcoholvrije cocktails genomen. Jammer dat ze er zoveel suiker bijflikkeren, dat maakt het ook een stuk minder lekker! Wel sushi als hapje genomen dus dat is nog wel enigszins gezond. Alleen ook nog gefrituurde garnalen en loempiaatjes gehad haha dus daar heb ik wel iest mee gezondigd.

Vanmorgen meteen knallende koppijn en buikpijn. Moet je nagaan, en nog niet eens alcohol gedronken, puur van de suiker. Eerder kon ik nachten doorhalen en er ook nog eens flink bij drinken :') Heeft op zich dus ook wel nadelen zo'n ander voedingspatroon, je wordt er veel gevoeliger door!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 16:52

Ik heb ook PDS. Heb er vroeger heel veel last van gehad en ik kon toen ook niet fatsoenlijk eten. Gaat nu gelukkig beter, maar ik heb wel altijd buikpijn. Ik hoop dat iets gezonder eten wat zal helpen.
Heb er ook een tijd lang medicijnen voor gehad, maar dat was tegen de pijn.
Bij mij is het overigens heel verschillend; soms heb ik verstopping, soms gaat het veel te 'makkelijk'. Ik moet ook heel erg opletten met vet, koffie, cola en dergelijke.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 17:32

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 17:45

MaartPaard schreef:
Heeft op zich dus ook wel nadelen zo'n ander voedingspatroon, je wordt er veel gevoeliger door!

Tja, dat is maar hoe je het bekijkt... Of je lichaam kan nu genuanceerder aangeven wat het wel en niet verdraagt, terwijl dat niet kon toen het steeds bekogeld werd met dingen waar het niet blij van werd. Waarschijnlijk ben je er altijd al even gevoelig voor geweest... ;)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 18:44

Ik heb zojuist ook de spelt crackers van wasa gekocht bij de Jumbo.
Morgen eens proberen.
Vanavond hebben we snack avond (doen we heel soms als we een dagje weg geweest zijn). Ik heb het zo gezond mogelijkgehouden. Worteltjes en komkommer met tzaziki als dipsausje.
En een paar stukjes droge worst en leverworst om in plakjes te snijden.
Niet helemaal gezond die laatste 2, maar dat kan ook niet elke dag natuurlijk.

Verder heb ik vandaag niet zoveel gegeten. 1 bolletje met gelderse worst en een bolletje met krabsalade.
Ontbijt blijft voor mij een groot drama, ik kan mezelf er niet toe zetten....
Iemand nog tips om me aan het ontbijten te krijgen?
Ik ben altijd laat thuis dankzij het werk

Moet zeggen dat ik het wel erg leuk vind om nu een stuk bewuster met het eten bezig te zijn. Gisteren helaas geen tijd meer gehad om naar de Eko plaza te gaan, maar a.s Woensdag moet ik toch naar Eindhoven, dus probeer ik het dan even mee te pakken.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 18:52

Misschien kun je 's avonds al een speltpannenkoek bakken voor 's morgens? Met lekker wat fruit erin? Of een havermoutcookie uit de oven (havermout laten droogkoken, en dan met kaneel/beetje fruit erop in de oven)? Of gewoon één of twee lekkere speltcrackers :D

Speltcrackers van wasa... Niet te vinden bij de jumbo in Bergen op Zoom ;( Zou wel een uitkomst zijn, want ik vind die van Dr Karg redelijk prijzig en veeels te verslavend :P

Vriendje is nu de Japanse pizza aan het maken <3 ben zeer benieuwd. Je kan dus deeg maken van witte kool :+

Heb net een artikel gelezen in de Humo (vlaams tijdschrift) over stevia. Blijkt dat er, naast alle voordelen, ook nadelen aan zitten. Want vanaf een bepaalde hoeveelheid traden er bij proefdieren nierproblemen en hersenvergroting op.. Vandaar dat het (in België, weet niet hoe dat in NL is) enkel is toegestaan als additief.

Drinken jullie weleens Aloë Vera-drink? Ik vind het superlekker :D Maar ook vrij zoet, hoewel er weinig aan is toegevoegd. Dus dan neem ik het maar bijna nooit.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 18:53

Die pannekoekjes is wel een idee :j

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 19:19

Nou hier was de boekweit ook niet zo'n succes.. ik heb de mijne met bosbessen wel opgegeten maar mijn vriend heeft het weg gegooid.. jammer. Toch maar eens speltmeel proberen..

Morgen volkoren pasta met bio gehakt en de saus ga ik zelf maken met champignons, courgette, paprika en een uitje. Ohja, en tomaten :)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 19:21

Ik heb die speltcrackers ook, maar weet nou niet of ze echt helemaal van spelt(meel) zijn gemaakt, heb doosje weggeooid dus kan niet checken

Heb een heerlijke roerbak(pasta) gemaakt

kip/courgette/spinazie/paprika/lente ui/champignon/pijnboompitten/pesto

erg vullend, ik had er speltpasta bij, maar die heb ik er weer uit gevist, eet liever de kip en groenten op

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 19:21

Tips voor ontbijt heb ik eigenlijk niet.. mij kun je alles voorschotelen, ik heb altijd trek als ik op sta!
Ik vind ontbijt met fruit het lekkerst.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 19:22

Morgen ga ik een groentencurry proberen te maken van bloemkool/lente-ui/tuinerwten met kerrie en ik dacht wellicht Quinoa?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 19:44

Ik wil dus wel heel erg graag gaan ontbijten. Ook omdat ik vaak laat eet i.v.m het werk.
Maar een boterham krijg ik er dus echt niet in en ik ben ook geen muesli fan helaas.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 19:48

En een lekker vers sapje?

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 19:49

En als je een aantal stuks fruit in de blender doet met eventueel een hand noten en daar een lekkere smoothie van maakt? Of yoghurt met appel, banaan (of iets anders) noten en kaneel?

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 19:52

Roelke, wat een gave tekst in jouw profiel, how truth!

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 19:57

Colway schreef:
Ik heb die speltcrackers ook, maar weet nou niet of ze echt helemaal van spelt(meel) zijn gemaakt, heb doosje weggeooid dus kan niet checken

Heb een heerlijke roerbak(pasta) gemaakt

kip/courgette/spinazie/paprika/lente ui/champignon/pijnboompitten/pesto

erg vullend, ik had er speltpasta bij, maar die heb ik er weer uit gevist, eet liever de kip en groenten op

oe dat avondeten klinkt erg lekker!

ik heb vandaag gegeten:

havermout met kokosmelk en banaan+3 uitgeperste sinaasappels
dun plakje cake
boterham met filet americain
2 droge toastjes
avondeten: gebakken gekruide aardappeltjes met sla (cherrytomaatjes, augurk) was even simpel. Had geen zin om te koken..

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 19:59

Aloë vera lust ik niet...

Colway, je avondeten klinkt heeerlijk!

Uiteindelijk lijstje is dit geworden
O: bio vanille yoghurt met amandelen,rozijnen, banaan
T: niets
L: omelet met veel groentes(van 3 eieren
T: appel
D: zilvervliesrijst, bio groenteburger, bio doperwten
T: peer, wat cherrytomaatjes

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 20:01

@Mighty Joe: was je avondeten niet erg droog?

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 20:05

Hoe bedoel je?

Ik wil nu Quinoa gaan koken alvast voor morgen. Maar je moest het eerst wassen om het bittere omweg te halen. Hoe weet je wanneer het goed gedaan is?

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 20:07

Dankjewel nadina! Is niet zelf geschreven hoor.. maar een mooie tekst die zo herkenbaar is voor elk mens met paarden, denk ik. Vind het ook heel mooi en zo waar!

Over aardappeltjes, ik kocht ook vaak van die zakjes waar al kruiden op zitten.. erg he, als je ook kijkt wat voor troep daar op zit. Zelf kruiden is nog lekkerder ook!

Ik ben trouwens heel benieuwd naar de bevindingen wat betreft de japanse pizza! :)