Theoriën koolhydraatarm, caloriearm, vetten, eiwitten etc...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anneve

Re: Theoriën koolhydraatarm, caloriearm, vetten, eiwitten etc...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 11:36

Verzadigd vet is wel goed.

(Alleen in combinatie met KH is het heel slecht, maar dat ligt aan de KH.)

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 11:39

Oke dat is al wat duidelijker. Maar verzadigd vet in een kleine hoeveelheid lijkt me anders wordt je daar alsnog weer moddervet van..

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 11:46

Sinds 2008 ben ik op een dieet gegaan die voor mij erg goed werkt. Ik eet meer koolhydraten toen ben ik al 5 kilo afgevallen en sinds september (toen ben ik aan een koksopleiding begonnen en moet bakken in roomboter) ben ik meer vetten gaan eten.... en ik ben nog meer kilo's kwijt. De weegschaal is stuk dus hoeveel weet ik niet precies, maar mijn skinnyjeans zitten veel losser en regelmatig moet mijn riemen ingekort worden.
Ik haal hier uit dat ik teweinig vetten en koolhydraten at. En mijn lijf op een spaarstand werd gezet.
Nu eet ik veel meer eiwitten, koolhydraten en vetten en het gaat fantastisch, ik voel me er ook veel fitter bij en vrolijker.
Wist je dat: je dagelijks 70gr vet nodig hebt om goed te functioneren.

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 11:47

Dus jij zegt dat je weer meer KH moet hebben. Nou ik hou het niet meer bij hoor :+

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 11:52

Lielle schreef:
vanochtend heerlijk ontbeten met een omelet met paprika, ui, ham en champignons en fruit met gemengde noten en cranberries. Net lunch van een verse hamburger (zonder brood) en een uitgebreide salade.

Dit is dan toch al redelijk wat kh?
Ik blijf het moeilijk vinden wat je nog wél mag eten maar zou het best willen gaan volgen, ik geloof er wel in. Het moet alleen wel te doen zijn.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 11:53

Niien_ schreef:
Oke dat is al wat duidelijker. Maar verzadigd vet in een kleine hoeveelheid lijkt me anders wordt je daar alsnog weer moddervet van..

Misschien moet je even het begin van het topic lezen. Alleen als je insuline hoog is, kun je moddervet worden. Insuline is het vetopslag hormoon. Zonder KH geen insuline, dus geen vetopslag mogelijk. Dit is heel kort samengevat, voor onderbouwing, zie begin van dit topic.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 12:00

F_Orumster schreef:
Lielle schreef:
vanochtend heerlijk ontbeten met een omelet met paprika, ui, ham en champignons en fruit met gemengde noten en cranberries. Net lunch van een verse hamburger (zonder brood) en een uitgebreide salade.

Dit is dan toch al redelijk wat kh?
Ik blijf het moeilijk vinden wat je nog wél mag eten maar zou het best willen gaan volgen, ik geloof er wel in. Het moet alleen wel te doen zijn.

alleen is het voor mij niet khdvrij eten, maar geen granen etc, zuivel en suiker, en dan is dit prima :D Hier was niets van gezondigd (oke, behalve de kaas dan) en ik heb uitstekend gegeten. hoeveelheid khd zou ik eigenlijk niet weten.

Oscar, ruim voldoende Macs en varianten erop maar een echte hamburger hier is een veel lekkerder optie :))
Avondeten met tonijnsashimi, pompoensoep en een mooi stuk ossenhaas was trouwens ook niet verkeerd.

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 12:51

Anneve: ik heb heel veel gelezen en heb er erg veel aan gehad, southbeachforum.net is ook superhandig voor de KH arme gerechten, ik zie heerlijke dingen!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 13:40

yarrah schreef:
Sinds 2008 ben ik op een dieet gegaan die voor mij erg goed werkt. Ik eet meer koolhydraten toen ben ik al 5 kilo afgevallen en sinds september (toen ben ik aan een koksopleiding begonnen en moet bakken in roomboter) ben ik meer vetten gaan eten.... en ik ben nog meer kilo's kwijt. De weegschaal is stuk dus hoeveel weet ik niet precies, maar mijn skinnyjeans zitten veel losser en regelmatig moet mijn riemen ingekort worden.
Ik haal hier uit dat ik teweinig vetten en koolhydraten at. En mijn lijf op een spaarstand werd gezet.
Nu eet ik veel meer eiwitten, koolhydraten en vetten en het gaat fantastisch, ik voel me er ook veel fitter bij en vrolijker.

Zou het ook niet zo kunnen zijn dat je met je opleiding ook meer beweegt?

Als ik wil afvallen is een KH arm dieet bij mij toch echt het enige dat werkt. In het begin laat ik dan ook echt alle KH staan. Op vetten let ik niet zo (onverzadigd of verzadigd), maar eet er ook niet veel meer van. Vet zorgt ervoor dat je eerder verzadigd bent en dus minder eet. Eiwitten zorgen ook voor een verzadigd gevoel en daarnaast moet je lichaam harder werken om eiwitten te verbranden dan KH. Door de KH te laten staan verminder je de insulineproductie van je lichaam waardoor je minder trek hebt en dus (onbewust) ook minder snaait. Een laag KH dieet is (vind ik) veel gemakkelijker vol te houden. Je bloedsuikerspiegel komt weer in balans en je behoefte aan eten normaliseert.
Dat vet dik maakt is dus beslist niet waar.
In de zogenaamde "light" producten zit minder vet maar veel meer KH. En ondanks deze producten worden mensen maar dikker en dikker.
Laatst stond ook weer een berichtje in de krant dat onderzoek heeft uitgewezen dat een KH arm dieet het beste werkt. En als je KH eet dan moet je KH eten met een lage glycemische index (zoals bijvoorbeeld bonen)

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 14:31

Oke, ik zit er over te denken om iets meer te gaan eten. Maar ik vind het dood eng. Ik heb er er nu een boterham bijgedaan.

Dan ziet mijn dag er zo uit:

O:gebakken ei+een beetje spek
L: Special K + boterham (met ham)
A: Aardappelen, spinazie,slavink
T: bakje yoghurt

Ben benieuwd of ik mijn bakje yoghurt nog durf te nemen vanavond. :=

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 14:33

yarrah schreef:

Wat grappig dat het bij jou juist werkt met meer KH. bedoel je dan meer KH als bij Atkins, of over het algemeen? Het klinkt namelijk een beetje als Dr Frank.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 15:17

Niien_ schreef:
Dus jij zegt dat je weer meer KH moet hebben. Nou ik hou het niet meer bij hoor :+

Het is heel persoonlijk denk ik. Toen ik minder KH ging eten kwam ik aan. Nu eet ik meer en val af. (kwestie van uitproberen, denk ik).

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 15:28

Babootje schreef:
Zou het ook niet zo kunnen zijn dat je met je opleiding ook meer beweegt?

:D Nee, want het is maar 1 dag in de week. Volwassenopleiding.

Toen ik nog weinig at, dat was 3 plakken brood met normaal beleg per dag en 's avond normaal eten en ik kwam aan en dat had te maken met de spaarstand.
Nu eet ik: dagelijks 5 plakken brood en s'morgens nog een grote bak cruesli, 3 tot 4 stuks fruit en 's avonds normaal warm eten daarna helemaal niets meer. Ik wordt altijd wakker met een gezonde trek en ontbijt uitgebreid.
Ik snaai en snack niet. Wat ik wel doe en dat is denk ik een belangrijke: Als je trek krijgt moet je iets eten en dan geen mars o.i.d maar een plak brood of fruit. Ik eet dus de hele dag door. Dan een plak brood en dan weer fruit. Vast lunchtijden heb ik niet ik eet wanneer ik trek heb.

Daarnaast heb ik nooit echt las gehad van overgewicht. Ik zat er altijd onder een BMI van de 25 (wat goed is natuurlijk). Maar ik wou er niet overheen komen en heel langzaam kroop ik ondanks mijn weinige eten er toch naar toe. En daar moest iets aangedaan worden. Veel rondgesurft op het net en de verhalen over de spaarstand die vond ik heel logisch en dat heb ik gedaan. Het duurt een tijdje voor je het merkt niet na een week of twee weken, maar je moet er zeker 3 maanden niet op een weegschaal gaan staan. Maar je voelt het wel aan je kleren ;) .

En de allerbeste tip: eet normaal, regelmatig en gezond.

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 15:56

Yarrah: mijn dagen lijken heel erg op jouwe, en ik viel daar ook gewoon mee af alleen ik krijg maximaal 1100 kcal op een dag binnen maar heb totaal geen honger gevoel en eet iets van 3 stuks fruit op een dag, is dat dan niet erg dat de kcal maar 1100 zijn?

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 16:33

Yarrah, zo kwam ik juist alleen maar aan, met "normaal gezond eten"

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 16:36

Niien_ schreef:
Yarrah: mijn dagen lijken heel erg op jouwe, en ik viel daar ook gewoon mee af alleen ik krijg maximaal 1100 kcal op een dag binnen maar heb totaal geen honger gevoel en eet iets van 3 stuks fruit op een dag, is dat dan niet erg dat de kcal maar 1100 zijn?

Ik zit ook elke dag onder de 1100 kcal en voor mij werkt dat prima. :j
Een voorbeeld van een dag voor mij is:

O: Magere yoghurt met Special K
T: Groene appel
M: 3 volkoren boterhammen, 2 met kipfilet en 1 met anijshagel
A: Erwtensoep
T: Minicrackers van LU

:)

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 16:47

Ik eet nu ruim 2000 kcal. Toen ik weinig at zat ik rond de 1400 wat ik al veel te weinig vond en drufde het niet aan om nog minder te eten. Ik ben zo blij dat ik dat niet gedaan heb.
Ik vind persoonlijk 1100 kcal echt te weinig, maar als je er goed bij voelt ... tja, wie ben ik.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 17:02

coydog schreef:
Yarrah, zo kwam ik juist alleen maar aan, met "normaal gezond eten"

:D :D :D Als ik dat allemaal ga eten ben ik voor je het weet 100 kilo. Heb ik nooit gekund; als kind at ik redelijk normaal maar ik kon niet zoals zoveel pubers lekker snoepen zonder aan te komen. Een patatje, gebak of ijs sla ik eigenlijk altijd af. Ben nu niet echt heel dik of zo, maar ik heb echt mijn hele leven op mijn lijn moeten letten om te voorkomen dat ik dik wordt. Na de geboorte van mijn dochter ben ik wel behoorlijk zwaar geweest en wilde echt niet meer aankomen. Ik wist van mijzelf dat ik maar naar brood hoefde te kijken en dan vlogen de kilo's eraan. Vroeger had je het brood dieet. Het enige dieet waar ik van aankwam :D Toen heb ik radicaal alle KH geschrapt en ben in 3 maanden bijna 20 kilo afgevallen. Zonder heel veel moeite, want in feite at ik zoveel ik wilde. Ik ben overigens wel altijd 2 stuks fruit blijven eten. Mag in de beginfase alleen niet.
Het zal denk ik per persoon verschillen. Ik ken een meisje, die is graatmager; moet de hele dag door eten anders wordt ze te mager. Heeft gewoon een snel metabolisme en daar doe je (helaas) niks aan.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 17:38

Babootje, kun je eens een dagschema plaatsen van wat jij dan eet? Puur nieuwsgierigheid ;)

Freppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 21:26

:wave: Meld me ook maar hier!
Ik ben al een tijdje bezig met Cambridge en volg dit topic ook al een tijdje. er staan hier allemaal enorm lekkere dingen om te maken en als ik straks weer op mag bouwen ( bijna *\o/* ) dan heb ik waarschijnlijk nog erg veel aan dit topic.
Ik ben ook door de jaren heen veel aangekomen. Heb al aanleg om snel zwaarder te worden maar in één jaar tijd gaan samenwonen, rijbewijs halen, stoppen met roken, een kantoorbaan krijgen in plaats van veel lopen hielp ook niet echt mee :=
Een maand of drie geleden ging de knop om en ben ik gaan Cambridge'en en sindsdien 19 kilo lichter en rond de taille 18 cm gekrompen :D . Nog een kilo 7 en dan ga ik weer opbouwen. En dan dus ook inderdaad aan de slag met koolhydraatarm voedsel. Ik heb de boeken grip op koolhydraten en 365 Kh arme recepten gekocht. Staan een boel lekkere dingen in :j

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 22:28

Ik had vandaag als avondeten een heerlijke kipsalada gegeten van het south beach dieet fase 1 en ik heb gewoon nog steeds geen trek gehad in iets. Vond het ook een heerlijk gerecht!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 18:26

Red_Savage schreef:
Oke, ik zit er over te denken om iets meer te gaan eten. Maar ik vind het dood eng. Ik heb er er nu een boterham bijgedaan.

Dan ziet mijn dag er zo uit:

O:gebakken ei+een beetje spek
L: Special K + boterham (met ham)
A: Aardappelen, spinazie,slavink
T: bakje yoghurt

Ben benieuwd of ik mijn bakje yoghurt nog durf te nemen vanavond. :=

Waarom geen lekkere dingen maken van kokosmeel, amandelmeel, noten enzovoort?
Kun je gelijk die Special K weglaten, want dat zijn toch juist koolhydraten?

Ik ben niet op een afval dieet, maar door veel intoleranties zit ik wel aan een dieet zonder koolhydraten vast (en dus wel onbedoeld afgevallen, zonder honger of wat dan ook).
Heb 3 maanden vlees en vis gegeten. Ik eet nu wat granen weer.. en t blijft oké (en mijn gewicht stabiel op het punt waar het gewicht stopte).
Heb veel gehad aan receptensites, onderandere met die kokosmeel enzo.

(btw, ik vind je dagmenu zoals bovenstaand wel heel erg karig en niet gezond, maar dat is mijn mening)

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 10:06

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 10:16

Hier gaat het niet zo fantastisch. Ik laat me veel te makkelijk verleiden door zoetigheid. Ik vind khd-arm eten echt ingewikkeld. Een broodje smeren is zo ontzettend makkelijk 's ochtends. Ontbijt ook regelmatig met yoghurt, maar daar lunch ik op mijn werkdagen ook mee, en ik wil niet de hele dag alleen maar zuivel eten... Op kantoor gaat het goed, het is vooral 's avonds thuis waar ik de mist in ga, helemaal als mijn vriendje weer iets te snacken meeneemt 'omdat het in de aanbieding is'. Kortom, ik ben weer 1,5 kilo zwaarder.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 10:22

Imre, ik eet tegenwoordig regelmatig boekweitcrackers (= khd-vrij) voor het ontbijt. Kun je ook zo uit de kast pakken en is prima te eten. Met zoetigheid is mijn ervaring dat de eerste dagen moeilijk is en daarna is die fysieke behoefte weg. Nu scheelt het ook dat ik weinig om zoetigheid geef natuurlijk. Zijn er geen snackdingen die je lekker vindt en wel mogen? Uitgebakken spekjes, gevuld eitje, stukje kaas?
Ik vind het verder ook wel bewerkelijk, onderweg snel iets halen valt niet mee, je moet veel meer plannen.

Ik was in de US wel iets aangekomen, heb ook noodgedwongen wel wat gezondigd veel problemen gehad op de terugvlucht, oa moeten uitwijken ivm sneeuw en daarna per bus 5 uur door een sneeuwstorm gereden. Als er dan bij de mac gestopt wordt voor het eten om half een 's nachts is een goede cheese burger en een frietje prima troosteten :D maar dat is er weer vanaf.
Ik ben nu voor de feestdagen aan het plannen, het worden geen grote diners maar vooral hapjesavonden.

En ik heb trouwens een paar bestellingen binnen. Oa boekweitpasta van King Soba (lekker!), kokosmeel, amandelmeel, kikkererwtenmeel en stevia (zoetstof die wel mag). Bron voor experimenten dus.