Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Neverhere

Re: Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 13:32

Nou ik heb dit weekend weer werk zat.
Heb gisteren 44 verschillende soorten zaden gekregen van eetbare planten voor m'n permacultuurtuin om het huis.
Er zitten bij van hele zeldzame planten en ik kan niet wachten tot alles is opgekomen en uitgeplant. Vind het helemaal spannend - lol.

Klein puntje is wel dat ik het zaad niet ter plekke kan uitzaaien want dan lopen mijn kippen straks met een bolle buik en kan ik wachten tot St. Juttemus voordat m'n zaden uitkomen. Moet dus alles in bakjes opkweken. Maar dat geeft ook niet, ga er morgen mee aan de slag.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 14:52

Wow Ranna, dat is een hoop!

Mijn slaplantjes beginnen op te komen :):)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 15:05

Ik ben al bezig aan mijn 2e rondje sla. Heb heel veel dingen al vroeg buiten geplant-zaaid. Puur om te zien of het wat zou doen. Met name de sla heeft het daar prima op gedaan.

Ben nu wel een klein gevecht aan het voeren bij de bonenplanten. Heb al een paar grotere maar wilde daar nog een paar nieuwe bij zaaien. nu eten de slakken de jonge blaadjes op en blijft er alleen een stokje staan. Daar dus ondertussen wat slakken korrels bij gegooid.

Heb van heel veel dingen nog geen idee wat de opbrengst is. Misschien dat we straks een paar boontjes hebben of dat we bonen moeten eten tot ze ons door de oren naar buiten komen. Veel zal een verrassing zijn zo´n eerste jaar.

Begin wel het idee te krijgen dat 3 courgette planten iets te veel zouden kunnen zijn voor 2 personen. Dan stuur ik er wel 1 uit logeren.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 15:52

Mijn paprikaplant is niet fit. -O-

Op het kaartje dat erbij zat stond dat ik 'm één keer in de week water moet geven. Doe ik dat, wordt-ie tussendoor slap. Geef ik 'm vaker water, wordt-ie ook slap. Ik kan 'm momenteel niet buiten zetten, hij is te lang en gaat steeds om vanwege de harde wind. En binnen is ook geen optie, want daar is het weer te donker.

Ik moet iig even een grote zware pot regelen. Maar dan? Halfschaduw zegt het kaartje. Dat staat-ie nu, 's morgens in de schaduw en 's middags heeft dat plekje zon, maar is dat wel goed? Help?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 15:56

Hij vind het misschien lekkerder 's morgens in de zon, en op het heetst van de zon geen felle zon wegens verbranden. 1x per week water vind ik erg weinig, paprika's verdampen door hun grote, dunne blad snel veel water als het een beetje warm wordt. Toch maar een beetje op het gevoel watergeven dus: als de grond na 1 dag al droog aanvoelt, gewoon water geven. Is de grond nog vochtig na 1 week, geen water geven.

Warmte kunnen ze nooit genoeg hebben, dus een hele beschutte plek is sowieso fijn.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 15:59

Dan moet ik eens even kijken hoe de zon zich tegenwoordig door mijn tuin beweegt. Onder het balkon van de bovenbuurvrouw weet ik het wel, daar staat-ie nu. Moet ik dus ff een hoekje vinden waar hij 's morgens zon heeft en 's middags schaduw.

Eerst maar weer wat zon in mijn tuin, momenteel heb ik vooral veel luchtverplaatsing. :+

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 16:01

Ja, het waait pittig :j

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 08:14

Wie heeft er wel eens gebruik gemaakt van groenbemesters?? Ik wil wat inzaaien maar die ik heb gevonden moet je voor augustus zaaien en dan zijn mn groentes nog niet klaar.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 13:03

Mag ik me hier ook melden? :wave: Ik heb dan wel geen moestuin, maar wel een mini-moesbalkon en probeer zoveel mogelijk te maken van de ruimte die ik daar heb. Ik kijk regelmatig met jaloezie naar de tuin van de onderbuurvrouw, die op een kleine rand border na haar hele tuin heeft laten bestraten (of de tuin van de mensen daarnaast, die een en al verwaarloosd grasveld/onkruid is). Voordeel van een balkonnetje is dan wel weer dan ik geen last heb van slakken, vogeltjes of gravende katten. Alleen leuke en handige beestjes komen op bezoek; bijen, lieveheerstbeestjes, sprinkhanen en ander kriebelend spul :)

Vorig jaar zijn mijn vingers een beetje begonnen met groen te worden en dit jaar heeft zich dat alleen maar uitgebreid. Ik ben dan ook in het voorjaar weer veel te enthousiast geweest met zaadjes en kiembakjes, met als gevolg dat ik straks een serieus ruimtegebrek heb. := Veel weggeven dan maar.

In mijn minikasje in de keuken ben ik op het moment peperplantjes aan het opkweken, geen idee wat voor soort, maar er komen van die ronde kleurige pepertjes aan. Verder staan daarin baby tomatenplantjes. In de vensterbank staat een pot met cayennepeperplanten, op het moment mijn lievelingsplant, vandaag is het eerste bloemetje opengesprongen. Daarnaast Madame Jeanette-peperplantjes (en dan te bedenken dat ik helemaal niet zo van scherp eten houd en vanwege mijn contactlenzen een hekel heb aan pepers snijden _O- ) en een bakje met tuinkers.

Op het balkon heb ik naast een lavendel een rozemarijnplantje staan (die wil niet zo goed), radijsjes en drie adukiplantjes. Die laatsten heb ik een keer voor de gein laten ontkiemen en in de grond gestopt, om te zien wat eruit kwam. Heel hard groeien ze niet, maar wie weet groeien er nog eens bonen aan :D
Aan de andere kant heb ik een bak met tijm en munt van vorig jaar, die wil nog niet zo goed opkomen, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik 'm vorig jaar een beetje verkeerd heb 'bijgesnoeid'. :+ Een pot basilicum waar ik verzot op ben, een oregano die steeds enormer wordt, nog meer tijm (twee soorten) in een afwasteiltje, knoflook, nog een potje pas gezaaide basilicum en meer munt. Een tomatenplant die bij de Albert Heijn vandaan komt en die ik na een leuke oogst drastisch heb moeten helpen om niet dood te gaan en die het dus nu weer aardig doet. Dan ben ik op wat niet-eetbare plantjes vast nog wat vergeten := maar dit is het zo'n beetje. Tot zover les 1 van de cursus 'hoe stouw ik zoveel mogelijk planten op twee vierkante meter' _O-

Er staat trouwens ook een mij onbekende plant die spontaan is opgekomen in een potje, en omdat 'ie zo vlot groeide (een meter binnen anderhalve maand, vanuit het niks) heb ik hem maar laten staan. Ik noem hem mijn 'monsterplant', volgens mij is het een bermplant/onkruid ofzo :=

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 14:28

Dat klinkt zeker druk op dat balkon, Zwartwitje.

Ik ben plannen aan het maken voor nieuwe opzet moestuin, voor volgend jaar. Nu staat het gewoon overal een beetje. Heb wel een bed met aardbeien en een vak met kruiden maar de rest staat waar ik het kwijt kon. Maar grote schuur hebben we weg gehaald en nu krijg ik echt stuk moestuin. Het worden 8 bakken van 1.20 x 1.20
Beetje dit idee dus Afbeelding
Daarnaast komen er ook vier fruitboompjes en struiken met rode bessen etc. De hele tuin gaat worden verbouwd :D

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 18:33

Nounou Zwartwitje, dat klinkt als een wel heul aardig volgepakt balkon :=
Ik kan me voorstellen dat je enigszins jaloers om je heen kijkt als mensen hun tuin dan laten bestraten terwijl jij dringend meer ruimte zou kunnen gebruiken. Maar het is waar, als je het een beetje handig inricht kun je veel kwijt op maar een klein stukje.

@Evelijn, ik heb idd ook plantenbedden maar dan niet met hout omrand en expres maar 1 meter breed zodat ik er van beide kanten goed bijkan zonder op het bed te moeten stappen.

Ik heb vanmorgen een kleine emmer vol aardbeien geplukt. We hadden vanmiddag een feestje waar ik ze mee naartoe heb genomen en ze gingen er in als eh... koek kan ik zeggen.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 18:47

Wauw Zwartwitje, dat klinkt goed :D Ik ben ook klein begonnen en je ziet steeds meer wat je leuk vind!! Heb nu ook nog een stuk of 12 komkommerplanten, 3 courgette's, een heleboel tomaten en tig pepers.. Het nadeel van kweken uit zaad :+ Je stopt er meer zaad in, niet alles hoeft op te komen, maar doet dat het wel dan heb je mega veel!! Haha! Ook maar weer weggeven! Lastig dat jullie allemaal zo ver weg wonen! Anders konden we nog eens uitwisselen!

Ow heb ook nog 3 snijbonenplanten en 6 gewone boontjes :D En nog tig planten waarvan ik niet meer weet wat het is.. Oeps..

Wat gaaf ziet dat eruit Evelijn! Zelf heb ik het in de moestuin in rijen geplant. Maar dit geeft veel afwisseling!!

Wauw al een emmer aardbeien :oo Ik had er één, die was aangegeten.. Stom ^)

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 19:19

annepanne schreef:
Ow heb ook nog 3 snijbonenplanten en 6 gewone boontjes :D En nog tig planten waarvan ik niet meer weet wat het is.. Oeps..

Gewoon proeven, kom je er vanzelf achter :D

Oho, Evelijn, dat ziet er goed uit!

Hier vieren de beestjes helaas hoogtij. Witte vlieg, schuimbeestjes, gewone bladluizen, kevers en torren (hoewel ik de torren in de rozen van laatst geelimineerd lijk te hebben ), dopluis op mijn hortensie... en ze vreten allemaal blaadjes :(

Geen idee waar het vandaan komt, planten staan er gewoon goed bij, ze zijn niet zwak ofzo.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 19:28

Mijn peterselie doet het een beetje té goed := Had niet gedacht dat het zo'n mega plant zou worden :oo

Nu maar even een oplossing zoeken want zoveel eet ik er nou ook weer niet van.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 21:21

Ha ha Kaka, maar het zijn nog stekjes :+ Moet ik daar al aan proeven :P :P

Ha ha lekker he planten die het te goed doen!! Uitdelen :))

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 09:41

ik heb dit weekend radijzen gezaaid
hoe lang gaat het duren ongeveer?
maandje?
heb er nu al zin in dus voor de troost maar wat radijsjes bij de super gehaald! :P

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 12:22

Thats_Me schreef:
Mijn peterselie doet het een beetje té goed := Had niet gedacht dat het zo'n mega plant zou worden :oo

Nu maar even een oplossing zoeken want zoveel eet ik er nou ook weer niet van.

Je hoeft het niet nu allemaal te eten.
Hang het te drogen, maal het daarna fijn tussen je handen of m.b.v. een vijzel en dan heb je peterselie voor de rest van het jaar voor over het eten.

Dat doe ik hier met de bieslook en magiplant ook en straks ook de peterselie.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 12:57

Dankzij Ibbel is mijn tuin drie tomatenplanten rijker. +:)+

Eens kijken wat ze dit jaar gaan doen. Vorig jaar had ik nog tot in november vruchten.

De paprika heeft nu de plek van de hortensia gekregen (en een grotere pot), daar staat-ie 's morgens in de zon en vanaf een uurtje of 12 in de schaduw.

En in mijn aardbeienhoekje ziet het ineens rood van de vruchtjes. Ze zijn alleen niet eetbaar. Of eigenlijk gewoon vrij smakeloos. :+

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 13:11

ranna schreef:
Hang het te drogen, maal het daarna fijn tussen je handen of m.b.v. een vijzel en dan heb je peterselie voor de rest van het jaar voor over het eten.

Dat doe ik hier met de bieslook en magiplant ook en straks ook de peterselie.

Invriezen werkt nog beter. Gewoon vers uit de tuin hup in een plastic zak in de vriezer. Eenmaal bevroren is het bros en kan je het verpulveren. Eigenlijk een sort vriesdrogen wat je doet, veel lekkerder dan gedroogd en bovendien goed houdbaar, gewoon drogen duurt best lang, en als het niet echt goed droog is krijg je er toch schimmel in.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 13:14

Stom, niet aan gedacht toen ik vorig jaar veel te veel had...

Een plukje of drie is trouwens de winter goed doorgekomen, dat groeit alweer als... peterselie. :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 14:02

pol013 schreef:
Ben nu wel een klein gevecht aan het voeren bij de bonenplanten. Heb al een paar grotere maar wilde daar nog een paar nieuwe bij zaaien. nu eten de slakken de jonge blaadjes op en blijft er alleen een stokje staan. Daar dus ondertussen wat slakken korrels bij gegooid.

Slakken zijn gek op bonen, moet je goed in de gaten houden want voor je 't weet heb je alleen maar van die kale stokjes...

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 14:07

Ibbel schreef:
Invriezen werkt nog beter. Gewoon vers uit de tuin hup in een plastic zak in de vriezer. Eenmaal bevroren is het bros en kan je het verpulveren. Eigenlijk een sort vriesdrogen wat je doet, veel lekkerder dan gedroogd en bovendien goed houdbaar, gewoon drogen duurt best lang, en als het niet echt goed droog is krijg je er toch schimmel in.

Invriezen kan natuurlijk ook :D

Ik smokkel met het drogen want heb er een apparaat voor. Niet bij stil gestaan dat niet iedereen dat heeft natuurlijk 8-)

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 10:09

pol013 schreef:
Begin wel het idee te krijgen dat 3 courgette planten iets te veel zouden kunnen zijn voor 2 personen. Dan stuur ik er wel 1 uit logeren.

Haha, dat is inderdaad veel. Wij hebben 2 planten voor 4 personen en zelfs dat is nog te veel (en wij eten relatief veel groenten) :P

Hier is de sla ook al aan de 2e ronde bezig. Komkommers beginnen nu wat te groeien :D . Aardbeien smaken heerlijk :9 en de radijsjes zijn er ook al. Verder begint de koolrabi het ook al erg goed te doen, dus die kunnen we binnenkort ook al eten.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 13:08

Volgens mij is mijn paprikaplant blij met z'n nieuwe plekje (en pot). Hij staat er netjes bij en hij hing vanmorgen ook niet slap.

Hopelijk gaan die vruchten nu ook wat doen. 8-)

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 13:15

Mag ik mij hier ook melden? :D
Ik heb sinds drie jaar samen met mijn vriend een leuk huisje gekocht, met een leuke grote tuin.
Nu heb ik het idee om wat te planten, maar wat is makkelijk om te planten en om mee te beginnen?
Kan ik zomaar een stuk gras omscheppen?

Of weten jullie een site waar ik wat beginnersinfo kan vinden?