Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 15:11

Gisteren heb ik vegan pannekoekjes gemaakt van bloem, zonnebloemolie en cashewmelk. Was heerlijk :) En mijn vriend heeft voor het avondeten een heerlijke vegan kaassaus geproduceerd :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-17 15:17

Vegan pannekoeken moet ik ook nog eens proberen. Vallen die niet uit elkaar zonder ei? Ik heb ze eerder altijd met een eitje van onze eigen kipjes gemaakt, maar ze leggen niet meer dus we eten sinds een tijdje ook geen eieren meer.

Gnocchi heb ik nog nooit gehad := Ik zie het vaak in de winkel liggen maar het ziet er altijd zo smakeloos uit dat ik het nooit heb gekocht :+ Toch maar eens proberen!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 15:18

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 15:22

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 15:25

Hier blijven de vegan pannenkoeken ook gewoon goed :)

Magrathea, heb je toevallig een recept van die vegan kaassaus?

Soms is mijn vriendengroep echt fijn, de overgrote meerderheid eet Vega of vegan, dus gelukkig nooit gedoe over eten, en nooit een probleem om voor mij vegan te koken. Gisteren met zijn allen een heerlijke vegan quiche gegeten met een salade ernaast en nicecream als toetje <3

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 15:45

8nnemiek, nee hoor :) Gewoon een beetje spelen met de verhoudingen. Ik zou je ze zo niet kunnen geven, ik weeg nooit iets af := Maar gisteren begon ik met een kom bloem, een flinke scheut zonnebloemolie erbij (een kopje zou ik denken) en dan met de garde roeren terwijl je melk toevoegt tot het de juiste dikte heeft. Bakken met een klontje plantaardige margarine, prima :Y) Heb ze wel een paar keer te hard gepord met de spatel dus toen liep de stroop eruit maar goed := dat overleef ik ook wel.
Gnocchi is trouwens heerlijk <3 Gewoon met een simpel tomatensausje en voedingsgist erop, dat is echt jummie :Y) Het schijnt dat het heel ingewikkeld is, maar ik snap niet waarom, je doet het in een pan en als ze gaan drijven zijn ze gaar... Nou ja, het is echt het proberen waard in elk geval :j

Bonna, geen recept, zoals ik al zei ik weeg nooit iets af :o Ik kan je ongeveer vertellen hoe ik te werk ben gegaan (weet niet of je een intense keukenprinses bent, zo ja, dan lukt het je vast wel).
Ik start met een roux maken van plantaardige margarine (die van de AH is prima): bodempje in een steelpan laten smelten, afhankelijk van hoeveel je wilt maken. Pas op, je hebt snel teveel :D Als de boter gesmolten is voeg je wat bloem toe en roer je tot het een beetje solide is geworden. Het moet eruit zien als koekjesdeeg oid. Zet het vuur hier laag trouwens!
Dan ga je scheutjes melk (naar keuze, gebruik een melk die zo neutraal mogelijk smaakt, zoals ongezoete sojamelk) toevoegen: steeds een scheut, roeren tot het is opgenomen, herhaal :) Na de eerste twee scheutjes doe ik er ook een verkruimeld bouillonblokje in. (Als je dit pas op het laatst doet blijven er vaak veel klontjes in zitten, wat niet zo lekker is tijdens het eten :D ) Na een paar keer kun je steeds meer melk in één keer toevoegen zonder problemen. Vergeet niet af en toe goed in de hoeken van de pan te roeren (daarom gebruik ik het liefst een smalle houten of kunststof lepel). Wanneer je een saus hebt die er eigenlijk wat te dun uit ziet is het goed :) Je kunt trouwens ook op een gegeven moment overstappen op water toevoegen ipv melk, als je het idee hebt dat je saus teveel naar soja/noot/whatever smaakt.
Goed en dan natuurlijk onze grote vriend de voedingsgist *\o/* Hier voeg je flink veel van toe, evenals een flinke hoeveelheid zout en peper (maar experimenteer vooral met wat je zelf lekker vindt). Wij voegen meestal ook wat knoflookpoeder en pittig paprikapoeder toe. Uienpoeder is misschien ook wel lekker :) Nogmaals, experimenteer.
De saus dikt trouwens heel snel in dus je wil eigenlijk zorgen dat hij net iets te vloeibaar is zodat hij op het moment van opdienen precies goed is. (Of anders vlak voor opdienen nog even een beetje water erdoor roeren, werkt ook)

Deze saus eten we over de pasta, lekker met paprika en vegan spekjes (mac n cheese :Y) ), maar ik heb het idee dat je er ook een erg lekkere kaasfondue mee kan maken *\o/* Dus dat gaan we ook nog eens proberen.

Ik hoop dat je iets aan dit verhaal hebt. Eet smakelijk :Y)

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 15:57

Bij de jumbo hebben ze veel lekkere vleesvervangers zeg;) Was er toevallig vandaag..woon in Duitsland dus koop meestal alles daar. Maar even wat dingen meegenomen :D Af en toe toch wel lekker.. Van eigen merk was ook niet zo duur!

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 16:28

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 16:41

Super deze recepten!!!! Dank je wel :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 18:24

Plantstho : Thanks, dat recept was ik kwijt en stond op mijn : moet ik proberen lijstje

Dat vleesliefhebbers er in trappen zegt me trouwens niet zo veel
Ik als kaasjunk moet er in trappen
Das een heel wat grotere uitdaging
Ik ben ook een grote vleesliefhebber maar kan prima zonder (als in jaren meer dan lekker eten zonder een gram vlees te eten )
Maar kaas schrappen :oo

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 22:34

Thanks voor de recepten, daar kan ik wel wat mee!

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 19:10

Weet iemand of er ook Nederlands- of Engelstalige websites/boeken bestaan over flexitarisme?
Ik wil o.a. uitvinden of als je 2-3 dagen per week rood/wit vlees en 1 keer per week eieren eet, je voor de rest van de weekdagen voldoende B12 en eiwit hebt binnengekregen. (En je dus ook weleens gewoon pasta met tomatensaus kan eten ...)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 19:17

Gaby schreef:
Weet iemand of er ook Nederlands- of Engelstalige websites/boeken bestaan over flexitarisme?
Ik wil o.a. uitvinden of als je 2-3 dagen per week rood/wit vlees en 1 keer per week eieren eet, je voor de rest van de weekdagen voldoende B12 en eiwit hebt binnengekregen. (En je dus ook weleens gewoon pasta met tomatensaus kan eten ...)

Ik denk niet dat je het zo specifiek gaat vinden. Wel zijn er sites als cronometer.com waar je kunt zien of je weekmenu gezond genoeg is.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 19:25

Bedankt, die zoek ik op :) .

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 19:40

Ik ga volgende maand bloed laten trekken op aanraden van de HA om te zien hoe het gaat qua vitamines en zo. Dan zal ik 4 maand vega(n) zijn.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 20:46

poes schreef:
Ik ga volgende maand bloed laten trekken op aanraden van de HA om te zien hoe het gaat qua vitamines en zo. Dan zal ik 4 maand vega(n) zijn.

Ja ik wil dit eigenlijk ook wel eens doen. Niet omdat ik denk dat er iets mis is maar gewoon om te kijken of ik ergens op moet letten, of ik een beetje geod bezig ben :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 21:32

Ja precies. Ik voel werkelijk geen enkel verschil tho de tijd dat ik wel vlees eet. Ik mis het niet, crave het niet, niets van dat.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 21:34

Gaby schreef:

Niet ieder mens is ook het zelfde, dus denk dat als je het heel zeker wil weten je het beste na een aantal maanden bloed kan laten prikken. Maar ik eet al bijna een jaar vega met af en toe vis (denk één keer per 10 dagen) en amper vleesvervangers (die hebben extra B12). Geen melk maar wel bijna dagelijks een plakje kaas. Bij mij is alles prima in orde, dus ik zou zelf dan denken dat jij het ook kan (als je gezond bent).

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 21:47

Zijn hier mensen die volledig Vegan eten? Zoja hoe lang al en hoe gaat dat? Kun je wel fijn uiteten?

Ik merk dat ik ook steeds meer moeite heb met zuivel en eieren. Eieren van eigen kippen van familie vind ik nu wel nog Ok maar buitenshuis wil ik het steeds minder.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 21:59

Uit eten is eigenlijk altijd wel te doen. Vooraf bellen om te overleggen wat mogelijk is en als je onverwachts ergens eet kan je vaak wel verschillende bijgerechten combineren tot een maaltijd. Vooral de etnische restaurants ( Thais, Indonesisch, Ethiopisch etc) hebben veel opties. En anders is er vrijwel altijd wel friet :D

Het valt mij echt heel erg mee, vooral als je van te voren belt krijg je soms echt juweeltjes op je bord!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 00:25

Leuk :) ik merk dat ik wat uit eten betreft steeds meer vrede mee heb. Dan maar minder fancy desnoods.

Ik weet dat het heel suffig klinkt maar ik voel me zo goed dat ik de keuze maak om geen vlees meer te eten.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 06:41

Ik eet niet volledig vegan omdat het soms praktisch gewoon (nog) niet lukt, maar ik probeer wel 5 dagen per week zeker vegan te eten. Dus ook als ik dan uiteten ga.

De laatste paar keren heb ik de vegetarische gerechten besteld zonder room of kaas, en eigenlijk is dat vaak gewoon heel lekker! Ik merk wel dat ik ook restaurants er wat meer op uit begin te zoeken en dat ik het leuk vind om vegan tentjes te proberen.

En ik herken wat je zegt poes; ik ben weliswaar om gezondheidsredenen begonnen met minder vlees/vis/kaas/melk/ei, maar inmiddels heb ik me zodanig verdiept en voelt het zo goed dat ik het wel prima vind zo! Ook als mensen om me heen het minder leuk vinden of dat ik in restaurants minder fancy gerechten krijg.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 09:24

Mijn ervaring is iets anders dan batje helaas. Meestal wordt er gezucht en gesteund. Soms krijg je inderdaad wat lekkers voorgeschoteld maar vaak ook de salade geitenkaas zonder kaas zeg maar :+
Begin april weer uit eten voor oom zijn 60ste verjaardag maar ze wisten niet in hoeverre ze iets voor mij konden maken... Joh gril groenten en doe niet zo moeilijk.

Ik ben 2 jaar? of misschien 3 jaar terug bijna een jaar vegan geweest en dat ging helemaal mis. Mijn tanden gingen los zitten en mijn haar viel uit. Ik kreeg een grauwe kleur en was futloos. Nu sinds januari weer en het gaat perfect! Ik ben mij nu veel bewuster van wat ik wel en niet eet.
Ik at tijdens mijn eerste poging gerust die pasta met tomatensaus.. Nu eet ik veel peulvruchten, veel granen en mega veel groenten. :) Ik maak recepten en kijk veel filmpjes van andere vegans op inspiratie op te doen.

Deze poging voel ik mijzelf zoveel beter! Ik ben zo goed als van mijn acne af. Voel mij niet meer opgeblazen, ben bijna nooit meer misselijk en mijn haren groeien zelfs weer!

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 09:52

Riraito schreef:
Gaby schreef:

Niet ieder mens is ook het zelfde, dus denk dat als je het heel zeker wil weten je het beste na een aantal maanden bloed kan laten prikken. Maar ik eet al bijna een jaar vega met af en toe vis (denk één keer per 10 dagen) en amper vleesvervangers (die hebben extra B12). Geen melk maar wel bijna dagelijks een plakje kaas. Bij mij is alles prima in orde, dus ik zou zelf dan denken dat jij het ook kan (als je gezond bent).

Bedankt voor je reactie. Ik laat over een paar maanden bloed prikken, dat lijkt me het beste. Voor zover ik weet, ben ik wel gezond. Ik drink ook zelden meer melk, maar ik eet wel kaas.

Bedankt voor alle reacties. Ik ga mijn zorgen over voedingstekorten laten varen, en voor deze week wat vegetarische recepten opzoeken :Y)

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 10:29

Ik zou de wetenschappelijke artikelen voor je moeten opzoeken, maar vitamine tekort is eigenlijk nooit een probleem bij vegetarisme. Je moet natuurlijk wel een beetje gevarieerd eten, maar dat is sowieso handig :)
Pas als je veganistisch eet, kun je eventueel een vitamine b12 tekort oplopen, omdat de wetenschap er momenteel vanuit gaat dat we b12 uit plantaardig voedsel niet kunnen opnemen.