En mijn vriend heeft voor het avondeten een heerlijke vegan kaassaus geproduceerd
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
En mijn vriend heeft voor het avondeten een heerlijke vegan kaassaus geproduceerd
Ik zie het vaak in de winkel liggen maar het ziet er altijd zo smakeloos uit dat ik het nooit heb gekocht
Toch maar eens proberen!
Gewoon een beetje spelen met de verhoudingen. Ik zou je ze zo niet kunnen geven, ik weeg nooit iets af
Maar gisteren begon ik met een kom bloem, een flinke scheut zonnebloemolie erbij (een kopje zou ik denken) en dan met de garde roeren terwijl je melk toevoegt tot het de juiste dikte heeft. Bakken met een klontje plantaardige margarine, prima
Heb ze wel een paar keer te hard gepord met de spatel dus toen liep de stroop eruit maar goed
dat overleef ik ook wel.
Gewoon met een simpel tomatensausje en voedingsgist erop, dat is echt jummie
Het schijnt dat het heel ingewikkeld is, maar ik snap niet waarom, je doet het in een pan en als ze gaan drijven zijn ze gaar... Nou ja, het is echt het proberen waard in elk geval
Ik kan je ongeveer vertellen hoe ik te werk ben gegaan (weet niet of je een intense keukenprinses bent, zo ja, dan lukt het je vast wel).
Als de boter gesmolten is voeg je wat bloem toe en roer je tot het een beetje solide is geworden. Het moet eruit zien als koekjesdeeg oid. Zet het vuur hier laag trouwens!
Na de eerste twee scheutjes doe ik er ook een verkruimeld bouillonblokje in. (Als je dit pas op het laatst doet blijven er vaak veel klontjes in zitten, wat niet zo lekker is tijdens het eten
) Na een paar keer kun je steeds meer melk in één keer toevoegen zonder problemen. Vergeet niet af en toe goed in de hoeken van de pan te roeren (daarom gebruik ik het liefst een smalle houten of kunststof lepel). Wanneer je een saus hebt die er eigenlijk wat te dun uit ziet is het goed
Je kunt trouwens ook op een gegeven moment overstappen op water toevoegen ipv melk, als je het idee hebt dat je saus teveel naar soja/noot/whatever smaakt.
Hier voeg je flink veel van toe, evenals een flinke hoeveelheid zout en peper (maar experimenteer vooral met wat je zelf lekker vindt). Wij voegen meestal ook wat knoflookpoeder en pittig paprikapoeder toe. Uienpoeder is misschien ook wel lekker
Nogmaals, experimenteer.
), maar ik heb het idee dat je er ook een erg lekkere kaasfondue mee kan maken
Dus dat gaan we ook nog eens proberen.
Gaby schreef:Weet iemand of er ook Nederlands- of Engelstalige websites/boeken bestaan over flexitarisme?
Ik wil o.a. uitvinden of als je 2-3 dagen per week rood/wit vlees en 1 keer per week eieren eet, je voor de rest van de weekdagen voldoende B12 en eiwit hebt binnengekregen. (En je dus ook weleens gewoon pasta met tomatensaus kan eten ...)
. poes schreef:Ik ga volgende maand bloed laten trekken op aanraden van de HA om te zien hoe het gaat qua vitamines en zo. Dan zal ik 4 maand vega(n) zijn.
Gaby schreef:Weet iemand of er ook Nederlands- of Engelstalige websites/boeken bestaan over flexitarisme?
Ik wil o.a. uitvinden of als je 2-3 dagen per week rood/wit vlees en 1 keer per week eieren eet, je voor de rest van de weekdagen voldoende B12 en eiwit hebt binnengekregen. (En je dus ook weleens gewoon pasta met tomatensaus kan eten ...)

ik merk dat ik wat uit eten betreft steeds meer vrede mee heb. Dan maar minder fancy desnoods. 
Ik maak recepten en kijk veel filmpjes van andere vegans op inspiratie op te doen. Riraito schreef:Gaby schreef:Weet iemand of er ook Nederlands- of Engelstalige websites/boeken bestaan over flexitarisme?
Niet ieder mens is ook het zelfde, dus denk dat als je het heel zeker wil weten je het beste na een aantal maanden bloed kan laten prikken. Maar ik eet al bijna een jaar vega met af en toe vis (denk één keer per 10 dagen) en amper vleesvervangers (die hebben extra B12). Geen melk maar wel bijna dagelijks een plakje kaas. Bij mij is alles prima in orde, dus ik zou zelf dan denken dat jij het ook kan (als je gezond bent).